„A hangjáték formanyelve” változatai közötti eltérés

A Rádiójáték wikiből
7. sor: 7. sor:
  
  
== Az akusztikus környezet ==
+
== Az akusztikus környezet eredete ==
 
(Lars Nyre)
 
(Lars Nyre)
 
*Hang süketszoba
 
*Hang süketszoba
16. sor: 16. sor:
 
*Lebutított (telefon)
 
*Lebutított (telefon)
 
*Külső rögzítőgép zaja
 
*Külső rögzítőgép zaja
 
 
 
 
 
  
  
 
== Ritmus ==
 
== Ritmus ==
 +
A jelenetek ritmusa
 +
Flashback
  
  
 +
== Jelenetek elválasztója ==
 +
*térváltás
 +
*időváltás
 +
*szemszögváltás (képben gyakori, hangban ritka)
  
== Jelenetek elválasztója ==
+
Eszközei
csend
+
*csend
zene
+
*zene
effekt
+
*effekt
  
 +
A vágás módja
 +
*átúsztatás (egymásra keverés)
 +
*leúsztatás, majd felúsztatás
 +
*hirtelen vágás (mint filmben) (snitt)
 +
*a fikciós csöndből a következő jelenet fikciós csöndjébe átmenet (folyamatos vágás - képben megszokott, hangban zavaró)
 +
*úsztatott vagy anélküli inzert (effekt, zene)
  
 +
A két végpont illeszkedése
 +
*zenék, atmoszféra, szereplők váltása
  
 
== Zörejezés ==
 
== Zörejezés ==
Az effekt forrása
+
Az effekt forrása:
 
*akusztikus
 
*akusztikus
 
**a megjelenítendő dolog saját hangja által
 
**a megjelenítendő dolog saját hangja által
41. sor: 50. sor:
 
*szintetikus  
 
*szintetikus  
  
Az effekt célja
+
Az effekt célja:
*létező hang megjelenítése
+
*létező hang megjelenítése  
 
*nem létező (fikciós) hang megjelenítése
 
*nem létező (fikciós) hang megjelenítése
  
 +
A megjelenítés módja:
 +
*realisztikus
 +
*stilizált/jelképes
 +
*hamis  (objektum és hang egysége: humoros hatás)
  
 
=== atmoszféra ===
 
=== atmoszféra ===
90. sor: 103. sor:
 
== A hang mint szereplő ==
 
== A hang mint szereplő ==
  
=== közösen hallott ===  
+
=== közösen hallott - diegetikus ===  
=== csak a hallgató-hallott ===  
+
Az elbeszélés fiktív világán belüli hangok (diegetikus)- amit a szereplők is hallanak
 +
*narráció
 +
*belső zene
 +
*zörejek (valós és mesterséges)
 +
*zajok
 +
*rádió bekapcsolása
 +
 
 +
 
 +
=== csak a hallgató-hallott - nem diegetikus===  
 +
amit a szereplők nem ismerhetnek
 +
*Kommentár
 +
*kísérőzene
 +
*a szerző megjelenése
 +
*Vajon a rajzfilmhangokat hallják a szereplők?
 +
 
  
  
  
  
== Hangtér ==
+
== Hangtér (hang kompozíció) ==
 
*Reális (valós tér képzetét kelti)
 
*Reális (valós tér képzetét kelti)
 
*Rendezői hangtér (a helyeknek sajátos dramaturgiai funkciója van)
 
*Rendezői hangtér (a helyeknek sajátos dramaturgiai funkciója van)
 
*Fent/lent irány technikailag nem lehetséges  
 
*Fent/lent irány technikailag nem lehetséges  
  
 +
Mozgások/Dinamika
 
*A mikrofon áll, a szereplők mozognak
 
*A mikrofon áll, a szereplők mozognak
*A mikrofon együtt mozog a szereplőkkel
+
*A mikrofon mozog, a szereplők állnak (hangban ritka, képben gyakori - kameramozgás) pl. A mikrofon ráközelít egy szereplőre/atmoszférára
*"microfon of god" minden külső és belső hangot közelről hallunk
+
*A mikrofon együtt mozog a szereplőkkel: "microfon of god" minden külső és belső hangot közelről hallunk
 +
 
  
 
=== monó ===
 
=== monó ===
 
Két irány lehetséges: előre és hátra (közel/távol)
 
Két irány lehetséges: előre és hátra (közel/távol)
  
=== sztereó ===
+
=== sztereó/térhatású ===
 
Előre/hátra mellett jobbra/balra tengely is megjelenik.
 
