Balázs Béla

** Erdő sok hangra **

Balázs Béla: A fából faragott királyfi című néma táncjátékából készítette Siklós Olga, Kiss László és Kádár László.

Összefoglalás

Igazi csemege ez a hangjáték: kvadrofón kísérleti mű Balázs Béla táncjáték-forgatókönyve alapján. A szereplők és a narrátorok összetett rendszere, illetve az erdő különleges hangjai mozgatják ezt a meseszerű történetet, amelyben a királylány az igazi királyfi helyett egy fabábuba szeret bele.

Színlap

Balázs Béla A fából faragott királyfi című
néma táncjátékából készítette: Siklós Olga,
Kiss László és Kádár László
Szereposztás:
Királyfi – Hegedűs D.Géza, Mesélője – Pálos
Zsuzsa, Királyleány – Almási Éva, Mesélője –
Sztankay István, Tündér – Ronyecz Mária,
Mesélője – Fülöp Zsigmond, Erdő – Kis Ferenc,
Mesélője – Lukács Margit, Lábjegyzet – Gelley
Kornél
Zenei munkatárs: Kutasy Ferenc
Szakmai tanácsadó: Püski Árpád
Szerkesztő: Molnár Magda (1979)

Felvétel:  1976. dec. 18. 8-18; 1977. szeptember 26. 17-19h

1979. március 28.

1990. 09. 11. Ifj.O.

2001. márc. 30. K 19.30

„Quadró felvétel – erdővel”

17p

A szövegkönyv bevezetője:

„Az etüd alapja maga az erdő mondhatnánk úgy is, az ERDŐ, annak élete lélegzete egy szép őszi időszakban és Balázs Béla táncjátéknak meséje,

Az Erdőhöz a fából faragott királyfi története illik. A quadró-tér az Erdő. Benne a Tündér, a Királylány, a Királyfi és az Erdő, no meg a Lábjegyzet. Minden szereplőnek – kivéve a Lábjegyzetet    van egy mesélője.

A Királykisasszony elhelyezése a térben: bal elől van a vára, onnan merészkedik közép felé, azon túl nem jut. Mesélője mindig bal elől van – mozgás nélkül.

A Királyfi vára jobb hátul van, onnan hamar kijön, oda vissza nem tér, harcát az Erdővel jobb derék-tájban vívja, elől középen találkozik a Királykisasszonnyal. Mesélője: jobb hátul. A Tündér mesélője hátul középen, de a Tündér szertelenül mindenütt fölbukkan, ahol a felek elé állhat akadályként.

Az Erdő mesélője elől középen van, de az erdő körülvesz bennünket mindig változó formációban, ahogy a mese és az Erdő fölvett hangja kívánja.

A Lábjegyzet mindig amellett szólal meg – váratlanul – akire vonatkozik.

Az itt következő dialógus csupán a szöveget adja, a mozgásra és a térre a fentiek érvényesek. Az Erdő férfihang, Mesélője – nő; Lábjegyzet férfi, Királykisasszony mesélője férfihang, Királyfié nő.

Erdő H. Három szép sorban állnak a fák mozdulatlanul.”

Szerző
Rendező
Színészek
Rádióra alkalmazók
Szerkesztők
Molnár Magda
Siklós Olga
Zenei szerkesztők
Korhatár - edukációs skálaGyerekeknek is alkalmas
Korhatár - Ifjúságvédelmi skálaMindenkinek
Korhatár rövid indoklása

Egy mese érdekes feldolgozása.

Játékidő 17 perc
Bemutató dátuma 1979. március 28. 10:05
Rádiós műfaji besorolás Hangjáték
Adaptáció
Mesejáték
Rádiójáték gyermekeknek
Mese felnőtteknek
Szemléletmód, alműfaj, tematika Példázat
Bemutató médium Kossuth
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió
Magyar Rádió Kísérleti Stúdió
Státusz Önálló mű
Technikai adatok Kvadró
Eredeti korhatári besorolás Nincs
Szereposztás
Karakter Színész A karakter gyerek?
Királyfi Hegedűs D. Géza
A királyfi mesélője Pálos Zsuzsa
Királyleány Almási Éva
A királyleány mesélője Sztankay István
Tündér Ronyecz Mária
A tündér mesélője Fülöp Zsigmond
Erdő Kiss Ferenc
Az erdő mesélője Lukács Margit
Lábjegyzet Gelley Kornél
Ismétlések adatai
  1. szept. 11. kossuth
  2. márc. 30. Kossuth
Hangfelvétel gyártási dátuma 1977
Forrásmű címe A fából faragott királyfi (táncjáték-forgatókönyv)
Forrásmű első megjelenésének éve 1916
Forrásmű típusa Színmű
Szövegforma DIalógus
Előforduló releváns játékterek Természeti objektum/karakteres tájforma (pl. barlang, sivatag), Absztrakt tér vagy varázstér
Releváns földrajzi régió Természet
Időszinkronitás Absztrakt
Megidézett kor (magyar) Nem értelmezhető vagy nem magyar téma
Megidézett kor (nemzetközi) Kor nem értelmezhető
Történetszál Kapcsolattörténet
Narratíva/konfliktustípus Keresés
Címkék

téves szerelem, vágyakozás, valódi, varázslat

Történet időtartama Több nap
Cselekmény kronológiája Kronologikus
Felvétel helye Stúdió
Effektek és technika Speciális effektek, Térhatású
Nyelvezet Köznyelv, Emelkedett stílus
Főbb szereplőviszonyok Nemek harca, Szerelmi/szexuális, Ontológiai-hierarchikus
Releváns nem-emberi szereplők Növény, Mitológiai-isteni-képzeletbeli lény
Releváns státuszváltozás és életesemény Fordulatszerű (bármelyik), Lélektani összeroppanás
Főszereplők releváns kora Fiatal
Narrátor Férfi narrátor, Női narrátor, Több narrátor
Narráció helye Szakaszos
Párbeszédek jellege Férfi-nő
Zenei jellemzők Érzelmi, Átvezetőzene, Főcímzene, Háttérzene
Dramaturgiai egyéb adatok Rádiószerű
Zenei tipológia Klasszikus zene
Korhatár - edukációs skála Gyerekeknek is alkalmas
Kódolás kész? Kész

Vélemény, hozzászólás?