Karácsony Benő

Válás után

82 perc

1992. április 04.

Dráma | Felnőtté válás | Girlpower |

Adaptáció

Megközelítés:
Tragikus |Romantikus |

Magyar Rádió

Összefoglalás

A fiú lassan 18 éves, de a gazdag, elvált szülők hamar megszabadultak tőle és tanulni küldték a világba. Ahogy hazaér, szembesül anyja furcsa viselkedésével és arra gyanakszik, hogy szeretője van. Ez ifjú lelkét megzavarja és mindenárom meg akarja akadályozni, mert másra sem vágyik, minthogy szülei együtt legyenek újra. Egyszerű, a színpadi párbeszédeket leképező rádiófelvétel két részben: az első részben a fiú apjával való beszélgetése, a másodikban az anyjával való beszélgetése, majd a két szülő vitája és egymásra (nem) találása a darab részei. Egy erős, önállóságra vágyó női karaktert mutat be a szerző első színműve.

A jelenetek között némafilm-kísérő vidám bárzongora darabok hallhatóak, nagyjából függetlenül a jelenet témájától, ami talán a kor hangulatát vagy a mű idézőjeles voltát jelzi.

Színlap

A Rádiószínház bemutatója

Karácsony Benő színműve.

Rádióra alkalmazta: Sződy Szilárd.

Rendező: Pós Sándor.

Szereposztás:

Adámics szobrász – Bács Ferenc

Anna – Takács Katalin

Jánoska – Pusztaszeri Kornél

Barsiné – Antal Anette

Raksányi – Balázsovits Lajos

István – Horváth Sándor

Helén – Bertalan Ágnes

Alighanem sok olvasó ismeri a Napos oldal és A megnyugvás ösvényein című regények tragikus sorsú íróját. Viszont: ki tudja róla, hogy két drámát is írt a harmincas években? Gondolom, kevesebben. A válás után előzménye a Jánoska című novella volt. Egy tipikus, későn érő kamasz történetét mesélte el benne, mely lelki konfliktusait – egy kissé mindannyiunk elé tükröt tartva: íme, a felelőssé válás gyötrelmei. A dráma megtartja a novella alapeseményeit, de jóval gazdagabban mutatja be a Jánoskát körülvevő felnőttek világát, hitelesen motiválva a főhős cselekedetrugóit. Egy mai kamasz – néhány évvel szülei válása után – aligha reagálna hasonlóan a történtekre. Mégsem kétséges, hogy a dráma (és a belőle született hangjáték) erőteljesen üzen a ma hallgatóinak is. Hiszen a saját életünk építése mellett felelősek vagyunk – a válás után is – a másikért, ha az összekötő kapocs, a gyermek, közös, tehát mindkét sors benne folytatódik.

1992. ápr. 4. Kossuth 20:05 (83 perc)

ism: 1992. ápr. 12. Bartók 22:03

Szerző
Rendező
Színészek
Rádióra alkalmazók
Korhatár - Ifjúságvédelmi skálaSzülői felügyelettel
Korhatár rövid indoklása

Egy elvált házaspár vitáigirlfel

Rádiós műfaji besorolás Adaptáció
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió
Bemutató dátuma 1992. április 04.
Játékidő 82 perc
Előforduló releváns játékterek Otthon
Releváns földrajzi régió Város
Időszinkronitás Múlt
Szemléletmód, alműfaj, tematika Tragikus
Romantikus
Szövegforma DIalógus
Történetszál Hálózattörténet
Narratíva/konfliktustípus Átváltozás
Dramaturgiai egyéb adatok Színházszerű
Történet időtartama Több nap
Cselekmény kronológiája Kronologikus
Felvétel helye Stúdió
Nyelvezet Köznyelv
Főbb szereplőviszonyok Magánéleti (nem szerelmi), Nemzedéki
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység Eltartott gyerek, Szülő vagy házaspár
Releváns státuszváltozás és életesemény Lélektani felemelkedés, Lélektani összeroppanás, Erkölcsi lelepleződés (pozitív), Erkölcsi lelepleződés (negatív)
Főszereplők releváns kora Fiatal, Középkorú
Narrátor Nincs
Narráció helye Nincs narrátor
Párbeszédek jellege Férfi-férfi, Férfi-nő
Zenei jellemzők Átvezetőzene, Korhű
Zenei tipológia Szólózongora
Bemutató médium Kossuth
Forrásmű első megjelenésének éve 1923
Forrásmű típusa Színmű
Megidézett kor (nemzetközi) 1918-1939 Két világháború között
Társadalmi címkék

Magánéleti téma (nem társadalmi)

Kódolás kész? Kész

Vélemény, hozzászólás?