Büky György

** Órák (1929) **

Összefoglalás

Színpad, ahol nem látják és nem hallják egymást a szereplők

Négy különböző helyről egy főrendező, három rendező és három mérnök vezényelte a Stúdió „Órák” című hangjátékát.

A Stúdió bemulató előadásainál a primadonna nem veszekszik a szabónőjével, a szerző nem vasaltatja ki a frakkját, ellenben annál nagyobb az izgalom a mérnöki szobában. Tomcsányi István és Tomcsányi Béla, a rádió világhírű mérnökei, napok óta járják autókon a város különböző pontjait, ahonnan az előadás egyes részeit közvetíteni kell.

Az Órák című hangjátékban például a következő „hangdíszleteket” írta elő a szerző:

  1. Kávéházi zaj és cigányzene.
    Ezt Tomcsányi mérnök urék az egyik kávéházból szállították. Vagyis ott felszerelték a mikrofont, amely mellett lovag Schwing mérnök foglalt helyet, kezében a szövegkönyvvel, fején a rádióhallgatóval és figyelte az előadást. Amikor a szöveg szerint a kávéházi jelenet következett, Schwing mérnök villámgyorsan bekapcsolta a kávéházi mikrofont, ugyanakkor a központban Tomcsányi mérnök kikapcsolta a másik mikrofont, amely az addigi előadást közvetítette. Az összes működés olyan gyors és precíz volt, hogy a közönség teljesen folytatólagosnak érezte a két különböző helyről küldött előadást. A dolog pikantériája, hogy azok a szereplők, akik ekkor a Stúdió nagy előadótermében álltak, egyszerre úgy érezték, hogy nagy szünetbe csöppentek, nem hallották a kávéházbeli közvetítést, nem látták az ottani szereplőket. Csak a jelenlévő Csanády rendező hallott mindent a fülére akasztott hallgatón és ő intett, amikor megint a Stúdióból kellett folytatni az előadást.

  2. Konyha, főzés, edénymosogatás jellemző hangjai.
    Hegedűs Tibor főrendező tökéletesen felszerelt konyhát állíttatott fel a Stúdió úgynevezett próbatermében. Gyorsforralón zsírt olvasztottak, a zsír sercegett, Kiszely rendező egy dézsában edényt mosott, Polgár Tibor pedig vizet öntött a forró zsírra, hogy sisteregjen.

  3. Utcai külső zaj.
    Ez a közvetítés Rákóczi útról történt. A kávéházban felszerelt mikrofont az utcára vitték és a kellő pillanatban Schwing mérnök bekapcsolta.

  4. Órák jellegzetes ketyegése és ütése.
    A Stúdió kis előadótermében a szó szoros értelmében órásboltot szereltek fel. Hat ingaóra, két falióra, két kakukkos óra, egy zenélő óra, egy harangjáték, egy metronom sorakoztak egymás mellett. Ezekre Haris doktor ügyelt. Ő is szövegkönyvvel a kezében, fülén a hallgatóval figyelte az előadást és szólaltatta meg a jelenlévő órásmesterek segítségével az órákat.

  5. Autó motorjának berregése.
    A kis előadóterem nyitott ablaka előtt autó állt, annak a motorját hozták rúgásba Hegedűs rendező intésére. Az autó véletlenül messze állt fel. Erre Hegedűs szó nélkül kiugrott a magas ablakból meglehetősen és visszadirigálta az autót a kellő helyre.

  6. Színpadi zene.
    Ezt a nagy teremből közvetítették. Itt és a kis előadóban folyt felváltva az előadás is. Akik a nagy Stúdióban beszéltek, nem hallották és nem látták a kis Stúdióban beszélőket. És mégis, az előadás egy pillanatra sem akadt meg.

A mikrofonkapcsolások bámulatosan pontosan történtek. Ez a bemutató a magyar rádió rendezői és mérnöki karának csodálatos teljesítménye volt.

(Színházi Élet, 1929. július 7–13., 19. évf., 28. szám)

Színlap

Rádió hangjáték 3 felvonásban.

