** Az emlékezés napszaka **
Zelk Zoltán hangjátéka
Összefoglalás
Egy spirituális és időbeli utazásra invitál minket Zelk Zoltán hangjátéka. Témája a halál, gyász, szenvedés és emberi élet. A két beszélővel visszatekinthetünk az első és második világháborút követő évekbe, ahol végigkísérhetjük a perzselt ruhájú fiú élményeit a toloncház utáni életről, háborúról, szerelemről és felnőtté válásról.
Színlap
Zelk Zoltán hangjátéka
Játsszák:
Első férfi – Jordán Tamás, Második férfi – Balkay
Géza, Irén – Eszenyi Enikő, Anya – Zolnay Zsuzsa,
Dávid bácsi – Kovács János, Fiú – Znamenák István,
Orvos – Oberfrank Pál, Irma – Némedi Mária
Zene: Kecskeméti Gábor
Dramaturg: Sári László
Rendező: Gothár Péter
Rádió- és televízióújság XXXVI.évfolyam 17.szám 3.oldal
Rádiószínházi bemutató
Zelk-hangjáték
”“Barátaim, megértitek? / Egy ember él közöttetek, / van kulcsa és van ajtaja – / hazamegy és nem megy haza. / Lefekszik és nem alszik el, / egy néma istennel perel, / míg rákövül az éjszaka, / az álom kényszerzubbonya.””
”Éppen tíz éve halt meg Zelk Zoltán, de nem kövült rá az éjszaka és az örök álom kényszerzubbonya. Ilyesmit, persze, nagy alkotókról szokás állítani akkor is, ha csak félig igaz, s félig pedig mindig az, mert a művek valóban maradnak. (Bár gazdátlanul ki tudja meddig?) Zelknek azokban még ma is van élő életműve, s ennek van kulcsa, ajtaja, és lesz is sokáig – ma így látjuk. Ki-be járhatunk ezen az ajtón, sőt Zelkkel, a csúnya öreg varázslóval még az is megtörténhet, hogy egyszer csak ő jön ki az ajtón, benyit a miénken és egy “új” művet tesz az asztalunkra. Az új hangjáték címe: Az emlékezés napszaka. Emlékezzünk rá, mondja, és “emlékezzünk a halálra”. Úgy, ahogy ő tudott és tud élni a halállal verseiben és ebben a munkájában is. Soha nem hozta be ezt a hangjátékot hozzánk, pedig tudta, hogy várjuk. Most küldte el – onnan. Hogy meglepjen és megborzongasson.”
”Az emlékezés napszaka az Új Írás egyik 1967-es számából került elő, s Zelk mindjárt a rendezőt is kijelölte: Gothár Péterrel küldte a szöveget. Elolvastuk, s bár a mű motívumai az imént idézett Sirály című verséből is ismerősek, hatása megrendítő volt. Talán azért, mert így beteljesülni jóslatot még nem láttunk. “Mert mit üzentem onnan én / s velem a szószátyár remény:/ Szál cérnán, két hegycsúcs között, úgy is, úgy is visszajövök!””
”Visszajött. Teljes fegyverzetben, hatalmi pompával költészete minden ékességét csillogtatva, halála tizedik évfordulóján egy kis időre visszatért közénk. Aztán majd megint nehezebb lesz nélküle.”
Sári László
1991. ápr. 22 Kossuth 21:05
1992. ápr. 6. 14:05 Bartók
1996. márc. 4. 22:50 Bartók
1996. dec. 20. 21:03 Petőfi
2001. ápr. 23. 23:14 Bartók
2006. december 13., P 21.04
2017. jan. 7. 21:03 Kossuth
Új Magyar Hangjáték Művészeti produkciók Zenei munkatársi díj
Új Magyar Hangjáték Művészeti produkciók Rendezői
Új Magyar Hangjáték Művészeti produkciók Postumus szerzői díj
A NAVA oldalán közölt adatok a hangjátékról:
Zelk Zoltán hangjátéka
Szereplők:
Első férfi – Jordán Tamás, Második férfi – Balkay Géza, Irén –
Eszenyi Enikő, Anya – Zolnay Zsuzsa, Dávid bácsi – Kovács János, Fiú
– Znamenák István,
Orvos – Oberfrank Pál, Irma – Némedi Mária
Zene: Kecskeméti Gábor
Zenei munkatárs: Demjén Erzsébet
A felvételt Papp Tibor és Rosenmann Péter
készítette
Dramaturg: Sári László
Rendező: Gothár Péter (1990)
(Felvétel: 1990.11.20-22.)
