Portal:Szignalok

A Rádiójáték wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Hargitai (vitalap | szerkesztései) 2011. március 17., 10:34-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „ <font size = "5">'''Tematikus szószedet'''</font> <font size = "5">'''Zenék'''</font> Egy dal részei: Intro/Vamp -> Vocal: Verse -> Chorus (repeated) -> outro...”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)


Tematikus szószedet


Zenék Egy dal részei: Intro/Vamp -> Vocal: Verse -> Chorus (repeated) -> outro Intro: opening section of a song or tune.

Vamp. All printed copies of songs begin with a few bars of music called the Vamp or Intro.nt a It is recognizable as the first musical statemet the top of the copy and it is further identified by the absence of a logic.

Verse. The selection of a song that precedes the chorus or is the A section in AABA pattern songs. The Verse follows the Vamp and is the first vocalizing of the text of the song. The Verse seldom contains heavyweight musical material. Since it is so scored in order to give preeminence to the information contained in the lyric, most often Verses can be ad libded without effort. (ad libitum: the speed and manner of execution are left to the performer)

Chorus (musical). The Chorus is the song. A section of the song that repeats itself at certain intervals.

Ostinato is a motif or phrase which is persistently repeated in the same musical voice. The equivalent in classical music is an ostinato, in hip hop is the loop and in rock music is the riff

Outro Coda: a tail; i.e., a closing section appended to a piece of music (also called a "tag" or "outro")


Hook Zenében: egy zeneszám legjellegzetesebb 8–10 másodperce, melyrõl azonnal felismerhetõ. A kereskedelmi rádiók ezt a 10 másodpercet játsszák le azokon a felméréseken, amikor egyszerre több száz zenérõl derítik ki, mennyire tetszik a hallgatóknak. Tévében: a mûsor legdrámaibb, feszültséggel leginkább terhes része, amelynek feloldására kíváncsiak lesznek a nézõk (ekkor eldöntik, hogy nem kapcsolnak tovább), – ez a stratégia rádiómûsoroknál is alkalmazható.

Recitativo: prózai (beszéd) elem zenében


Szignálok

Zenei azonosítók:

Opening theme music bed Bumper into break Bumper out of break Extro (the closing segment of the show)

Bumper, bump, [bumper_kossuth.mp3 bumper] </u></font>music / theme music: műsorazonosító szünetzene / zenei fel-vagy levezetője egy műsornak: magyarul szignál, de a bumper music lehet az adott műsor "végtelenített" zenei identifikációja a műsorelemek elején és végén, azaz olyan azonosító, mely szünetjel helyett kitölti a fölös időket. Also called a "ramp" in some circles, Bumpers are the musical beds or sound effects that lead INTO something. Morning shows will usually come out of a commercial break with some type of music before they begin talking...a small intro bed...these are BUMPERS...they are the buffer between two contrasting types of content...and psychologically "bridge the gap" in a listener's mind. Without bumpers, radio shows would give a choppy vibe...Bumpers provide flow without losing forward motion. Bumper into break Bumper out of break Hasonlóképpen a "Hamarosan visszajövünk" is bumper.

Clip: egy rövidebb egység, egységes rész a műsoron belül, műsorelem. -> Package

Cliff-hanger Egy mûsor drámai megszakítása, amit reklám követ, s mely helyzet megoldását csak a reklám után tudhatja meg a nézõ/hallgató. Újabban a hírrádiók is alkalmazzák: az „és most részletes híreink” mondat után 2 perces reklámblokk következik, s csak utána a részletek.

Leitmotif: a recurring theme, associated with a particular person, place, or idea. It is closely related to the musical idea of idée fixe.Although usually a short melody, it can also be a chord progression or even a simple rhythm. -> Image song

Middle break Egy mûsor kellõs közepén a reklám vagy állomásazonosító szünet.


