Portal:Szignalok

A Rádiójáték wikiből

Tematikus szószedet



A rádió arculata

A rádió arculata (imidzse) megfelel a dizájnnak. A formátum a tartalom, az arculat a csomagolás.

A rádiós arculat a sonic (sound) branding, identity. Ennek egyik alapeleme a rádió neve. Névadással külön cégek foglalkoznak (http://www.igorinternational.com/process/naming-guide-product-company-names.php)


Zenei azonosítók (idents):

  • Opening theme
  • music bed
  • Bumper into break
  • Bumper out of break
  • Extro (the closing segment of the show)

Bumper, bump music / theme music: műsorazonosító szünetzene / zenei fel-vagy levezetője egy műsornak: magyarul szignál, de a bumper music lehet az adott műsor "végtelenített" zenei identifikációja a műsorelemek elején és végén, azaz olyan azonosító, mely szünetjel helyett kitölti a fölös időket. Also called a "ramp" in some circles, Bumpers are the musical beds or sound effects that lead INTO something. Morning shows will usually come out of a commercial break with some type of music before they begin talking...a small intro bed...these are BUMPERS...they are the buffer between two contrasting types of content...and psychologically "bridge the gap" in a listener's mind. Without bumpers, radio shows would give a choppy vibe...Bumpers provide flow without losing forward motion. Bumper into break Bumper out of break Hasonlóképpen a "Hamarosan visszajövünk" is bumper.

Michael Medved Show bumper
KNX newsradio ID-bumper

Clip: egy rövidebb egység, egységes rész a műsoron belül, műsorelem. -> Package

Cliff-hanger Egy mûsor drámai megszakítása, amit reklám követ, s mely helyzet megoldását csak a reklám után tudhatja meg a nézõ/hallgató. Újabban a hírrádiók is alkalmazzák: az „és most részletes híreink” mondat után 2 perces reklámblokk következik, s csak utána a részletek.

Continuity  Adásfolyam, a megszakítás nélküli rádióműsor, ahol a szó azokra a műsorelemekre alkalmazott, melyek nem "műsorszámok", hanem ami aközött van: bemondói megszólalások, műsorajánlók, pontos időjelzés, hírek, reklámok folyamatos egymásutánisága. "...ritkán volt olyan zenei élményem, mint a következő, egyvégtében, egy kis rejtett levegővétellel elmondott két mondat hallatán: A hadsereg válogatás nélkül tüzel, és orvlövészekkel tartja rettegésben a helyieket. Eleinte kevés lesz a felhő, napsütésre is számíthatunk, majd délnyugat felől megnövekszik a felhőzet. " (Forgách András ÉS 2011. máj. 6.)http://es.hu/forgach_andras;kemeny_dio;2011-05-05.html

Leitmotif: a recurring theme, associated with a particular person, place, or idea. It is closely related to the musical idea of idée fixe.Although usually a short melody, it can also be a chord progression or even a simple rhythm. -> Image song

Menu of content: "mai adásunk tartalmából"

Image song / character song: animéknél a szereplők karakterét bemutató dal, melyet a szereplőt hangban alakító színész énekel. -> Leitmotif

DJ "drop" Egy DJ műsor zeneközi szignálja. is a cued sample on a CD, vinyl record, MP3 sample or other audio file that is used to identify the DJ, a radio station or give hype to a DJ mix. A DJ "drop" can also be a sound effect, a blip of a song or a customized audio identification. DJs use "drops" to create a sense of energy in live radio and club mixes. It is also a way for the DJ to let the crowd know who made them dance so hard.

Celebrity artist dropA híres ember ajánlója is DJ drop "Hello, XY vagyok és ez az ZQ".

Celebrity DJ drop

Cameo híres ember vagy szerző, rendező megjelnése (pl. filmben) saját szerepében, rövid időre

Cameo lighting - reflektorfény, spot light


Credit, credit sequence, closing credit, end credit. A közreműködők nevének elhangzása. Pre-és post-credit jelenetek ehhez képest.

Dry DJ ID / Dry DJ Name Ident : A short dry DJ name ident voice over (no production, sound effects or music included).

Interval Signal: szünetjel (DX-rövidítésekben I/S)

Szünetjel

ID Állomásazonosítás (identification) [angolosan ejtsd: áj-dí] Pl: Kossuth Rádió, Budapest vagy Helyi Rádió, 102 MHz, Kishelyháza vagy Kishelyházi Rádió, 102 FM. Kereskedelmi rádióknál íratlan szabály a 6 percenként kötelezõ ID.

