Pár szó egy múmiával
Edgar Allan Poe novelláját Babits Mihály fordította
Edgar Allan Poe novelláját fordította: Babits Mihály
A felvételt Liszkai Károly és Váli Mariann készítette
Zenéjét összeállította: Takács György
Szerkesztő: Kövesdy Zsuzsanna
A rendező munkatársa: Breuer Attila
Rádióra alkalmazta és rendezte: Varsányi Anikó
Szereplők: Elbeszélő – Kozák András; Feleség – Győri Franciska; Ponnonner doktor – Velenczey István; Gliddon – Harkányi Endre; Buckingham – Miklósy György; Múmia – Benedek Miklós.
Bemutató: 1992. 12. 13. 20:00-20:30 Petőfi.
Ismétlések: 1992. 12. 31. 10:05-10:35 Bartók, 1999. 10. 13. 10:05-10:35 Bartók, 2008. 10. 19. 19:00-19:30 MR3-Bartók, 2011. 08. 28. 19:00-19:30 MR3-Bartók, 2019. 01. 19. 22:30-23:00 Kossuth.
Összefoglalás
Az elbeszélő, miután kihagyott egy barátai által szervezett fogadást, furcsa és izgatott telefonhívást kap tudós ismerősétől, Ponnonner doktortól. Gyorsan a tudós lakására siet, hogy ő is részese lehessen egy múmia boncolásának. Az eljárás azonban nem várt fordulatot vesz, az elbeszélő ötletének köszönhetően: árammal sokkolják a múmiát, ami váratlanul magához tér. A Múmia felvilágosítja a társaságot az egyiptomi tudomány és fejlődés részleteiről, továbbá a bebalzsamozás hosszú életet biztosító hatásairól, amit meglepetten és ámulva fogadnak. Az elbeszélő végül hazasiet, majd reggel felébredve faképnél hagyja feleségét, hogy bebalzsamoztathassa magát és majd remélhetőleg megtapasztalja a következő évszázadok érdekességeit.
Korabeli ajánlószöveg
Pár szó egy múmiával. Edgár Allan Poe novellája Babits Mihály fordítása alapján.
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Rádióra alkalmazó | |
Szerkesztő | |
Zeneszerző | |
Korhatár - edukációs skála |
K Klasszikus irodalmi adaptáció |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála |
SZF Szülői felügyelettel |
Korhatár rövid indoklása |
A rádiójáték nem tartalmaz sem zavartkeltő nyelvezetet, sem explicit tartalmat, azonban a múmia “feltámadásának” részletei és a komoly filozófia témakörök jelenléte nem teszik alkalmassá minden korosztály számára. A teljes megértés és élvezhetőség céljából ajánlott a szülői felügyelet vagy a 12 éven felüliek számára való besorolás. |
Státusz | Önálló mű | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rádiós műfaji besorolás | Hangjáték | |||||||||||||||||||||
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve | Magyar Rádió/MTVA/Radio Budapest | |||||||||||||||||||||
Bemutató dátuma | 1992. december 13. : | |||||||||||||||||||||
Ismétlések adatai |
1992. 12. 31. 10:05-10:35 Bartók, 1999. 10. 13. 10:05-10:35 Bartók, 2008. 10. 19. 19:00-19:30 MR3-Bartók, 2011. 08. 28. 19:00-19:30 MR3-Bartók, 2019. 01. 19. 22:30-23:00 Kossuth. |
|||||||||||||||||||||
Játékidő | 30 perc | |||||||||||||||||||||
Eredeti korhatári besorolás | Nem ismert | |||||||||||||||||||||
Szereposztás |
|
|||||||||||||||||||||
Előforduló releváns játékterek | otthon, tudományos objektum | |||||||||||||||||||||
Releváns földrajzi régió | város (azonosítható/fiktív/fantasztikus) | |||||||||||||||||||||
Időszinkronitás | szinkronidejű | |||||||||||||||||||||
Megidézett kor (magyar) | 19. század (külföld) | |||||||||||||||||||||
Szemléletmód, alműfaj, tematika | komikus, moralizáló-filozofikus, abszurd | |||||||||||||||||||||
Szövegforma | Színjáték (sok szereplős) | |||||||||||||||||||||
Történetszál | egyhősös történet (jól azonosítható egy főhős), hálózattörténet (három vagy több ember viszonya, család, közösség, kollégák stb., többször összetalálkozó szereplők) | |||||||||||||||||||||
Narratíva/konfliktustípus | átváltozás (metamorfózis - emberből rovar; megváltoztató tapasztalat - megtérés; szegényből gazdag, gazdagból szegény; felnőtté válás, rossz emberből jó ember) | |||||||||||||||||||||
Dramaturgiai egyéb adatok | Nyitott végű (nincs a vége lezárva) | |||||||||||||||||||||
Történet időtartama | Több óra | |||||||||||||||||||||
Cselekmény kronológiája | kronologikus | |||||||||||||||||||||
Felvétel helye | stúdió | |||||||||||||||||||||
Effektek és technika | diszkrét effektek (egyedi zörejek,pl. kopogás) | |||||||||||||||||||||
Nyelvezet | Emelkedett stílus | |||||||||||||||||||||
Főbb szereplőviszonyok | munkakapcsolat (munkával/feladattal/küldetéssel kapcsolatos) reláció és/vagy konfliktusforrás | |||||||||||||||||||||
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | író/újságíró, tudós | |||||||||||||||||||||
Releváns státuszváltozás és életesemény | fordulatszerű (bármelyik) | |||||||||||||||||||||
Főszereplők releváns kora | középkorú | |||||||||||||||||||||
Narrátor | Szereplő(je is a történetnek) | |||||||||||||||||||||
Narráció helye | folyamatos narráció és dialógus (a narráció végighúzódik a darabon) | |||||||||||||||||||||
Párbeszédek jellege | Ffi-ffi, Fiú-lány | |||||||||||||||||||||
Zenei jellemzők | Főcímzene/zárózene | |||||||||||||||||||||
Zenei tipológia | Szólózongora, Egyéb szólóhangszer |