Music bed (theme music): Aláfestő zene, gumizene, alázene: végtelenségig nyújtható háttérzene pl. hírek alatt. With oin asnd out: donut style.. Háttérzene, általában hírek vagy a mûsorvezetõ beszéde alatt. Image song / character song: animéknél a szereplők karakterét bemutató dal, melyet a szereplőt hangban alakító színész énekel. -> Leitmotif DJ "drop" Egy DJ műsor zeneközi szignálja. is a cued sample on a CD, vinyl record, MP3 sample or other audio file that is used to identify the DJ, a radio station or give hype to a DJ mix. A DJ "drop" can also be a sound effect, a blip of a song or a customized audio identification. DJs use "drops" to create a sense of energy in live radio and club mixes. It is also a way for the DJ to let the crowd know who made them dance so hard. Celebrity artist drop A híres ember ajánlója is DJ drop "Hello, XY vagyok és ez az ZQ".

Dry DJ ID / Dry DJ Name Ident : A short dry DJ name ident voice over (no production, sound effects or music included).

Interval Signal: szünetjel (DX-rövidítésekben I/S)

I'''D Állomásazonosítás (identification) [angolosan ejtsd: áj-dí] Pl: Kossuth Rádió, Budapest vagy Helyi Rádió, 102 MHz, Kishelyháza vagy Kishelyházi Rádió, 102 FM. Kereskedelmi rádióknál íratlan szabály a 6 percenként kötelezõ ID.

ID, station ID - USA: There are legal ID's that are usually 3-5 seconds long and required by the FCC once an hour on commercial stations...this is probably the only time you hear the station's call letters...and it's usually buried within a commercial break at precise times. Of course, if the station's call letters ARE the station's name, the legal ID requirement is loosened. Some people in the old school of thought in radio still refer to SWEEPERS and ID's as one in the same. They both DO identify the station, but a SWEEPER is more branding-oriented, whereas a pure ID is merely there to identify rather than brand an image.

Jingle: szignál, mely egy fülbemászó dallamra épül. Nowadays the most common form of a jingle is a radio station's on-air musical or spoken station identity.

Liner: A written imaging phrase, sentence or sentences that a DJ says over an intro of a record or during a break between songs and spots. Usually, Liners stand by themselves and are meant to communicate concise imaging. Dry liner:= dry sweeper

News Countdown: az 5 sípszó vagy annak megfelelő, azt zenei ágyba építő szignál

Stinger a short sound clip used to divide sections of a radio program or podcast, also known as a sounder, identifying themselves on air. Not an element of imaging like a sweeper, but rather more of a raw audio "workpart". They are the building block audio IN a sweeper that is behind the voiceover. Stingers are quick and fast sound effects, in essence....for example, a basic stinger would be a "swoosh" sound. Intel's logo sound at the end of every commercial (the three little notes you associate with Intel) would be called a Stinger. It denotes a change in motion...and matches the brand.

Sweeper: 'a rádióállomás szignálja. A' short, pre-recorded sample used by radio stations as segues between songs that give listeners a brief station identifier or promo, generally 20 seconds or less: "You're listening to the soft sounds of [NAME] radio. Easy listening throughout the Bay area." Dry sweepers are voice only�no music or sound effects. A voice over and sound effects mixed together. Perfect for use as a transition between two songs. Sweepers are also known as liners, bumpers, radio imaging, sweeps, station imaging, stingers, IDs, promos, shotguns, voice overs, and intros. A 3-10 second "between the songs" attitude, positioning statement or station recall piece of audio that connects two songs. Sweepers are the MAJORITY of a station's imaging library. In commercial radio, there's a sweeper between every single song...to aid listener recall of what they're listening to...with the ultimate goal being to remind them that they're on B97 or whatever station it might be. It images the station brand in the midst of music flow.

Sonovox: A 1960s style sonovox jingle. It's a voice over made to sound like a musical instrument

Radio imaging is defined as audio recordings that are played to promote a radio station. Other terms for radio imaging include are radio sweepers, promos, id's, station ids and liners for station imaging.

