Kézimunka
Elfriede Jelinek drámájának rádióváltozata
Összefoglalás
Az „Amikor a munkaidő végetér” c. hangjátékból ismert akusztikus stílusban írt, médiatartalommal átszőtt monológhalmaz ezúttal valós történetre reflektál, amit Felsőőri merénylet néven említenek. 1995-ben négy roma meghalt, amikor egy felsőőri cigánytelep közelében elhelyezett „romák vissza Indiába” feliratú táblát megpróbáltak eltávolítani – a táblába csőbomba volt helyezve. A hangjátékban az osztrák szélsőjobboldali „polgár” reflektál a történésekre egy fiktív talk-show keretében. Akkor még hatással lehetett a hallgatókra, hogy a színdarab szereplői kimondták ezeket a szalonképtelen gondolatokat. Az akkoriban még a Hírcsárdából ismert szatirikus műfaj ma már sokat vesztett erejéből, hiszen azóta hasonló ideológia, legalábbis Magyarországon, a mainstream médiában sem ritka. A mű magyarországra kerülésében minden bizonnyal az osztrákot követő 2008-9-es romagyilkosságok is szerepet játszottak, a rádióváltozat ezek után két évvel készült.
Külön kiemelendő a szereplők végigfejezésének nindzsa-effektelése és a háttérben komótosan osztrák kávét kavargató neonáci szimpatizánsok akusztikus megvalósítása.
Színlap
Elfriede Jelinek drámájának rádióváltozata
Fordította: Halasi Zoltán
Szereplők Csákányi Eszter, Scherer Péter, Szalay Marianna, Quitt László, Kaszás Ágnes, Stubnya Béla
A rádióváltozatot Liszkai Károly hangmérnök, Kálmán János rendezőasszisztens, Kakó Gyula zenei szerkesztő, Cseicsner Otília dramaturg készítette
A produkció a Panodráma és a Rádiószínház koprodukciójában jött létre, a Panodráma színházi előadása alapján
Dramaturg: Merényi Anna
Rendezte: Pejó Róbert
Készült a Médiatanács támogatásával 2011-ben
Felvétel: 2011. 04. 04.
2011. július 10. K 21.03
2016. december 10. K 21.04
A NAVA oldalán közölt adatok a hangjátékról:
Elfriede Jelinek drámájának rádióváltozata
Fordította: Halasi Zoltán
Szereplők Csákányi Eszter, Schere Péter, Szalay Marianna, Quitt
László, Kaszás Ágnes, Stubnya Béla
A rádióváltozatot Liszkai Károly hangmérnök, Kálmán János
rendezőasszisztens, Kakó Gyula zenei szerkesztő, Cseicsner Otília
dramaturg készítette
A produkció a Panodráma és a Rádiószínház koprodukciójában jött
létre, a Panodráma színházi előadása alapján
Dramaturg: Merényi Anna
Rendezte: Pejó Róbert
Készült a Médiatanács támogatásával 2011-ben
(Felvétel: 2011.04.04.)
Ismétlések dátumai: 2011-07-10|2016-12-10
NAVA ID-k: 2472228
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Fordítók | |
Dramaturgok | |
Zenei szerkesztők | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | 16 - téma 16 - nyugalmat megzavaró hang 16 - explicit |
Korhatár rövid indoklása |
Romagyilkosság, szélsőséges fajgyűlölő kijelentések, lefejezés |
Státusz | Önálló mű |
---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Adaptáció |
Technikai adatok | Sztereó |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 2011. július 11. |
Ismétlések adatai |
2011-07-10|2016-12-10 |
Játékidő | 44 perc |
Forrásmű első megjelenésének éve | 1996 |
Forrásmű típusa | Színmű |
Forrásmű címe | Stecken, Stab und Stangl. Eine Handarbeit |
Szövegforma | DIalógus |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Szatíra |
Előforduló releváns játékterek | Szórakoztató/vendéglátó létesítmény, Stúdió |
Releváns földrajzi régió | Absztrakt tér |
Időszinkronitás | Szinkron |
Megidézett kor (magyar) | 1990-2010 Demokrácia kora |
Megidézett kor (nemzetközi) | 1990-1999 Kilencvenes évek |
Történetszál | Párhuzamos történetek |
Narratíva/konfliktustípus | Nem-narratív |
Címkék |
romagyilkosság, náci ideológia, romagyűlölet, idegengyűlölet, neonáci, szélsőséges ideológia |
Társadalmi címkék |
Kisebbség helyzete |
Történet időtartama | Absztrakt idő |
Cselekmény kronológiája | Nem meghatározható |
Felvétel helye | Stúdió |
Nyelvezet | Köznyelv |
Főbb szereplőviszonyok | Faji/nemzetiségi, Politikai |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Művész vagy tömegszórakoztató-művész (író kivételével) |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Erkölcsi lelepleződés (negatív) |
Főszereplők releváns kora | Középkorú |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Párbeszédek jellege | Férfi belső monológ, Női belső monológ |
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű, Színházszerű, Rádiószerű, Mediális önreflexió |
Kódolás kész? | Kész |