Írta: felsőbüki Büky György

Közreműködik a rádió szalonkvartettje Polgár Tibor vezetésével, továbbá győri Lakatos Misi és Tóni cigányzenekarával.

Szereplők: Uray Tivadar, Szabó Margit, Somlay Artúr, Fóthy Erzsi, Vajthó László

Rendező: Hegedűs Tibor, a Vígszínház rendezője.

Segédrendezők: Csanády

Technikai munkatársak (zörejek): Tomcsányi István és Tomcsányi Béla, Schwing mérnök, Haris doktor, Polgár Tibor

Bevezetőt mond a szerző. —

1929. június 15., Rádió Budapest 19.45-22.00 Előadás a Stúdióból

Korabeli ajánlószöveg

Rádió-hangjátékpremier a Stúdióban

Szombaton este háromnegyed 8 órakor kezdődik a rádióban Büky György Órák című háromfelvonásos hangjátéka. Miután első esetben kerül előadásra a Stúdióban egész estét betöltő hangjáték, a rádióhallgató közönség tájékoztatása végett pár szóval ismertetjük ezt az új irodalmi műfajt.

A film párbeszéd és hang nélkül, csupán képekben dolgozik és így érzékelteti a cselekményt, a hangjáték viszont éppen ellenkezőleg csupán hangokból és párbeszédekből áll, s természetesen teljesen ki van belőle küszöbölve a kép, a díszlet. Az írónak tehát úgy kell megírnia a darabot, hogy a hallgatóközönség minden előzetes tájékoztatás nélkül a szereplők párbeszédéből és a hanghatásokból képzelhesse maga elé a színt és értse meg a cselekményt.

A rádió próbatermeiben lázasan folynak a próbák. Hegedűs Tibor kiváló rendezői talentuma nagyszerűen érvényesül, és vezetése mellett gondosan készül az újdonságra az egész kitűnő színészgárda.

A darab főszereplői:

  • Fóthy Erzsi

  • Szabó Margit

  • Vágóné

  • Tanayné

  • Somlay Artúr

  • Uray Tivadar

  • Zólyomi

(Budapesti Hírlap, 1929. június 13., 131. szám)

Kritika 1

Büky György Órák című hangjátéka a rádióban

Voltakép háromfelvonásos dráma, egész estét betöltő. Szerzője könnyen átírhatná rendes színpadra, s jelentékeny sikere volna vele. Ezúttal messzibb célja volt: nem látó, hanem vak közönségnek írt, a rádió közönségének. Új drámai forma ez, s nálunk első kísérlet. Fortélya abban van, hogy a rádió minden hangeszközét felhasználja, tehát jelentékeny szerepet ad a technikának, viszont irodalmi lelket is lehel belé, s az érzéki hatásokon keresztül finoman megírt irodalmi szöveget közvetít. Technika és irodalom szerencsésen egyesül Büky György hangjátékában.

Azoknak, akik még sohasem voltak a rádió boszorkánykonyhájában, érdemes pár szóban leírnunk ezt a különös forrást. Belépünk a művészszobába, hol a hangszóróból az összeszűrt, kész hanganyag árad szét. Ez az utolsó állomás, a végeredmény, mely mindenütt az egész világon kifejthető a légkörből, ahol csak antennák szálai húzódnak.

Egy másik teremben a tömegzajt csinálják. Itt a vasutat váró közönség zűrzavaros lármája készül. A vonat már közeleg, egy szereplő nagy dobon csiszolópapirossal súrol. Tolatnak, s vontatott füttyszó ábrázolja ezt. Aztán:
— Írjatok! — szólal meg egy hang. — Beszállani! Szolnok, stb… első vágány! — hangzik a zsibongásban. — A vonat indul.

Egy másik szobában a darab főszereplői játszanak. Lent, a földszinten, gépkocsi vesztegel; ez is szereplő. Tülkölni kezd, s utcák zaja, muzsikaszó szűrődik. Ezt a hangvegyületet közvetlenül a Rákóczi-útról kapcsolják.

