Műsorformátumok

Általában

1893: A hangközvetítés találmánya =Telefonhírmondó (a telefonközpontra építve) 1895: a rádió műszaki találmánya 1922: a rádió mint médium találmánya Technikai lehetőségek AM/SW: globális FM: lokálisMűszaki lehetőség vs. igény

Internet: globálisTV: 1950s vs. 1990s vs 2010s

Funkciók

  • Először a külső valóság hangzó részét továbbító-közvetítő elosztó funkció „we take you now to…” ill. nyilvános beszéd hallgatóságának sokszorozása
  • Utána hangfelvételek elosztó funkciója
  • A hangfelvétellel megteremtődik a hang manipuláció lehetősége (különféle időbeli felvételek, különféle hangerejűek manipulációja (popzene: hangos zenekar + egy énekes: technika nélkül lehetetlen) – később sokcsatornás felvételek
  • Rádióra írt, csak itt megjelenő műfajok
    • slágerlista
    • a zenei formátumrádióig (cirkuszi kikiáltó),
    • hangjáték (nem láthatatlan színház) – lehetne rádiófüggetlen is (lásd mozi), de nem nagyon lett
    • riportműsor –dok.játék: különféle helyszínek, idők összeválogatása hangban
    • betelefonálás: jelenidejű országos fórum, virtuáis-efemeris hallgatói-résztvevő közösségek létrejötte
  • Üzleti célú, közösségi, közszolgálati cél egy felületen / mint egy újságosstand teljes választéka
  • Maga is nyersanyag a művészethez, új jelenség – közös akusztikus élmény

Zene

  • Request show: kívánságműsor
  • Dedication: üzenet, külön zenei kívánság nélkül

Dokumentumműsorok formátumai

Mi határolja el a formátumokat a kemény tényektől a teljes fikcióig? Vegyünk egy műsort a DNS-ről. Ha ismertetem, mi a DNS, akármilyen érdekes, vicces és jól felépített is a műsor, ez ismeretterjesztő műsor lesz, ha a tárgyról szól. Ha a DNS kapcsán emberekről, kutatókról, kutatásról szól és van benne valamilyen konflikust, és eredeti hangfelvételeket tartalmaz, akkor dokumentumjáték – pontosabban dokumentumdráma, mert a konfliktus a dráma sajátja. Ha viszont egy könyv adaptációja, mely a DNS felfedezéséről szóló önéletrajzi ihlehettségű mű, amit színészek játszanak, az már hangjáték. Ha a DNS kapcsán készült hangmontázs, az is hangjáték.

Tehát

  • Ismeretterjesztő műsor – egy adott témáról beszélnek, lényegtelen, hogy ki szólal meg, a beszélők „semlegesek”, „akárkik” lehetnek, akik a témához értenek.
  • Riportműsor – emberek beszélnek magukról hangfelvéteklről, egy aktuális eseményhez kapcsolva, ahol a lényeg az esemény és nem a beszélő, de a beszélő szemszögéből mutatja be az eseményt
  • Dokumentumjáték – egy adott témáról vagy adott emberről beszélnek emberek hangfelvételről úgy, hogy a műsornak van egy főszereplője, akinek/aminek az életében fordulópont következik be, ill konfliktus alakul ki, erről szó la darab
  • Hangjáték – egy téma, ember vagy történet dramatizált változata, színészekkel eljátszva
  • oknyomozó-tényfeltáró újságírás: 80s: „A tényfeltárás… csak abból állt, hogy a riporter meglátogatta az illetékes kormányzati tisztviselőt, hálásan bólogatva meghallgatta az illető hazugságait, majd békésen távozott” (A viszkis rabló balladája by Julian Rubinstein p 151.). 2000s: http://hvg.hu/video/20120405_obersovszky_schmitt
  • Plusz „illustrated radio documentary” (animated documentary – lásd Habfürdő)

Hír soundbite/interjú — riportműsor — ismeretterjesztő — háttér // dokumentumműsor // dokumentumjáték // életrajzi-történelmi regény // fikció

