Halálfiai
Babits Mihály regénye
Összefoglalás
A hangjáték a századfordulós kulturális légkört mutatja be generációk sorsának követésével.
Színlap
Babits Mihály regényét rádióra alkalmazta Moravecz Imre
Szereposztás:
Dr. Hintáss ………… Básti Lajos
Erzsi ……………… Máthé Erzsi
Sátordy Mihály ……… Bitskey Tibor
Nelli ……………… Vass Éva
Cenci ……………… Sulyok Mária
Döme bácsi …………. Kiss Ferenc
Rendezô: Cserés Miklós dr. (1970)
Bemutató: 1970. III/1.rész: aug. 23. 19:38 (60 perc), III/2.rész: aug. 24. 19:35 (53 perc), III/3.rész: aug. 28. 19:36 (51 perc) Kossuth
Ism: 1979. III/1.rész: okt. 3. 21:10, III/2.rész: okt. 4. 19:35, III/3.rész:okt. 11. 19:35 (3. Műsor)
1992. III/1.rész: márc.17. 14:05, III/2.rész: márc. 18. 14:05, III/3.rész: márc. 19. 14:05 (Bartók)
1993. nov. 24.
1997. márc 26.
2023. június 28.
A NAVA oldalán közölt adatok a hangjátékról:
1
Babits Mihály regényét rádióra alkalmazta Moravecz Imre – 1. rész
Szereposztás:
Dr. Hintáss – Básti Lajos, Erzsi – Máthé Erzsi, Sátordy Imre –
Bitskey Tibor, Nelli – Vass Éva, Cenci – Sulyok Mária, Döme bácsi –
Kiss Ferenc
Szerkeszto: Szabó József
Rendezo: Cserés Miklós dr. (1970)
(III/2. rész: holnap, mr3-B. 14.00)
(Elso adás: 1970.08.23.)
(Utolsó ismétlés: 2097.03.26.)
2
Babits Mihály regényét rádióra alkalmazta Moravecz Imre
Szereposztás:
Dr. Hintáss – Básti Lajos, Erzsi – Máthé Erzsi, Sátordy Imre –
Bitskey Tibor, Nelli – Vass Éva, Cenci – Sulyok Mária, Döme bácsi –
Kiss Ferenc, Imrus – Fodor Tamás, Sanyi – Bálint András, Gitta –
Thirring Viola, Noémi – Pécsi Ildikó, Jozsó bácsi – Greguss Zoltán
Szerkeszto: Szabó József
Rendezo: Cserés Miklós dr. (1970)
(3.(befejezo) rész: holnap, mr3-B. 14.00)
(Elso adás: 1970.08.24.)
(Utolsó ismétlés: 2097.03.26.)
3 – Halálfiai
Halálfiai (befejezo) rész
Babits Mihály regényét rádióra alkalmazta Moravecz Imre
Szereposztás:
Dr. Hintáss – Básti Lajos, Cenci – Sulyok Mária, Nelli – Vass Éva,
Döme bácsi – Kiss Ferenc, Imrus – Fodor Tamás, Sanyi – Bálint
András, Gitta – Thirring Viola, Noémi – Pécsi Ildikó, Jozsó bácsi –
Greguss Zoltán
Szerkeszto: Szabó József
Rendezo: Cserés Miklós dr. (1970)
(Elso adás: 1970.08.28.)
(Utolsó ismétlés: 2097.03.26.) A117175 50’50”
Ismétlések dátumai: 1993-11-24|2008-02-20|2023-06-28
NAVA ID-k: 3417642 | 3418201 | 3421502
Korabeli ajánlószöveg
Babits Mihály írja: „Jellemző, hogy a magyar tragikus hősök bűne legtöbbször nem a cselekedet, hanem a mulasztás: mint Kemény hőseié majdnem mindig.” Ez a kitétel azonban nemcsak Keményre, hanem általában a magyar regényirodalomra is illik – s illik a magyar regényirodalomnak erre a remekére is. Passzívak a Halálfiai hősei is. De hát a kor magyar társadalma, amelyet a szerző ábrázol, talán nem volt az? Igaz, a mélyben valahol, a 90-es években már megindul a lassú erjedés, de ez oly távol volt a Sátordiak, a Hintásék világától, hogy semmit sem vehettek észre belőle. Babitsnak, a költőnek és kritikusnak minden jótulajdonsága érvényesül ebben a regényben. Aki nem olvasta a Halálfiait, a rádiós feldolgozásból jól következtethet a regény sajátosságára és értékére. (1970)
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Díjak és jelölések |
Nívódíj Nívódíj 1970 |
Rádióra alkalmazók | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Szülői felügyelettel |
Korhatár rövid indoklása |
A hangjáték nem kisebbeknek szánt, mély filozófikus-kulturális vitákat tartalmaz az irodalomról, a dolgozó nőkről, amelynek megértése szülői magyarázatra szorulhat. Emellett egyes szereplők viselkedése erkölcstelen, megbotránkoztató. |
Státusz | Önálló mű |
---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Adaptáció Hangjáték |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1970. augusztus 23. 19:38 |
Ismétlések adatai |
1993-11-24|2008-02-20|2023-06-28 |
Játékidő | 157 perc |
Eredeti korhatári besorolás | Nincs |
További szereplők |
Dr. Hintáss – Básti Lajos, Erzsi – Máthé Erzsi, Sátordy Imre – Bitskey Tibor, Nelli – Vass Éva, Cenci – Sulyok Mária, Döme bácsi – Kiss Ferenc, Imrus – Fodor Tamás, Sanyi – Bálint András, Gitta – Thirring Viola, Noémi – Pécsi Ildikó, Jozsó bácsi – Greguss Zoltán |
Előforduló releváns játékterek | Otthon |
Releváns földrajzi régió | Vidék |
Időszinkronitás | Múlt |
Megidézett kor (magyar) | 1867-1913 Kiegyezés kora, millennium, századforduló |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragikus |
Szövegforma | DIalógus |
Történetszál | Kapcsolattörténet |
Narratíva/konfliktustípus | Küzdelem, Szenvedéstörténet |
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű |
Történet időtartama | Több évtized |
Cselekmény kronológiája | Kronologikus |
Felvétel helye | Stúdió |
Nyelvezet | Köznyelv |
Főbb szereplőviszonyok | Magánéleti (nem szerelmi), Szerelmi/szexuális |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Feudális rang/arisztokrata, Háztartásbeli, Jogász |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Anyagi tönkre-csődbe menés, Halál |
Főszereplők releváns kora | Fiatal, Középkorú |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi, Nő-nő, Férfi-nő, Női belső monológ |
Zenei jellemzők | Átvezetőzene |
Bemutató médium | Kossuth |
Címkék |
dualizmus, történelmi, nemesség, szőlő, adósság, modern nő, dolgozó nő |
Társadalmi címkék |
Nők helyzete, Ifjúság helyzete, Értelmiség helyzete |
Említések |
Jókai Mór, Deák Ferenc, Ady Endre: A magyar Ugaron, Fekete Zongora, Vörösmarty Mihály: Ősök, Országháza, Shakespeare: Hamlet, Dante: Pokol, Daniel Defoe: Robinson Crusoe, Rothschild, Napóleon, Friedrich Nietzsche, Heinrich Heine, Oscar Wilde, Charles Baudelaire, Keleti Pályaudvar |