Amíg hajnalodik
Összefoglalás
A macskabolond éjjeliőr behatolókat fog az éjszakai gyárudvaron: egy rettegő fiatal házaspárt. Lopási kísérletre gyanakszik, hívná a rendőrséget, azután inkább elfogadná a nő szexuális felajánlkozását, hogy cserébe futni hagyj hívatlan vendégeit. Később azonban másképpen alakulnak a dolgok, egyre több gyanús körülmény merül föl: a férfi, bár először hagyja, hogy megüssék, később pisztollyal fenyegetőzik, és lassan kiderül, a párocska jobban fél üldözőitől, mint a rendőrségtől, és bizonyosan nem egyszerű tolvajok. Az őr házikójához hamarosan, megérkezik három titokzatos alak – hamar kiderül, profi bérgyilkosok. A későbbi kihallgatáson az éjjeli őr az egész eseménysort feledni próbálja, az első hívatlan látogatók érkezésétől, a váratlan befejezésig – ki tudja, miért?
*
A kihallgatás, ahol az éjjeli őr tagadja, hogy bármire is képes volna emlékezni, ami e szörnyű éjszakán történt, párhuzamosan elevenedik meg a hallgatók számára, magával az éjszaka eseményeivel. Vagyis olyasmit hallunk, teljes részletességgel, amit mintha az események egyetlen tanúja idézne föl (ez idáig csupán közhelyes flash-back narrációs megoldás volna, a túlélő-mesélő természetes szubjektivitásával) miközben ez az „egyetlen tanú” a kihallgatás során éppen azt bizonygatja fáradt, gépies tagadásával, hogy semmit sem képes fölidézni.
Ritka dramaturgiai paradoxon.
Színlap
Zalán Tibor hangjátéka
Szereposztás:
Éjjeliőr – Csákányi László, Lány –
Igó Éva, Fiú – Bán János, Hatvan éves
férfi – Sinkovits Imre, Negyven éves
férfi – Sinkó László, Harmincöt éves
férfi – Tahi József, Hang – Inke László
Technikai munkatárs: Gebauer Mária
Dramaturg: Katona Imre József
Rendező: Varga Géza
1988. május 16.
(50 perc)
Új Magyar Hangjáték Hangjáték Színészi díj
Új Magyar Hangjáték Hangjáték Rendező díj
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Díjak és jelölések |
Új Magyar Hangjáték díj Új Magyar Hangjáték díj 1988 |
Dramaturgok | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | 16 - téma 16 - nyugalmat megzavaró hang |
Korhatár rövid indoklása |
Több motívum, tematikus elem is akad a darabban, mely érzékeny kiskorú lelki-szellemi fejlődését megzavarhatja. például a nő szexuális felajánlkozásának, e felajánlkozás feltételeinek, korlátainak részletező tárgyalása, egy vetkőzés-jelenet, a főszereplő elragadtatott megjegyzéseivel kísérve, majd a nemi erőszakra való többszöri utalás, az „ő is akarta!” védekező megjegyzéssel kommentálva. Ezekhez jönnek még az erőszak és halál hangjai: ütések, lövések. |
Státusz | Önálló mű |
---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Eredeti hangjáték Hangjáték |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1988. május 16. |
Játékidő | 50 perc |
Előforduló releváns játékterek | Gyár/üzem, Hivatal |
Releváns földrajzi régió | Vidék, Város |
Időszinkronitás | Nem ismert |
Megidézett kor (magyar) | Nem értelmezhető vagy nem magyar téma |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragikus Krimi |
Szövegforma | DIalógus |
Történetszál | Hálózattörténet, Párhuzamos történetek |
Narratíva/konfliktustípus | Küzdelem, Kaland(sor) |
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű, Double plot, Erőszak, Üldözés, Harc |
Történet időtartama | Több óra |
Cselekmény kronológiája | Párhuzamos, Flashback |
Felvétel helye | Stúdió |
Effektek és technika | Speciális effektek, Mikrofonplánok |
Nyelvezet | Köznyelv |
Főbb szereplőviszonyok | Álidentitás, Bűnügyi, Nemzedéki, Képességbeli |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Erőszakszerv tagja, Bűnöző, Nincs rá utalás |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Folyamatos (bármelyik), Fordulatszerű (bármelyik), Erkölcsi felemelkedés (jellemfejlődés - pozitiv), Lélektani felemelkedés, Lélektani összeroppanás, Halál |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi, Férfi-nő |
Zenei jellemzők | Átvezetőzene |
Zenei tipológia | Elektronikus, szintetizátor, elektroakusztikus |
Megidézett kor (nemzetközi) | 20. század, Korra utalás nélküli cselekmény |
Címkék |
gyilkosság, szex, nemi erőszak, zsarolás, bűntény, bosszú |