Cseresznyéskert (1982)
Anton Pavlovics Csehov színművének rádióváltozata.
Rádióra alkalmazta és rendezte: Magos György
A szereposztásból:
”Ljubov Andrejevana”- Béres Ilona
”Ánya”- Balogh Erika
”Varja”- Zsurzs Kati
”Gajev Leonyid Andrejevics”- Szabó Gyula
”Lopahin”-Koncz Gábor
”Trofimov”- Végvári Tamás
”Szimeonov”- Piscsik- Kozák László
”Jepihodov”- Balázs Péter
”Dunyasa”- Marton Kati
”Firsz”- Tomanek Nándor
”Jasa”- Benedek Miklós
Fordította: Tóth Árpád
Zenéjét szerezte: Tamássy Zdenkó
Zenei munkatárs: Kelemen László
Dramaturg: Maráz László
Zenei rendező: Rónai István
1982. április 30. 19.20, Kossuth
1982. május 2. 3.műsor 21.55 Világszínház
1987. április 1. 19. 15; Kossuth 94 perc
1984. dec. 16. 16.00, 3. műsor
1996. 03 .23.
1992.10.03. Kossuth – középhullám 20.05 Rádiószínház (95’)
2008.01.07 – 14:00 MR1 Kossuth Rádió
2023. május 11. K 21.05
90 perc
Tartalom (és elemzés):
„Az életem úgy elmúlt valahogy… mintha nem is éltem volna…”
Írta: Magos György
A címben idézett mondatot Csehov Cseresznyéskert című színművének a végén Firsz, az öreg szolga mondja, de valószínűleg akárki mondhatná a szereplők közül: ezek az emberek – földesurak, kereskedők, diákok, szolgák, – élik az életüket, de valahogy – maguk sem tudják miért – nem olyan életet élnek, mint amilyet szeretnének. Szomorúak, boldogtalanok, unatkoznak… valami másra vágynak: nem attól szomorúak és boldogtalanok, nem elsősorban azzal elégedetlenkedve, ami van, hanem azzal, ami nincs, ami hiányszik az életükből. Nem tudnak mit kezdeni azokkal a vágyakkal, ábrándjaikkal, melyek boldogságot, szeretetet, jóságot, emberséget – szépséget ígérnek. Nem találják az értelmes cselekvény lehetőségét. Mozdulatlan, szürke világ veszi őket körül, egyhangú hétköznapok között élik életüket, amelyben az apró, jelentéktelennek tetsző események – meghatóan és komikusan – jelentőssé válnak: és Csehov eléri, hogy e kicsinyes apróságok révén épp az mutatkozik meg, milyen mély ellentétbe kerülnek magával az élettel, hiszen a Cseresznyéskert lakóinak egymással szinte semmiféle konfliktusunk nincs – a világgal, az élettel kellene megküzdeniük. De hogyan? Ők maguk is tudják, hogy begy lehetetlen, éppen azért kínlódnak, vergődnek és mosolyognak saját vergődésükön. Az egyéni lét kilátástalansága az emberek tehetetlensége itt nem nyavalygás, rosszkedv, hanem valóságos társadalmi körülményekből fakad, a kiszolgáltatottságból, a szabadság hiányából. Ebben a megalázó korban nehéz megőrizni az emberi méltóságot, hiszen éppen arra nem ad lehetőséget, hogy a reális felelősséggel járó cselekvést megtanulják az emberek, kiskorúnak tekintik, gyermekként kezelik, feltétlen engedelmességre, tekintélytiszteletre, alázatra nevelik őket, így viszont nem is csoda, hogy gyermeki vágyakat, ideálokat kergetnek a jóról és szépségről, hogy a gyermekszobába lépve a felhőtlen gyermekkorról ábrándoznak. – Érzik, hogy sok mindenről lemondhatnak, de az emberi méltóság iránti vágyukról soha, és arról a szépségről sem, amely nem a külsőségekben, hanem az emberi tulajdonságok harmóniájában jelenik meg, hiszen vannak bizonyos értékek, amelyeknek az elvesztése egyenlő lenne az élet hiábavalóságának. Sokak egybehangzó véleménye és műveinek tanulsága szerint: kevés író akad a világirodalomban, aki annyira őszintén, derűsen és nyugodtan szerette volna az életet és az embereket, mint Csehov. Az ő személyiségének ez az alapvető vonása határozta meg a Cseresznyéskert készítőinek elképzeléseit: Csehov nem neveti ki az embereket, nem gúnyolódik fölényesen rajtuk, de nem is sajnálkozik, szerencsétlen sorsukon – együttérző szeretettel és mosollyal szemléli őket. Magányos, esendő, gyermeki lényeg, akik ezt tudják is magukról, és akik ebben a tétovaságban, csetlés-botlásban, esetlen cselekedeteiben bizony meghatóan mulatságosak.
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Dramaturgok | |
Rádióra alkalmazók | |
Zeneszerzők | |
Zenei szerkesztők | |
Zenei rendezők | |
Korhatár - edukációs skála | Klasszikus |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Mindenkinek |
Státusz | Önálló mű |
---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Adaptáció Hangjáték |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1982. április 30. |
Játékidő | 95 perc |
Eredeti korhatári besorolás | Nem ismert |
Előforduló releváns játékterek | Otthon |
Releváns földrajzi régió | Vidék |
Időszinkronitás | Szinkron |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragikus Tragikomikus Moralizáló-filozófikus Groteszk Romantikus |
Szövegforma | Többszereplős felolvasás |
Történetszál | Hálózattörténet |
Narratíva/konfliktustípus | Szenvedéstörténet |
Dramaturgiai egyéb adatok | Színházszerű |
Történet időtartama | Több nap |
Cselekmény kronológiája | Kronologikus, Flashback |
Felvétel helye | Stúdió |
Effektek és technika | Speciális effektek, Mikrofonplánok, Térhatású, Párhuzamos szövegmondás, Tömeghang, Archiv médiafelvételt tartalmaz |
Nyelvezet | Köznyelv, Emelkedett stílus |
Főbb szereplőviszonyok | Nemek harca, Magánéleti (nem szerelmi), Szerelmi/szexuális, Tradícióalapú-/hierarchikus, Képességbeli |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Diák, Gazdasági felsővezető/tulajdonos, Feudális rang/arisztokrata, Háztartásbeli, Nyugdíjas, Pedagógus |
Releváns nem-emberi szereplők | Tárgy |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Fordulatszerű (bármelyik), Anyagi siker, gazdagodás, Anyagi tönkre-csődbe menés, Társadalmi lecsúszás, Társadalmi felemelkedés, Lélektani felemelkedés, Lélektani összeroppanás |
Főszereplők releváns kora | Fiatal, Középkorú, Idős |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi, Nő-nő, Férfi-nő |
Zenei jellemzők | Érzelmi, Átvezetőzene, Főcímzene, Háttérzene, Diegetikus mediális, Diegetikus élő, Korhű |
Zenei tipológia | Tánczene/popzene/esztrád/liftzene, Folklór, Klasszikus zene |
Korhatár - edukációs skála | Klasszikus |
Bemutató médium | Kossuth |
Technikai adatok | Sztereó |
Forrásmű típusa | Színmű |
Megidézett kor (nemzetközi) | 19. század |
Társadalmi címkék |
parasztok helyzete, értelmiség helyzete, utazás, külföld helyzete, kapitalizmus, lakáshelyzet, nők helyzete |
Említések |
Párizs |
Kódolás kész? | Kész |