Ardi Liives (Észt)
munkásságai
Nem egymást követő remekművek hosszú sora az észt dráma alig évszázados története sem. Északi rokonaink irodalmában a társadalmi klímára talán legérzékenyebb műfaj kibontakozása századunk ötvenes-hatvanas éveire esik. Az ezekben az évtizedekben jelentkező irónemzedék egyik jelentős alkotója Ardi Liives. A szerző hosszú pályája során (1929-ben született Tallinnban, de már kamaszfej jel publikált drámákat) írt társadalmi és lélektani drámát, komédiát és szatírát is. Munkáit mindenkor ötletgazdagság, cselekményesség és az önfeledt komédiázástól az iróniáig a humor változatos kezelése jellemzi.
Nevét tulajdonképpen rádió játékai tették nemzetközileg is ismertté. Már egy egészen korai rádiós munkáját (Az Ötös fülke) bemutatták az USA-ban, Csehszlovákiában, az NDK-ban és Bulgáriában, a sorozatunkban is szereplő Ház a kanyarban című hang játékot pedig (átvette finn, svéd, NS’ZK-beli rádió) is. Azs eimlített két darab húsz évvel ezelőtti bemutatója óta alig múlik el év, hogy a (Rádiószínház ne tűzne műsorára egy-egy újabb Liives-művet. Az elmúlt két évtizedben elhangzott hazai rádiós bemutatók közüli a legjobbnak ívéit és leginkább időtállónak látszó produkciók alkotják a következő két hétiben jelentkező Ardi Liives színházát reprezentáló rádiószínházi ciklus gerincét. Az ismétlések két bemutatóval egészülnek ki, erre az alkalomra készült el a szerző Légszomj (a jövő heti műsorban hangzik el) és Az idegen című színművének rádióváltozata.
A Légszomj lélektani dráma, amely társadalmi kérdéseket vet föl. A vidéki kisváros élettelen világába mintha valami élénkség költözne a látogató érkezésével. Már az állomáson találkozik régi szerelmével, a középkorú, elvált, egyedülálló asszonnyal, s befut a söntésbe a másik régi egyetemi évfolyamtárs, az asszony volt élettársa is. Találkozásuk akár sorsforduló is lehetne mindannyiuk életében. Talán fellángolhatna a régi szerelem, talán tartalmassá válhatna mindhármuk élete, ha élne még bennük valami tetterő, ha legyőznék a tehetetlenség zsibbasztó tudatát amely megkötötte egész addigi életüket. A kialakult, megoldhatatlannak látszó drámai helyzet, a megfeneklett sorsok sora felveti hitvesben az egyéni felelősség erkölcsi kérdését. A választ, a kiutat a látogató próbálkozásaiban keresi.
Az e heti bemutató, Az idegen — bár az erkölcsi kérdésfelvetés itt sem marad el —, egészen mást sugall Liives életszemléletéről, mint a Légszomj. Amíg a Légszomj inkább a skandináv dráma komorabb világával mutat rokonságot, addig ennek a műnek a hangulatai olykor talán a középfajú francia színmű jellemző jegyeire emlékeztetnek. Mint Liives legtöbb darabjában, úgy ebben is, az emberi kapcsolatok egészen laza és folyvást változó szövedéket alkotnak. A vidéki erdőszéli nyaralóban összefutott négy ember egymáshoz való viszonya, szövetségük változó rendszere Az idegen cselekményének mozgatórugója, a gyors változásokból adódó meglepő helyzetek pedig a darab komikumának, humorának forrásai. Hogy ne csak a szerelmi élet konfliktusainak kirobbanása segítse a szereplők önvizsgálatát, amelyek során Liives itt is felteheti a magánélet erkölcsi világrendjét feszegető kérdéseit, a darab egyik szereplőjét titokzatos idegenként hozza be. Az idegen megjelenése a békésen nyaralgatő. reggeliző szerelmespár asztalánál, krimiszerűen indítja az eseményeket, s csak jóval később döbbenünk rá, hogy a krimi itt valójában egy lélektani háború, amely könnyű, viídám bünügyi történetből lelkiismereti drámává növeszti a művet.
A sztaniolpapír története leginkább a humor lehetőségeire épít, az Infarktus, Az emlékmű Liives társadalomkritikáját, szatirikus hangját erősítik föl. A negyedik portré és a Ház a kanyarban közvetlen környezetünk tükrébe tekintve az önvizsgálat és a lelkiismereti próbatételek drámai folyamatát vetítik elénk. Az Este, A Maud királynéföld és A kutya az emberi kapcsolatkeresés különös, gyakran keserves útjain kíséri végig hőseit, miközben (főképpen az előbbi kettő) megintcsak a Liivest talán leginkább foglalkoztató kérdést, a nő és a férfi kapcsolatának érzékeny egyensúlyát, örökösen felbomló és újból szövődő rendjét, változékony természetét vizsgálja.
Sári László 1986. december
Szerzői munkák - 16 db találat
Cím | Szerző | Rendező | Bemutató dátuma | Perc | Műhely | Műfaji besorolás | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A kutya | Ardi Liives | Pós Sándor | 1981-08-09 | - | Magyar Rádió | Rádióra írt | |
A Maud királyné-föld | Ardi Liives | Barlay Gusztáv | 1978-05-06 | 61 | Magyar Rádió | Rádióra írt | |
A Mürgi-ház asszonya | Ardi Liives | Varga Géza | 1977-11-04 | 59 | Magyar Rádió | Adaptáció | |
A negyedik portré | Ardi Liives | Dobai Vilmos | 1985-02-08 | 84 | Magyar Rádió | ||
A sztaniolpapír | Ardi Liives | Cserés Miklós dr. | 1981-05-11 | 50 | Magyar Rádió | Rádióra írt | |
Az emlékmű (1974) | Ardi Liives | Gál István | 1974-05-13 | 45 | Magyar Rádió | ||
Az idegen | Ardi Liives | Vajda István | 1986-12-14 | - | Magyar Rádió | ||
Az ötös fülke | Ardi Liives | Cserés Miklós dr. | 1967-09-29 | 70 | Magyar Rádió | Rádióra írt | |
Az utolsó szó | Ardi Liives | Gál István | 1974-03-02 | 71 | Magyar Rádió | Rádióra írt | |
Este | Ardi Liives | Varga Géza | 1986-12-16 | - | Magyar Rádió | ||
Ház a kanyarban | Ardi Liives | Szilágyi László | 1973-11-20 | 48 | Újvidéki Rádió | Rádióra írt | |
Ház a kanyarban (1968) | Ardi Liives | Török Tamás | 1968-04-12 | - | Magyar Rádió | Rádióra írt | |
Ház a kanyarban (1988) | Ardi Liives | Bozó László, Simonyi János | 1988-09-29 | - | Magyar Rádió, Magyar Rádió Kísérleti Stúdió | ||
Infarktus | Ardi Liives | Barlay Gusztáv | 1976-02-29 | - | Magyar Rádió | Adaptáció | |
Légszomj | Ardi Liives | Zoltán Gábor | 1986-12-15 | - | Magyar Rádió | ||
Lépések | Ardi Liives | Baksa Soós László | 1966-04-24 | 57 | Magyar Rádió | Rádióra írt |