A sokféle hangot egy teremben összekeverik, fokozzák vagy csöndesítik, „fölerősítik“ vagy gyöngítik, s aki ezt végzi, valóságos karmestere az összjátéknak. Egy-két akkord a zongorán, cigányzene jajdul fel, itt is, ott is, a szobákban, termekben, zugocskákban pereg a dráma. A közönség füléhez mindez úgy torkollik, mintha egyetlen helyről jönne.

Büky György darabja sokszemélyes. Az apa, a leánya, egy színész, színésznő, öltöztetőnő stb. De még húsz más hang is van, tíz férfi, tíz női hang. A hangok jelek, s e jelekből tudjuk, hogy konyhában vagyunk-e, vagy órásműhelyben, színpadon, vagy az öltözőben, a kulisszák mögött, vagy a villámfényes utcákon, sötétlő kapuk előtt.

A hangok általában ötletesen vannak beállítva, mindent megmagyaráznak leírás nélkül. Csak a második felvonásban torlódnak össze, s egymás zajába vesznek, ami pár pillanatra árt a cselekmény menetének. A színpadi tűzvész is felesleges betét.

A miliőt ábrázoló hangokba hatásosan szövődnek bele a szívek hangjai, melyek a főszereplők szájából jönnek. Eleven, modern, minden sablontól mentes színmű, melynek nem lehet elmondani a tartalmát: hallani, élvezni kell. Minden hang él benne, a tarka miliő hangáradata is a szíveké. Minden szereplő a helyén van, s művészi munkát végez.

A főbb szerepekben jeles művészek vezetnek:

  • Uray Tivadar

  • Szabó Margit

  • Somlay Artúr

  • Fóthy Erzsi

  • Vajthó László

(Napkelet, 1929. szeptember 1., 17. szám)

 

Kritika 2

Egy rádió-dráma kulisszái mögött

— Csak tessék bemenni, majd meghallja!
— De kérem… mágia, szeretném tudni…
— Hogy mi az a hangjáték? Dráma, hangokból, csupán hangokból.
— Úgy? Igen… Most már végképen nem értem. Hiszen minden dráma hangokból áll!
— Tessék csak leülni, mindjárt kezdődik.

Kis szalon, néhány fotel, nyolcan-tízen ülünk itt. Rádiókészülék van a sarokban. Ez a nézőtér, a hangjáték nézőtere. Kezdődik az előadás. Mély férfihang jelenti: Színre kerül az „Órák“ című háromfelvonásos hangjáték, Büky Györgytől.

… Órák ketyegnek, tik-tak. Azután megszólal egy kakukkos óra: Kakukk-kakukk… Mély, sejtelmes zengéssel a harmadik, mint a vén tornyok harangja. Majd madárdallal a negyedik. Egyre több, egyre több. Az órák egész zenekara. A fülem és a fantáziám kezdi érezni, hogy egy órásboltban vagyunk, ahol csupa régi-régi óra áll. Tik-tak… bim-bam… kakukk… Kinyílik az antik órák különös boltjának regényes színpada. Látom már, látom…

Mély férfihang. Ez az órás, aki dúsgazdag, művész és rajongó. Ingyen javítja a száz esztendős órát, a művész lángolásával, a gyűjtő szenvedélyével nyúl hozzá, remeg a keze a gyönyörűségtől, vibrál a hangja a meghatottságtól.

Az órák neszébe, a férfiak beszédébe üde leányhang csicsereg belé. Új szereplő jelent meg a színen. Szinte látom már őt. Ragyogó szemű, halvány, édes álmodó mosolyú lányka, a szája egy kissé mindég nyitva van, rejtelmes mosollyal szívja magába a tavaszi levegőt. Ilyen ő, egész bizonyos, hogy ilyen.

