Az eladott bölcsődal
Összefoglalás
A főhős vidéki asszony, akit egy híressé vált énekesnő, volt falusi földije látogat meg. Hallva, ahogy a gyerekének bölcsődalt énekel, beajánlja a varietébe, és az asszony némi unszolás után rááll és elmegy a városba. A közönségnek tetszik produkciója, de közben kapja a hírt, hogy gyereke beteg. Innentől őrlődik az egyre kevésbé vágyott siker – pontosabban a szerződésének apró betűs kötelezességei – és az anyai ösztön között, aminek a vége nem lehet más, csak tragédia. Az 1956-os hangjáték színészi teljesítménye még az élő darabok, a főcímzene a filmek világát idézi. Az 50-es évek témaválasztása a lélekölő kapitalista szórakoztatóipar kritikájaként fogalmazza meg a történetet, miközben a bölcsődalnak hála a munkát szépen beilleszti a zenés rádiójátékok sorába.
Színlap
Halldor Laxness Nobel-díjas izlandi író színműve alapján
Fordító: Dobos István
Rádióra alkalmazta: Achim András
Zeneszerző: Szenkár Dezső
Zenei rendező: Rónai István
Rendező: Lányi Andor
Szereplők: Loa – Komlós Juci; Ouli, a férje – Molnár Tibor; Logi, Loa apja – Egri István; Iza, énekesnő – Ilosvay Katalin; Bouri – Benkő Gyula; Feylan O’Feylan – Ladányi Ferenc;Mr. Peacock – Szendről József; Ügyelőnő – Árvai Ágnes; Portás – Lénárd Béla
Km. Árvai Ágnes, Elekes Pál, Gábor Ibolya, Kiss
Anikó, Kormos Ilona, Kornai Marianne, Lánéád Béla,
Poór Miklós, Rónai Imre, Székely András és Székely
Endre
A Magyar Rádió Szimfonikus zenekarát
és a Földényi kórust Vaszy Viktor vezényli
Dramaturg: Bárdos László
80 perc
1956. január 8., 20:20, Kossuth-Rádió
1956 május 10, 16:10 Petőfi
2002. ápr. 27. K 20.35
Ismertető: Magyar Rádió, XII. évf. 1. szám, pp. 4.
A Rádiószínház nagy hete:
Az új esztendő második hetében, a körülmények sajátos alakulása folytán, három bemutató előadást is tart rádiószínházunk.
A magyar közönség rádiódramaturgiánk műsorából ismerkedhet meg először a nemrég Nobel-díjjal kitüntetett világhírű izlandi író, HALLDOR LAXNESS „Az eladott bölcsődal” c. drámájával. Laxness ebben az amerikanizálási propaganda ellen emeli fel szavát, amely kis népek ősi kultúráját romlással fenyegeti, s még a bölcsődal is rikoltó jazzmuzsikát „varázsol”. Vasárnap, K 20:20)
Magyar Rádió, XII. évf., 1.szám, pp. 4-5. (szerző nincs megadva)
Kritika: Dr. Kreutzer Sándor: Az eladott bölcsődal, Magyar Rádió, XII. évf., 3. szám, pp. 7.
Korabeli ajánlószöveg
Laxness ebben az amerikanizálási propaganda ellen emeli fel szavát, amely kis népek ősi kultúráját romlással fenyegeti, s még a bölcsődal is rikoltó jazzmuzsikát „varázsol”.
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Fordítók | |
Dramaturgok | |
Rádióra alkalmazók | |
Zeneszerzők | |
Zenei rendezők | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | 16 - téma |
Korhatár rövid indoklása |
A darab témája az anyaság és a karrier végzetes kapcsolata, ami gyerekhalállal végződik. |
Státusz | Önálló mű |
---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Adaptáció Hangjáték |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1956. január 08. |
Játékidő | 84 perc |
Előforduló releváns játékterek | Otthon, Szórakoztató/vendéglátó létesítmény |
Releváns földrajzi régió | Vidék, Város |
Időszinkronitás | Szinkron |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragikus |
Szövegforma | DIalógus |
Történetszál | Egyhősös történet |
Narratíva/konfliktustípus | Küzdelem, Élettörténet, Szenvedéstörténet, Látogatás egy másik világban, Átváltozás |
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű, Egyedi főcím/stáblista |
Történet időtartama | Több nap |
Cselekmény kronológiája | Kronologikus |
Felvétel helye | Stúdió, Élő stúdiófelvétel |
Nyelvezet | Köznyelv |
Főbb szereplőviszonyok | Magánéleti (nem szerelmi), Munkakapcsolat |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Szolgáltatóipari alkalmazott |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Anyagi siker, gazdagodás, Lélektani összeroppanás |
Főszereplők releváns kora | Középkorú |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Párbeszédek jellege | Férfi-nő |
Zenei jellemzők | Főcímzene |
Zenei tipológia | Klasszikus zene |
Technikai adatok | Monó |
Forrásmű típusa | Színmű |
Megidézett kor (nemzetközi) | 20. század |
Címkék |
média, anyaság |
Kódolás kész? | Kész |