Promo 1. A radio promo is a short musical segment giving props and promotion to the radio D.J

A promóció rövidítése: az állomás saját magát reklámozó mindenféle aktivitása, mûsora.

The high energy/completely branded and fully produced segment, almost like a commercial, but not to sell a product, but to sell the station. Promos can be based on a station giveaway occuring that day/week, they can be "montages" of the big hits on the station, etc. Promos are the BIG FAT GRANDADDY in radio imaging. Your station promos, literally, DEFINE the vibe of the station and are the most important and tightly constructed piece of the radio station, outside of the music. You can play great music, but unless your promos drive home the mindset of your station's goals/audience/target, it's proven listeners don't stay. Promos sell the brand. Radio isn't tangible..yet we still have to make people buy into it...but how do you make people buy into an IDEA rather than something they can TOUCH? That's the great imaging and radio formula in the sky that stations are focusing on every minute of the day. A fully mixed promo with voice over, music and sound effects. This product is ideal for a radio station event, contest or show promotion. 2. A promotional recording, or promo (more recently known as a radio single), is a recording issued on Vinyl, 8-track, Cassette, CD, MP3, VHS, DVD, or Blu-ray, and generally distributed free in order to promote a commercial recording.

Shotgun: rövid, velős szignál.

Szlogen, positioning line Egy állomás önmeghatározása, mellyel elkülöníti magát a többitõl, pl. „a nyolcvanas-kilencvenes évek legjobb zenéi”.

Szignál: '''''(title sequence/ opening sequence /Start sequence/ theme / theme song / intro / a műsor végén: outro, ending sequence) egy adott műsor kezdő aznosítása, néha a régi szünetjelnek megfelelő zenei állomásazonosító (jingle - hogy írnád át ezt magyarul fonetikusan?) is a kereskedelmi rádiókban (a 90-es évek elején). Az USA-ban ebben a formában ismeretlen, ma már (kb. 2006 óta) a Magyar Rádió sem alkalmaz külön szignálokat: minden műsorkezdéskor a Kossuth arculati zenéje szól. Külföldön angol nyelvterületen leginkább TV-k adáskezdő szignáljára alkalmazzák, mivel a rádióban nem nagyon van megfelelője. Moziban: opening credits, credit sequence, closing credit, end credit.' Ez rádióban is előfordul, ha a műsor végén elhangzik a közreműködők neve.

Teaser Ajánló, műsorelőzetes. Fully produced elements that "tease" or give a "taste" of what's to come in a certain amount of time in the future. Some stations might put a TEASER before their first commercial in a break to the effect of..."Next, It's The Hollywood Minute!" followed by quick content teases. Then the last commercial in the break would be followed by the full content item. The teaser matches the full content item in production, image and purpose...and in radio, is a method by which we hope to give the listener a reason to stick through the commercials...almost like a treat on the other side. Holding listeners for as many continuous minutes as possible is the key to higher ratings...because it builds "TSL", or TIME SPENT LISTENING. TSL is one of the most determining factors in radio ratings formulas. High TSL=High ratings..so stations use various methods to keep listeners through the programming areas (commercial breaks) that tend to cause listeners to leave the frequency. Figyelemfelkeltő spot egy tévés show előtt, mely erre hívja föl a nézők figyelmét.

Mozi megfelelője a -> trailer.

Reklámokhoz kapcsolódó fogalmak

Cutaway Rövid szünet egy hálózati mûsorban a helyi állomás számára, melyben az saját mûsort (ID, reklám, hírek stb) adhat.

Commercial break, commercials, commercial announcement, spot A reklám (hirdetés, advertisement) amerikai médiabeli megnevezése.

Public service announcement (PSA or P.S.A.) Kb. a társadalmi célú hirdetés amerikai megnevezése. Általában éjszaka sugározzák õket, még a kereskedelmi rádiók is.

