„Ki az az Emília?” változatai közötti eltérés

A Rádiójáték wikiből
(Új oldal, tartalma: „Írta: Bárdos Pál Férj - Gábor Miklós Feleség - Vass Éva A felvételt Liszkai Károly és Komesz Zsolt készítette Zenéjét összeállította: Hegedűs Emmi ...”)
 
(Bárdos Pál: Ki az az Emília?)
 
(Egy közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva)
16. sor: 16. sor:
  
  
 +
== Bárdos Pál: Ki az az Emília? ==
 +
 +
 +
Sejtelmes zenével kezdődik az érdekes című rádiójáték. Csupán két
 +
szereplő alakítja a szálakat a kicsit több mint 30 perces történetben.
 +
 +
Az 1997-ben adásba került rádiójátékban Gábor Miklós hallható a férj
 +
szerepében, míg feleségét Vass Éva alakítja. Bár a szereplők a
 +
valóságban is házastársak, de a hangjáték története nem róluk szól.
 +
Egy férfi - a férj - titokzatos, suttogó hangon indított
 +
telefonbeszélgetéssel kezdi az eseményeket. Egy nő a konyhából
 +
érdeklődik a hangok után, de hamar tisztázzák, hogy a férj nem szólt a
 +
feleségének, az csupán képzelődik, hiszen senkihez sem beszélt az ura.
 +
 +
A hallgató a címet látva egyből azon kezd gondolkozni, vajon ki
 +
lehet az az Emília. Azonban hamar csalódás éri a kíváncsiskodókat: a
 +
férfi nem szeretőjének telefonálgat, hanem egy orvost akar elérni
 +
telefonon.
 +
 +
A feleség és férje viccesen évődnek az egész történetben, mesterien
 +
alakított párbeszédek tanúi lehetünk. Csípős megjegyzések, játékos
 +
szófordulatok, irónia, és csipkelődés jellemzi az egész rádiójátékot.
 +
Bár a férfi számos megjegyzést tesz felesége állandó alkoholizálására,
 +
süketségére, időnkénti amnéziájára és egyéb negatív tulajdonságaira,
 +
az asszony mégis mindig szelíden, viccesen válaszol a férfinak.
 +
Egyértelmű, hogy a "sértődések" csupán egy házasság kellékei, nem
 +
valódi sértettségre utalnak.
 +
 +
A hallgató azonban az elejétől érzi, valami nincs rendben a
 +
jelenetben, érezhető a feszültség, mintha a tréfálkozás csupán a
 +
hamarosan kitörő vihar előjele lenne.
 +
 +
Humor, sértődések, nevetés és igazmondás jellemzi a házastársak
 +
beszélgetését. Végig úgy tűnik, hogy a férfi vigyáz feleségére, óvja
 +
őt, orvosi eredményei miatt aggódik.
 +
 +
A férfi a fél órás hangjátékban végül ötször próbálja elérni
 +
telefonon az orvost, és a hívások közt eltelt időben, már az elején
 +
kiderül, ki is az az Emília. A hallgató azonban eleinte csalódott:
 +
hiszen túl hamar lelepleződik a titok. A türelmesek azonban a történet
 +
legvégén tanúi lehetnek annak a borzalmas felismerésnek, ami belengte
 +
az egész jelenetet: Emília sokkal jobban kapcsolódik a humoros párhoz,
 +
mint ahogy azt az elején gondolta volna a hallgatóság. Bár a történet
 +
többféleképpen értelmezhető, az utolsó mondatban megjelenik a
 +
borzalom, mely az elejétől kezdve ott bujkált a hangjáték zenéjében és
 +
mondataiban.
 +
 +
Kiderül ugyanis, hogy miért telefonálgat a férj, hogy miért nem veszi
 +
be az orvosságát, és az is, miért piszkálja az iszákos feleségét.
 +
Mindebbe azonban óriási szerepe van Emilíának, aki közelebbi "barátja"
 +
lehet a párnak, mint ahogy azt az elején sejteni lehetett...
 +
 +
 +
''Balázs Rita Rebeka'' 2011
  
 
[[Category:Bárdos Pál művei]]  
 
[[Category:Bárdos Pál művei]]  

A lap jelenlegi, 2011. június 29., 15:22-kori változata

Írta: Bárdos Pál

Férj - Gábor Miklós

Feleség - Vass Éva

A felvételt Liszkai Károly és Komesz Zsolt készítette

Zenéjét összeállította: Hegedűs Emmi

Dramaturg: Solténszky Tibor

Rendező: Varga Géza (1997)

Időtartam: 0:34:59


Bárdos Pál: Ki az az Emília?

Sejtelmes zenével kezdődik az érdekes című rádiójáték. Csupán két szereplő alakítja a szálakat a kicsit több mint 30 perces történetben.

Az 1997-ben adásba került rádiójátékban Gábor Miklós hallható a férj szerepében, míg feleségét Vass Éva alakítja. Bár a szereplők a valóságban is házastársak, de a hangjáték története nem róluk szól. Egy férfi - a férj - titokzatos, suttogó hangon indított telefonbeszélgetéssel kezdi az eseményeket. Egy nő a konyhából érdeklődik a hangok után, de hamar tisztázzák, hogy a férj nem szólt a feleségének, az csupán képzelődik, hiszen senkihez sem beszélt az ura.

A hallgató a címet látva egyből azon kezd gondolkozni, vajon ki lehet az az Emília. Azonban hamar csalódás éri a kíváncsiskodókat: a férfi nem szeretőjének telefonálgat, hanem egy orvost akar elérni telefonon.

A feleség és férje viccesen évődnek az egész történetben, mesterien alakított párbeszédek tanúi lehetünk. Csípős megjegyzések, játékos szófordulatok, irónia, és csipkelődés jellemzi az egész rádiójátékot. Bár a férfi számos megjegyzést tesz felesége állandó alkoholizálására, süketségére, időnkénti amnéziájára és egyéb negatív tulajdonságaira, az asszony mégis mindig szelíden, viccesen válaszol a férfinak. Egyértelmű, hogy a "sértődések" csupán egy házasság kellékei, nem valódi sértettségre utalnak.

A hallgató azonban az elejétől érzi, valami nincs rendben a jelenetben, érezhető a feszültség, mintha a tréfálkozás csupán a hamarosan kitörő vihar előjele lenne.

Humor, sértődések, nevetés és igazmondás jellemzi a házastársak beszélgetését. Végig úgy tűnik, hogy a férfi vigyáz feleségére, óvja őt, orvosi eredményei miatt aggódik.

A férfi a fél órás hangjátékban végül ötször próbálja elérni telefonon az orvost, és a hívások közt eltelt időben, már az elején kiderül, ki is az az Emília. A hallgató azonban eleinte csalódott: hiszen túl hamar lelepleződik a titok. A türelmesek azonban a történet legvégén tanúi lehetnek annak a borzalmas felismerésnek, ami belengte az egész jelenetet: Emília sokkal jobban kapcsolódik a humoros párhoz, mint ahogy azt az elején gondolta volna a hallgatóság. Bár a történet többféleképpen értelmezhető, az utolsó mondatban megjelenik a borzalom, mely az elejétől kezdve ott bujkált a hangjáték zenéjében és mondataiban.

Kiderül ugyanis, hogy miért telefonálgat a férj, hogy miért nem veszi be az orvosságát, és az is, miért piszkálja az iszákos feleségét. Mindebbe azonban óriási szerepe van Emilíának, aki közelebbi "barátja" lehet a párnak, mint ahogy azt az elején sejteni lehetett...


Balázs Rita Rebeka 2011