Valami sisteregni kezd és zörögni, mintha zsír rotyogna a tűzhelyen. A szín változott: csakugyan a konyhában vagyunk már, ahol Rozi tante szidja a mindenes szolgálót. Tányérok csörömpölnek azután: „Ide tedd a nagyságos úr tányérját, te mafla…“ Majd harangok zengenek, dél van és terítenek ebédre. Székek zörögnek, most ülnek le. Beszélni kezdenek, együtt van a kis család. Haranghy Mátyás, a fehérfejű, fiatalarcú, romantikus művész-órás, Marika és Rozi tante. Esznek is, hallani lehet, amint esznek, miközben beszélnek.

Színdarab ez, amiben minden hangból van: a díszlet, a bútor, a világítás, a szín, a mozdulat, minden hang, hang és hang. Az ember mindent lát a fülén keresztül. Mindent, mindent lát a képzeletén keresztül.

A második felvonás előtt beengednek a „kulisszák“ mögé. Látni akarom, hogyan készül a hangjáték, miből lesz az a tökéletes, mozgalmas, nagyszerű, egész illúziót adó hanghatás, amiben minden benne van. Egy üvegablak mögött helyeznek el, párnázott fülkében, magas széken. Valóságos kis kalitkában ülök.

Előttem óriási emeletes terem; a menyezet és a falak mozgatható drapériákkal vannak elfödve és acélsúlyok lógnak rajtuk; ezekkel szabályozzák, húzzák le és föl, húzzák el a hangfogó függönyöket. A zongoránál egy fiatal úr ül, mellette gyöngéd szemű szőke szépség, hátul cigánybandát látok és Kerpely Jenőt a gordonkája mellett. Egy asztalon sonka és torma maradéka. Ez volt az első felvonásbeli ebéd, mert a szereplők csakugyan ettek, hogy az evés zörejeit, hangjait, a rágás közben beszélő ember illúzióját híven visszaadják.

Sok-sok alak sürög-forog az üveg mögött, a nagy térségben, kezükben tartják a szerepüket. Mintha kinyílna előttem egy nagy színpad, hirtelen, idő előtt, a jelenésre váró színészekkel. Kottaállványok látszanak, egyik-másik színész leül a kottaállvány elé és ráteszi a szerepét.

A „karmester“
Egy úr ráncolt homlokkal áll a kottaállvány mögött, mint a karmester, fölemelt kézzel, fejhallgató van a fülén. Az állványon van a kotta, a hangjáték kottája, a színdarab. Ez az úr az egyik rendező. Az egyik kis barna színésznő izgatottan előveszi a puderes skatulyát és megpuderezi magát; a száját frissen rúzsázza, lázas mozdulattal, mint akinek most jön a „jelenése“. Eszébe se jut, hogy a százezernyi közönség nem látja őt…

Most fölemeli a kezét a rendező, a hangjáték karmestere. Mindenki az ő kezét figyeli. Hullámzó mozdulattal dirigálni kezd, mintha orchestert vezényelne. És valóban, azt is dirigál ő, harminc-negyven emberi száj orchesterét. Az üvegen át látom, hogy mozog a szájuk. Nem egyformán mozog; ebből meg tudom ítélni azt, hogy nem ugyanazt a szöveget mondják. Tömeghangok ezek, össze-vissza, mégis titokzatos terv, misztikus kotta szerint hullámzók. Crescendók és decrescendók lengenek, emelkednek és bágyadnak el.

De én ezt csak látom. Nem hallok belőle semmit… Az öreg Szentes János, a vén színész, közvetlenül az én üvegkalitkám előtt ül a kottaállványa mellett és miközben lesi a szövegkönyvet és figyeli a karmestert, markáns jellemszínész szája élénken mozog, mintha kiabálna… Egy kukkot nem hallok belőle. Bizarr, borzongató, szinte kísérteties látvány: közvetlen magam előtt látni hangosan kiabáló embereket, akik össze-vissza mindenféle szöveget kiáltoznak és csak látom, hogy kiáltanak, de nem hallom…

Valaki mellettem megnyom egy gombot, a fejem fölött kapcsolódik a hangszóró. Most már hallom is azt, amit eddig csak láttam. „Mondja, hogy nagyszerű volt.“ „Ugyan, ne beszélj szamárságokat! Öregszik…“ Aztán moraj, össze-vissza zümmögés, hullámzó tömegbeszéd, amiből néha kiszakad egy mondat: „Ott, a harmadik jelenetben… emlékszel?“