Híradás

„Szürreális élmény néhány napos híreket meghallgatni „élőben”, azaz a műsorba ágyazottan. Manapság, amikor Fukusima átadja helyét Misratának, amely udvariasan helyet csinál egy Abbotabad nevű városnak, a hírek pár nap alatt finoman meglöttyednek, mint a finoman ráncosodó héjú paradicsom vagy paprika a piacon. A húsz-harminc évvel ezelőtti korszak nyelve már archaikus, de egy háromnapos hírnek is van egy ilyen stichje: lefoszlik róla a lehetőség aurája, egy-két nap múltán ezek a hírek nem fenyegetőek többé, hanem realitások, vagy éppen szétpukkant lufik csupán.” (Forgách András) http://es.hu/forgach_andras;kemeny_dio;2011-05-05.html

NYERS DOKUMENTUM (aircheck / hangdokumentum)

Aircheck (rádióadásból készített) Megfelel egy korabeli újság dokumentumértékének. (mint a korszak eseményeinek dokumentuma és mint a sajtó történetének dokumentuma)July 20 1969 CBS Radio News 5pm – first hourly after continuous coverage of landingSept 11 2001 – ABC Radio 9am hourlyWCCO Storm – 7-3-1987 Tornado WarningRádió Budapest 1 a német megszállás után


Hangdokumentum (valamilyen külső helyszínen készített) Megfelel egy korabeli fotó dokumentumértékének.Kossuth Lajos 1890

SZOCIOGRÁFIA/DOKUMENTUMDRÁMA

Sociography

„Konfliktusnak lennie kell” – nincs megoldás, csak „láthatatlanul belógatott mikrofonnal” bemutat életeket, élethelyzeteket azok drámai fordulópontjában – ennyiben a klasszikus drámával rokon műfaj -, értékelés nélkül: a hallgató dönt.

A dokumentumműsor az újságírás szabályai szerint készül: piramis szerkezetű, mindent tudunk előre.

A dokumentumjáték a dráma szabályai szerint készül: lassan bomlik ki a története, revelációkon keresztül.

A hírműsorokban megjelenő információk (pl. gyilkosság) a tényszerű közlésekre szorítkozik. A valódi történet, az indítékok, a hírekben szereplő események hátterének megismertetése a dokumentumműsor/játék feladata. A hírműsorok csak a valóság egy szeletét adják, a dokumentumműsorok szerves kiegészítői a hírmműsoroknak.

„Bentlakós” dokumentumjáték egy közösség életéről20-as Stúdió: Szűzgarázs (zenehasználat)Szűzgarázs: intro

Narrált, helyszíni felvételekkel illusztrált (ill. a helyszín vagy egy esemény a főszereplő)40 nap Everest

Ez esetben a hangfelvétel tudatosan készült az egyik szereplő által.

Borenich Péter: Először a lélek hal megElőször a lélek hal meg

Dokumentumműsor az Alzheimer-kórról.

Bon voyage BBC dokumentumműsor egy meleg házaspárról, akik közül egyikük rákos lesz

Great Barrier IslandSample

Web: http://www.radionz.co.nz/national/documentaries/great-barrier-island

Producer Radio New Zealand National / David Steemson

Length: 4×12 min

Content genre: Documentary, presenting life at a particular location

Content types: Narrator-producer, atmosphere recorded locally, interviews recorded locally on the spot

Online extras: Teaser text, download option

Produced for Radio New Zealand

ISMERETTERJESZTŐ

Popular science


(stúdióban felvett)Bizánc


A Brief History of Infinity: Space and the UniverseSample

Web: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/documentary_archive/5349064.stm

Producer BBC WS

Since: First broadcast September 2006

Length: 2×22 minutes

Content: „Astronomer Heather Couper takes us outside the known universe, and tries to measure whether it has a beginning and end.”

Content genre: Documentary – „A heavy enterntainment production”

Content types: Astronomer-narrator, sound effects, music bed, interviews, soundbites with radio play elements

Content Structure: Narration – soundbite-teaser – uses BBC archive radio play (HHG) – interviews (phone or recorded on spot)

Online extras: Teaser text, download option

Produced for BBC WS


Ismeretterjesztő-történelmi-stúdióbeszélgetéssel és dokumentumokkalÉhinség Ukrajnában

Zenei dokumentumműsor, rockzene esetén „rockumentary”Burning down the house The Talking Heads Story – BBC Radio Music Documentary

Zenei témájú, zene dominálta dokumentumműsor. Nem minden zenéről szóló dokumentumműsor tekinthető „zenei dokumentumműsornak”, a Magyar Rádióban Gellért András A Metro Klubtól a Szigetig című, 2011 közepéig több mint 50 részes, A magyar beat és pop történetét bemutató műsora például inkább zenékkel illusztrált hagyományos dokumentumműsor.

