Hurkamámor
Gosztonyi József rádiószatírája
Szereplők:
Potok Fercsi- Őze Lajos,
Osztályvezető- Kállai Ferenc,
Gimpler- Kern András-
Jozefin titkárnő- Schubert Éva,
Főosztályvezető- Inke László,
Gerzson Franciska- Máthé Erzsi,
Palánkai- Agárdi Gábor,
Dános, hurkandiátus- Gosztonyi János,
Kőhányó Vera- Csala Zsuzsa,
Ménesi- Gyulai Károly,
Egercsehi- Kún Tibor,
Ápoló- Raksányi Gellért
Szerkesztő: Marton Frigyes, Farkasházy Tivadar
1978. június 18. vasárnap 10:33-11:30, 57 perc
Cikk: Rádió- és televízióújság XXIII.évf. 24. szám 1978. jún. 12-18. 2. old.
Karinthy Színpad: Hurkamámor
Című játékom pontos műfaji megjelölése: nem simogató jellegű szatíra. A műfajnak ugyanis van s mindig is volt egy csipkelődő-simogató, „ahová pofon, oda puszi” jellegű vonulata. A sértődésektől való akut félelem, valamint egyéb szorongások (és szorongattatások) hozták létre az idők során ezt az enyhébb vonulatot. Lágy szatíra! Ez önmagában feloldhatatlan ellentmondás, a minőség kérdését eleve eldöntő abszurdum.
A Hurkamámor bizonyosan a keményebb vonulatba tartozik. (Ami még természetesen nem dönti el a minőség kérdését.)
Nagy irodalmi élményeimben közös, hogy íróik megértéssel és megbocsátással kezelik hőseiket. E bánásmód lényegét talán az a shakespeare-i gondolat fogalmazza meg, hogy érdemünk szerint mérve ugyan melyikünk kerülné el a mogyorófa pálcát?
A vérbeli szatírában e pálcának érdemeinkkel nem törődve kell suhognia. Csak minél szélesebb körben suhogjon! Pontosabban: teljes körben. Nem árt, ha a kör annyira teljes, hogy már maga az író sem marad ki tulajdon pálcája csapásaiból.
Így hát a Hurkamámorban a közvetlen emberszeretet, de az önszeretet mennyisége is elenyésző.
A hurka-szakma nem nagy szakma. Sőt. Talán egyik legkisebb az országban. A szeretném hinni, hogy ez a szatíra ennek ellenére sem periférikus. Miután a hurkások gondjai más, kiterjedtebb s légiesebb szakmák gondjaihoz feltétlenül hasonlítanak. A Potok Fercsik a hurkán kívüli területeken sem ismeretlenek, s a mi játékunkhoz hasonló helyzet elé állítják a Panaszirodákat. S e Panaszirodák logikája is széles körben ismerős. Amint egy valós igazság helyett ló- és bakugrásokkal, vasenergiával tör valamely képzelt, valamiért nagyon fontosnak nyilvánított, de (vakard meg s nyomban kiderül) nyilvánvalóan téves és semmirevaló megoldás felé.
A Hurkamámor a nagyon sok más szatíra gyökerét a csodálatos Andersen-mesében, a királyi meztelenség tagadásának szomorúan-nevetséges folyamatában találjuk. S napjainkban a szókimondó, igazságot elkiáltó gyerek sem jelent feltétlen megoldást. Mert ezúttal nem akarom eltitkolni a szatíra csattanóját. A poén ugyanis éppen az, hogy nincs poén. Vagyis nincs megoldás. Ám ez a „nincs” ebben az esetben azt sugallja: „lehet”. Legyen! Valamely jelenség megváltoztatásának igénye ugyanis minden valamirevaló szatíra velejárója. Olyan jelenségeké, amelyektől a kortársak nyögnek, amelyeket a szatíraíró szenvedélyesen elutasít. A „éles” műfajának, bizonyosfajta kegyetlenségének így mégiscsak köze támad az általános emberi humánumhoz.
Gosztonyi János
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Szerkesztők |
Farkasházy Tivadar Márton Frigyes |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió Magyar Rádió Karinthy Színpad |
---|---|
Bemutató dátuma | 1978. június 12. |
Játékidő | 57 perc |