Ismétlések dátumai: 2006-12-13|2017-01-07
NAVA ID-k: 3136012
Korabeli ajánlószöveg
”“Barátaim, megértitek? / Egy ember él közöttetek, / van kulcsa és van ajtaja – / hazamegy és nem megy haza. / Lefekszik és nem alszik el, / egy néma istennel perel, / míg rákövül az éjszaka, / az álom kényszerzubbonya.””
”Éppen tíz éve halt meg Zelk Zoltán, de nem kövült rá az éjszaka és az örök álom kényszerzubbonya. Ilyesmit, persze, nagy alkotókról szokás állítani akkor is, ha csak félig igaz, s félig pedig mindig az, mert a művek valóban maradnak. (Bár gazdátlanul ki tudja meddig?) Zelknek azokban még ma is van élő életműve, s ennek van kulcsa, ajtaja, és lesz is sokáig – ma így látjuk. Ki-be járhatunk ezen az ajtón, sőt Zelkkel, a csúnya öreg varázslóval még az is megtörténhet, hogy egyszer csak ő jön ki az ajtón, benyit a miénken és egy “új” művet tesz az asztalunkra. Az új hangjáték címe: Az emlékezés napszaka. Emlékezzünk rá, mondja, és “emlékezzünk a halálra”. Úgy, ahogy ő tudott és tud élni a halállal verseiben és ebben a munkájában is. Soha nem hozta be ezt a hangjátékot hozzánk, pedig tudta, hogy várjuk. Most küldte el – onnan. Hogy meglepjen és megborzongasson.”
”Az emlékezés napszaka az Új Írás egyik 1967-es számából került elő, s Zelk mindjárt a rendezőt is kijelölte: Gothár Péterrel küldte a szöveget. Elolvastuk, s bár a mű motívumai az imént idézett Sirály című verséből is ismerősek, hatása megrendítő volt. Talán azért, mert így beteljesülni jóslatot még nem láttunk. “Mert mit üzentem onnan én / s velem a szószátyár remény:/ Szál cérnán, két hegycsúcs között, úgy is, úgy is visszajövök!””
”Visszajött. Teljes fegyverzetben, hatalmi pompával költészete minden ékességét csillogtatva, halála tizedik évfordulóján egy kis időre visszatért közénk. Aztán majd megint nehezebb lesz nélküle.”
”Sári László”
(1991) Rádió- és televízióújság XXXVI.évfolyam 17.szám 3.oldal
”Zelk Zoltánról tudtuk, hogy nagyszerű költő és értékes ember volt. Életútja nem volt mentes az éles kanyaroktól: az ötvenes évek elején még a személyi kultuszt dicsőítette, 1957-ben azonban szerveztedésért börtönre ítélték. A cellát és a sematizmust maga mögött hagyva, a hatvanas évektől bontakozott ki igazán költészete.
Mindenre fogékony, színes egyénisége a hazai irodalom egyik legnépszerűbb, már életében legendás alakjává tette. Szerette a nőket, a labdarúgást, a lóversenyt (és még hosszan lehetne sorolni, mi mindent), kalandos ifjúságánál csak öregkora volt mozgalmasabb. Életművében jelentékeny helyet foglalnak el a gyermekversek és mesék, dramatikus műfajokkal csak nagyon ritkán foglalkozott.
Ma este kilenckor a Kossuth rádióban hallhatjuk Az emlékezés napszaka című hangjátékát.
Természetesen erre is egyetlen jelző illik a legjobban: lírai.”
(1991) Pesti Hírlap, 1991. április 22. hétfő, II. évfolyam, 93.szám Műsorajánlat – Rádió
”“Barátaim, megértitek? / Egy ember él közöttetek, / van kulcsa és van ajtaja – / hazamegy és nem megy haza. / Lefekszik és nem alszik el, / egy néma istennel perel, / míg rákövül az éjszaka, / az álom kényszerzubbonya.””
