Esterházy Péter

** Amál **

Esterházy Péter hangjátéka

Összefoglalás

Hangjáték még nem szólalt meg ennyire a saját hangján. Hangjáték még nem készítette ki ilyen durván rendezőjét és dramaturgját.

Nem annyira rém-, mint metarádiójáték. A rádió visszabeszél, interakcióba lép hallgatójával, aminél rémesebbet, vagy rémisztőbbet el sem lehet képzelni. A rádiójáték önálló hanggal, rádiójáték-tudattal szólal meg a készülékben, összeolvad a rendszerváltás utáni közbeszéd, és Esterházy más témái – Haydn és egy Esterházy-herceg, az identitás kérdése – is beleszövődnek, miközben a rádiójáték témáiról, válságáról, a hallgatói igényekről is szó esik, végül is visszakanyarodunk a hallgatóhoz, és a hallgató válságáról, igényeiről és támáiról szólunk, ami és amik nem is lehetnek mások, minthogy a kettő azonos, és – a nő, de végül is a hallgató nő elégeli meg a komédiát és kapcsolja ki a rádiójátékot, hogy jelezze, ideje komolyan beszélni végre ezekről a dolgokról. Rémes. Különösen, ahogy a rémhangjáték – Bánsági Ildikó – rémiszt minket. Végül is mit szeretünk jobban, a rádiójátékot vagy a valóságot?

További különlegesség, hogy a hangjátékban az Esterházy-herceg Haydnnal zenei nyelven beszélget.

„A cigányok lopnak tagadása nem az, hogy a cigányok nem lopnak, hanem hogy nem a cigányok lopnak, … hanem az emberek lopnak.”

Színlap

Esterházy Péter hangjátéka

„Rémhangjáték”

Szereposztás:
Amál, rémhangjáték – Bánsági Ildikó, Férfi – Vajda László, Asszony – Básti Juli, Herceg – Gábor Miklós, Haydn – Darvas Ferenc, Karl – Ivánka Csaba, Közbeszóló – Dimulász Miklós.

Zenei szerkesztő: Molnár András.

Hangfelvételt készítette: Kosárszky Péter és Pápay Mónika

Dramaturg: Varga Viktor.

Rendező: Magos György

A Talpalatnyi átokföldje rémdráma pályázat keretében

1994. november 29. 14.00, Bartók

2005. nov. 14. B 14.05

A NAVA oldalán közölt adatok a hangjátékról:
Esterházy Péter hangjátéka
Szereposztás:
Amál, rémhangjáték – Bánsági Ildikó,
Férfi – Vajda László,
Asszony – Básti Juli,
Herceg – Gábor Miklós,
Haydn – Darvas Ferenc,
Karl – Ivánka Csaba,
Közbeszóló – Dimulász Miklós
Zenei szerkeszto: Molnár András
A felvételt Kosárszky Péter és Pápay Monika készítette
Rendezo: Magos György (1994)
(Az 1994. november 29-i adás utolsó ismétlése: 2005. 11. 14. B 14.05)

Ismétlések dátumai: 2005-11-14|2008-06-29
NAVA ID-k: 3424793

Szerző
Rendező
Színészek
Dramaturgok
Szerkesztők
Zenei szerkesztők
Technikai munkatársak
Korhatár - Ifjúságvédelmi skálaMindenkinek
Rádiós műfaji besorolás Eredeti hangjáték
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió
Bemutató dátuma 1994. november 29.
Ismétlések adatai

2005-11-14|2008-06-29

Játékidő 29 perc
Előforduló releváns játékterek Otthon
Releváns földrajzi régió Város
Időszinkronitás Szinkron
Megidézett kor (magyar) 1990-2010 Demokrácia kora
Szemléletmód, alműfaj, tematika Paródia
Szövegforma DIalógus
Történetszál Hálózattörténet
Narratíva/konfliktustípus Látogatás egy másik világban, Átváltozás
Dramaturgiai egyéb adatok Rádiószerű, Double plot, Mediális önreflexió, Egyedi főcím/stáblista
Történet időtartama Egyidejű az előadással
Cselekmény kronológiája Kronologikus
Felvétel helye Stúdió
Nyelvezet Köznyelv
Főbb szereplőviszonyok Szerelmi/szexuális
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység Szülő vagy házaspár, Fantasztikus képességű
Releváns nem-emberi szereplők Meghatározhatatlan (abszurd) szereplő
Főszereplők releváns kora Középkorú
Narrátor Női narrátor
Narráció helye Szakaszos
Párbeszédek jellege Férfi-férfi, Férfi-nő
Zenei jellemzők Diegetikus - a szereplők zenélnek, Korhű
Zenei tipológia Korszakra utaló zene, Szólózongora
Bemutató médium Bartók
Említések

Joseph Haydn

Kódolás kész? Kész

Vélemény, hozzászólás?