Tigris vagy birka
Somogyi Tóth Sándor rádiójátéka
Összefoglalás
A mindenki által szeretett nagymama halála után az értelmiségi házaspár válni készül. A Fiú – érzékeny fiatalember – felváltva bírja vallomásra apját, a saját maga számára is kegyetlenül őszinte válaszokat kereső filmrendezőt, és persze édesanyját – hogy mi is történt? Mióta érik mindez, hogyan függ össze a nagymama halálával, és persze a szülők házasságának elmúlt tizenhét esztendejével? Kiderül, a háttérben titkolt bajok is vannak: a rendező immár harmadik filmje bukott éppen meg, és bár tagadja, a rossz kritikákat egyre kevésbé viseli, ahogy azt is, hogy felesége, akitől elköltözött, láthatóan már új társat talált magának…
Színlap
Somogyi Tóth Sándor Rádiójátéka 1971-ből
Zenéjét összeáll: Kelemen László
rend: Barlay Gusztáv
Szan: Básti Lajos, Kállai Ilona, Benkő péter, Somogyvári Rudolf
Közreműk: Földényi-együttes, Földényi János vezetésével
Dramaturg: Kopányi György
Idillnek látszó családi élet: nagymama, papa, mama, ifjúkorban érkezett, szépen felnevelt gyerek, békésen pergő napok. Mígnem a nagymama meghal. Oda a családot összetartó szelíd bölcsesség, szülők házassága – egyik napról a másikra közlik fiúkkal, válni akarnak -, oda egy édes illúzió…
1971. november 8., Kossuth, 19.47 – 20.40
1997. május 24.
53p
A NAVA oldalán közölt adatok a hangjátékról:
Somogyi Tóth Sándor rádiójátéka
Szereposztás:
Fekete Zoltán, filmrendező – Básti Lajos,
Ottilia, a felesége – Kállai Ilona,
Attila, a fiúk – Benkő Péter,
Dr. Fábián – Somogyvári Rudolf
Km. a Földényi-együttes
A zenét Kelemen László állította össze
Dramaturg: Kopányi György
Rendező: Barlay Gusztáv (1971)
(GYÁRT.DÁTUMA: 1971.09.29 – ELSÖ ADÁS: K 1971.11.08 – idöpont: 19.47
ISMÉTLÉSI DÁTUMA: 1971.11.13/K/10.05; 1972.07.04/U/22.07;
1973.08.23/P/20.28; 1975.08.26/U/21.15; 1981.07.12/U/17.25;
1986.06.21/U/15.00; 1988.02.20/P/09.05; 1991.07.24/K/21.05;
1997.05.24/P/23.10; 2000.02.11/P/03.07.)
Ismétlések dátumai: 1972-07-04|2013-06-15|2018-06-16
NAVA ID-k: 1610992
Korabeli ajánlószöveg
Idillnek látszó családi élet: nagymama, papa, mama, ifjúkorban érkezett, szépen felnevelt gyerek, békésen pergő napok. Mígnem a nagymama meghal. Oda a családot összetartó szelíd bölcsesség, szülők házassága – egyik napról a másikra közlik fiúkkal, válni akarnak -, oda egy édes illúzió…
Szerző | |
---|---|
Rendező | |
Színészek | |
Dramaturgok | |
Korhatár - Ifjúságvédelmi skála | Szülői felügyelettel |
Korhatár rövid indoklása |
A párbeszédek bonyolultsága, a szöveg töménysége gyerekhallgató számára zavaró lehet – ez nem csupán a cselekmény követhetetlenségét okozhatja, hanem szorongást is kelthet, ha a szülők válásáról szóló darabot kiskorú egyedül, nem szülő társságában hallgatja. |
Státusz | Önálló mű | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rádiós műfaji besorolás |
Eredeti hangjáték |
||||||||||||
Hangfelvételt készítő rádió/műhely neve |
Magyar Rádió |
||||||||||||
Bemutató dátuma | 1971. november 08. 19:47 | ||||||||||||
Ismétlések adatai |
1972-07-04|2013-06-15|2018-06-16 |
||||||||||||
Játékidő | 53 perc | ||||||||||||
Eredeti korhatári besorolás | Nincs | ||||||||||||
Szereposztás |
|
||||||||||||
További szereplők |
Benkő Péter |
||||||||||||
Előforduló releváns játékterek | Otthon, Szórakoztató/vendéglátó létesítmény, Szakrális tér | ||||||||||||
Releváns földrajzi régió | Város | ||||||||||||
Időszinkronitás | Szinkron | ||||||||||||
Megidézett kor (magyar) | 1959-1989 Kádár-korszak | ||||||||||||
Szemléletmód, alműfaj, tematika |
Tárgyilagos |
||||||||||||
Szövegforma | DIalógus | ||||||||||||
Történetszál | Hálózattörténet | ||||||||||||
Narratíva/konfliktustípus | Keresés, Küzdelem, Élettörténet | ||||||||||||
Dramaturgiai egyéb adatok | Filmszerű, Nyitott végű | ||||||||||||
Történet időtartama | Több nap | ||||||||||||
Cselekmény kronológiája | Kronologikus | ||||||||||||
Felvétel helye | Stúdió | ||||||||||||
Effektek és technika | Mikrofonplánok, Tömeghang | ||||||||||||
Nyelvezet | Köznyelv | ||||||||||||
Főbb szereplőviszonyok | Magánéleti (nem szerelmi), Nemzedéki | ||||||||||||
Releváns társadalmi/kulturális/gazdasági/politikai - poszt/hivatás/tevékenység | Eltartott gyerek, Művész vagy tömegszórakoztató-művész (író kivételével), Orvos/gyógyító/ápoló | ||||||||||||
Releváns státuszváltozás és életesemény | Lélektani összeroppanás, Erkölcsi lelepleződés (negatív), Halál, Bukás | ||||||||||||
Narrátor | Férfi narrátor, Szereplő | ||||||||||||
Narráció helye | Rezonőr | ||||||||||||
Párbeszédek jellege | Férfi-férfi, Férfi-nő, Férfi belső monológ | ||||||||||||
Zenei jellemzők | Átvezetőzene, Főcímzene, Háttérzene, Diegetikus élő | ||||||||||||
Zenei tipológia | Tánczene/popzene/esztrád/liftzene, Kórus énekhang | ||||||||||||
Technikai adatok | Nem tudjuk azonosítani | ||||||||||||
Bemutató médium | Kossuth | ||||||||||||
Forrásmű címe | Huszonegy korsó sör | ||||||||||||
Forrásmű típusa | Novella, elbeszélés | ||||||||||||
Megidézett kor (nemzetközi) | 1970-1979 Hetvenes évek | ||||||||||||
Címkék |
nagymama, halál, film, rendező, filmkritika, válás |
||||||||||||
Társadalmi címkék |
Ifjúság helyzete |
||||||||||||
Említések |
Óbuda |
||||||||||||
Kódolás kész? | Kész |