Kismadár (1949)
Összefoglalás
Az ezerkilencszázhúszas évek Alföldjén játszódó cselekményben Erzsi elnyomott parasztlány, aki kiáll magáért és a hozzá hasonó sorsúakért. Élettársa elhagyja a falut, mert nem bírja az elöljárók megalázó bánásmódját, de később visszatér hozzá és megszökteti az uradalomról, ahol feleségként még rosszabb a dolga, mint azelőtt szegénységben.
Színlap
Rádiódráma.
Történik a harmincas években, egy alföldi faluban.
‘Móricz Zsigmond színművéből írta: Móricz Virág
‘Zenéjét összeállította: Volly István
Rendezte: Cserés Miklós
Szereposztás:
Böske, kismadár: Tolnay Klári
Tar Mihály, a szerelmese: Ujlaki László
Komáromi Boldizsár, a nagygazda: Lehotay Árpád
Ladányi, a sógora: Dózsa István
Ladányiné, a húga: Peéry Piri
Józsi bácsi, Böske apja: Bánhidi László:
Édes, a felesége: Simon Marcsa
Bíró : Szemethy Endre
Tanító: Zátony Kálmán
Kisbíró: Regős Péter:
Zsuzsi: Lénárd Judit
1949.12.03. 22:00, Petőfi, 60 perc
1950.január 31. Petőfi 19.00
1950. június 26. 21.00 Kossuth rádió,
1960. szeptember 04. 20.40 Kossuth rádió,
1991. március 30., K 190.5
1999. február 3. P 20.00
Korabeli ajánlószöveg
Böske a szépen daloló „kismadár” és Miska együtt szerződtek a gazdához aratásra, ám a legény elszökik a munkából. Böske magasabb részt követel a gazdától, akinek nagyon tetszik a lány s feleségül veszi. A „kismadár” sorsa jobbra fordul, ám egy napon Miska visszatér a faluba… (1991)
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Rádióra alkalmazók | |
Zenei szerkesztők | |
Korhatár - edukációs skála | Klasszikus |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Mindenkinek |
Státusz | Önálló mű |
---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Adaptáció Hangjáték Zenés hangjáték |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1949. december 03. |
Játékidő | 60 perc |
Eredeti korhatári besorolás | Nem ismert |
Előforduló releváns játékterek | Otthon, Szórakoztató/vendéglátó létesítmény, Téesz/birtok/zárt vagy szabadtéri mezőgazdasági objektum |
Releváns földrajzi régió | Vidék |
Időszinkronitás | Szinkron |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Moralizáló-filozófikus Szatíra Tárgyilagos Romantikus Népdaljáték |
Szövegforma | Többszereplős felolvasás |
Történetszál | Hálózattörténet |
Narratíva/konfliktustípus | Nem-narratív, Küzdelem, Élettörténet |
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű, Harc |
Történet időtartama | Több hónap |
Cselekmény kronológiája | Kronologikus |
Felvétel helye | Stúdió |
Effektek és technika | Mikrofonplánok, Párhuzamos szövegmondás, Tömeghang, Kórus, Archiv hangfelvételt tartalmaz, Archiv médiafelvételt tartalmaz |
Nyelvezet | Köznyelv, Régies stílus, Tájszólás, Akcentus |
Főbb szereplőviszonyok | Nemek harca, Magánéleti (nem szerelmi), Munkakapcsolat, Nemzedéki, Szerelmi/szexuális, Tradícióalapú-/hierarchikus, Szolgálati-hierarchikus |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Gazdasági felsővezető/tulajdonos, Háztartásbeli, Paraszt/mezőgazdasági munkás/gazda, Regionális vezető, hatalombirtokos, Pedagógus, Háztartási alkalmazott, Természeti nép tagja |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Anyagi siker, gazdagodás, Anyagi tönkre-csődbe menés, Társadalmi lecsúszás, Társadalmi felemelkedés, Erkölcsi felemelkedés (jellemfejlődés - pozitiv), Erkölcsi leépülés (jellemfejlődés - negatív), Lélektani felemelkedés, Lélektani összeroppanás, Erkölcsi lelepleződés (negatív) |
Főszereplők releváns kora | Fiatal, Középkorú, Idős |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi, Nő-nő, Férfi-nő |
Zenei jellemzők | Átvezetőzene, Háttérzene, Diegetikus mediális, Diegetikus élő, Diegetikus - a szereplők zenélnek, Dalbetét, Korhű, Műfaji |
Zenei tipológia | Folklór |
Korhatár - edukációs skála | Klasszikus |
Technikai adatok | Monó |
Bemutató médium | Petőfi |
Forrásmű típusa | Novella, elbeszélés |
Megidézett kor (nemzetközi) | 20. század |
Címkék |
parasztság, kizsákmányolás, szolgaság, női sors, birtokos, egyéniség, vagyon, házasság |
Társadalmi címkék |
nők helyzete, parasztok helyzete, esélyegyenlőség, termelés, munkakörülmények |
Kódolás kész? | Kész |