Bárdos Pál

A közös öltöző foglyai

52 perc

2001. október 13.

Hangjáték
Eredeti hangjáték

Megközelítés:
Groteszk |

Magyar Rádió

Összefoglalás

Két színész – öreg és fiatal – közös öltözőjükben egyszerre vitatják meg az előző felvonás történéseit, benne egymás játékát, és közben egész életüket, különös tekintettel az idősebb viharos múltjára. Ez a múlt fokozatosan tárul fel a fiatalabb művész tapintatlan, néha egyenesen pimasz kérdéseire adott kelletlen, sokszor önbecsapó válaszokban.

Színlap

Bárdos Pál hangjátéka

Öreg színész – Kállai Ferenc, Fiatal színész: Rudolf Péter, Főrendező: Benedek Miklós

A felvételt Kosárszky Péter és Maksay Helga készítette

Zene munkatárs: Takáts György

Dramaturg: Solténszky Tibor

Rendező: Varga Géza

Színházi öltöző a címben szereplő közös tér, ahová két színészt zár össze a sorsa: egy fiatalabbat, s egy idősebb kollégáját. Két színészt, akiknek munkája, élete a mások bőrében rejtőzés, s akiknek, ahogy a taps elhal, a fények kihunynak, az öltözőben töltött percek s negyedórák jelentik az önmagukra találás, a „valódi életbe” visszarázódás lehetőségét. A közösen használt öltözőben azonban egymás intim terében mosdanak, öltöznek, fésülködnek, vedlik le a színpadi szerep bőrét, egymásba lóg az életük. Rituális, piszkálódással, csipkelődéssel, kötekedéssel, kárörvendő csúfolódással védik hát önmagukat… Aztán a váratlan bajban megmérettetik a kapcsolat.
Bárdos Pál legújabb hangjátéka nem az úgynevezett atelier-darab, nem a színházcsinálásról, a művészetről s nem a művészekről szól. Mint más darabjaiban is oly gyakran, a kimondott szó mögötti kimondhatatlanról beszél, rácsodálkozva az emberre – mint aki nagyító alatt vizsgálja őket –, hogy nahát, egyetlen apró gesztusban mennyi bonyolultság, mennyi gazdagság, mennyi élet van!

2001. október 13. 22.00 Petőfi Rádió

2004. 09. 04. (Kossuth)

Korabeli ajánlószöveg

Színházi öltöző a címben szereplő közös tér, ahová két színészt zár össze a sorsa: egy fiatalabbat, s egy idősebb kollégáját. Két színészt, akiknek munkája, élete a mások bőrében rejtőzés, s akiknek, ahogy a taps elhal, a fények kihunynak, az öltözőben töltött percek s negyedórák jelentik az önmagukra találás, a „valódi életbe” visszarázódás lehetőségét. A közösen használt öltözőben azonban egymás intim terében mosdanak, öltöznek, fésülködnek, vedlik le a színpadi szerep bőrét, egymásba lóg az életük. Rituális, piszkálódással, csipkelődéssel, kötekedéssel, kárörvendő csúfolódással védik hát önmagukat… Aztán a váratlan bajban megmérettetik a kapcsolat.
Bárdos Pál legújabb hangjátéka nem az úgynevezett atelier-darab, nem a színházcsinálásról, a művészetről s nem a művészekről szól. Mint más darabjaiban is oly gyakran, a kimondott szó mögötti kimondhatatlanról beszél, rácsodálkozva az emberre – mint aki nagyító alatt vizsgálja őket –, hogy nahát, egyetlen apró gesztusban mennyi bonyolultság, mennyi gazdagság, mennyi élet van!

Szerző
Rendező
Színészek
Dramaturgok
Technikai munkatársak
Kosárszky Péter
Korhatár - Ifjúságvédelmi skálaMindenkinek
Korhatár rövid indoklása

Kiskorú számára is alkalmas, szellemi-lelki fejlődését akadályozó trauma kockázata nélkül meghallgatható.

Státusz Önálló mű
Rádiós műfaji besorolás Hangjáték
Eredeti hangjáték
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió
Bemutató dátuma 2001. október 13.
Ismétlések adatai

Ismétlés: 2004.09.04. (Kossuth)

Játékidő 52 perc
Szereposztás
Karakter Színész A karakter gyerek?
Öreg színész Kállai Ferenc
Fiatal színész Rudolf Péter
Főrendező
Előforduló releváns játékterek Kulturális objektum
Releváns földrajzi régió Város
Időszinkronitás Szinkron
Megidézett kor (magyar) 1990-2010 Demokrácia kora
Szemléletmód, alműfaj, tematika Groteszk
Szövegforma DIalógus
Történetszál Kapcsolattörténet, Hálózattörténet
Narratíva/konfliktustípus Keresés, Küzdelem, Élettörténet
Dramaturgiai egyéb adatok Színházszerű, Rádiószerű
Történet időtartama Több perc
Cselekmény kronológiája Kronologikus
Felvétel helye Stúdió
Effektek és technika Mikrofonplánok
Nyelvezet Köznyelv
Főbb szereplőviszonyok Munkakapcsolat, Nemzedéki, Szolgálati-hierarchikus
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység Művész vagy tömegszórakoztató-művész (író kivételével)
Releváns státuszváltozás és életesemény Folyamatos (bármelyik), Erkölcsi lelepleződés (pozitív), Erkölcsi lelepleződés (negatív)
Főszereplők releváns kora Fiatal, Idős
Narrátor Férfi narrátor, Szereplő
Narráció helye Szakaszos, Rezonőr
Párbeszédek jellege Férfi-férfi
Zenei jellemzők Nincs zene
Technikai adatok Nem tudjuk azonosítani
Bemutató médium Petőfi
Megidézett kor (nemzetközi) 2010-2019 Kétezertízes évek
Címkék

színház, öltöző, rendező, súgó, színészet, főiskola, színikritika, színigazgató

Társadalmi címkék

Értelmiség helyzete
Idősek helyzete
Ifjúság helyzete
Művelődés, kultúrpolitika

Említések

Színház és Filmművészeti Főiskola

Vélemény, hozzászólás?