Pataki Éva

A kínai taxissztrájk

Pataki Éva rádiószatírája. Játszódik a rendszerváltás utáni években Budapesten.

Összefoglalás

A Magyar Rádió hírszerkesztőségében játszódó történet az egypártrendszer összeomlása utáni demokratikus világban mutatja be az újságírók és a hatalom viszonyát szatirikus eszközökkel.

Színlap

Pataki Éva rádiószatírája = Pataki Éva rádió-szatírája

Szereplők:

Szoki, a Hírszerkesztőség vezetője – Vallai Péter,
Forray Gizi, Szokol helyettese – Bajcsay Mária,
Votinszky Diana, Szokol utóda – Takáts Katalin, Timkó Iván – Seress Zoltán, Novai Dénes – Hirtling István, Györki Géza, a bemondó – Papp Zoltán, Pepe – Bán János, Misi – Kállóy-Molnár Péter, Léna – Kútvölgyi Erzsébet Kata – Varga Lívia, Marietta – Nagy Mari

A felvételt Liszkai Károly készítette

Zenei szerkesztő: Gebauer Mária

Dramaturg: Marschall Éva

Rendezte: Solténszky Tibor

A Magyar Rádió Hangjátékpályázata, 2002 (15.)

2004. március 13. 20:35 – 21:42 MR1 Kossuth Rádió

Prix Italia nevezés

A hangjátékban a háttérben a CNN mellett magyar rádiótorna adása is hallható.

Szerző
Rendező
Színészek
Díjak és jelölések
Magyar Rádió Hangjátékpályázat
Magyar Rádió Hangjátékpályázat 2002
Prix Italia
Prix Italia 2004
Dramaturgok
Zenei szerkesztők
Technikai munkatársak
Liszkai Károly
Korhatár - Ifjúságvédelmi skálaMindenkinek
Korhatár rövid indoklása

Nincs benne olyasmi, ami gyerekeknek, fiataloknak nem volna való, de a témája – munkahelyi intrikák, újságírás és hatalom összefüggései – miatt elsősorban felnőtteknek lehet érdekes.

Kritika 1

GYŐRFFY IVÁN: Mi változott?

Talán csak annyi, hogy most már be lehet mutatni a Magyar Rádióban A kínai taxissztrájkcímű darabot, amelyik a 2002-ben meghirdetett hangjátékpályázatra készült. Igaz, a premiert sem kapkodták el éppen, de mindenesetre kiválóan időzítették: az 1994-ben Csúcs László vezetése alatt eltávolított 129 diós kirúgásának „10. évfordulójára” rendezett összejövetelen mutatták be először, majd főműsoridőben feltűnt a Kossuthon is. A kínai taxissztrájkkínosan aktuális, élethűen dramatizált rádiójáték. Maga a cím már sokat sejtet: a rendszerváltást követő évek erőfitogtatásáról szól, ám félig-meddig úgy tesz, mintha pusztán általánosságokban beszélne. Mintha a demokratikus normák feszegetésének magyar sajátosságai és

eseményei máshol is elképzelhetőek lennének – ugyanúgy. Egy képzeletbeli, tehát valóságos belpolitikai szerkesztőség életét mutatja be és figurázza ki, hiszen ne felejtsük, szerzője, Pataki Éva rádiószatírának minősítette a darabot. Van itt minden, mi szem-szájnak ingere: moszkovita szerkesztőségvezető, aki kaméleonként változtatja pártszínét, karrierista helyettes, aki elveihez csak addig hű, amíg újra hatalmi pozícióba nem kerül, kisstílű és nagyszájú újságírók, akiknek kisujjukban van a szakma, gerinctelen bemondó, minden lében kanál titkárnő, a semmiből üstökösként feltűnő tehetségtelen „ejtőernyős”. Az ő – magánéleti bonyodalmakkal nehezített – túlélési gyakorlataikat vázolja fel a Solténszky Tibor rendezésében. Marschall Éva dramaturgi munkájával és érzékletes hangú színészek közreműködésével bemutatott rádiójáték a folyton változó vezetési feltételek, elnök- és vezetőváltások, gyanús felfelé bukások és megalázó kirúgások között. Bár mindösszesen néhány hónapot ölel fel, mégis legalább egy évtizednek tűnik: hallgatása közben minimum annyit lehet öregedni, akkora időt lehet megtenni az időgépben. Mindenkinek melegen ajánlom, akit érdekel, hogy hogyan nem működik egy munkahelyi közösség, és azoknak is, akik szeretnek nosztalgiázni, netán imádják a naprakész aktualitásokat. És hogy mi változott? Száznál is többen tudják. Vagy azért, mert még a rádióban vannak, vagy azért, mert már újra nincsenek ott.

Népszabadság, 2004. márc. 30.,

Rádiós műfaji besorolás Eredeti hangjáték
Hangfelvétel gyártási dátuma 2004
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Magyar Rádió
Bemutató dátuma 2004. március 13. 21:40
Játékidő 65 perc
Eredeti korhatári besorolás Nem ismert
Szereposztás
Karakter Színész A karakter gyerek?
Szoki, a hírszerkesztőség vezetője Vallai Péter
Forray Gizi, Szokol helyettese Bajcsay Mária
Mária, Votinszky Diana, Szokol utóda Takács Kati
Timkó Iván Seress Zoltán
Novai Dénes Hirtling István
Györki Géza, bemondó Papp Zoltán
Pepe Bán János
Misi Kállóy-Molnár Péter
Léna Kútvölgyi Erzsébet
Kata Varga Lívia
Marietta Nagy Mari
Előforduló releváns játékterek Kulturális objektum, Stúdió
Releváns földrajzi régió Város
Időszinkronitás Szinkron
Megidézett kor (magyar) 1990-2010 Demokrácia kora
Szövegforma DIalógus
Történetszál Hálózattörténet
Narratíva/konfliktustípus Küzdelem
Dramaturgiai egyéb adatok Rádiószerű, Mediális önreflexió
Történet időtartama Egyidejű az előadással
Cselekmény kronológiája Kronologikus
Felvétel helye Stúdió
Nyelvezet Köznyelv
Főbb szereplőviszonyok Nemek harca, Munkakapcsolat, Politikai, Szerelmi/szexuális, Szolgálati-hierarchikus
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység Író/újságíró
Releváns státuszváltozás és életesemény Fordulatszerű (bármelyik), Társadalmi lecsúszás, Társadalmi felemelkedés, Erkölcsi lelepleződés (negatív), Elismerés, Bukás
Főszereplők releváns kora Középkorú
Narrátor Nincs
Narráció helye Nincs narrátor
Párbeszédek jellege Férfi-férfi, Nő-nő, Férfi-nő
Zenei jellemzők Főcímzene, Háttérzene
Zenei tipológia Tánczene/popzene/esztrád/liftzene
Technikai adatok Sztereó
Megidézett kor (nemzetközi) 2000-2009 Kétezres évek
Címkék

fiatal demokrácia, rádió, újságírás, hírszerkesztőség, hatalom, karrier, cnezúra, öncenzúra, botrány

Társadalmi címkék

Politika, újságírás, munkakörülmények, értelmiség helyzete, kapitalizmus, közmédia, többpártrendszer

Említések

rendszerváltás

Kódolás kész? Kész

Vélemény, hozzászólás?