** Merénylet (1978) **
Összefoglalás
Ismeretlen országban vagyunk, ahol mindenféle merényletet követnek el a rendszer ellenzői. A rendőrség nyomoz, minden és mindenki gyanús, kihallgatások, míg végül az ártatlanul meggyanusított munkásoknak már lesz oka a hatalom ellen szervezkedni… A zseniális akusztikus humorú szatíra Magos György első rendezése. Érdekes kérdés, hogy a hetvenes években mit jelenthetett ez a korabeli, lehallgatásokkal teli Magyarország hallgatónak.
Színlap
Michael Scharang hangjátéka
Ford.: Rozgonyi Ádám
A szereposztásból:
Nyugdíjas – Csákányi László,
A felesége – Pártos Erzsi,
Bútorszállítók – Csíkos Gábor és Végvári Tamás,
Tanárok – Lőte Attila és Tyll Attila,
Szerelők – Horváth Gyula és Horváth Sándor,
Őrmester – Raksányi Gellért,
Tiszt – Gelley Kornél,
Beszélők – Fodor Tamás és Jordán Tamás
A felvételt készítette Gajdos Ferenc és Kosárszky Péter
Dramaturg: Mesterházi Márton
Zenei munkatárs: Kelemen László
Rendező: Magos György (1978)
Első adás 1978. május 22. hétfő 19:15-20:07
0:49:15
Eredeti cím: Anschlag. Regie: Claus Villinger. Süddeutscher Rundfunk. Erstsendung am 20. September 1973
„Az igen sok szereplős történet nyolc alapszereplője (két bútorszállító, két tanár, két szerelő és egy nyugdíjas házaspár) egy ártatlannak tetsző snapszliversenyen verődik össze. Az egyik szerelő veszít, „piás” dühében összetöri a berendezést: ez a rendőrség szerint merényletnek minősül, méghozzá összeesküvő csoportok által előkészített merényletnek; s nemcsak elkövetője gyanús, hanem azok is, akik a fejüket kapkodták a röpdöső palackok elől. Különösen miután egy második razziába is belefutnak. Ez a történet eleje. A vége: a nyugdíjas felesége – aki mindent elhisz a hírközlő szerveknek – öngyilkos lesz; férje a börtönben követi példáját; az egyik szerelő – miután a gyanú miatt kényszerszabadságra küldték – az üzemben felrobbantja magát; a két tanárt tiltakozó merénylet előkészítése közben a rendőrség lelövi; az egyik bútorszállító – kényszerszabadságra küldték – az üzemben felrobbantja magát; a másik bútorszállítót és a randalírozó szerelőt a rendőrség merénylőnek nézi és lelövi. Az osztrák író hangjátéka szatíra. A szatírának olykor nemcsak a túlzás a természete, hanem az egyoldalúság is: csak az imperializmus által – hatalmi érdekből – szított terrorizmus-hisztériát leplezi le, de Scharang nem szól a valóságos terrorizmusról – nehezen is szólhatna egyetlen, szokásos terjedelmű hangjátékban.” (RTV Rádió- és Televízió-újság XXIII. Évf. 21. szám; 1978)
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Dramaturgok | |
Zenei szerkesztők | |
Technikai munkatársak | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Szülői felügyelettel |
Korhatár rövid indoklása |
Összeesküvőkről szól |
Státusz | Önálló mű | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Hangjáték Eredeti hangjáték |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bemutató dátuma | 1978. május 24. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Játékidő | 51 perc | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szereposztás |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű első megjelenésének éve | 1973 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű típusa | Rádiójáték | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szövegforma | DIalógus | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragikomikus Szatíra Krimi |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Előforduló releváns játékterek | Gyár/üzem, Hivatal | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Releváns földrajzi régió | Nincs információ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Időszinkronitás | Szinkron | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Megidézett kor (nemzetközi) | 20. század | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Történetszál | Hálózattörténet | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Narratíva/konfliktustípus | Szenvedéstörténet | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Címkék |
Terrorizmus, illegális szervezkedés, rendőri nyomozás, bosszú |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Társadalmi címkék |
Forradalom, felkelés, lázadás |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Történet időtartama | Több nap | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cselekmény kronológiája | Kronologikus | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felvétel helye | Stúdió | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Effektek és technika | Speciális effektek | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nyelvezet | Köznyelv | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Főbb szereplőviszonyok | Munkakapcsolat, Politikai, Szolgálati-hierarchikus | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Munkás, Hivatalnok, Erőszakszerv tagja, Nyugdíjas, Pedagógus | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Releváns státuszváltozás és életesemény | Lélektani felemelkedés | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Főszereplők releváns kora | Középkorú | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Narrátor | Több narrátor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Narráció helye | Rezonőr | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zenei jellemzők | Háttérzene, Zenei téma | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zenei tipológia | Klasszikus zene | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű címe | Anschlag |