A hangjáték formanyelve

A Rádiójáték wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Hargitai (vitalap | szerkesztései) 2011. október 12., 03:23-kor történt szerkesztése után volt.

Felvétel

(Lars Nyre)

  • Multitrack Studio
  • Live Performance
  • Location Production: where a single microphone is used as a movie camera, and the actors perform many of their own sound effects (footsteps, doors, telephones, etc.) as they read the lines. Scenes are “shot” in various locations outside the studio, capturing the characteristic acoustic responses and background ambience of different places.


Az akusztikus környezet

(Lars Nyre)

  • Hang süketszoba
  • Érzékelhetetlen stúdió
  • Stúdió koncertterem (közönséggel)
  • Sokcsatornás szerkesztett
  • Szintetikus
  • Lebutított (telefon)
  • Külső rögzítőgép zaja




Ritmus

Jelenetek elválasztója

csend zene effekt


Zörejezés

Az effekt forrása

  • akusztikus
    • a megjelenítendő dolog saját hangja által
    • más hang által
  • szintetikus

Az effekt célja

  • létező hang megjelenítése
  • nem létező (fikciós) hang megjelenítése


atmoszféra

Folyamatos háttérzaj, ambience

Zaj

Nem a szereplő keltette zaj, passzív zaj

Zörej(szereplő keltette, előtér zaj)

  • Aktív / manipulatív zörej, amit a szereplő kelt
  • A szereplő testzaja (kabátsuhogás)


Beszéd

Dramaturgiai szerepek

  • Külső
  • Belső
  • Narráció
  • Kommentár

A személyes hang típusai

  • felolvasás
  • élménybeszámoló (szemtanú)
  • szerepjátszás
  • az eredeti személyiség megjelenése, kivetítése


Zene

Csend

Effekt

Hang módosítás =

Önálló hang =

A hang mint szereplő

közösen hallott

csak a hallgató-hallott

Hangtér

  • Reális (valós tér képzetét kelti)
  • Rendezői hangtér (a helyeknek sajátos dramaturgiai funkciója van)
  • Fent/lent irány technikailag nem lehetséges
  • A mikrofon áll, a szereplők mozognak
  • A mikrofon együtt mozog a szereplőkkel
  • "microfon of god" minden külső és belső hangot közelről hallunk

monó

Két irány lehetséges: előre és hátra (közel/távol)

sztereó

Előre/hátra mellett jobbra/balra tengely is megjelenik.

  • Mikrofonfüggöny (több fix azonosítási pont)
  • Jobb-bal-közép extrém helyzetek
  • Hangszórós lehallgatás esetén a valós térben megjelenő hangok (Reális hangtér)
  • Fülhallgatós lehallgatás esetén reális hangtér fejmikrofonnal (Kunstkopf/Dummy head recording (http://en.wikipedia.org/wiki/Dummy_head_recording)
  • Fülhallgatós lehallgatása hagyományos felvételnek: megjelenhet külső tér (reális) és képzelt tér (a középen szóló hang a hallgató fejének belsejébe lokalizálódik)


kvadró

5.1

Mikrofonplánok

sound design