** Nő arcképe, háttérrel **
Összefoglalás
Különlegesen hétköznapi történet egy nővérről, és az alkalmi udvarlóról, futó kalandról. Szakonyi megírta a leghétköznapibb történetet, amiben nincsenek hősök – a hősök a leghétköznapibb emberek -, és nincsenek különleges helyzetek – (leszámítva az első jelenetet, fékcsikorgás, sikoltás), csak a csalódások, a munka, nap nap után, és legfőképpen nincs felold(oz)ás. Ezt a történetet minden ízével alátámasztja a rendezés, a hangzó közeg: a hétköznapok hangjai, hang-terei, és a valós helyek említései a történetben. Természetesen van autózás, autórádió és tárcsázás, telefonálás, mint a kor hangjátékaiban általában. Kiváló forgatókönyv (megjelent nyomtatásban is), kiváló színészek jó játéka és nagyszerű rendezés. Megérdemelte a sok ismétlést.
Egyben a szocialista társadalom fő szereplőit is bemutatja, és azt, hogy milyen mintaszerű (de depresszív) élet, hogy „kell” és „nem szabadna” élni.
Színlap
Szakonyi Károly hangjátéka
Zenei munkatárs: Hegedűs Emmi
Technikai munkatársak: Gajdos Ferenc és Kosárszky Péter
Dramaturg: Kopányi György
Rendezte: Varga Géza
Szereplők: Mariann – Ruttkai Éva; Viktor – Koncz Gábor; Aliz – Tolnay Klári; Dobos – Páger Antal; Dobosné – Ladomerszky Margit; Doktor – Básti Lajos; Kocsis néni – Gobbi Hilda; Fiatalasszony – Bajka Bea.
Közreműködött: Gyarmathy Anikó, Rákosi Mária, Pásztor János, Pogány Margit és Jákó Pál.
1976. 09. 30. 19:15-20:10 Kossuth.
1976. 12. 02. 20:33-21:31 Petőfi,
1981. 10. 26. 13:07-14:07 3. műsor,
1983. 05. 11. 10:35-11:33 Kossuth,
1984. 07. 28. 14:00-14:58 3. műsor,
1987. 04. 02. 15:01-16:00 Kossuth,
1988. 06. 08. 19:32-20:30 Kossuth,
1990. 01. 08. 22:31-23:29 Bartók,
1994. 08. 29. 22:35-23:33 Bartók.
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Dramaturgok | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Szülői felügyelettel |
Korhatár rövid indoklása |
Felnőtt kilátástalanság, depresszió |
Rádiós műfaji besorolás |
Eredeti hangjáték |
---|---|
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1976. szeptember 30. |
Játékidő | 56 perc |
Előforduló releváns játékterek | Otthon, Kórház/szanatórium |
Releváns földrajzi régió | Város |
Időszinkronitás | Szinkron |
Megidézett kor (magyar) | 1959-1989 Kádár-korszak |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Életkép Realista |
Szövegforma | DIalógus |
Történetszál | Egyhősös történet |
Narratíva/konfliktustípus | Keresés |
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű |
Történet időtartama | Több nap |
Cselekmény kronológiája | Kronologikus |
Felvétel helye | Stúdió |
Effektek és technika | Mikrofonplánok |
Nyelvezet | Köznyelv |
Főbb szereplőviszonyok | Magánéleti (nem szerelmi), Munkakapcsolat |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Nyugdíjas, Orvos/gyógyító/ápoló |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Lélektani összeroppanás |
Főszereplők releváns kora | Középkorú |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Párbeszédek jellege | Férfi-nő |
Zenei jellemzők | Diegetikus mediális |
Zenei tipológia | Jazz |
Nyomtatott megjelenés | 1977 |
Címkék |
fájdalom, lelki fájdalom, testi fájdalom, udvarlás, nővér, lemosdatás, orvosi rendelő, orvos, idősek, betegek, magány, baleset |
Társadalmi címkék |
Idősek helyzete Betegek helyzete
|
Említések |
Marquez: Száz év magány, Csömöri út, Óbuda, Árpád-híd |
Kódolás kész? | Kész |