ID, station ID - USA: There are legal ID's that are usually 3-5 seconds long and required by the FCC once an hour on commercial stations...this is probably the only time you hear the station's call letters...and it's usually buried within a commercial break at precise times. Of course, if the station's call letters ARE the station's name, the legal ID requirement is loosened. Some people in the old school of thought in radio still refer to SWEEPERS and ID's as one in the same. They both DO identify the station, but a SWEEPER is more branding-oriented, whereas a pure ID is merely there to identify rather than brand an image.

Demo ID

Jingle: reklámdal, énekelt szignál, mely egy fülbemászó dallamra épül. Nowadays the most common form of a jingle is a radio station's on-air musical or spoken station identity.

Jingle Az 1950-es években született az USA-ban. "Today, the only statioons without musical call letters are probably either ultra-consertvative or penurious. Certainly, they are non-conformist. Not olya are call letters set to music, but so are the weather, the temperature, the time, the sports feature, the "discovery," and sometimes even the presentation of the number one record. The creation of these musical productions is not left to the ingenuity of station personel, it has become the work of specialists. ... creating special music for other stations." Bill Gavin: Are Jingles Becoming Passe Billboard, August 22 1964 p. 16. A "Dallas jingle mills" a legnagyobb gyártóközpont.

Liner: A written imaging phrase, sentence or sentences that a DJ says over an intro of a record or during a break between songs and spots. Usually, Liners stand by themselves and are meant to communicate concise imaging. Dry liner: dry sweeper

News Countdown: az 5 sípszó vagy annak megfelelő, azt zenei ágyba építő szignál. Zenénél: Prefading to time (music: instrumental/non-vocal)

Music bed(theme music): Aláfestő zene, gumizene, alázene: végtelenségig nyújtható háttérzene pl. hírek alatt. With oin asnd out: donut style. Háttérzene, általában hírek vagy a mûsorvezetõ beszéde alatt.

Music bed donut
Music bed donut

Stingera short sound clip used to divide sections of a radio program or podcast, also known as a sounder, identifying themselves on air. Not an element of imaging like a sweeper, but rather more of a raw audio "workpart". They are the building block audio IN a sweeper that is behind the voiceover. Stingers are quick and fast sound effects, in essence....for example, a basic stinger would be a "swoosh" sound. Intel's logo sound at the end of every commercial (the three little notes you associate with Intel) would be called a Stinger. It denotes a change in motion...and matches the brand.

Stinger

Sweeper: a rádióállomás szignálja. A short, pre-recorded sample used by radio stations as segues between songs that give listeners a brief station identifier or promo, generally 20 seconds or less: "You're listening to the soft sounds of [NAME] radio. Easy listening throughout the Bay area."Dry sweepers are voice only - no music or sound effects. A voice over and sound effects mixed together. Perfect for use as a transition between two songs. Sweepers are also known as liners, bumpers, radio imaging, sweeps, station imaging, stingers, IDs, promos, shotguns, voice overs, and intros. A 3-10 second "between the songs" attitude, positioning statement or station recall piece of audio that connects two songs. Sweepers are the MAJORITY of a station's imaging library. In commercial radio, there's a sweeper between every single song...to aid listener recall of what they're listening to...with the ultimate goal being to remind them that they're on B97 or whatever station it might be. It images the station brand in the midst of music flow.

Dry sweeper
Sweeeper

Sonovox:A 1960s style sonovox jingle. It's a voice over made to sound like a musical instrument

Sonovox demo

Radio imaging arculat: is defined as audio recordings that are played to promote a radio station. Other terms for radio imaging include are radio sweepers, promos, id's, station ids and liners for station imaging. A formátum a tartalom, az image (imidzs) a rádió arculata, "dizájnja".

A Kossuth rádió azonosító háttérzenéje (állomásbumper és szünetjel között

Promo 1. A radio promo is a short musical segment giving props and promotion to the radio D.J

A promóció rövidítése: az állomás saját magát reklámozó mindenféle aktivitása, mûsora.