Az első nagyszabású „rockumentary” sorozat a Drake-Chenault cég készítette The history of rock and roll (1969 – 48 óra, 1978: 52 óra) volt. A műsorok különlegessége az egyes részekben bemutatott montázsok, time sweepek és chart sweepek

Pop Chronicles

Életrajzi-ismeretterjesztő dramatizált „hangos tankönyv”Echnaton

Életrajzi-monologikus+dramatizált-hangjátékszerűTheremin

Politikai történelmi visszaemlékezőAz utolsó dominó (Domány András)

Dramatizált, de eredeti hangdokumentum alapjánSzálasiAll American Boys

Dramatizált, többszereplős, színészekkel rekonstruált, de hangdokumentumokkal kiegészített. First of two plays by business writer and broadcaster Margaret Heffernan about the collapse of US company Enron in 2001, combining drama with audio archive from Senate hearings.Power Play

ELŐADÁS, FELOLVASÁS

Tanulmány előadása a rádióban Babits Mihály – stilustorteneti radioeloadas sorozat- gitka-kozepkori himnuszok-swinburne – kosztolanyi halalaraBabits előadása

Ez az előadás nem csak témája és kora miatt érdekes (tudománytörténeti/kutatástörténeti), hanem azért, mert nem újságíró által készített ismeretterjesztő műsor, hanem elismert kutató (ez esetben író) által írt és felolvasott tanulmány. Elképzelhető, hogy később megjelent gyűjteményes kötetben.


Bartha Dénes – Haydnról (1959) V/1. részBartha Dénes előadása


Nyilvános tudományos előadás közönség előtt / Lecture / Series


The Galileo Lecture seriesSample

Web: http://www.radionz.co.nz/national/lecturesandforums/the_galileo_lectures

Producer Radio New Zealand National in partnership with the Royal Society of New Zealand.

Since: This six-part series plays in our Sunday Feature slot beginning on 13 September 2009.

Length: 43 minutes (series: 6×43)

Content: recorded live in front of an audience (edited later)

Content types: Musical intro, poetic style introduction by a narrator, applause, lecture

Online extras: Teaser text, download option, picture of lecturer

Produced for Radio New Zealand

Mindentudás Egyeteme előadásai

A „műkedvelő” közönség előtt tartott előadások megjelentek szöveges transzkript, rádió, TV formátumokban is.

Egyetemen egyetemisták előtt elhangzott előadások.Szabolcsi Bence tanít A verbunkos születése

A Zeneakadémián tartott előadások felvétele, diákok kérdéseivel, az előadó zongorajátékával. Rádióra készült eredetileg (1964-67), 1980-ban egyet hanglemezen is kiadtak.

PORTRÉ

Egy valamilyen szempontból fontos ember életének bemutatása (portré/életút-interjú-életrajzi beszélgetés) VAGY Egy korszak bemutatás egy ember élményein keresztül (mikrotörténelem – elbeszélt történelem) ill. e kettő vegyítése

Poszler GyörgyVonzások és taszítások, 3 részes portré

ANGOL MŰFAJI MEGHATÁROZÁSOK

Drama documentary (docudrama) (as contrasted to documentary feature) features dramatized re-enactments of actual historical events / mixing audio recorded from the real world, such as interviews, and fictional scenes. The docudrama is a fact-based representation of real events. It may represent contemporary social issues–the „facts-torn-from-today’s-headlines” approach–or it may deal with older historical events.

Hírek-dokumentum- történeti személyiségről szóló dráma – történeti helyzetben zajló fikciós dráma


Documentary feature, documentary: Eredeti hangdokumentumokból összeállított műsor. Dokumentumműsor A radio documentary or feature is a radio documentary programme devoted to covering a particular topic in some depth, usually with a mixture of commentary and sound pictures. Some radio features, especially those including specially composed music or other pieces of audio art, resemble radio drama in many ways, though non-fictional in subject matter, while others consist principally of more straightforward, journalistic-type reporting – but at much greater length than found in an ordinary news report.

