A hívás
Spiró György kishangjátékai
Összefoglalás
Csörög a telefon: Borisz Paszternákot maga Sztálin hívja, hogy – úgymond – érdeklődjön egy kolléga és barát letartóztatása után a költő véleményéről, és az íróközösség hangulatáról. Paszternák nem képes egyszerre igazat is mondani, közben saját életére, jövőjére is tekintettel lenni. Hiába próbálkozik: a rettegett főtitkár eléri, hogy szavaival erkölcsileg besározza magát, de saját biztonságát még ezen az áron se vásárolja meg, vagyis legyen mit szégyellenie maga előtt, de félnie is legyen oka…
Színlap
Spiró György kishangjátéka
Dramaturg: Mesterházi Márton
Írta Spiró György
Szereplők:
Paszternák – Balkay Géza
Sztálin – Mádi Szabó Gábor
Szürke hang – Tanay Bella
Barna hang – Izsóf Vilmos
Fekete hang – Rosta Sándor
Zenei szerkesztő: Horkai Rózsa
Rendező: Székely Gábor
1989. máj 15 Bartók 20:28
A NAVA oldalán közölt adatok a hangjátékról:
Dramaturg: Mesterházi Márton
A hívás
Szereplők: Paszternák – Balkay Géza, Sztálin – Mádi Szabó Gábor,
Szürke hang – Tanay Bella, Barna hang – Izsóf Vilmos, Fekete hang –
Rosta Sándor
Zenei szerkesztő: Horkai Rózsa
Rendező: Székely Gábor (1989)
Ismétlések dátumai: 2011-04-02|2021-04-03
NAVA ID-k: 1172294
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Dramaturgok | |
Zenei szerkesztők | |
Korhatár - edukációs skála | Fiataloknak |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Szülői felügyelettel |
Korhatár rövid indoklása |
A rövidhangjáték alkalmas a rémuralmak kommunikációs gyakorlatának, lélektani sémáinak megértetésére fiatal hallgatók körében, ezért történelem iránt érdeklődő tizenéveseknek kifejezetten ajánlható, ugyanakkor gyerekhallgatók számára igényli egy jelenlévő felnőtt magyarázatát. |
Státusz | Önálló mű |
---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Eredeti hangjáték |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1989. május 15. |
Ismétlések adatai |
2011-04-02|2021-04-03 |
Játékidő | 9 perc |
Előforduló releváns játékterek | Otthon, Politikai hatalmi központ (várkastély, minisztérium, pártiroda) |
Releváns földrajzi régió | Város |
Időszinkronitás | Múlt |
Megidézett kor (magyar) | Nem értelmezhető vagy nem magyar téma |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Abszurd Áldokumentum |
Szövegforma | DIalógus |
Történetszál | Hálózattörténet |
Narratíva/konfliktustípus | Küzdelem |
Történet időtartama | Egyidejű az előadással |
Cselekmény kronológiája | Kronologikus |
Felvétel helye | Stúdió |
Effektek és technika | Speciális effektek, Mikrofonplánok |
Nyelvezet | Köznyelv |
Főbb szereplőviszonyok | Politikai, Tradícióalapú-/hierarchikus, Szolgálati-hierarchikus |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Újkori politikus/káder/középvezető, Író/újságíró |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Folyamatos (bármelyik), Fordulatszerű (bármelyik), Erkölcsi leépülés (jellemfejlődés - negatív), Lélektani összeroppanás |
Főszereplők releváns kora | Középkorú |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi |
Zenei jellemzők | Nincs zene |
Korhatár - edukációs skála | Fiataloknak |
Technikai adatok | Monó |
Bemutató médium | Bartók |
Megidézett kor (nemzetközi) | 20. század, 1918-1939 Két világháború között |
Társadalmi címkék |
sztálinizmus, diktatúra, kultúrpolitika |
Említések |
Sztálin, Paszternák |