Németh László

Galilei

Összefoglalás

Galileo Galilei kezdetben csak arra hajlandó, hogy az egyház által képviselt világértelmezést cáfoló értekezését ne kösse a kopernikuszi iskolához, és csak mint elvont hipotézist tálalja. De a kínzás hatására és a még nagyobb kínzástól való félelmében végül nyíltan megtagadja tanait. Házi őrizetében meglátogatja egy másik olasz tudós, és beszélgetésük reménnyel tölti el.

Színlap

Harminc év magyar drámái – Galilei

Bemutató: 1974. március 30. 19:30, 131 perc

Kossuth

Szerző: Németh László

Rendező: Barlay Gusztáv

Dramaturg: Major Anna

Rádióra alkalmazta: Barlay Gusztáv

Szereplők:

Galileo Galilei – Sinkovits Imre

Niccolini – Lőte Attila

Niccolininé – Ilosvay Katalin

Castelli – Láng József

Maculano – Mécs Károly

Sinceri – Gelley Kornél

Barberini – Velenczey István

Riccardi – Tándor Lajos

Inchofer – Szatmári István

Pasqualigo – Fenyő Aladár

Giulette – Bűrös Gyöngyi

Szerző
Rendező
Színészek
Dramaturgok
Rádióra alkalmazók
Korhatár - edukációs skálaKlasszikus
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála16 - téma
Korhatár rövid indoklása

A cselekmény és a téma tudományos és erkölcsi komplexitása miatt.

Státusz Önálló mű
Rádiós műfaji besorolás Adaptáció
Hangjáték
Zenés hangjáték
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió
Bemutató dátuma 1974. március 30.
Játékidő 124 perc
Eredeti korhatári besorolás Nem ismert
Előforduló releváns játékterek Otthon, Politikai hatalmi központ (várkastély, minisztérium, pártiroda), Büntető létesítmény /börtön
Releváns földrajzi régió Város
Időszinkronitás Szinkron
Szemléletmód, alműfaj, tematika Tragikus
Moralizáló-filozófikus
Szövegforma Többszereplős felolvasás
Történetszál Hálózattörténet
Narratíva/konfliktustípus Küzdelem, Szenvedéstörténet
Dramaturgiai egyéb adatok Filmszerű, Erőszak
Történet időtartama Több év
Cselekmény kronológiája Kronologikus
Felvétel helye Stúdió
Effektek és technika Mikrofonplánok, Kórus, Archiv hangfelvételt tartalmaz, Archiv médiafelvételt tartalmaz
Nyelvezet Köznyelv
Főbb szereplőviszonyok Magánéleti (nem szerelmi), Munkakapcsolat, Politikai, Tradícióalapú-/hierarchikus, Ontológiai-hierarchikus
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység Feudális rang/arisztokrata, Hivatalnok, Jogász, Tudós
Releváns nem-emberi szereplők Tárgy
Releváns státuszváltozás és életesemény Erkölcsi felemelkedés (jellemfejlődés - pozitiv), Lélektani felemelkedés, Lélektani összeroppanás, Erkölcsi lelepleződés (pozitív), Erkölcsi lelepleződés (negatív), Elismerés
Főszereplők releváns kora Fiatal, Idős, Kortalan
Narrátor Nincs
Narráció helye Nincs narrátor
Párbeszédek jellege Férfi-férfi, Nő-nő, Férfi-nő, Férfi levél, napló, dokumentum
Zenei jellemzők Átvezetőzene, Főcímzene, Dalbetét, Korhű
Zenei tipológia Korszakra utaló zene, Klasszikus zene, Kórus énekhang
Korhatár - edukációs skála Klasszikus
Technikai adatok Sztereó
Megidézett kor (nemzetközi) 17. század
Címkék

világnézet, katolikus egyház, pápa, világnézet, tudomány, kínvallatás, lelkiismeret, üdvösség

Említések

Róma, pápa, Giordano Bruno, Toricelli

Társadalmi címkék

kutatók helyzete, idősek helyzete

Forrásmű típusa Novella, elbeszélés
Kódolás kész? Kész

Vélemény, hozzászólás?