Najmányi László

** A tolvajok városa **

21 perc

1973. október 15.

Abszurd | Bizarr | Mágikus |

Eredeti hangjáték

Megközelítés:
Moralizáló-filozófikus |

Magyar Rádió

Összefoglalás

Két bérházlakásban lakó áttekint a szemközti üres telekre, és – kölcsönösen látja a nemlétező házat, és elképzeli a szemben levő lakásban lakót. Az Eső utca 16 végül levelet is kap a 17-ből. A postás csodálkozik az üres telekről a másikra címzett levélen. A hangjáték értelmezése? A pesti telekfoghíjakban levő házak lakói, akik élhetnének is, ha nincs a háború? A társadalomból kivonuló, láthatatlanná váló városlakók? A kommunikációképtelen modern ember? Vagy csak a postások frusztrációja a nem létező címekre címzett levelek miatt? De kik a tolvajok? Az emlékeiket megtartók, akik „önmagukat lopják meg” és „így válnak semmivé”? Kik vagyunk mi városlakók? Létezünk-e egyáltalán?

A láthatatlan szemközti szomszédok végül nem találkoznak. A filozofikus műhöz tökéletesen illeszkedik a sztereó hangkulissza.

A hangjáték egyike az első kvadrofon hangjátékoknak és ezen belül is az első, ahol külső helyszínen rögzítették a felvételeket – zseniális utómunkával szellemvárossá téve Pestet (sztereóban is élvezhetően). (A távolba úszó autók hangja, a harangzúgás, a városi utca hangjai). (Forrás:  Fejezetek a rádiórendezés történetéből)

Színlap

Najmányi László hangjátéka

Rendező: Bozó László

Schläffer József – Tomanek Nándor,

Eszter – Kohut Magda

Postás – Kállai Ferenc

Krausz – Rajz János

Perruchot – Kálmán György

Zenei munkatárs Hegedűs Emmi

Hangmérnök: Ujházy László

Dramaturg: Magos György

Eszter és József Budapest nemlétező házaiban lakik, ugyanabban az utcában, egymással szemben. Sok ember csak üres telket lát…, de Eszter nagyon jól látja a bérházat, melyben József lakik.

Eredetileg kvadrofon felvétel (Forrás)

HANGOK a forgatókönyv szerint:

József Schlaffer: harmincöt-negyvenes férfi

Eszter: harminc év körüli nő

Kraus: postás, ötven-hatvan közötti

Perruchot: a korát nem lehet megállapítani

„Kilences körzet! Kilences!

Férfihang halkul, eltűnik a zajok között, azok felerősödnek, közeledünk a géphez, távolodunk tőle, a zajok lassan utcazajokká, majd a nemlétező házak környékének hangjává alakulnak. Mikor József beszélni kezd, a zajok elhalkulnak, de mondatai alatt néha vissza-visszatérnek/.”

1973. okt. 15 3. műsor 18:50 (21 perc) ZSEBRÁDÓSZÍNHÁZ sztereó

1973. dec. 12. Petőfi 19:33

1974. július 22., 3. műsor 18.20

1976. márc. 22. 3. műsor 18:03

Szerző
Rendező
Színészek
Dramaturgok
Korhatár - Ifjúságvédelmi skálaMindenkinek
Szülői felügyelettel
Korhatár rövid indoklása

Nem létező házak esetleg felkavaróak lehetnek. Egy macska lezuhan.

Státusz Önálló mű
Rádiós műfaji besorolás Eredeti hangjáték
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió
Bemutató dátuma 1973. október 15.
Játékidő 21 perc
Előforduló releváns játékterek Otthon, Köztér
Releváns földrajzi régió Város
Időszinkronitás Szinkron
Megidézett kor (magyar) 1959-1989 Kádár-korszak
Szemléletmód, alműfaj, tematika Moralizáló-filozófikus
Szövegforma DIalógus
Történetszál Kapcsolattörténet
Narratíva/konfliktustípus Látogatás egy másik világban
Történet időtartama Több nap
Cselekmény kronológiája Kronologikus
Felvétel helye Külső helyszin
Effektek és technika Speciális effektek
Nyelvezet Köznyelv
Főbb szereplőviszonyok Magánéleti (nem szerelmi)
Főszereplők releváns kora Középkorú
Narrátor Férfi narrátor, Női narrátor, Szereplő
Narráció helye Rezonőr
Párbeszédek jellege Férfi belső monológ, Női belső monológ
Zenei jellemzők Nincs zene
Technikai adatok Kvadró
Címkék

Abszurd, láthatatlan város, elidegenedés

Bemutató médium 3. műsor
Kódolás kész? Kész

Vélemény, hozzászólás?