Mikor már „látjuk“ a hangjátékot… Itt ágálnak, itt beszélnek, közvetlenül előttem. Látom a szájuk mozgását és amit az öreg színész, vagy pár lépéssel hátrább az a szőke kislány, vagy az a tragikus arcú barna hölgy mond, azt nem közvetlen hallom az üvegfalon át, hanem Lakihegyről jön vissza hozzám a hang, a pillanat századrésze alatt. Amit ők kiáltanak, beszélnek, suttognak, az az arányi mikrofonlemezen és drótokon kimegy a lakihegyi állomásra és onnan terelődik vissza abba a hangszóróba, mely a fejem fölött zeng.

A rendező vezényel. Emeli a hangot, ujjaival kihalássza az embrióból, kihúzza a torkukból, felröpíti a magasba, fokozza, fokozza — majd elnyomja ismét a búgó szó-orchestert, hogy egy mozdulattal a süket csönd kályhájába fojtsa harminc torok szavát.

Fojtott párbeszéd: Uray és Szabó Margit hangja.
„Őrá néztél! Láttam, oda néztél a páholyba!“
„Hát igen, megismerkedtem velük… sajnálom azt a kislányt.“
„Márpedig én téged akarlak, téged szeretlek! Érted? Érted? Téged, téged szeretlek!”

Keresem Urayt és keresem Szabó Margitot, hol beszélnek ezek? Nem látom a két hang forrását az üvegkalitkám előtt, kinyílt színpadon.

Most színpaddíszletezés zaját hallom: dobogást, súrlódást, kötelek húzását.
„Ereszd le azt a hátteret.“
„Fúrd meg azt a sprekcot.“

Furcsa! Ezért se látom! Valaki most csöndesen karon ragad és kihúz a fülkémből. Egy másik üvegablakhoz vezet, honnan belátok a kis stúdióba, egy szülői szobába, amely ugyancsak drapériákkal van körülvéve. És íme: Uray és Szabó Margit ott beszélnek, míg a páholy, a karzat és az előcsarnok tömegének hangjait a felvonás közben kiözönlő publikum trécselését a hatalmas nagyteremből veszik föl.

Kis csigán és sötét lépcsőn szaladunk fölfelé, benyitunk egy harmadik terembe, ott is áll egy rendező kottaállvány előtt, fülén hallgatóval, előtte a darab egy példányával és ebben a teremben beszélnek a színészek, akik a díszletmunkások hangját „ábrázolják“. Ezután bevisznek gyorsan egy negyedik szobába, ahol a díszletezés zaját imitálják. Itt is van egy rendező, itt is van egy mikrofon. Amerre megyek, amerre fordulok: rendező, mikrofon, fejhallgató.

A varázspalota titkai
Ámulva és szédülve járom a labirintust, a félig ékes és zengő csodapalotát, melyben lábujjhegyen és hangtalanul osonnak vastag szőnyegeken, párnázott falak között az emberek, mint az árnyak és kísértetek. Bepillantva egy-egy üvegfalon át ülő, száját mozgató tömeget látok, mernek egy hangját sem hallom, majd rám nyílik egy ajtó, megszólal egy hangkivetítő és párbeszédet, fojtott suttogást, míg a tömeg üvöltését hallom. A következő pillanatban pedig mintha elvágták volna az életet: szélütött csönd. Olyan szobába értünk, ahol ki van kapcsolva a hangszóró.

A cselekmény változó színeken, változó helyeken repül tovább. A hangjátéknak végtelen a színpada és kulisszái, kellékei, szereplői: minden hang és minden távolság, ami a végtelen éterben mozog, hullámzik, repül, zúg és zeng.

