** Kerülőút **
Összefoglalás
A két riporter ellátogat egy kis faluba, ahol a helyi emberek panaszolják el nekik éltüket, az egyes „jelenetek” között pedig egy pesti pszichológus elemzi ki a megszólalók személyiségét. A dokumentumjáték „látlelet” egy faluról, hasonló Glen Gould Magány-trilógiájához, bár ez lineáris szerkezetű. A műsor bemutatja a falusiak fejében élő hiedelmek, babonák, személyes nyomor, tragédiák életüket átszövő világát, az „egyszerű emberek” filozófikus gondolatait. A pszichológus szerepeltetése talán a „vörös farokhoz” hasonló feltétel lehetett ahhoz, hogy a műsor megjelenhessen? Vagy így próbál a hasonlóan gondolkodók pszichológusa lenni. Mindenesetre nem bízza a hallgatóra a személyiségek értelmezését, így szeretne teljes, lezárt műsort adni.
Színlap
Dokumentumjáték
Kisemberek drámai valósága. Gácsi Sándor és Rick Nóra dokumentumjátéka.
Szerzők: Rick Nóra és Gácsi Sándor
Szaktanácsadó: Dr. Juhász Pál egyetemi tanár
Szerkesztő: Lóránd Lajos
Hangtechnikusok: Geszti Mária, Patai Piroska, Szekeres Sarolta, Stuhl Béláné, Kiss László
Ha színházról beszél valaki, természeteen színészekre gondol, akik drámát játszanak, átélik és „átéltetik” annak az embernek az életét, akit írói fantázia állított a színpadra. A Rádiószínháznak ez az éjszakai bemutatója azért rendhagyó, mert a Kerülőút szereplői valóságos személyek, saját életükről beszélnek, újra élik azokat a mindennapinak tűnő epizódokat, amelyek sosem tűnnek el életükből nyomtalanul. „Olyan kű vana gyomromban” – mondja a parasztasszony, s nagy kerülőt tesz, amint kibuggyan fáradtságának igazi története…
*
Életképek egy faluból, ahol évek alattösszesűrűsödő problémák tönek ki. A felvételeket meghallgatja egy pszichiáter, aki elmondja a milyen pszichológiai állapot lehet a háttérben. A szereplők költött nevet viselnek, de élő, létező személyek, saját életüket mesélik el.
Gyártás: 1968. okt. 2.
1969. március 7., Kossuth, Éjszakai rádiószínház 22:52-24.00
1969. máj. 31.
1969. szept 20
1971. aug. 30.
Korabeli ajánlószöveg
Ha színházról beszél valaki, természeteen színészekre gondol, akik drámát játszanak, átélik és „átéltetik” annak az embernek az életét, akit írói fantázia állított a színpadra. A Rádiószínháznak ez az éjszakai bemutatója azért rendhagyó, mert a Kerülőút szereplői valóságos személyek, saját életükről beszélnek, újra élik azokat a mindennapinak tűnő epizódokat, amelyek sosem tűnnek el életükből nyomtalanul. „Olyan kű vana gyomromban” – mondja a parasztasszony, s nagy kerülőt tesz, amint kibuggyan fáradtságának igazi története…
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Szülői felügyelettel |
Korhatár rövid indoklása |
Felnőtt gondolatok |
Rádiós műfaji besorolás |
Eredeti hangjáték Dokumentumműsor |
---|---|
Hangfelvétel gyártási dátuma | 1968 október 02 |
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1969. március 07. |
Játékidő | 68 perc |
Előforduló releváns játékterek | Otthon, Köztér |
Releváns földrajzi régió | Vidék |
Időszinkronitás | Szinkron |
Megidézett kor (magyar) | 1959-1989 Kádár-korszak |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragikus Moralizáló-filozófikus |
Szövegforma | Spontán beszéd |
Történetszál | Párhuzamos történetek |
Narratíva/konfliktustípus | Szenvedéstörténet |
Dramaturgiai egyéb adatok | Rádiószerű |
Cselekmény kronológiája | Nem meghatározható |
Felvétel helye | Külső helyszin |
Nyelvezet | Köznyelv, Argó/szleng |
Narrátor | Férfi narrátor, Női narrátor |
Narráció helye | Szakaszos |
Párbeszédek jellege | Férfi monológ, Női monológ |
Zenei jellemzők | Átvezetőzene |
Zenei tipológia | Klasszikus zene |
Forrásmű típusa | Non-fiction |
Kódolás kész? | Kész |