** A bizalmi ember **
Bodor Ádám hangjátéka
Összefoglalás
Az üveges házába a zuhogó esőben bekopogtat egy női hang. Egy idő után kiderül: a nő meztelen. Az üveges, aki törpe, beengedi, és miközben kiderül, hogy miért „anyaszült meztelen a csorgó esőben a terület legszebb asszonya”, a törpe, aki sosem volt nővel, lassan elveszti a kontrollt maga felett, amit nem bír elviselni.
Rendkívül erős feszültséget kelteni képes rádiódarab, aminek a végén mindenki elnyeri meg nem érdemelt büntetését – a darab kontextusa egy totális megfigyelő állam, amiben a törpe „bizalmi ember”, a nő pedig sikertelenül próbál az országból elmenekülni. Szimbolikus, hogy az üveges olyan ablakokat csinál, amin nem lehet kilátni – „én homályosítom az üveget” – mondja.
A meztelenségre, a törpe és műhelyének látványára és a műhelyben lassan de csak részben felöltöző nőre építő, mindeki – jogos – félelmeire építő rádiójáték a rádió képalkotó lehetőségeinek kiváló példája. A rendezésben azonban kérdéses, mennyire hatásos, hogy még a hangokat is csak a párbeszédek „hallatják”, azaz az effektek hiánya zavaró is lehet. A zenei szerkesztő kiváló választása is erősíti a nyomott hangulatot, a reménytelenséget.
Színlap
Bodor Ádám hangjátéka
Szereplők:
Dunka, a törpe – Vajdai Vilmos
Elvira – Csákányi Eszter
Ezredesek – Kiss Mari és Sipos András
Hangfelvételt készítette: Liszkai Gábor és Baska Gabi
Zenei szerkesztő: Kakó Gyula
Rendező: Dániel Ferenc (1994)
1994. dec. 28. Kossuth 15:05 (50 perc)
1999. feb. 2. B 14.05
2002. nov. 13.
2003. június 3., 21.04 Petőfi
A NAVA oldalán közölt adatok a hangjátékról:
Bodor Ádám hangjátéka
Szereplők:
Dunka, a törpe – Vajdai Vilmos, Elvira – Csákányi Eszter, Ezredesek
– Kiss Mari és Sipos András
A felvételt Liszkai Károly és Baska Gabi készítette
Zenei szerkesztő: Kakó Gyula
Rendező: Dániel Ferenc (1994)
(Első adás: 1994. 12. 28. K 15:05 – Utolsó ismétlés: 2006. 02. 25. K
21:01)
Ismétlések dátumai: 2003-06-03|2009-12-26|2012-02-19
NAVA ID-k: 1528070
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Zenei szerkesztők | |
Technikai munkatársak | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Szülői felügyelettel |
Korhatár rövid indoklása |
A nyomasztó szituáció, a totális állam félelme nem gyerektéma. |
Rádiós műfaji besorolás |
Eredeti hangjáték |
---|---|
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
Bemutató dátuma | 1994. december 28. |
Ismétlések adatai |
2003-06-03|2009-12-26|2012-02-19 |
Játékidő | 50 perc |
Eredeti korhatári besorolás | 16 |
Előforduló releváns játékterek | Otthon |
Releváns földrajzi régió | Város |
Időszinkronitás | Múlt |
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tragikus Dráma |
Szövegforma | DIalógus |
Történetszál | Kapcsolattörténet |
Narratíva/konfliktustípus | Szenvedéstörténet, Látogatás egy másik világban, Átváltozás |
Dramaturgiai egyéb adatok | Rádiószerű, Double plot, Szexjelenet, Sötét/vakok |
Történet időtartama | Egyidejű az előadással |
Cselekmény kronológiája | Kronologikus |
Effektek és technika | Térhatású |
Nyelvezet | Köznyelv |
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Munkás, Erőszakszerv tagja |
Releváns státuszváltozás és életesemény | Erkölcsi lelepleződés (negatív) |
Főszereplők releváns kora | Középkorú |
Narrátor | Nincs |
Narráció helye | Nincs narrátor |
Párbeszédek jellege | Férfi-nő |
Zenei jellemzők | Átvezetőzene |
Zenei tipológia | Elektronikus, szintetizátor, elektroakusztikus |
Bemutató médium | Kossuth |
Technikai adatok | Sztereó |
Megidézett kor (nemzetközi) | 1980-1989 Nyolcvanas évek |
Kódolás kész? | Kész |