The high energy/completely branded and fully produced segment, almost like a commercial, but not to sell a product, but to sell the station. Promos can be based on a station giveaway occuring that day/week, they can be "montages" of the big hits on the station, etc. Promos are the BIG FAT GRANDADDY in radio imaging. Your station promos, literally, DEFINE the vibe of the station and are the most important and tightly constructed piece of the radio station, outside of the music. You can play great music, but unless your promos drive home the mindset of your station's goals/audience/target, it's proven listeners don't stay. Promos sell the brand. Radio isn't tangible..yet we still have to make people buy into it...but how do you make people buy into an IDEA rather than something they can TOUCH? That's the great imaging and radio formula in the sky that stations are focusing on every minute of the day. A fully mixed promo with voice over, music and sound effects. This product is ideal for a radio station event, contest or show promotion

Well produced promo
HD promo

2. A promotional recording, or promo (more recently known as a radio single), is a recording issued on Vinyl, 8-track, Cassette, CD, MP3, VHS, DVD, or Blu-ray, and generally distributed free in order to promote a commercial recording.

Shotgun: rövid, velős szignál.

Szlogen, positioning line, tagline Egy állomás önmeghatározása, mellyel elkülöníti magát a többitõl, pl. „a nyolcvanas-kilencvenes évek legjobb zenéi”, "csak igazi mai sláger megy"

Szignál:(signature tune / title sequence/ opening sequence /Start sequence/ theme / theme song / intro / a műsor végén: outro, ending/closing sequence ) egy adott műsor kezdő aznosítása, néha a régi szünetjelnek megfelelő zenei állomásazonosító (jingle - hogy írnád át ezt magyarul fonetikusan?) is a kereskedelmi rádiókban (a 90-es évek elején). Az USA-ban ebben a formában ismeretlen, ma már (kb. 2006 óta) a Magyar Rádió sem alkalmaz külön szignálokat: minden műsorkezdéskor a Kossuth arculati zenéje szól. Külföldön angol nyelvterületen leginkább TV-k adáskezdő szignáljára alkalmazzák, mivel a rádióban nem nagyon van megfelelője. Moziban: opening sequence, title sequence (a feliratok, pl. http://www.youtube.com/watch?v=dL0lNGXoP8E).

Kossuth Krónika szignál a 90-es években
Kossuth Krónika szignál 2006 után (állomásarculati zene

Szignálpark: egy rádió minden használatban lévő szignálja, egységes arculattal.

Teaser Műsorajánló, műsorelőzetes. Fully produced elements that "tease" or give a "taste" of what's to come in a certain amount of time in the future. Some stations might put a TEASER before their first commercial in a break to the effect of..."Next, It's The Hollywood Minute!" followed by quick content teases. Then the last commercial in the break would be followed by the full content item. The teaser matches the full content item in production, image and purpose...and in radio, is a method by which we hope to give the listener a reason to stick through the commercials...almost like a treat on the other side. Holding listeners for as many continuous minutes as possible is the key to higher ratings...because it builds "TSL", or TIME SPENT LISTENING. TSL is one of the most determining factors in radio ratings formulas. High TSL=High ratings..so stations use various methods to keep listeners through the programming areas (commercial breaks) that tend to cause listeners to leave the frequency. Figyelemfelkeltő spot egy tévés show előtt, mely erre hívja föl a nézők figyelmét. Mozis megfelelője a -> trailer. A teaser (cold open / pre-credit) ugyanakkor filmen azt jelenti, hogy a főcím bejátszása előtt elkezdődik a történet.

Teaser

Trail radio trail: see teaser

Szelektor / adásvezérlő: az adott szuámot kiválasztó program, mely szabályok alapján dolgozik. Ha túl sok szabály van, a számok sorrendje sokszor azonos lehet. Egy alapelv, hogy minden nap 1-2 órával eltolódnak az azonos számok játszási időpontjai


Blooper (outtake, gag reel, boner) baki, bakigyűjtemény

Reklámokhoz kapcsolódó fogalmak

Ha harc, legyen harc

new 93q vs KILT


town crier A 19-20. században a kereskedelmi rádió (és a közszolgálati is) funkcióját a kisbíró/kikiáltó töltötte be http://www.budaipolgar.hu/helytortenet/kisbiro.html?query=kisb%C3%ADr%C3%B3 "Amint összegyűlt néhány közlendő hír, a bíró vagy a jegyző kiadta a dobot a kisbírónak, a dobolnivalóval együtt. A díjmentesen kidobolt hivatalos ügyek mellett doboltathattak helybeli s nem helybeli magánszemélyek is, nekik azonban fizetniük kellett.".


Cutaway Rövid szünet egy hálózati mûsorban a helyi állomás számára, melyben az saját mûsort (ID, reklám, hírek stb) adhat.

Commercial break, commercials, commercial announcement, spot A reklám (hirdetés, advertisement) amerikai médiabeli megnevezése.

Middle break Egy mûsor kellõs közepén a reklám vagy állomásazonosító szünet.

