** A kék kerékpáros **
Rádiódada. Írta Déry Tibor.
Összefoglalás
Déry Tibor avantgárd drámájának rádióváltozata remek színészekkel és Sáry László ide komponált zenéjével. Az egy polgári család hétköznapjaiba illesztett abszurd történetmorzsák egy reménytelen, értelmetlen világ cél nélküli figuráit, az ő pitiáner konfliktusaikat állítják elénk. Az adaptáció a darab dadaista szemléletmódját érdekesen rádiósítja.
Színlap
Déry Tibor színpadi játékának rádióváltozata
Zenéjét szerezte: Sáry László
Rádióra alkalmazta és rendezte: Zoltán Gábor
Az 1926-ban készült dadaista szöveget az idő realistává finomította. Ha a „világ rendetlen”, akkor számunkra már logikus, hogy a „Göncöl szekere kisiklott”. A klasszikus avantgárd formabontása bennünk nosztalgikus érzéseket kelt, ami a 20-as években vad és felháborító volt, ma inkább bájával bűvöl el. Déry színpadi műve fél évszázadot várt arra, hogy színészek megszólaltassák. Ősbemutatója a francia rádióban volt.
Láthatatlan angyal – Vallai Péter, Családapa – Gera Zoltán, Családanya – Vass Éva, Munkás – Nemcsák Károly, Orvos – Márton András, Néger – Vajda László, Kisasszony – Varga Mária, Paraszt – Karcag Ferenc, Starter – Milósi György, Piros kerékpáros – Reviczky Gábor, Kék kerékpáros – Máté Gábor, Rendőr – Papp János, Madár – Törőcsik Mari, Plakát – Simon György, Halál – Papp Zoltán, Titkárnő – Kiss Mari
Technikai munkatárs: Kiss László, Borlai Kinga
Zenei munkatárs: Demjén Erzsébet
Dramaturg: Katona Imre József
A Rádiószínház bemutatója
1988. okt. 24. Kossuth 20:50 (70 perc)
1993. márc. 14. Bartók 22:05
A NAVA oldalán közölt adatok a hangjátékról:
A kék kerékpáros
Déry Tibor színpadi játékának rádióváltozata
Zenéjét szerezte: Sáry László
Rádióra alkalmazta és rendezte: Zoltán Gábor
Szereposztás:
Láthatatlan angyal – Vallai Péter,
Családapa – Gera Zoltán, Családanya –
Vass Éva, Munkás – Nemcsák Károly, Orvos
– Márton András, Néger – Vajda László,
Kisasszony – Varga Mária, Paraszt –
Karczag Ferenc, Starter – Miklósy György,
Piros kerékpáros – Reviczky Gábor,
Kék kerékpáros – Máté Gábor, Rendor –
Papp János, Madár – Törocsik Mari, Plakát
– Simon György, Halál – Papp Zoltán,
Titkárno – Kiss Mari
A hangfelvételt Kiss László és Borlai
Kinga készítette
Zenei Szerkeszto: Demjén Erzsébet
Dramaturg: Katona Imre József (1988)
A Rádiószínház musora
(1988.október 24-i v.25-i adás ism.)
(További ismétlés: 1997.01.09.)
(További ismétlés: 2002.09.23.)
Ismétlések dátumai: 2002-09-23|2006-08-14|2007-06-25
NAVA ID-k: 3400890
Korabeli ajánlószöveg
Az 1926-ban készült dadaista szöveget az idő realistává finomította. Ha a „világ rendetlen”, akkor számunkra már logikus, hogy a „Göncöl szekere kisiklott”. A klasszikus avantgárd formabontása bennünk nosztalgikus érzéseket kelt, ami a 20-as években vad és felháborító volt, ma inkább bájával bűvöl el. Déry színpadi műve fél évszázadot várt arra, hogy színészek megszólaltassák. Ősbemutatója a francia rádióban volt.
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Dramaturgok | |
Rádióra alkalmazók | |
Zeneszerzők | |
Zenei szerkesztők | |
Technikai munkatársak |
Borlai Kinga Kiss László |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | 16 - téma |
Korhatár rövid indoklása |
16 évnél fiatalabb számára nehezen követhető, nem értékelné a humorát. |
Státusz | Önálló mű | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Hangjáték Adaptáció |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bemutató dátuma | 1988. október 24. 20:50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ismétlések adatai |
2002-09-23|2006-08-14|2007-06-25 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Játékidő | 68 perc | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szereposztás |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Előforduló releváns játékterek | Otthon, Kulturális objektum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Releváns földrajzi régió | Vidék, Város | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Időszinkronitás | Múlt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Megidézett kor (magyar) | 1867-1913 Kiegyezés kora, millennium, századforduló, 1914-1918 Első világháború, 1918-1924 Első világháború utáni évek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Groteszk |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szövegforma | DIalógus | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Történetszál | Hálózattörténet | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Narratíva/konfliktustípus | Keresés, Küzdelem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dramaturgiai egyéb adatok | Rádiószerű, Mediális önreflexió, Sötét/vakok | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Történet időtartama | Absztrakt idő | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cselekmény kronológiája | Nem meghatározható | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felvétel helye | Stúdió | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nyelvezet | Köznyelv, Emelkedett stílus | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Főbb szereplőviszonyok | Munkakapcsolat, Nemzedéki, Politikai | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Munkás, Erőszakszerv tagja, Orvos/gyógyító/ápoló, Paraszt/mezőgazdasági munkás/gazda, Sportoló, edző, Szolgáltatóipari alkalmazott, Isten/Sátán | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Releváns nem-emberi szereplők | Mitológiai-isteni-képzeletbeli lény, Megszemélyesített természeti jelenség, Meghatározhatatlan (abszurd) szereplő | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Releváns státuszváltozás és életesemény | Társadalmi lecsúszás, Társadalmi felemelkedés, Halál | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Főszereplők releváns kora | Fiatal, Középkorú, Kortalan | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Narrátor | Férfi narrátor | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Narráció helye | Keretező | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi, Férfi-nő | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zenei jellemzők | Érzelmi, Átvezetőzene, Főcímzene | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zenei tipológia | Klasszikus zene | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Technikai adatok | Sztereó | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bemutató médium | Kossuth | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű címe | A kék kerékpáros | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű első megjelenésének éve | 1926 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű típusa | Színmű | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Megidézett kor (nemzetközi) | 20. század | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Címkék |
dadaista, polgári család, viszály, osztályharc, |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Társadalmi címkék |
Polgárság helyzete, Munkások helyzete, Parasztok helyzete, nyugati kommunizmus, |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kódolás kész? | Kész |