Paul Geraldy

** Szeretni (1933) **

120 perc

1933. április 12.

Adaptáció

Magyar Rádió

Színműelőadás a stúdióból

Vígjáték három felvonásban

Írta Paul Geraldy

Fordította Szini Gyula

Rendező Odry Árpád

1933. április 12. Bp I. 8-10.


Tartalom
I. felvonás. Henri és felesége Helén gondtalan
boldogságban élnek falusi birtokukon. Annál job-
ban ragaszkodnak egymáshoz, annál inkább ma-
gukra vannak utalva falusi magányukban, mert
egyetlen gyermeküket elvesztették. Ebbe a harmo-
nikus nyugalomba hoz változatosságot a férj ba-
rátja, Challange, aki határozott fellépésével, biztos,
kissé fölényes ítéleteivel és leplezetlen bókjaival
tagadhatatlan hatással van Helénre. Valami meg-
magyarázhatatlan félelem vesz rajta erőt s ezt a
félelmet a férj is észreveszi, mégis meghívja újra
Challanget, mert úgy érzi, hogy annak közeledését
visszautasítani nem ő, hanem Helén van hivatva.
Helén ezt meg is teszi s ekkor Challange félelmetes
biztonsággal emlékezteti Helént arra, hogy nem is
állíthatja azt, mintha szerelemből ment volna férj-
hez, mert egy húszéves leány nem lehet tisztában
egy életre kiható érzelem tartósságával.


II. felvonás. Néhány hónappal később nyilt és
keményhangú féltékenységi jelenetek zajlanak le
Henri és Helén között. Helén habozik. Nem tudja
Henrit elhagyni, de nem tudja feledni Challanget
sem. Küszködik és ideges. Henri súlyos szemrehá-
nyásokkal illeti, mire Helén elhatározza, hogy Chal-
langet kiutasítja házából. Challange szenvedélyes-
sége végre is megtöri ellenállását s szinte öntudat-
lanul egyezik bele – hogy válik Henritől és Chal-
lange felesége lesz. Henri és Challange egy pilla-
natra szemben állnak egymással, majd Challange
távozása után Henri megtudja, hogy Helén kettő-
jük közül a másikat választotta. Halkan közli He-
lénnel, hogy nem akar boldogsága útjában állani, s
hogy magával viheti mindazt, amit emlékül meg
akar őrizni.


III. felvonás. Helén csomagol és: Challange, aki
a másnapot sem akarja megvárni, sürgeti, hogy még
az éjszaka menjen vele. Helén már-már hajlandó,
csak elhalt kisfia: képeit csomagolja össze. Challange
nem emlékezik rá, hogy Helénnek fia volt – s ez a
feledékenység végzetes számára. Helén csak másnap
akar menni, majd amikor magára marad, kétségbe-
esve hívja Henrit. Henri nem akarja megtartani a
gyermek képeit — mindent feledni akar. S kettőjük-
nek ez a néma nagy szenvedése, a gyermek, aki már
nincs, de volt, kirobbantja Helénből is, Henriből is
az egymáshoz tartozandóság biztos és boldog tuda-
tát. Helén marad s Henri felszítja a kandallóban a
képletes tüzet, a családi tűzhely minden múló szen-
vedélynél melegebb lángját.

Szerző
Rendező
Fordítók
Kritika 1

Valamikor régesrégen, a rádió őskorában, úgy
öt-hat esztendővel ezelőtt, előadásra került a studió-
ban Paul Geraldy Szeretni című lírai játéka. Ez volt
az a darab, amelyről kritika és közönség egyhan-
gúan megállapította, hogy mintha szerzője egyene-
sen a rádiószínpad számára írta volna. Három em-
ber szerepelt benne mindössze, három egymástól el-
ütő különböző hang és maga a történet úgyszólván
semmi és mégis oly sok, mert benső és lelkekben
mélyen szántó.
Rádióélet 1935/45

Kritika 2

A Studió egyik legszebb előadása, legmelegebb sikere
Paul Geraldy, »Szeretni<« cimü, gazdag poézisu szinművéhez füződik. Nomen est omen. Az idei évad legjobb előadása, mult heti »Ezüstlakodalom<< ugyancsak a modern francia irodalom e legdivatosabb szerzőjének müve. Geraldy drá- mái különös készséggel simulnak a rádiószinpadhoz. Köny- nyed, szinte mindennapi, látszólag felszines dialogusokban boncolja, a legmélyebb pszihológiai problémákat a >>>Toi et
Moi« poétája, de e szürke jelenetekben, aminőket ezrével
rendez naponta az Élet, ott lüktetnek, az asszony, a férfi,
a család lelkének annyiszor megoldódott és mégis titokza-
tos kérdései.
Magyar Rádió Őjság 1928/7

Kritika 3

Géraldy színműve a rádióban. A rádió egyik legnagyobb sikerű darabja az elmúlt évek során Paul Géraldy „Szeretni“ című színműve volt, mégpedig nemcsak a magyar rádió műsorában, hanem jóformán az összes külföldi rádiókban is. Ennek oka az, hogy a „Szeretni1“ különösképpen alkalmas mikrofonelőadásra, mert drámai bonyodalma jóformán kizáróan lelki feszültségből áll, dialógusa pedig roppant szemléltető. A magyar hallgatóközönség már évekkel ezelőtt az első rádióbemutatójakor meglepően nagy szeretettel fogadta a darabot s most április 12-én, szerdáin ismét ezt viszi mikrofon elé a rádió vezetősége Odry Árpád rendezésében. (Magyar Hirlap 1933. április 12)

Játékidő 120 perc
Bemutató dátuma 1933. április 12.
Rádiós műfaji besorolás Adaptáció
Bemutató médium Budapest I.
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió

Vélemény, hozzászólás?