Public service announcement (PSA or P.S.A.) Kb. a társadalmi célú hirdetés amerikai megnevezése. Általában éjszaka sugározzák õket, még a kereskedelmi rádiók is.

Kisközösségi rádiózást népszerűsítő közérdekű közlemény

Straightvoice-talk-commercial Amerikai szokás: a mûsorvezetõ által felolvasott reklám, pl. betelefonálós mûsor közepén.

Spot: reklámszpot: recorded Radio advertisements as opposed to live reads

Fast talk in radio ads

Fast talk

Soundalike: olyan zeneszám, ami jogdíjak miatt nem eredeti, de erősen emlékeztet az eredetire (pl. reklámhoz zenei háttérnek).

Pre-roll, mid-roll, overlay, post-roll hirdetések: az online letölthető műsorszámokhoz kapcsolt hirdetések elhelyezése

Music mix

Beat Mix Your choice of music track hooks mixed together at exactly the same BPM (beats per minute)

Music Montage/collage/sampling Your choice of music track hooks glued together with an optional voice over. Hallgasd meg az EPER Doors-műsorának végén (31.30-tól) a mintát.

mashup/bootleg, Music-and-vocal collage. Egy ilyen kiadott zenei kollázs szükségszerűen alapértelmezettként sérti a szerzői jogokat, hiszen abból használ fel részleteket, sample-eket. Az első ilyen mashup a nagy botrányt kavart Bill Buchanan and Dickie Goodman (Buchanan & Goodman) "The Flying Saucer" c. lemeze (1956), mely a Világok harca parafrázisa és melyért a szerzőpárost beperelték. A per végén a szerzőpárosnak minden 89c-es eladási árú kislemez után 17 c-et kellett fizetnie, melyet a 18 felhasznált dal jogtulajdonosa között osztottak fel. (Forrás: Jon Leidecker: Variations 1). Eztuán elkészítették erre reagáló sampler-jüket, a Buchanan & Goodman On Trial-t. Egy korai magyar művészeti formája ennek a műfajnak a Kovásznai György: Hullámhosszok (1971) c. munkája, mely festmény-film is egyben.


Egy érdekes és egyedi felhasználási mód: Sound collages can occasionally be heard on the radio as well. They are used when a radio station is stunting towards an eventual format change. Broadcasted sound collages often contain random bits of music, movie clips, sound effects, and other audio which may or may not relate to the previous or upcoming format. In addition, they may be interspliced with messages prompting listeners to tune in at specific date and time to find out what the new format will be. After dropping its Free FM talk format, WFNY-FM in New York City played a sound collage for several hours on May 24, 2007 before returning to the rock format the station previously held. The collage was interspliced with messages inviting listeners to tune in "today at 5" in order to find out what format the station would adopt.

versioning / revival régebbi dalok felélesztése, átkeverése

Power Intro Your radio station name/DJ alias/script mixed powerfully into the intro of a popular song.

Music sweep, Több zeneszám egymás után, reklám vagy mûsorvezetõi megszakítás nélkül. A 80–90-es évek jellemzõ rádiós fogása. Az átkötéshez az egyes számok ritmusát szinkronizálni kell.

Time sweep, chart sweep A "music sweep" tömörített változata, amikor csak néhány zeneszám jellemző részletét (hook) emel ki a montázs egymás után. A 70-es évek New York-i DJ-i kezdték hosszú mixekbe rendezni a számokat, az FM adók műsorigazgatói pedig ugyanekkor kezdtek gyártani ennek megfelelő szignálokat (ill. rhythm and music track-eket egy hit recordhoz). Ennek a fogásnak megalapítója a Drake-Chenault Enterprise-ban, mely szindikált programomat készített, annak technikai vezetője, Mark Ford, aki "zenei műalkotásként" megalkotta a mega-sweepet (Drake-Chenault Enterprises (Mark Ford, engineer) "Rock and Roll Timesweep, 1970's", 1977) 45 perc. 1956-1981 (?): kronologikus sorredbe rakva 25 év No1 amerikai slágereit a The History of Rock and Roll c. sorozat részeként, (Forrás: Jon Leidecker: Variations 3 http://rwm.macba.cat/en/curatorial?id_capsula=584) melynek egyes egyórás blokkjait is hasonló mixek zárták. Theroux had Drake-Chenault chief engineer Mark Ford painstakingly assemble two kinds of annual montages: one of each chart-topping hit of a given year (in sequence) and the other of other key songs there was no time to play in full. Those #1 hit montages were reprised for the climactic final hour of the show—edited together back to back to create a fast-moving 45-minute medley of every chart-topping hit from 1955 to the present. (Wikipedia)

