A patás ördög nemritkán angyal képében jár
Összefoglalás
Egy mindenki által szépnek mondott nő és pasija indítja a hangjátékot, közösülésük közben, aminek kiszűrődő hangjai zavarják a szomszéd nyugdíjas bácsit. A lány egy idő után átmegy, hogy megvígasztalja, pontosabban azon gondolkodik, hogy a tökéletes szépség furcsa adottsága, de mire tudná használni? Hát ha ez van neki, akkor valami jóra próbálja használni.
A mű arról filozofál, hogy mi a szépség: mi egy épület szépsége (a vegyi művek épülete vagy a pisai ferde torony) és mi egy nő szépsége. Ennek megválaszolására – valószínűleg csúcstartóként – 22 perc alatt kínál féltucatnyi különböző variációjú örömszerző aktust (valóságos Kámaszútra), amiből az egyik csúnyán végződik.
A hangjáték bemutató a Bartókon este 11-kor volt, de az ismétlés a Poptarisznya után a Petőfin este 8-kor, ami – a korban még korhatár-besorolás sem volt, a Médiatörvény előtt vagyunk – némi meglepetést okozhatott (a korabeli konferálószöveg?).
A darab erdetileg rövid elbeszélés volt, 1989-ben az És-ben jelent meg.
Színlap
Rádiószínház
Tóth Gábor Ákos hangjátéka
Szereposztás:
Lány – Papp Vera,
Fiú – Derzsi János,
Öreg – Simon György
A felvételt Cornides Tamás és Váli Mariann készítette
Zenei munkatárs: Kutasy Ferenc
Dramaturg: Bárdos Pál
Rendezte: Hegyi Árpád Jutocsa (1993)
1993. márc. 22. Bartók. 23:10 (22 perc)
1993. április 5., P 20.00
1993. június 30. B 23.00
1996. február 6. B 23.02
Korabeli ajánlószöveg
Tóth Gábor Ákos hovatovább háziszerzője a Rádiószínháznak. Kezdő íróként jelentkezett először a műsorban, talán éppen ez a hangjáték volt pályakezdő műve. Később novelláival találkozhatott az olvasó az Élet és Irodalomban, majd egymás után jelentek meg a kötetei. Sajátos hangú író, aki a modern regénytechnikát párosítja az olvasmányosság igényeivel. Új művét, amely csak a kései órákban lesz hallgatható, kifejezetten felnőtt közönségnek szánta. Nem csak nyelvhasználatának nyers elemei miatt, hanem azért is, mert avatatlan fül talán témáját találná pornográfnak: egy fiatal nő – döntsék el a hallgatók, jóságból vagy romlottságból – különös módon kínál szerelmi élményt egy nyomorék embernek…
B. P.
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Dramaturgok | |
Zenei szerkesztők | |
Technikai munkatársak | |
Korhatár - edukációs skála | Not safe for work (NSFW) |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | 16 - téma 16 - nyugalmat megzavaró hang |
Korhatár rövid indoklása |
Több, hangos közösülés, némelyik hangzásban inkább megerőszakolás; halál; sztriptiz |
Rádiós műfaji besorolás |
Adaptáció |
---|---|
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1993. március 22. |
Játékidő | 22 perc |
Eredeti korhatári besorolás | Nincs |
Előforduló releváns játékterek | Otthon |
Releváns földrajzi régió | Város |
Időszinkronitás | Szinkron |
Megidézett kor (magyar) | 1990-2010 Demokrácia kora |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragikomikus Pajzán |
Szövegforma | DIalógus |
Történetszál | Egyhősös történet |
Narratíva/konfliktustípus | Keresés |
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű, Szexjelenet, Erőszak |
Történet időtartama | Több nap |
Cselekmény kronológiája | Kronologikus |
Felvétel helye | Stúdió |
Nyelvezet | Köznyelv, Argó/szleng |
Főbb szereplőviszonyok | Szerelmi/szexuális |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Nyugdíjas, Udvarló/szerető |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Halál |
Főszereplők releváns kora | Fiatal, Idős |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Párbeszédek jellege | Férfi-nő |
Zenei jellemzők | Érzelmi, Háttérzene |
Zenei tipológia | Jazz |
Korhatár - edukációs skála | Not safe for work (NSFW) |
Bemutató médium | Bartók |
Nyomtatott megjelenés | Élet és Irodalom, 1989. szeptember 8. |
Forrásmű első megjelenésének éve | 1989 |
Forrásmű típusa | Novella, elbeszélés |
Címkék |
szex, szex, szex, szex, infarktus, szex |
Kódolás kész? | Kész |