Documentary play (not used) Dokumentumjáték.: rendezői ívet kapott dokumentumműsor. „mikrofonnal írt hangjáték” a 20. sz. első harmadában létrejött, az avantgárd képzőművészet montázstechnikáját alkalmazó szinjátéktípus, mely eleinte aktuális (gyakran politikai) tények (újsághírek, jegyzőkönyvek, okmányok, bírósági akták, statisztikai adatok, beszédek, levelek, ill. az adott korszak hangulatát, közfelfogását jellemző, tükröző más eszközök, dokumentumok stb.) irodalmi átformálás nélküli színpadra állításán alapult az agit-prop. színpadok egyik fő színjátéktípusaként. A szcenikai megoldásokat és a valóságos személyeket alakító színészek játékát a reális megjelenítésre korlátozta, a közönségnek az aktualitás, a hitelesség és a kortársi részvétel élményével szolgált. Később a dramaturg által a tényanyag megváltoztatása nélkül már művészileg megformált, szerkesztett (csoportosított), kommentált dokumentumjátékot dokumentumdrámának nevezték el. A dokumentumjáték a rádiós, majd a televíziós műfajok között terjedt el és vált népszerűvé. – Ir. Bozó L.: A dokumentumjátékról (1966).

Persona non grata Bozó L.: A dokumentumjátékról (1966). 1978 Nagypapa és a világtörténelem. Dokumentumjáték. Magyar Rádió. 1989 Kossuth szerelme. Dokumentumjáték. Magyar Rádió. Csapó György, Csapó György, Weiss, Peter: A frankfurti Auschwitz-per (A vizsgálat) Glen Gould Az 1960-as és 70-es években hét különleges rádióműsort alkotott, („rádiós dokumentumjáték kontrapunkt technikával”), melyek egyesítették a dokumentumműsor, a dráma és a zene jellegzetességeit

A „Nemzet csalogánya” címmel Blaha Lujzáról készült zenés dokumentumjáték rádiós bemutatója alkalmából

SZÖKÉS KÖZBEN – MÁMOR – Két dokumentumjáték. Stefka István Nemeskürty István Édes Erdély című dokumentumjáték


Historical fiction: the historical setting is a mere backdrop for a plot involving fictional characters.

Docufiction: fikciós mű dokumentum formában elbeszélve; nem áldokumentum, mert nem célja, hogy a befogadó azt higgye, hogy dokumentumot lát; csak egy műfaji kifejezési forma.

Mockumentary (also known as mock documentary) is a genre of film and television in which fictitious events are presented in documentary format. Áldokumentum, célja, hogy a befogadó azt higgye, hogy dokumentumot lát.

http://en.wikipedia.org/wiki/People_Like_Us_(mockumentary) TV verzió is készült.

Fiction: narrative driven stories (crime and detective stories, ghost stories, great trials, love stories, mysteries, thrillers) rom-com (romantic comedy) cops and robbers or crims or Brit-crim or gangster ‘survival story’ (war, safari, and disaster) ‘fantastic genres’, including fantasy, horror and science fiction ‘Film noir’

Dramatisations of classic novels and contemporary fiction = Adaptation A radio play that takes a novel, play, or film other text as its source. It uses story events, characters, settings, and other elements, and then translates them to the medium of sound.

Event drama that captures the imagination and the truth Élő rádiószínház: Plays recorded in front of an audience bring energy and warmth Live Performance: where actors, sound effects performers, engineers and musicians gather and perform the script in real time, either in a sound studio or in a theatre with an audience. ‘Dear Diary’ play and Audio Diary Monologue or Linked Monologues

quizzes

topical shows


fairy tale (mesejáték)


Experimental – as, for example, wordless radio piece Soundscape Allegory – an extended metaphor, working on two levels – the plot events AND meanings external to the play

Remote broadcast from local theaters and opera houses. Színházi közvetítés http://www.savoyhill.co.uk/technique/genre.html


Drama CDs have effectively become well-known among Japanese anime and manga fans since many manga that become anime are later able to produce drama CDs using the seiyū, or voice actors, that voiced the characters from the anime (see Radio drama in Japan)

Színház és hangjáték

Keresők avagy a lány neve http://kereso.nava.hu/nava/public/popup_details.php?doc=754586 Duna TV, hangjáték hangjára tátogó színészek + YOutube: Keresők jelenetek.