Straightvoice-talk-commercial Amerikai szokás: a mûsorvezetõ által felolvasott reklám, pl. betelefonálós mûsor közepén.

Spot: recorded Radio advertisements as opposed to live reads

Music mix

Beat Mix Your choice of music track hooks mixed together at exactly the same BPM (beats per minute)


Music Montage Your choice of music track hooks glued together with an optional voice over.


Power Intro Your radio station name/DJ alias/script mixed powerfully into the intro of a popular song.

Music sweep Több zeneszám egymás után, reklám vagy mûsorvezetõi megszakítás nélkül. A 80–90-es évek jellemzõ rádiós fogása.

==

Bemondók== Anchor, anchorman: Amerikai megnevezése a bemondónak, tudósítónak, műsorvezetőnek. Általában egy hírműsor vagy más program műsorvezetője. Ha ketten vannak, akkor co-anchors a megnevezésük. Lehetséges a sporthíreket bemondó sports anchor, az időjárásjelentő weather anchor (TV-ben weather wo/man), vagy a helyszíni tudósító, a field anchor.

Anncr.: Announcer. Bemondó, aki felkonferálja a következő adást vagy zeneszámot. They introduce programs.

Atocue: a televíziós adásban alkalmazott szövegvetítő berendezés, amelyet felhasználva a szereplő a kamerába nézve úgy olvashatja a szöveget, mintha fejből mondaná (teleprompter)

Back announc lekonf, lekonferálás, outro: Az előzőekben hallott műsorszám bemondása. ->intro

Continuity (UK) station break (US): a műsorfolyam műsorszámai közötti konferálások, műsorismertetés, aminek a felolvasója a continuity anouncer. Az adáselemeket összekötő szöveg.

Continuity announcer = bemondó = programme presenter = hallaa (Sweden, "hallózó"), signorine buonasera (Italy), They present news, introduce pop music etc. -> Newsreader; host

Cue: egy anyag legeleje, felvezetése (intro) VAGY annak jelzése, hogy valaki mikor következik

Host: rádiós műsorvezető, akinek a hangja az adott műsor védjegyévé is válik (nem bemondó).

Intro felkonf felkonferálás: A következõ zeneszám vagy mûsorszám felkonferálása. DJs are allowed to speak only over the song's instrumental portion at the beginning. ->Back announce (outro)

Narrator: aki elmagyarázza, hogy mi történik.

Presenter, Radio Presenter, Host, Anchor, DJ A mûsorvezetõ különféle elnevezései (Host: vendéglátó, Anchor: horgony, aki a „biztos alap” a mûsorban, akire támaszkodni lehet).

Talent, voice over talent: felolvasó. Sometimes it is effective to have an imaging voice of the opposite gender introducing the show and the host. Színész: stage actor.

Voice of God: a mindenntudó narrátor

Voice over: The voice of the unseen narrator.

Voice talent = voice actor a voice over professional who interprets a script. Magyarul szövegfelolvasó, felolvasó, narrátor. (A műsor közreműködőit felolvasó nem narrátor, hanem felolvasó)

Voice tracking = cyber jocking / robojock, a technique to produce the illusion of a live disc jockey or announcer sitting in the studios of the station when one is not actually present. It refers to the process of a disc jockey prerecording his or her on-air "patter." A műsorvezető külön, előre veszi fel a konferálószöveget, amit később kerül a zene alá. Így egy DJ több rádió számára is dolgozhat egyszerre. Hátránya, hogy az adás élőnek tűnik, mégsem az, azaz veszélyhelyzetben nem tud reagálni. A példában jól hallható, hogy az állomásnevet külön mondta fel (feltehetően jónéhány név szerepel). Lásd: Iraki háború amerikai tévés műsorvezetője, aki mikrofonjának különböző oldalain más-más állomásnév volt, és kb. egy tucat állomásazonosítót mondott el a helyszíni feedben.