A közös öltöző foglyai
Összefoglalás
Két színész – öreg és fiatal – közös öltözőjükben egyszerre vitatják meg az előző felvonás történéseit, benne egymás játékát, és közben egész életüket, különös tekintettel az idősebb viharos múltjára. Ez a múlt fokozatosan tárul fel a fiatalabb művész tapintatlan, néha egyenesen pimasz kérdéseire adott kelletlen, sokszor önbecsapó válaszokban.
Színlap
Bárdos Pál hangjátéka
Öreg színész – Kállai Ferenc, Fiatal színész: Rudolf Péter, Főrendező: Benedek Miklós
A felvételt Kosárszky Péter és Maksay Helga készítette
Zene munkatárs: Takáts György
Dramaturg: Solténszky Tibor
Rendező: Varga Géza
Színházi öltöző a címben szereplő közös tér, ahová két színészt zár össze a sorsa: egy fiatalabbat, s egy idősebb kollégáját. Két színészt, akiknek munkája, élete a mások bőrében rejtőzés, s akiknek, ahogy a taps elhal, a fények kihunynak, az öltözőben töltött percek s negyedórák jelentik az önmagukra találás, a „valódi életbe” visszarázódás lehetőségét. A közösen használt öltözőben azonban egymás intim terében mosdanak, öltöznek, fésülködnek, vedlik le a színpadi szerep bőrét, egymásba lóg az életük. Rituális, piszkálódással, csipkelődéssel, kötekedéssel, kárörvendő csúfolódással védik hát önmagukat… Aztán a váratlan bajban megmérettetik a kapcsolat.
Bárdos Pál legújabb hangjátéka nem az úgynevezett atelier-darab, nem a színházcsinálásról, a művészetről s nem a művészekről szól. Mint más darabjaiban is oly gyakran, a kimondott szó mögötti kimondhatatlanról beszél, rácsodálkozva az emberre – mint aki nagyító alatt vizsgálja őket –, hogy nahát, egyetlen apró gesztusban mennyi bonyolultság, mennyi gazdagság, mennyi élet van!
2001. október 13. 22.00 Petőfi Rádió
2004. 09. 04. (Kossuth)
Korabeli ajánlószöveg
Színházi öltöző a címben szereplő közös tér, ahová két színészt zár össze a sorsa: egy fiatalabbat, s egy idősebb kollégáját. Két színészt, akiknek munkája, élete a mások bőrében rejtőzés, s akiknek, ahogy a taps elhal, a fények kihunynak, az öltözőben töltött percek s negyedórák jelentik az önmagukra találás, a „valódi életbe” visszarázódás lehetőségét. A közösen használt öltözőben azonban egymás intim terében mosdanak, öltöznek, fésülködnek, vedlik le a színpadi szerep bőrét, egymásba lóg az életük. Rituális, piszkálódással, csipkelődéssel, kötekedéssel, kárörvendő csúfolódással védik hát önmagukat… Aztán a váratlan bajban megmérettetik a kapcsolat.
Bárdos Pál legújabb hangjátéka nem az úgynevezett atelier-darab, nem a színházcsinálásról, a művészetről s nem a művészekről szól. Mint más darabjaiban is oly gyakran, a kimondott szó mögötti kimondhatatlanról beszél, rácsodálkozva az emberre – mint aki nagyító alatt vizsgálja őket –, hogy nahát, egyetlen apró gesztusban mennyi bonyolultság, mennyi gazdagság, mennyi élet van!
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Dramaturgok | |
Technikai munkatársak |
Kosárszky Péter |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Mindenkinek |
Korhatár rövid indoklása |
Kiskorú számára is alkalmas, szellemi-lelki fejlődését akadályozó trauma kockázata nélkül meghallgatható. |
Státusz | Önálló mű | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Hangjáték Eredeti hangjáték |
||||||||||||
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
||||||||||||
Bemutató dátuma | 2001. október 13. | ||||||||||||
Ismétlések adatai |
Ismétlés: 2004.09.04. (Kossuth) |
||||||||||||
Játékidő | 52 perc | ||||||||||||
Szereposztás |
|
||||||||||||
Előforduló releváns játékterek | Kulturális objektum | ||||||||||||
Releváns földrajzi régió | Város | ||||||||||||
Időszinkronitás | Szinkron | ||||||||||||
Megidézett kor (magyar) | 1990-2010 Demokrácia kora | ||||||||||||
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Groteszk |
||||||||||||
Szövegforma | DIalógus | ||||||||||||
Történetszál | Kapcsolattörténet, Hálózattörténet | ||||||||||||
Narratíva/konfliktustípus | Keresés, Küzdelem, Élettörténet | ||||||||||||
Dramaturgiai egyéb adatok | Színházszerű, Rádiószerű | ||||||||||||
Történet időtartama | Több perc | ||||||||||||
Cselekmény kronológiája | Kronologikus | ||||||||||||
Felvétel helye | Stúdió | ||||||||||||
Effektek és technika | Mikrofonplánok | ||||||||||||
Nyelvezet | Köznyelv | ||||||||||||
Főbb szereplőviszonyok | Munkakapcsolat, Nemzedéki, Szolgálati-hierarchikus | ||||||||||||
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Művész vagy tömegszórakoztató-művész (író kivételével) | ||||||||||||
Releváns státuszváltozás és életesemény | Folyamatos (bármelyik), Erkölcsi lelepleződés (pozitív), Erkölcsi lelepleződés (negatív) | ||||||||||||
Főszereplők releváns kora | Fiatal, Idős | ||||||||||||
Narrátor | Férfi narrátor, Szereplő | ||||||||||||
Narráció helye | Szakaszos, Rezonőr | ||||||||||||
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi | ||||||||||||
Zenei jellemzők | Nincs zene | ||||||||||||
Technikai adatok | Nem tudjuk azonosítani | ||||||||||||
Bemutató médium | Petőfi | ||||||||||||
Megidézett kor (nemzetközi) | 2010-2019 Kétezertízes évek | ||||||||||||
Címkék |
színház, öltöző, rendező, súgó, színészet, főiskola, színikritika, színigazgató |
||||||||||||
Társadalmi címkék |
Értelmiség helyzete |
||||||||||||
Említések |
Színház és Filmművészeti Főiskola |