”Éppen kilencven éve született és tizenöt éve halt meg Zelk Zoltán. Ám azóta sem kövült rá az éjszaka és az örök álom kényszerzubbonya, a csúnya öreg varázsló, mintha a halál kapuján is ki-be járna. Még életében otthonossá vált a kapun túli tájakon, semmi sem érdekelte jobban, mint a halál. S bár az elmúlás lehet békés, sőt derűs is, Zelk tudni sem akart erről, ő egyfolytában perelt és fenyegetőzött, innen az ottaniakat, onnan az ittenieket ijesztgetve jóslataival. “Mert mit üzentem onnan én / s velem a szószátyár remény:/ Szál cérnán, két hegycsúcs között, úgy is, úgy is visszajövök!””
”És akár hiszik, akár nem, ez az imént (szintén a Sirály című verséből) idézett jóslata valóra is vált. Néhány éve visszatért a rádióba egy hangjátékkal, amelyet életében nem küldött el nekünk. Senki sem tudja, hogy miért. Írásban megjelentette (Új Írás, 1967/6.), de a rádió stúdiójába ahova készült, nem hozta el. Csak később, amikor már valóban túlvilági üzenetként olvashattuk. Az emlékezés napszaka, természetesen, az élet emlékezete, a napsugaras életé, amelyet örökké beárnyékol a haláé. Ám még ezt a teljesség híján tökéletlen életet is kénytelenek vagyunk szeretni, nincs jobb választásunk, vallja Zelk. Ez tehát az üzenet odaátról. Nem túl vigasztaló, de fogadjuk meg, hátha így könnyebb lesz a halálunk, mint a költőé. Végül is lehet, hogy ezért van az irodalom.”
”Sári László”
(1996) Rádió és Televízió Újság, 51. szám, 6.o.
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Díjak és jelölések |
Új Magyar Hangjáték díj Új Magyar Hangjáték díj 1991 |
Dramaturgok | |
Zeneszerzők | |
Zenei szerkesztők | |
Technikai munkatársak |
Papp Tibor Rosenmann Péter |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Szülői felügyelettel |
Korhatár rövid indoklása |
A hangjátékban többször részletesen le van írva a háborúban látott holttestek állapota. Azt mondanám, hogy 12 év alattiaknak nem ajánlanám. |
Kritika 1 | Elképesztően érzéki szöveg, melankolikus hangulatú hangjáték, elgondolkodtató.Bátran ajánlom, hogy hallgassák meg. B. T. |
---|
Státusz | Önálló mű | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Eredeti hangjáték |
|||||||||||||||||||||||||||
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
|||||||||||||||||||||||||||
Bemutató dátuma | 1991. április 22. 21:05 | |||||||||||||||||||||||||||
Ismétlések adatai |
2006-12-13|2017-01-07 |
|||||||||||||||||||||||||||
Játékidő | 44 perc | |||||||||||||||||||||||||||
Eredeti korhatári besorolás | Nem ismert | |||||||||||||||||||||||||||
Szereposztás |
|
|||||||||||||||||||||||||||
További szereplők |
Zene: Kecskeméti Gábor |
|||||||||||||||||||||||||||
Előforduló releváns játékterek | Otthon, Jármű (űrhajó is), Túlvilág/isteni territórium, Absztrakt tér vagy varázstér | |||||||||||||||||||||||||||
Releváns földrajzi régió | Város, Út(on) (a Földön), Absztrakt tér | |||||||||||||||||||||||||||
Időszinkronitás | Absztrakt | |||||||||||||||||||||||||||
Megidézett kor (magyar) | 1925-1943 Konszolidált Horthy-korszak, 1944-1945 Vészkorszak, 1945-1948 Koalíciós korszak, 1949-1953 Rákosi-korszak | |||||||||||||||||||||||||||
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragikus Moralizáló-filozófikus Abszurd Katasztrófa Háborús |
|||||||||||||||||||||||||||
Szövegforma | DIalógus | |||||||||||||||||||||||||||
Történetszál | Egyhősös történet | |||||||||||||||||||||||||||
Narratíva/konfliktustípus | Keresés, Élettörténet, Szenvedéstörténet | |||||||||||||||||||||||||||
Dramaturgiai egyéb adatok | Rádiószerű, Mediális önreflexió, Nyitott végű | |||||||||||||||||||||||||||