A második felvonás a színházban történik.
Egy pillanat, és halljuk Haranghy Mátyást, meg a lányát a páholy mélyén suttogni, miközben fölcsattan a nézőtér viharos tapsa és megkezdődik a lázas sürgés-forgás a leeresztett színpadi függöny mögött:
„Láb a függöny elé!“ — hallatszik a rendező fojtott hangja.

Majd a szerelmes színész és a színésznő lázas, lüktető, szenvedélyes suttogása zihál egy díszlet mögött, míg a díszletezés zaját és zörejét is halljuk, össze-vissza kiáltozást, melynek bizonytalan masszájáról néha leválik egy mondatfoszlány:
„Húzd meg. Elég! Állj. No még egy kicsit. Húzd meg!“

Ez a zúgás, ez a lárma, ezek a közbeékelt párbeszédek átmennek egy másfajta hangfolyamba, beleolvadnak, belevesznek a felvonás közben a folyosókon, a foyerban, az előcsarnokban trécselő, nevetgélő, kritizáló és pletykálkodó közönség hangegyüttesébe. Ez nem hirtelen történik, hanem szinte zenei kapcsolódással, átmenetekkel, decrescendókkal és crescendókkal, enyésző és növekvő hanghatásokkal, amik ragadják magukkal a képzeletet egyik helyről a másikra, a cselekmény egyik színteréről a másikra.

És mindez oly csodálatos, oly rendkívüli! Mintha a végtelenség muzsikálna néha körülöttem és ez a csodálatos ház magába vonzaná a levegőből a láthatatlan hangokat és formába öntené varázsló erejével, alkotó rendjével.

Ahol „keverik“ a hangot
A gépterembe lépünk most. Márványfehér terembe, ahol a síri csöndet csak halk zümmögés, motorok darázszümmögése zavarja. A terem köröskörül van rakva számomra titokzatos gépekkel, kapcsolókkal, csillogó fogantyúkkal, kis kerekekkel, piros és zöld lámpákkal. Négy fehérkabátos úriember, négy mérnök ül magas székeken a gépek, a kapcsolók, az izzó és föl-föllobbanó piros és zöld lámpák előtt. A fülükön fejhallgatók hallgatják a darab menetét. Előttük a hangjáték kottája, a piros és kék ceruzajelekkel teletűzdelt darab, övék a legnagyobb felelősség, ide futnak össze a hangok, viharosan rohanva a különböző stúdiókból, itt „keverik“ a hangokat, ahogy rádió-argóban mondják, itt szabályozzák, erősítik vagy gyöngítik ahogy a pillanat kívánja, itt kapcsolják be a pillanat tizedrésze alatt az egyik szobát és kapcsolják ki a másikat. Igazán pillanatok tizedrészén múlik minden! Ez az ügy veleje ennek az óriási gépezetnek.

A sok-sok rendező közt, akik nagyszerűen dolgoznak odalent és jobbra-balra tőlük a különböző leadóhelyeken, ők a legfőbb rendezők: ezek a komor, hangtalan, szövegkönyvükbe mélyedő, fogantyúikat igazgató, lámpáikat ügyelő, fülhallgatásba merülő mérnökök.

Egy suttogó párbeszéd melodrámája
Visszamegyek az üveglap mögé, ahonnan a nagy aréna, a „nagy stúdió“ látszik. Autótülkölés hallatszik és motor búgása. A búgás az álló automobil halk dohogásába megy át, a tülkölés megszűnik. Hallom Somlay hangját.
„Hazamegyünk, János. Gyere édesem, hadd takarlak be.“
„Köszönöm apuskám, nem fázom.“

Azután a motor megindul, berregve és kattogva. Újra hallatszik a tülkölés és belevegyül az egészbe egyre hangosabban, egyre sikoltabban a pesti utca ezerhangú lármája, autók szirénája, kerekek kattogása, lovak patkójának csattogása a kemény kövezeten, villamos csilingelése, embertömegek moraja. Ez az ezerhangú muzsika kíséri, mint a melodráma orchestere az autó utasainak beszélgetését:
„Mi történt kislányom?“
„Semmi, semmi apuskám.“

Aki ezt a hangdrámát hallgatja, melynek színpada egyik percben a páholy, másik percben a folyosó, a színfalak köze, majd az autó és a Rákóczi út — vajon sejti-e, hogy ezt a tökéletes hangillúziót ebben a percben három helyről csinálják és a negyedikről szabályozzák?