ÖNÁLLÓ MŰFAJI : RADIO ART

Rádiótanulmány

Művészi… hangjáték? Dokumentum? Ismeretterjesztő? Önálló művészi alkotás, hangmontázsThe medium is the massage – McLuhan

Hanglemezen adták ki, az azonos című könyv hangos változataként. Filozófiai montázs.

Artistic Documentary

Glenn Gould’s Solitude Trilogy Three Sound DocumentariesLatecomers – Glenn Gould 1969The Quiet in the Land 1977

Tudtommal nincs írott változata.

Tudatos rádiómontázs / aircheck, művészi (programrádióművészet) / found footage

A művészetben ismert object trouvé mintájára hozták létre a Found footage terminust, mely „describes a method of compiling films partly or entirely of footage which has not been created by the filmmaker, and changing its meaning by placing it in a new context.” Ennek mintájára a „talált hang” műfaji megjelölés lehet a rádióra alkalmazható.

Ferdinand Kriwet hörtextjei 1965-69 Élőben rögzített rádióközvetítések montázsa.Apollo AmericaVoice of America

Six of Kriwets legendary Hörspiel works / sound collages originally broadcast on German radio and previously unreleased: ‘Apollo America’ (1969), ‘Voice of America’ (1970), ‘Campaign’ (1973), snapshots of American media at the beginning of the 1970s; ‘Radioball’ (1975) and ‘Ball’ (1974), reflecting soccer sports in Germany in the 1970s; and ‘Radio’ (1983). His aim being to compose a work of perception derived from all information he gathered on radio and television about the Apollo 11 launch. He describes these as “Hörtexts, Radio Texts” – radio pieces composed of noise and sound bite and samples. Kriwet’s works are an attempt at communicating an idea of listening to something that constantly surrounds us on short, medium and long wave frequencies. His politically engaged and avant-garde approach was influenced by aesthetic and Conceptual currents in Constructivism, New Music, Beat Generation and Pop.

Orchid Spangiafora „Dime Operation”, 1978. Ez a darab amerikai rádióreklámokból állította össze montázsát. http://www.youtube.com/watch?v=0KAUd0Y1Va8


Galántai „hangszobrai”, „hangmunkáiról” ezt írja: „Nem zene, nem hangköltészet, talán a fonikus költészet határain elhelyezkedő „sound-work”, vagyis a hangjátékok peremén, és benne is található hanglelemények, melyek önálló megjelenésükben autonóm kifejezési lehetőségek. Nem akarnak illusztrálni, szórakoztatni, nem akarnak mások lenni, mint önmaguk! Direktségükben ugyanolyan közel állnak a szuperrealizmushoz, mint a minimal-arthoz”

Galántai pontos időjelzése: terv: 1974. augusztus, megvalósítva 1991-ben: „Hanganyag. Téma. Folyamatosan, egymásután. Több napon keresztül felvenni a rádióból az időjelzéssel kapcsolatos szövegeket.

10 óra, … (jelzés); „pontos idő” 11 óra, … (jelzés); „pontos idő” 12 óra, … (jelzés); stb.”

Galántai Természetes Rádiója: [1] és [2]

Kovásznai György: Hullámhosszok (1971) + KÉP!!! Ez már mozi!Hullámhosszokhttp://www.youtube.com/watch?v=7yHRVngb4YU&feature=related

Chance radio / performance (absztrakt rádióművészet)

John Cage: Imaginary Landscape No. 4 for 12 radio receivershttp://www.youtube.com/watch?v=5A4kcW1QnIk&feature=relatedImaginary Landscape No. 4

In the composition for 12 radios, 24 performers, and director, two performers each operate radios whose kilocycle, amplitude, and timbre changes are notated. The score was conceived using the same methods as those used for the composition «The Music of Changes,» namely the factors of chance adapted from the Chinese «Book of Changes.» According to Cage, this complex and time-consuming compositional process has the following goal:

