Bárdos Pál

Volt itt egy asztalos

Összefoglalás

A feleség rendszeresen rosszat álmodik – a férj viszont, úgy mondja, jó, megnyugtató álmok után ébred. A férj éppen ezért „meghívja” a maga egyik álmába a feleségét. Eleinte mintha valóban nem volna rossz az álom: gyerekkor, falusi idill, vurstli-életképek, de azután fokozatosan a Holokauszt kellős-közepébe csöppenünk: lassan kiderül a férj többek között elvesztett apját, és vele egy egész elveszett falusi zsidó közösséget idéz meg álmaiban…

Színlap

Volt itt egy asztalos

Bárdos Pál hangjátéka

Szereposztás: Férfi – Sztankay István, Nő – Törőcsik Mari, Gyerekhang – Csomós Ferenc, Fiatal női hang – Balog Erika, Öreg női hang – Gyarmathy Anikó, Basszushangú nő – Ronyecz Mária, Vénember – Őze Lajos, Mutatványosné – Margitai Ági, Rekedt hang – Raksányi Gellért, Öreg férfihang – Tyll Attila

Rendező: Varga Géza

Zenei munkatárs: Horkai Rózsa

Dramaturg: Lékay Ottó

1983.01.20. 19.45, Kossuth, 50 perc

Cikk: Bárdos Pál: Hangjáték – irigységből, Rádió és Televízió Újság, XXVIII évf., 1983. I. 17-23, 7. o.

Szerző
Rendező
Színészek
Dramaturgok
Korhatár - edukációs skálaFiataloknak
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála16 - téma
Korhatár rövid indoklása

A téma álom-allegóriába kódolt kifejtése – miközben erősen szorongást keltő is, valószínűleg gyerekhallgató számára értelmezhetetlen, így a történet erős hatásai de egyben érthetetlensége károsan befolyásolhatja egy kiskorú testi-lelki fejlődését.

Státusz Önálló mű
Rádiós műfaji besorolás Eredeti hangjáték
Hangjáték
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió
Bemutató dátuma 1983. január 20.
Játékidő 50 perc
Szereposztás
Karakter Színész A karakter gyerek?
Férfi Sztankay István
Törőcsik Mari
További szereplők

Gyerekhang – Csomós Ferenc, Fiatal női hang – Balog Erika, Öreg női hang – Gyarmathy Anikó, Basszushangú nő – Ronyecz Mária, Vénember – Őze Lajos, Mutatványosné – Margitai Ági, Rekedt hang – Raksányi Gellért, Öreg férfihang – Tyll Attila

Előforduló releváns játékterek Otthon, Szórakoztató/vendéglátó létesítmény, Közlekedési találkozópont pályaudvar, reptér, Köztér
Releváns földrajzi régió Vidék, Város
Időszinkronitás Múlt, Szinkron, Absztrakt
Megidézett kor (magyar) 1944-1945 Vészkorszak, 1959-1989 Kádár-korszak
Szemléletmód, alműfaj, tematika Tragikus
Moralizáló-filozófikus
Háborús
Szövegforma DIalógus
Történetszál Kapcsolattörténet
Narratíva/konfliktustípus Élettörténet, Szenvedéstörténet, Látogatás egy másik világban
Dramaturgiai egyéb adatok Filmszerű, Rádiószerű
Történet időtartama Absztrakt idő
Cselekmény kronológiája Flashback, Csapongó, Keretes
Felvétel helye Stúdió
Effektek és technika Speciális effektek, Belső monológ hanghatás, Tömeghang, Archiv médiafelvételt tartalmaz
Nyelvezet Köznyelv
Főbb szereplőviszonyok Faji/nemzetiségi, Magánéleti (nem szerelmi), Szerelmi/szexuális
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység Nincs rá utalás
Releváns státuszváltozás és életesemény Folyamatos (bármelyik), Lélektani összeroppanás
Főszereplők releváns kora Gyerek, Középkorú
Narrátor Nincs
Narráció helye Nincs narrátor
Párbeszédek jellege Férfi-férfi, Férfi-nő
Zenei jellemzők Főcímzene, Háttérzene, Diegetikus mediális
Zenei tipológia Elektronikus, szintetizátor, elektroakusztikus, Montázs
Korhatár - edukációs skála Fiataloknak
Technikai adatok Nem tudjuk azonosítani
Bemutató médium Kossuth
Megidézett kor (nemzetközi) 20. század
Címkék

asztalos, kisipar, álom, gyerekkor, mutatványos temető, zsidó

Társadalmi címkék

Parasztok helyzete
Katonák helyzete
Hátrányos helyzetűek helyzete
Idősek helyzete
Hívők helyzete
Politika, pártpolitika
Forradalom, felkelés, lázadás
Ellenség
Diktatúra
Vallás

Vélemény, hozzászólás?