Lászlóffy Csaba

Sárban veszett hó

54 perc

1977. november 05.

Eredeti hangjáték

Kolozsvári Rádió

Lászlóffy Csaba hangjátéka (vagy Concerto Adyról négy futamban)
Szereplők: Bíró Levente, Czikeli László, Csiky András, Héjja Sándor, Jancsó Miklós, Katona Károly, Kovács György (állami díjas, a nép művésze), Köllő Béla, László Gerő, László Zoltán, Moldován István, Pásztor János, Péterffy Gyula, Sebők Klára
Szerkesztő: Kovács Ferenc
Technikai munkatárs: Vitán Enikő és Kabán Ilona
Rendező: László Gerő
1977. november 05.
Kolozsvári Rádió
Játékidő: 54 perc.

Korabeli ajánlószöveg

NOVEMBER 5-ÉN, szomba­ton este fél nyolc órakor a ko­lozsvári stúdió a 330 (318, 212) méteres hullámhosszon közve­títi rádiószinházának legújabb ősbemutatóját. Lászlóffy Csa­ba „Sárban veszett hó“ (Hang­játék Adyról vagy concerto, négy futammal) című alkotá­sát László Gerö rendezte. Az adás szerkesztője Kovács Fe­renc. Közreműködnek Bíró Le­vente, Czikéli László, Csiky András, Héjjá Sándor, Jancsó Miklós, Katona Károly, Kovács György állami díjas, a nép művésze, Köllö Béla, Lász­ló Gerö, László Zoltán, Pász­tor János, Péterffy Gyula, Se­bők Klára.

https://digiteka.ro/publikacio/igazsag-1/1977-xxxix-evfolyam/94766/hangj%C3%A1t%C3%A9k

Kritika 1

SÁRBAN VESZETT HÓ címmel mutatta be a Kolozsvári Rádió Lászlóffy Csaba – mondhatni, háziszerzője – legújabb rádiójátékát, rövid időn belül a harmadikat. Villon és Rákóczi után ezúttal Adyról, nyilván a centenárium jegyében.

Lászlóffy Csaba kényes műfajban próbálkozik a rádiójátékkal: az életrajzi regény, dráma, film, televíziós vagy rádiójáték körül szüntelenül ott ólálkodik a gyanú, hogy nem több népszerű ismeretterjesztésnél vagy olcsó legendaköltésnél – és ismerjük be, minderre éppen elegendő alap is van. Lászlóffy védekezési módszere három bemutatója után már jól kielemezhető: megpróbálja egységbe kovácsolni hősétől fennmaradt – és rendszerint bőségesen felhasznált – szövegeket a sajátjaival, elsősorban ezzel biztosítva a játék hitelességét. Emellett igyekszik a feldolgozott életszakasz(ok) fényeiből a mára érvényes közéleti tanulságokat levezetni, ezáltal biztosítva művének az ismeretterjesztőnél, évfordulósnál magasabb rangot.

Ady-hangjátékában utóbbi törekvése tűnt eredményesebbnek: a költő portréjából sikerült teljesen kiszorítania a köztudatban amúgy is túlságosan uralkodó századeleji bohém-vonásokat, hogy helyükbe a számunkra sokkal fontosabb lázadó ember képét állítsa, s tragédiájának társadalmi meghatározóit hangsúlyozza.

Vitat­hatatlanul alaposan dokumentált darabjának montázstechnikája azonban ezúttal kevésbé bizonyult szerencsésnek. Az írásban mindig felfokozott, lázas stílusban megszólaló Ady műveiből vett idézetek – mint hétköznapi párbeszédek részletei – különösen hatottak a többi szereplő jórészt valóban természetes szövegével szemben. „Hangjáték Adyról vagy concerto, négy futammal” – így szól a Sárban veszett hó műfaji meghatározása, és ebben ki is fejeződik a stílustörést okozó belső ellentmondása.

Részben dokumentumjáték („hangjáték Adyról”), részben stilizált drámai költemény („concerto”): valamelyik mellett a szerzőnek döntenie kellett volna, vagy legalábbis meg kellett volna találnia összeegyeztetésük dramaturgiai kulcsát.

A rádiószínház alkalminak mondható, de a szaporodó hangjátékok jóvoltából egyre inkább összeszokó társulata László Gerő rendezésében, Kovács Ferenc szerkesztésében, Héjjá Sándorral a főszerepben – a tőle már megszokott jó színvonalon – mutatta be a darabot. A szereplők között ott volt Kovács György is: szombat este még nem tudhattuk, hogy utolsó rádiós fellépésének tanúi vagyunk.

Krizsán Zoltán

1977. november 11., Igazság

Játékidő 54 perc
Bemutató dátuma 1977. november 05.
Rádiós műfaji besorolás Eredeti hangjáték
Bemutató médium Kolozsvári Rádió
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve Kolozsvári Rádió
Technikai adatok Monó

Vélemény, hozzászólás?