A második front mögött
Összefoglalás
Szovjet propaganda-színmű hangjátékváltozata, mely a szovjet bemutató utáni évben készült, s a rákövetkező évben már a magyar színpadokon is megjelent. Két fő mondanivalója van: a szovjet katonák becsületesebbek a nyugatiakénál, és a nyugati hatalmak illegális internálótáborokat tartanak (tartottak) fenn, ahová az oroszokat tették, akik nem voltak hajlandóak kémkedni nekik. A légiriadók effektjei izgalmasak, a többi élőben előadott zaj belevész a recsegő, de amúgy jó minőségű lakklemez zajába. A színészek játéka jó, a nyelvezet érthető, természetesen a különféle nemzetek képviselői között nincs nyelvi megértési nehézség, mindenki magyarul beszél, egyedül az angol fogolytábor beszervezője beszél angolos affektálással.
CSELEKMÉNY
A náci megszállás alatti Franciaországban egy női munkatáborban vagyunk, ahol a kegyetlen, maga is fogoly, de a foglyokra vigyázó nővel találkozunk. A nő üti-veri a foglyokat de maga retteg a főnökeitől, hiszen ki van nekik szolgáltatva: akkor kap előléptetést, minél kegyetlenebb. Az egyik nyugati női fogoly megöli, de egy szovjet katonalány magára vállalja, hogy mentse, akár a saját élete árán is – tényleg halálra is ítélik. De megérkezik a második front, a felmentő nyugatiak, és megmenekül. Repülőn Angliába kerül, ahol viszont megmentett barátnője csalja csapdába: vagy elárulja hazáját, vagy internálják. Közben megismerünk egy üzletembert, aki eléri, hogy ne bombázzák azt a német hadiüzemet, ahol az ő pénzügyi érdekeltségei (gyárai) vannak. Ez kiderül, lelepleződik a kapitalista, akinek fontosabb a pénz, mint az emberek élete, és kiszabadul a szovjet nő, akinek így van alkalma a szovjetek felsőbbrendűségét kifejtenie.
Színlap
Vágyim Szobko drámája
Rádióra alkalmazta: Lékay Ottó
Rendező: Várkonyi Zoltán
Személyek: Tanja Jegorovna, pilótafőhadnagy – Tolnay Klári, a Magyar Népköztársaság Érdemes Művésze; Jane Crossby, angol lány – Bánky Zsuzsa; Arthur Crossby, az apja – Uray Tivadar; Mrs. Crossby, az anyja – Makay Margit; Ralph, a vőlegénye – Bodor Tibor; Gibson, amerikai úr – Balázs Samu; Markov őrnagy, a szovjet követségen – Gáti József; Internáltak: Boguseva – Sallay Kornélia, Vaclava – Ilosvay Katalin, Jarac – Lukács Margit, Yvette – Békés Rita; Kramer kapitány, táborparancsnok -Földényi László; Schierke hadnagy, a segédtisztje – Kamarás Gyula; Mary Clair, felügyelőnő – Tőkés Anna, a Magyar Népköztársaság Érdemes Művésze; Amerikai tiszt – Bárdi György; Egy német katona – Lázár Tihamér; Néger szakács – Gönczöl János; Női őr – Pádua Ildikó; Marinka – Gyimesi Pálma
60 perc
1950. május 5., K 22.30
1950. október 8. 20:20 Kossuth Rádió
1951. február 18., vasárnap 20:20-21:20 Kossuth rádió
Lakklemezfelvételen fennmaradt
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Rádióra alkalmazók | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | 16 - téma 16 - nyugalmat megzavaró hang |
Korhatár rövid indoklása |
Az egyik szereplőt megölik. Kegyetlenkedések a fogolytáborban. |
Státusz | Önálló mű | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Adaptáció |
|||||||||||||||
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
|||||||||||||||
Bemutató dátuma | 1950. május 05. | |||||||||||||||
Ismétlések adatai |
1950. október 8. 20:20 Kossuth Rádió 1951. február 18., vasárnap 20:20-21:20 Kossuth rádió |
|||||||||||||||
Játékidő | 60 perc | |||||||||||||||
Szereposztás |
|
|||||||||||||||
További szereplők |
Arthur Crossby, az apja – Uray Tivadar; Mrs. Crossby, az anyja – Makay Margit; Ralph, a vőlegénye – Bodor Tibor; Gibson, amerikai úr – Balázs Samu; Internáltak: Boguseva – Sallay Kornélia, Vaclava – Ilosvay Katalin, Jarac – Lukács Margit, Yvette – Békés Rita; Kramer kapitány, táborparancsnok -Földényi László; Schierke hadnagy, a segédtisztje – Kamarás Gyula; Mary Clair, felügyelőnő – Tőkés Anna, a Magyar Népköztársaság Érdemes Művésze; Egy német katona – Lázár Tihamér; Néger szakács – Gönczöl János; Női őr – Pádua Ildikó; Marinka – Gyimesi Pálma |
|||||||||||||||
Előforduló releváns játékterek | Otthon, Katonai objektum, Köztér | |||||||||||||||
Releváns földrajzi régió | Város, Külföld | |||||||||||||||
Időszinkronitás | Múlt | |||||||||||||||
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Történelmi eseményjáték Háborús Nácizmus |
|||||||||||||||
Szövegforma | DIalógus | |||||||||||||||
Történetszál | Egyhősös történet | |||||||||||||||
Narratíva/konfliktustípus | Küzdelem, Kaland(sor) | |||||||||||||||
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű, Erőszak | |||||||||||||||
Történet időtartama | Több nap | |||||||||||||||
Cselekmény kronológiája | Kronologikus | |||||||||||||||
Felvétel helye | Stúdió | |||||||||||||||
Nyelvezet | Köznyelv | |||||||||||||||
Főbb szereplőviszonyok | Faji/nemzetiségi, Politikai, Szolgálati-hierarchikus | |||||||||||||||
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Erőszakszerv tagja, Kereskedő, vállalkozó, Rab/elítélt | |||||||||||||||
Releváns státuszváltozás és életesemény | Erkölcsi lelepleződés (pozitív), Erkölcsi lelepleződés (negatív) | |||||||||||||||
Főszereplők releváns kora | Fiatal, Középkorú | |||||||||||||||
Narrátor | Nincs | |||||||||||||||
Narráció helye | Nincs narrátor | |||||||||||||||
Párbeszédek jellege | Nő-nő, Férfi-nő | |||||||||||||||
Zenei jellemzők | Főcímzene | |||||||||||||||
Zenei tipológia | Klasszikus zene | |||||||||||||||
Bemutató médium | Kossuth | |||||||||||||||
Technikai adatok | Monó | |||||||||||||||
Nyomtatott megjelenés | Vadim Mikolajevics Szobko / Вадим Николаевич Собко (1912‒1981): Za drugim frontom (1949). Magyarországi színházi bemutató 1951. Rendező: Békés András. | |||||||||||||||
Forrásmű címe | Za drugim frontom / За другим фронтом vagy За вторым фронтом | |||||||||||||||
Forrásmű első megjelenésének éve | 1949 | |||||||||||||||
Forrásmű típusa | Színmű | |||||||||||||||
Megidézett kor (nemzetközi) | 20. század, 1939-1945 Második világháború | |||||||||||||||
Címkék |
internálótábor, háború, megszállás, légiriadó, kápó, kegyetlenség, kémkedés, szovjet, fogolytábor |
|||||||||||||||
Társadalmi címkék |
Keletiek helyzete nyugati fogolytáborokban |
|||||||||||||||
Említések |
London |
|||||||||||||||
Kódolás kész? | Kész |