Történet időtartama | Több évtized | |||||||||||||||||||||||||||
Cselekmény kronológiája | Nem meghatározható | |||||||||||||||||||||||||||
Felvétel helye | Stúdió | |||||||||||||||||||||||||||
Effektek és technika | Ping-pong sztereó, Párhuzamos szövegmondás | |||||||||||||||||||||||||||
Nyelvezet | Köznyelv, Emelkedett stílus | |||||||||||||||||||||||||||
Főbb szereplőviszonyok | Magánéleti (nem szerelmi), Nemzedéki, Szerelmi/szexuális, Szolgálati-hierarchikus, Ontológiai-hierarchikus | |||||||||||||||||||||||||||
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Orvos/gyógyító/ápoló, Nincs rá utalás | |||||||||||||||||||||||||||
Releváns nem-emberi szereplők | Állat, Meghatározhatatlan (abszurd) szereplő | |||||||||||||||||||||||||||
Releváns státuszváltozás és életesemény | Lélektani felemelkedés, Lélektani összeroppanás, Halál | |||||||||||||||||||||||||||
Főszereplők releváns kora | Fiatal, Középkorú, Idős, Kortalan | |||||||||||||||||||||||||||
Narrátor | Férfi narrátor, Szereplő | |||||||||||||||||||||||||||
Narráció helye | Szakaszos, Emlékező | |||||||||||||||||||||||||||
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi, Férfi-nő | |||||||||||||||||||||||||||
Zenei jellemzők | Érzelmi, Háttérzene, Diegetikus - a szereplők zenélnek | |||||||||||||||||||||||||||
Zenei tipológia | Folklór, Korszakra utaló zene, Helyre utaló zene, Klasszikus zene, Egyedi énekhang | |||||||||||||||||||||||||||
Bemutató médium | Kossuth | |||||||||||||||||||||||||||
Technikai adatok | Sztereó | |||||||||||||||||||||||||||
Szövegkönyv | Cím | |||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű első megjelenésének éve | 1967 | |||||||||||||||||||||||||||
Forrásmű típusa | Rádiójáték-szövegkönyv | |||||||||||||||||||||||||||
Megidézett kor (nemzetközi) | 20. század, 1918-1939 Két világháború között, 1939-1945 Második világháború, 1945-1950 Második világháború utáni évek, 1950-1959 Ötvenes évek, Nem földi időszámítás | |||||||||||||||||||||||||||
Címkék |
magyar, emlékezés, háború, betegségek, halál, gyász, élettörténet, vidámság, mese |
|||||||||||||||||||||||||||
Társadalmi címkék |
ifjúság helyzete, utazás, katonák helyzete |
|||||||||||||||||||||||||||
Említések |
helyszínek: Nagybánya (ezen belül is Kürt utca), Szinérváralja, Szatmár, Füzesabony, Kolozsvár, Debrecen, Zugló, Miskolc, Anygalföld, Szikszó, Józsefváros, Szondi utcai konyha, gödi Duna-part, börzsönyi hegyek, Jászberény, Párizs, Genf, Farkasréti temető dal: Circumdederunt, Is Quadar, Ave Maria, “Hívja a nyúl zöld mezőre a fiát,/ Gyere kisnyúl, ád az Isten lakomát/ Gyönge fűre, lágy levélre harmat csöppje hull/ Attól hízik nagyra majd az ici-pici nyúl” népdal “Nincs Nagybánya békerítve…” népdal “Falu végén van egy kút, van egy kút, van egy kút/ Abba minden út befut/ Megfürödnek az utak/ Aztán tovább futnak/ Zummájzum, zummájzum “ népdal vers: Robert Burns: John Anderson, szívem, John „John Anderson, szívem, John,/ kezdetben, valaha/ hajad koromsötét volt/ s a homlokod sima./ Ráncos ma homlokod, John,/ hajad leng deresen,/ de áldás ősz fejedre,/ John Anderson, szívem. John Anderson, szívem, John,/ együtt vágtunk a hegynek/ volt víg napunk elég, John,/ szép emlék két öregnek./ Lefelé ballagunk már Zelk Zoltán: Akit az Isten nem szeret „Akit az Isten nem szeret,/ nagyon megbünteti,/ a szívébe a szeretet/ bokrát elülteti.” valóságos ember: Rácz Aladár, Igor Stravinsky időpont: 1928 nyarán, 5 évvel később, 10-szer 365 nap,még 10-szer 365 nap |
|||||||||||||||||||||||||||
Kódolás kész? | Kész |