Mesterházi Lajos

Pesti emberek

Összefoglalás

„Szokatlan és kissé bonyolult játék lesz az, ami most következik. Ugyanis egyszerű pesti emberekről szól” – kezdődik a hangjáték.

Nagyívű panoráma a háborút megelőző és azt követő évekről, a magyar történelem legfordulatosabb éveiről, egy szerelmi történetbe ágyazva.

1939-ben egy tanárképzésben részt vevő társaság megbeszéli, hogy heten „thébaiak” udvarolnak egy lánynak, mindegyik külön-külön találkozzon vele, és majd ő dönt. Heten a társadalom különböző rétegeit képviselik, és Mónika találkozásain és újratalálkozásain keresztül ezeket az életeket ismerjük meg, udvarlási stílusukon és későbbi sorsukon is keresztül. Mivel jön a háború, és a különféle udvarlókat különféle élethelyzetekbe és polcokra viszi, és annak egyes korszakai, ahol időnként összetalálkoznak. Közben végignézzük a történelmi fordulópontokat, a nyilas hatalomátvételtől a Rákosi-rendszeren át a rehabilitációig és az 56-os ellenforradalomig, amikor megismerjük a jószándékú tüntetőket és az eseményeket lincselésbe és reakciós ellenforadalomba vivőket is, de szerencsére vannak olyan kommunisták, akiknek sikerül visszafordítani ezt az utat. Miközben a karakterábrázolások remekek, a két órás hangjáték végigvisz a társadalmon, azokon a dilemmákon, amikbe a történelem sodorta a barátokat, 1958-ban a fő mondanivalója az forradalom leverésének kádári igazolása volt, 56-ot Kádári szemüvegen keresztül mutatva be, megalapozva a következő 30 év történelemszemléletét, pontosabban lezárva azt a korszakot, amikor még lehetett egyáltalán valamilyen módon beszélni 56-ról (72 és 81 között nem ismételték).

A rádiójáték keretjátéka az, hogy Mónika a történetet a jelenben (1958) elmeséli visszaemlékezve az eseményekre az egyik udvarlónak egy kávézóban (sajnos recsegő gramofonlemez-kávézó-atmoszférától kísérve).

A színészi játék, rendezés a különféle jelenetekben egészen reális, gyönyörűen festi le a hangzó környezetet és a játék reális, jó feszültségteremtő erejű. A kisember életét mutatja be, a mikrotörténelmet, de nem az addig promotált munkás vagy paraszt, hanem pesti értelmiségiek szemszögéből

Színlap

Mesterházi Lajos rádiójátéka.

Hangjáték 3 részben, elő- és utójátékkal.

Zenéjét szerezte: Sárközy István

A Magyar Rádió Szimfonikus zenekarát Gergely Pál vezényli.

Zenei rendező: Rónai István;

A dalszöveget Hajnal Gábor írta. = A verseket Hajnal Gábor írta. A kísérőzenét Sárközi István szrezte. Az író bevezető- és záró szavait Ladányi Ferenc mondta el.

Hangtechnikus: Stuhl Béláné, Szabó Ferenc, Tarr Jenő

Rendezőasszisztens: Bán Zoltán

Technikai rendező: Mike Kári és Kárpáti Dezső

Dramaturg: Lóránd Lajos

Rendező: Barlay Gusztáv

A szereposztásból:

Az író – Ladányi Ferenc

Mónika – Kohut Magda

A férje – Benkő Gyula

Sándor – Pándi Lajos

András – Basilides Zoltán

Béla – Gönczöl János

Gyula – Bárdi György

Tamás – Kálmán György

László – Mádi Szabó Gábor

Deske – Horkai János

Mama – Sulyok Mária

Toncsi néni – Lázár Mária

Közreműködik: Hlaszny Béla és Raics István

Felvétel: 1958. március 11.
1958. április 15 K 20.20
1958. május 13., K 20:25-22:30 (kiadott)
1959. február 14, P 15.25
1965. január 10, K 20.10 Husz év magyar hangjátékaiból.
1968. április 7., P 16.18 A Rádiószínház múzeumából
1970. szept. 20., P 2057
1972. jún. 11., K 19.54
1981. júl. 5., K 18.45 Harminc éves a Rádiószínház
1986. március 5., K 19.15
1987. február 26., K 19.15
1991. március 2., K 19.05 75 éve született Mesterházi Lajos
126 prc

„Szinpadi műként is sikerrel járta be a hazai és külföldi szinpadokat” – 1965. január 8.

A kor legsikeresebb rádiójátékai egyikeként említik

Rádiós műfaji besorolás Eredeti hangjáték
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió
Bemutató dátuma 1958. április 15.
Játékidő 123 perc
Előforduló releváns játékterek Otthon, Köztér
Releváns földrajzi régió Város
Időszinkronitás Múlt, Szinkron
Megidézett kor (magyar) 1925-1943 Konszolidált Horthy-korszak, 1944-1945 Vészkorszak, 1945-1948 Koalíciós korszak, 1949-1953 Rákosi-korszak, 1953-1956 Sztálin halála, politikai enyhülés, hat, 1956-1959 Forradalom, megtorlás
Szemléletmód, alműfaj, tematika Dráma
Háborús
Szocialista
Szövegforma DIalógus
Történetszál Hálózattörténet
Narratíva/konfliktustípus Élettörténet
Dramaturgiai egyéb adatok Filmszerű, Double plot, Erőszak
Történet időtartama Több évtized
Cselekmény kronológiája Kronologikus, Keretes
Felvétel helye Stúdió
Effektek és technika Mikrofonplánok
Nyelvezet Köznyelv
Főbb szereplőviszonyok Magánéleti (nem szerelmi), Munkakapcsolat, Politikai
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység Erőszakszerv tagja, Pedagógus
Releváns státuszváltozás és életesemény Erkölcsi lelepleződés (pozitív), Erkölcsi lelepleződés (negatív)
Főszereplők releváns kora Középkorú
Narrátor Férfi narrátor, Szerző
Párbeszédek jellege Férfi-férfi, Férfi-nő
Zenei jellemzők Diegetikus - a szereplők zenélnek
Zenei tipológia Tánczene/popzene/esztrád/liftzene
Címkék

háború, nyilasok, kommunisták, szocialisták, forradalmár, ellenforradalmár, lincselés, tanárjelölt, autó, zsidó, zongorista, gólyanő

Társadalmi címkék

Különböző társadalmi osztályba tartozók helyzete különböző poltikai rendszerekben

Értelmiség helyzete

Említések

Óbuda

Kódolás kész? Kész

Vélemény, hozzászólás?