** A király és az idő **
Összefoglalás
Török Tamás hangjátéka jól illik a hangfantáziák sorába. Erdélyi János feljön Pestre, és véletlenül találkozik Erkel Ferenccel, akivel lejátssza az ország első időmérős sakkjátékát; utána pedig találkozik Kemény Zsigmonddal. Vagyis ez egyfajta sakknovella, ahol a sakk király és az idő sok rétegű metaforaként jelenik meg. Lassan gomolyog előre a cselekmény, közben Paganini zenéje – a rendező utasításának megfelelően – is együtt hullámzik a darabbal. A történelemből ismert szereplők bukkannak fel a téli kávéházban és bontakozik ki személyiségük, egymáshoz való viszonyuk. Sakktörténet, kultúrtörténet, a műkritikus (műítész) felelőssége, a felejtés és emlékezés, a magyar történelem tragédiái mind kényelmesen beleférnek ebbe a hangjátéknak írt darabba. A kávéházi délután megelevenedik, és a felvétel leperegvén már a hallgató emlékeibe fészkelve él tovább. Kiemelendő a narrátor szerepe, aki nem csak a környezetet, a sakkjátékot, de a szereplők gondolatait is kommunikálja.
CSELEKMÉNY:
Erdélyi János Pestre akar költözni és ehhez segítséget kérne Kemény Zsigmondtól, jó ismerősétől. Ő azonban megfeledkezik a találkozóról, ehelyett Erdélyi Erkel Ferenccel fut össze, aki épp behozza az első magyar sakkórát, egy homokóra-párt. Megkéri, játsszanak. Erkel a játék közben lassan előhozza egy régi fájó emlékét egy műkritikusról, aki majdnem kerékbe törte karrierjét. Sakkpartnerének először még csak nem is dereng, hogy az idézett sorokat ő írta. Később a szócsata és a sakkjáték párhuzamosan zajlik. Erkel újra veszt, mert nem figyel az órára, elfogy az ideje. Ekkor hozza be a pincér Keményt az utcáról, akiről kiderül, hogy súlyos elvi válságban van, segíteni nem tud. Erdélyi hazamegy, készülvén a költözésre, de még mielőtt utazhatna, meghal: elfogy az ideje.
Színlap
Hangjáték Barcza Gedeon emlékére
Írta és rendezte: Török Tamás
Erdélyi János a múlt századi költő, esztéta, filozófiatörténész és népköltészet kutató Erkel Ferenccel,
a Himnusz szerzőjével, az akkori idők egyik legjobb sakkozójával játszik. Szóba jönnek régi zenekritikák és előkerül két homokóra is figyelmeztetésül, hogy az ember ideje sakkozás közben is elfogyhat.
Játszódik: Pest, 1868. január 2, 12:00-17.00
Erdélyi János – Horváth Sándor, Erkel Ferenc – Gáti József, Báró Kemény Zsigmond – Gera Zoltán, A kibic – Győrffy László, Pincér – Pusztai Péter
Km.: Aczél Anna (mesélő narrátor) és Dömök Gábor (narrátor).
A felvételt Bán Péter, Fehér Zoltán és Kónya Csaba késztette. Zenei munkatárs: Takáts György. A rendező munkatársa: Orbán Jenő. Dramaturg: Lóránd Lajos.
1989. április 7. És aki mindezt ajánlja: Lévai Béla
1989. november 11. P 16.05 (Az április 7-i műsor ismétlése)
Zene: Paganini: Moto perpetuo
Korabeli ajánlószöveg
Erdélyi János a múlt századi költő, esztéta, filozófiatörténész és népköltészet kutató Erkel Ferenccel, a Himnusz szerzőjével, az akkori idők egyik legjobb sakkozójával játszik. Szóba jönnek régi zenekritikák és előkerül két homokóra is figyelmeztetésül, hogy az ember ideje sakkozás közben is elfogyhat.
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Dramaturgok | |
Zenei szerkesztők | |
Technikai munkatársak | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Mindenkinek |
Rádiós műfaji besorolás |
Eredeti hangjáték |
---|---|
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1989. április 07. |
Játékidő | 44 perc |
Szövegforma | DIalógus |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Moralizáló-filozófikus Történelmi eseményjáték |
Előforduló releváns játékterek | Szórakoztató/vendéglátó létesítmény |
Releváns földrajzi régió | Város |
Időszinkronitás | Múlt |
Megidézett kor (magyar) | 1867-1913 Kiegyezés kora, millennium, századforduló |
Történetszál | Hálózattörténet |
Narratíva/konfliktustípus | Keresés, Látogatás egy másik világban |
Társadalmi címkék |
Magánéleti téma (nem társadalmi) |
Történet időtartama | Több óra |
Cselekmény kronológiája | Kronologikus |
Felvétel helye | Stúdió |
Nyelvezet | Köznyelv |
Főbb szereplőviszonyok | Magánéleti (nem szerelmi) |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Művész vagy tömegszórakoztató-művész (író kivételével), Író/újságíró |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Lélektani összeroppanás |
Főszereplők releváns kora | Idős |
Narrátor | Férfi narrátor, Női narrátor, Mesélő |
Narráció helye | Rezonőr |
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi |
Zenei jellemzők | Érzelmi, Átvezetőzene, Háttérzene |
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű, Színházszerű, Rádiószerű |
Zenei tipológia | Klasszikus zene |
Kódolás kész? | Kész |