** Erdő sok hangra **
Balázs Béla: A fából faragott királyfi című néma táncjátékából készítette Siklós Olga, Kiss László és Kádár László.
Összefoglalás
Igazi csemege ez a hangjáték: kvadrofón kísérleti mű Balázs Béla táncjáték-forgatókönyve alapján. A szereplők és a narrátorok összetett rendszere, illetve az erdő különleges hangjai mozgatják ezt a meseszerű történetet, amelyben a királylány az igazi királyfi helyett egy fabábuba szeret bele.
Színlap
Balázs Béla A fából faragott királyfi című
néma táncjátékából készítette: Siklós Olga,
Kiss László és Kádár László
Szereposztás:
Királyfi – Hegedűs D.Géza, Mesélője – Pálos
Zsuzsa, Királyleány – Almási Éva, Mesélője –
Sztankay István, Tündér – Ronyecz Mária,
Mesélője – Fülöp Zsigmond, Erdő – Kis Ferenc,
Mesélője – Lukács Margit, Lábjegyzet – Gelley
Kornél
Zenei munkatárs: Kutasy Ferenc
Szakmai tanácsadó: Püski Árpád
Szerkesztő: Molnár Magda (1979)
Felvétel: 1976. dec. 18. 8-18; 1977. szeptember 26. 17-19h
1979. március 28.
1990. 09. 11. Ifj.O.
2001. márc. 30. K 19.30
„Quadró felvétel – erdővel”
17p
A szövegkönyv bevezetője:
„Az etüd alapja maga az erdő mondhatnánk úgy is, az ERDŐ, annak élete lélegzete egy szép őszi időszakban és Balázs Béla táncjátéknak meséje,
Az Erdőhöz a fából faragott királyfi története illik. A quadró-tér az Erdő. Benne a Tündér, a Királylány, a Királyfi és az Erdő, no meg a Lábjegyzet. Minden szereplőnek – kivéve a Lábjegyzetet van egy mesélője.
A Királykisasszony elhelyezése a térben: bal elől van a vára, onnan merészkedik közép felé, azon túl nem jut. Mesélője mindig bal elől van – mozgás nélkül.
A Királyfi vára jobb hátul van, onnan hamar kijön, oda vissza nem tér, harcát az Erdővel jobb derék-tájban vívja, elől középen találkozik a Királykisasszonnyal. Mesélője: jobb hátul. A Tündér mesélője hátul középen, de a Tündér szertelenül mindenütt fölbukkan, ahol a felek elé állhat akadályként.
Az Erdő mesélője elől középen van, de az erdő körülvesz bennünket mindig változó formációban, ahogy a mese és az Erdő fölvett hangja kívánja.
A Lábjegyzet mindig amellett szólal meg – váratlanul – akire vonatkozik.
Az itt következő dialógus csupán a szöveget adja, a mozgásra és a térre a fentiek érvényesek. Az Erdő férfihang, Mesélője – nő; Lábjegyzet férfi, Királykisasszony mesélője férfihang, Királyfié nő.
Erdő H. Három szép sorban állnak a fák mozdulatlanul.”
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Rádióra alkalmazók | |
Szerkesztők |
Molnár Magda Siklós Olga |
Zenei szerkesztők | |
Korhatár - edukációs skála | Gyerekeknek is alkalmas |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Mindenkinek |
Korhatár rövid indoklása |
Egy mese érdekes feldolgozása. |
Játékidő | 17 perc | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bemutató dátuma | 1979. március 28. 10:05 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Rádiós műfaji besorolás |
Hangjáték Adaptáció Mesejáték Rádiójáték gyermekeknek Mese felnőtteknek |
||||||||||||||||||||||||||||||
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Példázat |
||||||||||||||||||||||||||||||
Bemutató médium | Kossuth | ||||||||||||||||||||||||||||||
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió Magyar Rádió Kísérleti Stúdió |
||||||||||||||||||||||||||||||
Státusz | Önálló mű | ||||||||||||||||||||||||||||||
Technikai adatok | Kvadró | ||||||||||||||||||||||||||||||
Eredeti korhatári besorolás | Nincs | ||||||||||||||||||||||||||||||
Szereposztás |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Ismétlések adatai |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Hangfelvétel gyártási dátuma | 1977 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű címe | A fából faragott királyfi (táncjáték-forgatókönyv) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű első megjelenésének éve | 1916 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű típusa | Színmű | ||||||||||||||||||||||||||||||
Szövegforma | DIalógus | ||||||||||||||||||||||||||||||
Előforduló releváns játékterek | Természeti objektum/karakteres tájforma (pl. barlang, sivatag), Absztrakt tér vagy varázstér | ||||||||||||||||||||||||||||||
Releváns földrajzi régió | Természet | ||||||||||||||||||||||||||||||
Időszinkronitás | Absztrakt | ||||||||||||||||||||||||||||||
Megidézett kor (magyar) | Nem értelmezhető vagy nem magyar téma | ||||||||||||||||||||||||||||||
Megidézett kor (nemzetközi) | Kor nem értelmezhető | ||||||||||||||||||||||||||||||
Történetszál | Kapcsolattörténet | ||||||||||||||||||||||||||||||
Narratíva/konfliktustípus | Keresés | ||||||||||||||||||||||||||||||
Címkék |
téves szerelem, vágyakozás, valódi, varázslat |
||||||||||||||||||||||||||||||
Történet időtartama | Több nap | ||||||||||||||||||||||||||||||
Cselekmény kronológiája | Kronologikus | ||||||||||||||||||||||||||||||
Felvétel helye | Stúdió | ||||||||||||||||||||||||||||||
Effektek és technika | Speciális effektek, Térhatású | ||||||||||||||||||||||||||||||
Nyelvezet | Köznyelv, Emelkedett stílus | ||||||||||||||||||||||||||||||
Főbb szereplőviszonyok | Nemek harca, Szerelmi/szexuális, Ontológiai-hierarchikus | ||||||||||||||||||||||||||||||
Releváns nem-emberi szereplők | Növény, Mitológiai-isteni-képzeletbeli lény | ||||||||||||||||||||||||||||||
Releváns státuszváltozás és életesemény | Fordulatszerű (bármelyik), Lélektani összeroppanás | ||||||||||||||||||||||||||||||
Főszereplők releváns kora | Fiatal | ||||||||||||||||||||||||||||||
Narrátor | Férfi narrátor, Női narrátor, Több narrátor | ||||||||||||||||||||||||||||||
Narráció helye | Szakaszos | ||||||||||||||||||||||||||||||
Párbeszédek jellege | Férfi-nő | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zenei jellemzők | Érzelmi, Átvezetőzene, Főcímzene, Háttérzene | ||||||||||||||||||||||||||||||
Dramaturgiai egyéb adatok | Rádiószerű | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zenei tipológia | Klasszikus zene | ||||||||||||||||||||||||||||||
Korhatár - edukációs skála | Gyerekeknek is alkalmas | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kódolás kész? | Kész |