»It is thus possible to make a musical composition the continuity of which is free of individual taste and memory (psychology) and also of the literature and ›traditions‹ of the art. The sounds enter the time-space centered within themselves, unimpeded by the service to any abstraction, their 360 degrees of cricumference free for an infinite play of interpenetration. Value judgments are not in the nature of this work as regards either composition, performance, or listening. The idea of relation being absent, anything may happen. A ›mistake‹ is beside the point,, for once anything happens it authentically is.« (Quelle: John Cage 1952, zit. nach: ders. , Silence, 1967, Cambridge Mass. S. 59.) http://www.medienkunstnetz.de/works/imaginary-landscape-4/

The piece was scored for radios because Cage had absolutely no idea what sounds would come from their speakers. This was one of his first works that used chance operations to determine structural elements. His idea was to liberate music from his own taste, his concerns and his ego. Imaginary Landscape No 4 is seldom performed – and will not be performable at all when analogue radio is switched off in a few years – «Imaginary Landscape No. 4»


John cage RADIO MUSIC -1956- for one to eight performers, each at one radiohttp://www.youtube.com/watch?v=QzfndMcKXOoRadio Music

Radio Music is a work composed using chance operations. The 8 parts indicate between 26 (part E) and 64 (parts C and G) different frequencies between 55 and 156 kHz, notated using numbers (and not using conventional staves, like in Imaginary Landscape No.4). Lines indicate silences, „expressed by maximum amplitude”. The number of silences varies between parts: from 9 in part D to 27 in part G. Cage mentions that every part is in 4 sections, with or without silences between them, to be programmed by the player(s). The published score consists of a title page and 10 typed leaves containing 8 parts (parts C and G 2 pages each).


Karlheinz Stockhausen – “Kurzwellen” for six players (1968).Kurzwellenhttp://www.youtube.com/watch?v=kF1EB5I1-fo

Karlheinz Stockhausen: „Spiral” (1968) for soloist with short-wave receiver. Péter Eötvös, electrochord with synthesizer, short-wave receiver. SPIRAL was composed in September 1968 in Madison, Connecticut (USA). The world premiere was played by the oboist Heinz Holliger on May 15th, 1969 at the Muzicki Biennale Zagreb. On April 18th, 1971, two versions of SPIRAL were recorded at the WDR Cologne with Péter Eötvös and Harald Bojé. http://www.youtube.com/watch?v=gqC0iotAOrY


A rádiót mint hangzó „természetes” környezetet, de nem feltétlen a rádióban hallgatásra előállított tartalmat használja Galántai György Artpool Rádió nevű szamizdat, kazettán terjesztett „adásának” (kazetta-rádió, rádió-munka) 4. része: a TERMÉSZETES RÁDIÓ / NATURAL RADIO: az éteri „erdő” hangjaiból áll össze. 1983. http://www.artpool.hu/sound/radio/4.html. Erről ezt írja naplójában: „”Nemrégen bemutattam a Táskarádióban a Vágott hangtér című hangmunkámat, amely a szünetek csendjére épült. Most egy másik szünetmunkát mutatnék meg, amelynek lényege, hogy a rádióadók vételi sávjai közötti területekről nyeri ki hangját, vagyis az állomások közötti szünetek hangjairól van szó. Ez egy tiszta, igaz mező, egy ismeretlen táj, verbális információk nincsenek, így a hozzátartozó hazugságok, rém- és szörnyhírek is hiányoznak. Ez a rádió természetes hangja, tehát a Természetes Rádiót halljuk. A rádió hangszférájában történt kalandozásom során azokat a hanghatásokat részesítettem előnyben, amelyekből valamiféle zenei minőséget éreztem ki. Munkám során magam is elképedtem, milyen sokféle zenei artikuláció van a rádió azon tartományaiban, melyet soha senki sem hallgat, mert idegesítő, értelmetlen zajnak tekinti. Örülnék, ha egyszer az egész kazetta bemutatásra kerülhetne. Remek relaxációs anyag annak, aki kibírja.” (http://www.galantai.hu/naplo/HangSzobrok.html)

Hangművészuet (nem rádió-specifikus)

JAJA-Hoertext (1965)]Ferdinand Kriwet

Hangjátékok

Mit ír a wikipédia: The terms „audio drama” or „audio theatre” are sometimes used synonymously with „radio drama” with one notable distinction: audio drama or audio theatre is not intended specifically for broadcast on radio. Audio drama, whether newly produced or OTR classics, can be found on CDs, cassette tapes, podcasts, webcasts and conventional broadcast radio. „Radio drama documentaries” are also called „feature”. With 21st-century technology, modern radio drama, also known as audio theater, has experienced a revival, with a growing number of independent producers who are able to build an audience through internet distribution. Currently, podcasts are the most promising distribution format for independent radio drama producers. Podcasts provides a good alternative to mainstream television and radio because they have no restrictions regarding program length or content.