Be van kapcsolva az úgynevezett „kis stúdió“, ahol Somlay és Fóthy Erzsébet, az autó utasai beszélgetnek, a Rádió Palota udvara, ahol egy jó nagy darab „kellék“, egy valóságos autó áll, amely egy külön kirendelt rendező intésére kezd berregni és szirénázni a melléje helyezett mikrofon előtt, azonkívül be van kapcsolva a Rákóczi út, ahol egy mérnök hallgatja, fején a hallgatóval, kezében a mikrofonnal, hogy mikor érkezik el az ő végszava, hogy bekapcsolja a Rákóczi út lármáját.

Egyszerre veszik föl a kis stúdióban, a palota udvarán és a Rákóczi úton mindazt a hangelemet, amelyből odafent az a négy mérnök összekeveri ennek a jelenetnek a hangensembleját, ezt az ezerszólamú zenedrámát, hangmirákulumot.

A nagy stúdióban kigyullad a piros jelzőlámpa. Mozgás támad, a karmesterszerű rendező, kezében a kottával fölemeli a kezét. Fülhallgatója hírül adja neki, hogy közeledik a végszó. Egy asztal körül állanak többen és elkezdenek beszélni. Látszólag össze-vissza, pedig pontosan végszóra történik, mindenki a maga szerepét mondja, hullámzó ritmusban, változó hangnemben. Egy borízű bariton, egy éles tenorhang, két csengő szoprán, egy duhaj, rikoltó, egy lágy althang. Szólamok.

Egy mulató bohémtársaság bontakozik ki e sokszólamú hangegyvelegből. Poharakat ütnek össze és csörömpölnek vele. A terem másik végéből néha belesüvölt egy hang: ez az öreg Szentesnek a hangja. Ezután cigányzene hallatszik. Bekapcsolnak az előadásba egy „igazi“ kávéházat. Ezt most kapcsolta be az Ostende kávéházba kirendelt mérnök — súgják a fülembe. Ez a cigányzene, amely a fejem fölött elhelyezett hangszóróból dalol felém és összekeveredik az üvegfal mögött poharakat zörgető, egyszerre tízféleképpen beszélő színészek hangjával, valóban a Rákóczi úti kávéházból van ide bekapcsolva!

Urayt látom, amint a kis stúdióból átrohan a nagyba, kezében tartva a darabot.
„Hé, fiúk! Ide mindenki, ma én fizetek! Elfelejtjük ezt a komisz világot.“
És elkezd spulátni. Énekel.

Igen ám, de ezt már nem lehet a kávéház cigányzenéjével kísérni, ehhez külön cigánybanda kell, itt a közelben, amelyik alkalmazkodik a színész énekéhez. A cigánybanda ott van már a Stúdió közepén és a rendező intésére, végszóra játszani kezd.

„Kitették a holttestet az udvarra…“

A mulatójelenetet a kis stúdióban és a nagyban kezdik egyszerre. Belekapcsolódik egy „igazi“ kávéház zsivaja és cigányzenéje, belemorajlik az igazi pesti utca lármája, majd a valódi kávéházat kikapcsolja az a hajszálpontossággal éberen őrködő úriember, akit betelepítettek a Rákóczi úti kávéházba és bekapcsolják a szemem előtt várakozó cigányokat.

Kábultan roskadok le a kis szalon foteljébe egy dantei utazás után, hogy a harmadik felvonást már a „nézőtérről“ hallgassam végig.

Balassa Imre
(Új Nemzedék, 1929. június 21., 11. évf. 138. sz.)

Játékidő 120 perc
Bemutató dátuma 1929. június 15.
Rádiós műfaji besorolás Eredeti hangjáték
Bemutató médium Rádió Budapest
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió

Vélemény, hozzászólás?