** Szeretni (1933) **
Színműelőadás a stúdióból
Vígjáték három felvonásban
Írta Paul Geraldy
Fordította Szini Gyula
Rendező Odry Árpád
1933. április 12. Bp I. 8-10.
Tartalom
I. felvonás. Henri és felesége Helén gondtalan
boldogságban élnek falusi birtokukon. Annál job-
ban ragaszkodnak egymáshoz, annál inkább ma-
gukra vannak utalva falusi magányukban, mert
egyetlen gyermeküket elvesztették. Ebbe a harmo-
nikus nyugalomba hoz változatosságot a férj ba-
rátja, Challange, aki határozott fellépésével, biztos,
kissé fölényes ítéleteivel és leplezetlen bókjaival
tagadhatatlan hatással van Helénre. Valami meg-
magyarázhatatlan félelem vesz rajta erőt s ezt a
félelmet a férj is észreveszi, mégis meghívja újra
Challanget, mert úgy érzi, hogy annak közeledését
visszautasítani nem ő, hanem Helén van hivatva.
Helén ezt meg is teszi s ekkor Challange félelmetes
biztonsággal emlékezteti Helént arra, hogy nem is
állíthatja azt, mintha szerelemből ment volna férj-
hez, mert egy húszéves leány nem lehet tisztában
egy életre kiható érzelem tartósságával.
II. felvonás. Néhány hónappal később nyilt és
keményhangú féltékenységi jelenetek zajlanak le
Henri és Helén között. Helén habozik. Nem tudja
Henrit elhagyni, de nem tudja feledni Challanget
sem. Küszködik és ideges. Henri súlyos szemrehá-
nyásokkal illeti, mire Helén elhatározza, hogy Chal-
langet kiutasítja házából. Challange szenvedélyes-
sége végre is megtöri ellenállását s szinte öntudat-
lanul egyezik bele – hogy válik Henritől és Chal-
lange felesége lesz. Henri és Challange egy pilla-
natra szemben állnak egymással, majd Challange
távozása után Henri megtudja, hogy Helén kettő-
jük közül a másikat választotta. Halkan közli He-
lénnel, hogy nem akar boldogsága útjában állani, s
hogy magával viheti mindazt, amit emlékül meg
akar őrizni.
III. felvonás. Helén csomagol és: Challange, aki
a másnapot sem akarja megvárni, sürgeti, hogy még
az éjszaka menjen vele. Helén már-már hajlandó,
csak elhalt kisfia: képeit csomagolja össze. Challange
nem emlékezik rá, hogy Helénnek fia volt – s ez a
feledékenység végzetes számára. Helén csak másnap
akar menni, majd amikor magára marad, kétségbe-
esve hívja Henrit. Henri nem akarja megtartani a
gyermek képeit — mindent feledni akar. S kettőjük-
nek ez a néma nagy szenvedése, a gyermek, aki már
nincs, de volt, kirobbantja Helénből is, Henriből is
az egymáshoz tartozandóság biztos és boldog tuda-
tát. Helén marad s Henri felszítja a kandallóban a
képletes tüzet, a családi tűzhely minden múló szen-
vedélynél melegebb lángját.
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Fordítók |
Kritika 1 | Valamikor régesrégen, a rádió őskorában, úgy |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kritika 2 | A Studió egyik legszebb előadása, legmelegebb sikere |
|||||
Kritika 3 | Géraldy színműve a rádióban. A rádió egyik legnagyobb sikerű darabja az elmúlt évek során Paul Géraldy „Szeretni“ című színműve volt, mégpedig nemcsak a magyar rádió műsorában, hanem jóformán az összes külföldi rádiókban is. Ennek oka az, hogy a „Szeretni1“ különösképpen alkalmas mikrofonelőadásra, mert drámai bonyodalma jóformán kizáróan lelki feszültségből áll, dialógusa pedig roppant szemléltető. A magyar hallgatóközönség már évekkel ezelőtt az első rádióbemutatójakor meglepően nagy szeretettel fogadta a darabot s most április 12-én, szerdáin ismét ezt viszi mikrofon elé a rádió vezetősége Odry Árpád rendezésében. (Magyar Hirlap 1933. április 12) |
Játékidő | 120 perc |
---|---|
Bemutató dátuma | 1933. április 12. |
Rádiós műfaji besorolás |
Adaptáció |
Bemutató médium | Budapest I. |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |