** Takáts Alice (2002) **
Összefoglalás
Az Utas és holdvilághoz hasonló hangulatú darab egy fiatal orvosnő kapcsolataira világít rá. Az apa lóversenyen égeti el pénzét, a lányhoz egy tanára jár kezelésre, aki mást is szívesen elfogadna tőle, de ott van az udvarlója, és ott van egy régi kapcsolata egy orvoskollégával, aki viszont börtönben van, mert gyilkolt: könyörületből végleg elaltatott egy halálos beteget. Így indul a darab, amiben sorra kiderül, hogy semmi és senki sem az, aminek látszik.
Rendkívül finom szövésű rádiódramaturgia jellemzi az 1930-ban írt darabot, ami az eutanázia máig élesen vitatott morális problémája köré építi a szerelmi kapcsolatok hálóját és Takáts Alice személyiségének bemutatását.
A darab különlegessége Szomory nyelvi világa, ami különösen rádióban tud érvényesülni, mert a megszólaló karaktereknek egyedi szóforulatokat, nyelvezetet ad, ami ma már talán modorosnak hat, de mindenképp a két világháború közötti évek maitól eltérő köznyelvébe ad, talán hamis, túlzó, bepillantást. A zene filmzenéhez hasonló, és a 30-as éveket idézi tangóval, gramofonokkal.
Színlap
Szomory Dezső színművének rádióváltozata
Szereplők:
Tardy-Koós Géza (apa)- Bálint András
Tardy-Koós György (fia) – Rátóti Zoltán
Takáts Alice – Bertalan Ágnes,
Takáts Zuárd (apa)– Blaskó Péter,
Markovitsné – Csomós
Mari, Markovits László (orvos)– Gáspár Sándor,
Horeb Homér – Huszár László,
Ferenc – Izsóf Vilmos,
Gazdaasszony – Lengyel Erzsi
A felvételt készítette: Liszkai Károly és Kulcsár Péter
Zenei szerkesztő: Gebauer Mária
Dramaturg: Sződy Szilárd
Rádióra alkalmazta és rendezte: Saár Tamás (2002)
2002. júli. 15. Bartók 22:15 – 24:00 Rádiószínház
2003. júli. 14. Petőfi 22:14
| Szerző | |
|---|---|
| Rendező | |
| Színészek | |
| Dramaturgok | |
| Rádióra alkalmazók | |
| Zenei szerkesztők | |
| Technikai munkatársak | |
| Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Szülői felügyelettel |
| Korhatár rövid indoklása |
Ez egy érzelmileg nagyon rázós darab, az eutanázia kérdése mindeképp magyarázatot igényel a gyerekeknek |
| Rádiós műfaji besorolás |
Adaptáció |
|---|---|
| Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
| Bemutató dátuma | 2002. július 15. |
| Játékidő | 105 perc |
| Előforduló releváns játékterek | Otthon, Kórház/szanatórium |
| Releváns földrajzi régió | Város |
| Időszinkronitás | Múlt |
| Megidézett kor (magyar) | 1925-1943 Konszolidált Horthy-korszak |
| Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragédia Dráma Romantikus dráma |
| Szövegforma | DIalógus |
| Történetszál | Hálózattörténet |
| Narratíva/konfliktustípus | Szenvedéstörténet |
| Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű |
| Történet időtartama | Több hónap |
| Cselekmény kronológiája | Kronologikus |
| Felvétel helye | Stúdió |
| Nyelvezet | Köznyelv, Régies stílus |
| Főbb szereplőviszonyok | Munkakapcsolat, Nemzedéki, Szerelmi/szexuális |
| Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Orvos/gyógyító/ápoló |
| Releváns státuszváltozás és életesemény | Fordulatszerű (bármelyik), Erkölcsi lelepleződés (pozitív), Erkölcsi lelepleződés (negatív) |
| Főszereplők releváns kora | Középkorú |
| Narrátor | Nincs |
| Narráció helye | Nincs narrátor |
| Párbeszédek jellege | Férfi-férfi, Férfi-nő, Női belső monológ |
| Zenei jellemzők | Átvezetőzene, Főcímzene |
| Zenei tipológia | Korszakra utaló zene, Klasszikus zene |
| Bemutató médium | Bartók |
| Forrásmű első megjelenésének éve | 1930 |
| Forrásmű típusa | Színmű |
| Címkék |
Eutanázia, terhesség, gramofon, orvos, arzén, kezelés, |
| Említések |
Berlin |
| Kódolás kész? | Kész |
| Régió | Magyarország (közrádió) |
Bálint András (59)
Bertalan Ágnes (34)
Blaskó Péter (54)
Gáspár Sándor (46)
Lengyel Erzsi (73)
Sződy Szilárd