Mészöly Miklós

** Bunker **

Mészöly Miklós hangjátéka

Összefoglalás

Nem tudjuk, hol, mikor, milyen háborúban vagyunk, csak azt, hogy réges-régen kezdődött, hiszen a négy katonaszereplő közül a közlegényt az idősebb őrmester még gyerekként menti ki az egyik földdel egyenlővé tett városból és veszi be a csapatba másfél évtizeddel korábban. A hadnagy, az őrmester, a tizedes, a közlegény amúgy mindentől elzártan, mint örökös előőrs él a Bunkerben, kap utasításokat a parancsnokságtól, és vár, noha front egyik oldalán sem történik régóta semmi. Egy napon két öreg civil és egy fiatal nő bukkan fel, akik a parancsnokság engedélyével kiásnák azt a hordó zsírt, amit még a lány gyerekkorában rejtettek el az aknazárral védett „senkiföldjén”, túl a Bunkeren. Érkezésük mindent összezavar. Nem tudjuk innentől kezdve mi is történik, csak annyit, hogy a nő közelgő végzete valahol a csoportos erőszakként és a lovagias udvarlás szélsőségeiként sejlik föl, és bár semmi sem biztos, a hadnagy végül is megerőszakolja a védtelen lányt, míg a fiatal közlegényt már ugyanez az erőszak tapasztalatától megkeményedő, védelmet kereső nő csábítja szerelemre.
A jövő, a történet vége homályba vész: csak a civilek halálát, és hadnaggyal szakító legénység dezertálását lehet sejteni…

A történet több mint pusztán disztópikus parabola a háború – minden háború – értelmetlenségéről. Természetesen ez is, de ezen felül emberi életstratégiák és „bűnbeesések” általánosabb példázata is, amennyiben a szereplők viszonya a lányhoz, egymáshoz, a háborúhoz választott életutakat is jelölhet.

Színlap

Mészöly Miklós hangjátéka
Szereplők:
Hadnagy – Garas Dezső, őrmester – Vajda László, Tizedes – Papp Zoltán, Közlegény – Rudolf Péter, Lány – Papp Vera, Első öreg – Kun Vilmos, Második öreg – Garai József

Zenei szerkesztő: Horkai Rózsa
Technikai munkatárs: Varga Károly és Nyírő Zsuzsa
Dramaturg: Bárdos Pál
Rendező: Székely Gábor (1987)
1987. február 18. link 

2001. jan. 18.

2002. nov. 11.

2007. 01. 22.

2011. 05. 23.

cikk

Eredeti cím: Hárman a faluból

A NAVA oldalán közölt adatok a hangjátékról:
Mészöly Miklós hangjátéka
Szereplok:
Hadnagy – Garas Dezso, rmester – Vajda László, Tizedes – Papp
Zoltán, Közlegény – Rudolf Péter, Lány – Papp Vera, Elso öreg – Kun
Vilmos, Második öreg – Garai József
A felvételt Varga Károly és Nyíreö Zsuzsa készítette
Zenei Szerkeszto: Horkai Rózsa
Dramaturg: Bárdos Pál
rendezo: Székely Gábor (1987)
A Rádiószínház musora
(Az 1987. február 18-i adás ism.)
(További ismétlés: 2003.04.30)

Ismétlések dátumai: 2001-01-18|2003-04-30|2007-01-22
NAVA ID-k: 3394542

Szerző
Rendező
Színészek
Dramaturgok
Zenei szerkesztők
Technikai munkatársak
Varga Károly
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála16 - téma
16 - nyugalmat megzavaró hang
Korhatár rövid indoklása

A háborús téma, a részletesen elmesélt véres epizódokkal, a megerőszakolás stilizált, de enigmatikusságában is felkavaró jelenete miatt a rádiójáték gyerekhallgatóknak nem ajánlott.

Státusz Önálló mű
Rádiós műfaji besorolás Eredeti hangjáték
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió
Bemutató dátuma 1987. február 18.
Ismétlések adatai

2001-01-18|2003-04-30|2007-01-22

Játékidő 79 perc
Előforduló releváns játékterek Katonai objektum
Releváns földrajzi régió Nincs információ
Időszinkronitás Nem ismert
Megidézett kor (magyar) Nem értelmezhető vagy nem magyar téma
Szemléletmód, alműfaj, tematika Tragikus
Moralizáló-filozófikus
Utópia/disztópia
Háborús
Szövegforma DIalógus
Történetszál Hálózattörténet
Narratíva/konfliktustípus Szenvedéstörténet, Átváltozás
Dramaturgiai egyéb adatok Színházszerű, Erőszak
Történet időtartama Több óra
Cselekmény kronológiája Kronologikus
Felvétel helye Stúdió
Effektek és technika Speciális effektek, Mikrofonplánok
Nyelvezet Köznyelv
Főbb szereplőviszonyok Magánéleti (nem szerelmi), Nemzedéki, Szerelmi/szexuális, Szolgálati-hierarchikus
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység Erőszakszerv tagja
Releváns státuszváltozás és életesemény Fordulatszerű (bármelyik), Erkölcsi leépülés (jellemfejlődés - negatív), Lélektani összeroppanás, Halál
Főszereplők releváns kora Fiatal, Középkorú
Narrátor Nincs
Narráció helye Nincs narrátor
Zenei jellemzők Érzelmi, Átvezetőzene
Zenei tipológia Elektronikus, szintetizátor, elektroakusztikus
Szövegkönyv bunker
Forrásmű típusa Színmű
Megidézett kor (nemzetközi) Korra utalás nélküli cselekmény
Címkék

katonaság, háború, béke, népírtás, bűn, büntetés, magány, közösség, egzisztencializmus

Vélemény, hozzászólás?