** Bunker **
Mészöly Miklós hangjátéka
Összefoglalás
Nem tudjuk, hol, mikor, milyen háborúban vagyunk, csak azt, hogy réges-régen kezdődött, hiszen a négy katonaszereplő közül a közlegényt az idősebb őrmester még gyerekként menti ki az egyik földdel egyenlővé tett városból és veszi be a csapatba másfél évtizeddel korábban. A hadnagy, az őrmester, a tizedes, a közlegény amúgy mindentől elzártan, mint örökös előőrs él a Bunkerben, kap utasításokat a parancsnokságtól, és vár, noha front egyik oldalán sem történik régóta semmi. Egy napon két öreg civil és egy fiatal nő bukkan fel, akik a parancsnokság engedélyével kiásnák azt a hordó zsírt, amit még a lány gyerekkorában rejtettek el az aknazárral védett „senkiföldjén”, túl a Bunkeren. Érkezésük mindent összezavar. Nem tudjuk innentől kezdve mi is történik, csak annyit, hogy a nő közelgő végzete valahol a csoportos erőszakként és a lovagias udvarlás szélsőségeiként sejlik föl, és bár semmi sem biztos, a hadnagy végül is megerőszakolja a védtelen lányt, míg a fiatal közlegényt már ugyanez az erőszak tapasztalatától megkeményedő, védelmet kereső nő csábítja szerelemre.
A jövő, a történet vége homályba vész: csak a civilek halálát, és hadnaggyal szakító legénység dezertálását lehet sejteni…
A történet több mint pusztán disztópikus parabola a háború – minden háború – értelmetlenségéről. Természetesen ez is, de ezen felül emberi életstratégiák és „bűnbeesések” általánosabb példázata is, amennyiben a szereplők viszonya a lányhoz, egymáshoz, a háborúhoz választott életutakat is jelölhet.
Színlap
Mészöly Miklós hangjátéka
Szereplők:
Hadnagy – Garas Dezső, őrmester – Vajda László, Tizedes – Papp Zoltán, Közlegény – Rudolf Péter, Lány – Papp Vera, Első öreg – Kun Vilmos, Második öreg – Garai József
Zenei szerkesztő: Horkai Rózsa
Technikai munkatárs: Varga Károly és Nyírő Zsuzsa
Dramaturg: Bárdos Pál
Rendező: Székely Gábor (1987)
1987. február 18. link
2001. jan. 18.
2002. nov. 11.
2007. 01. 22.
2011. 05. 23.
Eredeti cím: Hárman a faluból
A NAVA oldalán közölt adatok a hangjátékról:
Mészöly Miklós hangjátéka
Szereplok:
Hadnagy – Garas Dezso, rmester – Vajda László, Tizedes – Papp
Zoltán, Közlegény – Rudolf Péter, Lány – Papp Vera, Elso öreg – Kun
Vilmos, Második öreg – Garai József
A felvételt Varga Károly és Nyíreö Zsuzsa készítette
Zenei Szerkeszto: Horkai Rózsa
Dramaturg: Bárdos Pál
rendezo: Székely Gábor (1987)
A Rádiószínház musora
(Az 1987. február 18-i adás ism.)
(További ismétlés: 2003.04.30)
Ismétlések dátumai: 2001-01-18|2003-04-30|2007-01-22
NAVA ID-k: 3394542
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Dramaturgok | |
Zenei szerkesztők | |
Technikai munkatársak |
Varga Károly |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | 16 - téma 16 - nyugalmat megzavaró hang |
Korhatár rövid indoklása |
A háborús téma, a részletesen elmesélt véres epizódokkal, a megerőszakolás stilizált, de enigmatikusságában is felkavaró jelenete miatt a rádiójáték gyerekhallgatóknak nem ajánlott. |
Státusz | Önálló mű |
---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Eredeti hangjáték |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1987. február 18. |
Ismétlések adatai |
2001-01-18|2003-04-30|2007-01-22 |
Játékidő | 79 perc |
Előforduló releváns játékterek | Katonai objektum |
Releváns földrajzi régió | Nincs információ |
Időszinkronitás | Nem ismert |
Megidézett kor (magyar) | Nem értelmezhető vagy nem magyar téma |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragikus Moralizáló-filozófikus Utópia/disztópia Háborús |
Szövegforma | DIalógus |
Történetszál | Hálózattörténet |
Narratíva/konfliktustípus | Szenvedéstörténet, Átváltozás |
Dramaturgiai egyéb adatok | Színházszerű, Erőszak |
Történet időtartama | Több óra |
Cselekmény kronológiája | Kronologikus |
Felvétel helye | Stúdió |
Effektek és technika | Speciális effektek, Mikrofonplánok |
Nyelvezet | Köznyelv |
Főbb szereplőviszonyok | Magánéleti (nem szerelmi), Nemzedéki, Szerelmi/szexuális, Szolgálati-hierarchikus |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Erőszakszerv tagja |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Fordulatszerű (bármelyik), Erkölcsi leépülés (jellemfejlődés - negatív), Lélektani összeroppanás, Halál |
Főszereplők releváns kora | Fiatal, Középkorú |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Zenei jellemzők | Érzelmi, Átvezetőzene |
Zenei tipológia | Elektronikus, szintetizátor, elektroakusztikus |
Szövegkönyv | bunker |
Forrásmű típusa | Színmű |
Megidézett kor (nemzetközi) | Korra utalás nélküli cselekmény |
Címkék |
katonaság, háború, béke, népírtás, bűn, büntetés, magány, közösség, egzisztencializmus |