A hangjáték formanyelve

Rádióra írt hangjátékok

Szinkronszerű

Szíriusz kapitány. Írta: László Endre.

Szíriusz kapitány színre lép sorozat1. Két és fél vendég érkezik a Földről 1977.07.10

Sikeres lett rádiójátékként, de kiadták könyv formában is. (Móra kiadó, 1980-as évek) Nem realista hangkulisszákkal, inkább szinkronszerű.


Douglas Adams – Hitchhikers Guide To The Galaxy BBC

A pilot programme was commissioned in March 1977, and was recorded by the end of the following June. A second series was commissioned in 1979, transmitted in 1980. Episodes of the first series were specially re-recorded for release on LP records and audio cassettes. After the 1980 transmissions of the second radio series, the first series was adapted for television and in turn was followed by five novels, a computer game, and various other media formats. Adams considered writing a third radio series to be based on his novel Life, the Universe and Everything in 1993 but the project did not begin for another ten years after Adams’ death in May 2001. Dirk Maggs, with whom Adams had discussed the new series in 1993, 1997 and 2000, eventually directed and co-produced radio series adaptations of that novel, as well as So Long, and Thanks for All the Fish and Mostly Harmless. These became the third, fourth and fifth radio series transmitted in 2004 and 2005.Galaxis Útikalaus Stopposoknak

Douglas Adams rádiójátéknak írta, aminek sikere után a BBC TV kb. azonos szereplőkkel tévéjátékot készített, majd ezután készültek el az immár világhírt adó könyv változatok (az lefordítható volt). Később pedig a többé-kevésébé megbukó nemzetközi mozifilm.

Superman BBC

The Adventures of Superman was a long running radio serial that originally aired from 1940 to 1951, adapted from the DC Comics character.Superman 1. rész: Baby from Krypton 02.12.1940

A képregény sikerén felbuzdulva amerikai országosan sugárzott rádiósorozat, mely heti 3-5 alkalommal egyenként 15 perces részekkel jelentkezett, melyek kb 2 hetes (6-10 részes) al-sorozatokba rendeződtek (kb. mint a Szíriusz kapitány). Összesen kb. 1000 részt (episode) ért meg. Később lett tévé- és mozisorozat. A TV megjelenésével a sorozat egyből átköltözött az új médiumra, 1952 és 58 között több, iommár 22-22 perces és 13 részes sorozatokat alkotott (egy FF és egy színes évad, 104 epizód)

Dokumentumszerű-realista

Szakonyi Károly: Milyen nap van ma? 1971

Rádióra írt dráma. Realista,dokumentum jellegű hangkulisszák, színészi játék.Milyen nap van ma?

Megjelent az Albérlet és filodendron c. gyűjteményes kötetben. Szakonyi Károly Életműsorozata sorozat, Stádium kiadó.


Vágó Péter: A boszorkány 1974

Rádióra írt szocialista rádiószatíra. Realista,dokumentum jellegű hangkulisszák, színészi játék, „mozgó mikrofon”.A boszorkány

Írott formája nem ismert.

Rádiószerű

vagyis a mű legjobban a rádió médiumán keresztül érvényesülnek: sem szöveg, sem kép nem adja vissza


A másikember Írta Vinnai András MR1 Kossuth Rádió, 2009.Másikember


A 13 tökmnidegymi Írta Vinnai András 2006. március 19. – Petőfi Rádió 13:16-14:18A 13 tökmnidegymi

(mesejáték)

Keresők, avagy a lány neve Írta Molnár Péter, rendezte vajdai VilmosKeresők

Először hangjátéknak készült, majd a színtársulat (TÁP Színház) a hangjáték hangjára némán eljátszotta a darabot színpadon is. Ebből tévéközvetítés is készült! Egyes részei videoklipnek is elkészültek, hasonlóan a hangjáték hangjára.

http://www.youtube.com/watch?v=gzSybmWS4hw

„Áldokumentum”