Előre/hátra mellett jobbra/balra tengely is megjelenik.
 
*Mikrofonfüggöny (több fix azonosítási pont)
 
*Mikrofonfüggöny (több fix azonosítási pont)
123. sor: 152. sor:
  
  
== Mikrofonplánok ==
+
== A fikciós akusztikus környezet ==
 +
*tartalma: milyen elemek/szereplők jelennek meg benne (az elképzelt térben, akkor is ha nem hallható!)
 +
*távolsága: milyen távol van a mikrofon az eseményektől
 +
*határai: meddig "hallunk el", zárt/belső vagy nyílt/külső tér; ha zárt tér, behallatszik-e a zárt téren túlról valami (ablakon át); ha nyílt tér, mennyire nyitott akusztikailag (zaj hatás elfedő ereje: forgalmas úton hogy érhető el, hogy "távolra halljunk"?
 +
*"képmélység": közeli és távoli hangok együtt létezése (pl. távoli kiabálás+közeli hang) egy jeleneten belül
 +
 
 +
=== Mikrofonplánok/hangsíkok  ===
 +
*nagytotál: Kép: egész tájrészlet, az egyes emberek nem vagy alig azonosíthatóak. Hang: csak atmoszféra
 +
*kistotál: Kép: az emberek azonosíthatóak, de a környezetükből is bőven látszik. Hang: atmoszféra+több ember beszéde (csoport, együtt halljuk őket)
 +
*amerikai plán: Kép: egy személyre koncentrál, de a környezete is látható Hang: atmoszféra +egy ember beszéde
 +
*szekond: Kép: deréktól fölfelé, a személy körül alig van más tér Hang: csak beszéd, atmoszféra nélkül
 +
*közeli/premier: Kép: egy arc vagy testrész Hang: suttogás, belső monológ, közeli hang
 +
 
 +
 
  
  
 
sound design
 
sound design

A lap 2011. október 12., 02:49-kori változata

Felvétel

(Lars Nyre)

  • Multitrack Studio
  • Live Performance
  • Location Production: where a single microphone is used as a movie camera, and the actors perform many of their own sound effects (footsteps, doors, telephones, etc.) as they read the lines. Scenes are “shot” in various locations outside the studio, capturing the characteristic acoustic responses and background ambience of different places.


Az akusztikus környezet eredete

(Lars Nyre)

  • Hang süketszoba
  • Érzékelhetetlen stúdió
  • Stúdió koncertterem (közönséggel)
  • Sokcsatornás szerkesztett
  • Szintetikus
  • Lebutított (telefon)
  • Külső rögzítőgép zaja


Ritmus

A jelenetek ritmusa Flashback


Jelenetek elválasztója

  • térváltás
  • időváltás
  • szemszögváltás (képben gyakori, hangban ritka)

Eszközei

  • csend
  • zene
  • effekt

A vágás módja

  • átúsztatás (egymásra keverés)
  • leúsztatás, majd felúsztatás
  • hirtelen vágás (mint filmben) (snitt)
  • a fikciós csöndből a következő jelenet fikciós csöndjébe átmenet (folyamatos vágás - képben megszokott, hangban zavaró)
  • úsztatott vagy anélküli inzert (effekt, zene)

A két végpont illeszkedése

  • zenék, atmoszféra, szereplők váltása

Zörejezés

Az effekt forrása:

  • akusztikus
    • a megjelenítendő dolog saját hangja által
    • más hang által
  • szintetikus

Az effekt célja:

  • létező hang megjelenítése
  • nem létező (fikciós) hang megjelenítése

A megjelenítés módja:

  • realisztikus
  • stilizált/jelképes
  • hamis (objektum és hang egysége: humoros hatás)

atmoszféra

Folyamatos háttérzaj, ambience

Zaj

Nem a szereplő keltette zaj, passzív zaj

Zörej(szereplő keltette, előtér zaj)

  • Aktív / manipulatív zörej, amit a szereplő kelt
  • A szereplő testzaja (kabátsuhogás)


Beszéd

Dramaturgiai szerepek

  • Külső
  • Belső
  • Narráció
  • Kommentár

A személyes hang típusai

  • felolvasás
  • élménybeszámoló (szemtanú)
  • szerepjátszás
  • az eredeti személyiség megjelenése, kivetítése


Zene

Csend

Effekt

Hang módosítás =

Önálló hang =

A hang mint szereplő

közösen hallott - diegetikus

Az elbeszélés fiktív világán belüli hangok (diegetikus)- amit a szereplők is hallanak

  • narráció
  • belső zene
  • zörejek (valós és mesterséges)
  • zajok
  • rádió bekapcsolása


csak a hallgató-hallott - nem diegetikus

amit a szereplők nem ismerhetnek

  • Kommentár
  • kísérőzene
  • a szerző megjelenése
  • Vajon a rajzfilmhangokat hallják a szereplők?



Hangtér (hang kompozíció)

  • Reális (valós tér képzetét kelti)
  • Rendezői hangtér (a helyeknek sajátos dramaturgiai funkciója van)
  • Fent/lent irány technikailag nem lehetséges

Mozgások/Dinamika

  • A mikrofon áll, a szereplők mozognak
  • A mikrofon mozog, a szereplők állnak (hangban ritka, képben gyakori - kameramozgás) pl. A mikrofon ráközelít egy szereplőre/atmoszférára
  • A mikrofon együtt mozog a szereplőkkel: "microfon of god" minden külső és belső hangot közelről hallunk


monó

Két irány lehetséges: előre és hátra (közel/távol)

sztereó/térhatású

Előre/hátra mellett jobbra/balra tengely is megjelenik.

  • Mikrofonfüggöny (több fix azonosítási pont)
  • Jobb-bal-közép extrém helyzetek
  • Hangszórós lehallgatás esetén a valós térben megjelenő hangok (Reális hangtér)
  • Fülhallgatós lehallgatás esetén reális hangtér fejmikrofonnal (Kunstkopf/Dummy head recording (http://en.wikipedia.org/wiki/Dummy_head_recording)
  • Fülhallgatós lehallgatása hagyományos felvételnek: megjelenhet külső tér (reális) és képzelt tér (a középen szóló hang a hallgató fejének belsejébe lokalizálódik)


kvadró

5.1

A fikciós akusztikus környezet

  • tartalma: milyen elemek/szereplők jelennek meg benne (az elképzelt térben, akkor is ha nem hallható!)
  • távolsága: milyen távol van a mikrofon az eseményektől
  • határai: meddig "hallunk el", zárt/belső vagy nyílt/külső tér; ha zárt tér, behallatszik-e a zárt téren túlról valami (ablakon át); ha nyílt tér, mennyire nyitott akusztikailag (zaj hatás elfedő ereje: forgalmas úton hogy érhető el, hogy "távolra halljunk"?
  • "képmélység": közeli és távoli hangok együtt létezése (pl. távoli kiabálás+közeli hang) egy jeleneten belül

Mikrofonplánok/hangsíkok

  • nagytotál: Kép: egész tájrészlet, az egyes emberek nem vagy alig azonosíthatóak. Hang: csak atmoszféra
  • kistotál: Kép: az emberek azonosíthatóak, de a környezetükből is bőven látszik. Hang: atmoszféra+több ember beszéde (csoport, együtt halljuk őket)
  • amerikai plán: Kép: egy személyre koncentrál, de a környezete is látható Hang: atmoszféra +egy ember beszéde
  • szekond: Kép: deréktól fölfelé, a személy körül alig van más tér Hang: csak beszéd, atmoszféra nélkül
  • közeli/premier: Kép: egy arc vagy testrész Hang: suttogás, belső monológ, közeli hang



sound design