Világok harca Írta: H.G.Wells könyve nyomán Orson Welles és Howard Koch1938.10.30. War Of The Worlds

Realista, de nem a „valóságot”, hanem egy rádió műsorát imitáló hangjáték, akkor még majdnem kortárs könyv alapján

biographical plays

Simply dramatising someone’s life is a non starter – the rule of thumb is will the play work if you substitute the name of the famous person for a name like Smith. If the answer is no then it probably isn’t a good play and the answer is no we don’t want it. Your subject also needs to be someone about whom the audience care about.

comedy drama

Characters and situations that are rooted in a reality the audience will recognise or easily engage with.(vígjáték) Radio comedy, or comedic radio programming, is a radio broadcast that may involve sitcom elements, sketches, and many other forms of comedy found on other media.

Hangoskönyv

Nem rádiószerű. Egy színész vagy a szerző olvas fel mindenféle változtatás nélkül egy könyvet elejétől végéig.

Zenés rádiójáték-rádiókompozíció

]

Sorozat

Drama Series

(epizodikus) i.e. plays with a self contained storyline with characters who follow through from episode to episode. A television series that is intended to be broadcast as a finite number of episodes is usually called a miniseries or serial (although the latter term also has other meanings). A short run lasting less than a year is known in the United States and Canada as a season and in the United Kingdom and (not necessarily) the rest of the PAL countries as a series. Many serialistic shows begin with a „Previously on…” (such as 24) introduction before the teaser. sorozatokat jelöl, ahol a főhős, illetve a hősök egy csoportja azonos, de minden epizód önmagában lezárt egység. Ilyenek rendszerint a detektívsorozatok, mint például a Derrick vagy a Columbo.

Drama Serials

(folytatásos) Serial (soap operas) Serials in television and radio are series that rely on a continuing plot that unfolds in a sequential episode by episode fashion. Often these shows employ recapping segments at the beginning and cliffhangers at the end of each episode. Such shows also place a demand on viewers to tune in to every episode to follow the plot. A ‘serials’ a valóban folytatásos művek gyűjtőneve, azoké, ahol lényeges az előzmények ismerete és az epizód végén fönn marad a hangsúly, a néző izgatottan várja a folytatást. Ilyen például a Dallas.

Irodalmi folyóiratok

Megfelelnek a hagyományos, havi vagy heti folyóiratoknak, riportokat és első vagy másodközléseket hoznak. Az első közléseket sehol sem jegyzik (Lásd: Szépirodalmi Figyelő, mely számtalan hazai folyóirat első közléseit gyűjti közös repertóriumba, de a rádióban közölteket – sem verseket, sem rádióra írt hangjátékokat – nem. A színházi lapok a színházak minden kis produkcióját jegyzik – kritika, ajánló stb. formájában – a rádióban elhangzóakat nem.

Kérdések

  • Egy kommunikációs médium (rádió) „kisajátította” a gyártását és bemutatását egy kommunikációscsatorna-típusnak (próza hangban). (Kivéve: hangoskönyv) — amit a zene ilyen mértékben nem tett meg (CD). Rádiójáték = hangjáték? Dokumentumjáték = rádiós dokumentumjáték?
  • Mi a rádió (hang)? Miben más, mint az írás – befogadásában, kezelésében, linearitásában?
  • Kritika? Nincs kritika, ajánló, recenzió, nincsenek kritikusok, nincsenek ilyen „rovatok” a lapoknál — miért? Minél fejlettebb egy ország, annál kevésbé „felejti el” a rádiót — ez hogy lehet? Elitkultúra?
  • Internet mint disztribúciós felület / on demand / / podcast / audio könyvtár át tudja alakítani önmagában, intézményi elismertség nélkül?
  • Nincs youtube rádióra – ez végleg megöli a műfajt? (Itt sincs „rovat” a rádióra).
  • A „rádió” nem az AM/Fm adást jelenti, hanem a jelenséget, a csak-hangzó valamit

FESZTIVÁLOK

USA National Audio Theatre Festival

http://www.audio-drama.com/ http://www.theaudiodramadirectory.com/ http://natf.org/ http://www.radiodramarevival.com/

News parody / political satire show

Comedy talkshow

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:BBC_radio_comedy_programmes

Aktuális/hír

  • Conversational and personality-driven format
  • magazine, packaged pieces format