Time sweeper a bevezető adás elejéről
Time sweeper részletek a záró adásokból

A WLS (Chicago) szilveszter éjjel játszotta le az aktuális év timesweep-jét, méghozzá úgy, hogy a korábbi évek anyagához hozzárakta az újat. "During WLS Chicago's lifetime as a Top 40 giant, their various production wizards assembled an annual year-end montage of hooks from all the number one hits of the year. Every year, the new montage was spliced on to the end of all the old ones, and the whole thing was played on WLS after the stroke of midnight to ring in the new. This one, broadcast on January 1, 1985, covers the approximate time span of 1960 to 1985".


Hírműsor

http://www.newscript.com/glossary.html

actuality = sound bite

lead

live shot = élő tudósítás


lockout = kijelentkezés névvel és állomásazonosítóval

MOS Man On the Street = Voy pop

nat or natural or raw sound = atmoszféra vagy effekt

OQ "out cue" -- végszó

reader = az az előre leírt szöveg, amit felolvasnak és nincs benne más elem. Ha tudósító olvassa, akkor "voicer"

script = egy híranyag írott változata, amit felolvasnak

sounder = az egyes szegmensek előtti (pl. időjárás) szignálzene, vagy effekt

spot = reklám

tease = érdeklődést felkeltő előzetes, ajánló,

voicer - ld. reader

wrap - a tudósító által be- és levezetett tudósítás, közben helyszíni felvétel

zinger - színes, kis színes, ált. a hírek végén


Bemondók

News reader contest


Kikiáltó Falun kikiáltó (kisbíró, kidoboló), a telefonhírmondóban kimondó.

Anchor, anchorman: Amerikai megnevezése a bemondónak, tudósítónak, műsorvezetőnek. Általában egy hírműsor vagy más program műsorvezetője. Ha ketten vannak, akkor co-anchors a megnevezésük. Lehetséges a sporthíreket bemondó sports anchor, az időjárásjelentő weather anchor (TV-ben weather wo/man), vagy a helyszíni tudósító, a field anchor.

Anncr.: Announcer. See continuity announcer

Autocue: a televíziós adásban alkalmazott szövegvetítő berendezés, amelyet felhasználva a szereplő a kamerába nézve úgy olvashatja a szöveget, mintha fejből mondaná (teleprompter)

Audio describer színházi közvetítő http://emc.elte.hu/~hargitai/radiojatek.elte.hu/szineszkataszter/szinhazi_kozvetito.mp3

Back announc lekonf, lekonferálás, outro: Az előzőekben hallott műsorszám bemondása. ->intro

Continuity (UK) station break (US): a műsorfolyam műsorszámai közötti konferálások, műsorismertetés, aminek a felolvasója a continuity anouncer. Az adáselemeket összekötő szöveg. Continuity TV a tragikusan elhunyt Annie St John-nal

Continuity announcer Bemondó, aki felkonferálja a következő adást vagy zeneszámot. They introduce programs. Nem tartozik egyik műsorhoz sem, műsorok felett áll, a rádió akusztikus védjegye = bemondó = programme presenter = hallaa (Sweden, "hallózó"), signorine buonasera (Italy), They present news, introduce pop music etc.; host German: Sprecher/Ansager greek:parousiastis. Russian: Диктор


Correspondent or on-the-scene reporter = (kiküldött, helyszíni) tudósító is a journalist or commentator who contributes reports to a newspaper, or radio or television news, from a remote location.

Cue: egy anyag legeleje, felvezetése (intro) VAGY annak jelzése, hogy valaki mikor következik

Host, Radio Presenter, Anchor/man, DJ rádiós műsorvezető, akinek a hangja az adott műsor védjegyévé is válik (nem bemondó), azaz nem a rádió, hanem a rádió egyik műsorának vezetője. A mûsorvezetõ különféle elnevezései (Host: vendéglátó, Anchor: horgony, aki a „biztos alap” a mûsorban, akire támaszkodni lehet).Greek: radiofonikos paragogos radio productor German: Gastgeber (Guest-giver) or Moderator http://emc.elte.hu/~hargitai/radiojatek.elte.hu/szineszkataszter/balint_istvan.mp3

Intro felkonf felkonferálás: A következõ zeneszám vagy mûsorszám felkonferálása. DJs are allowed to speak only over the song's instrumental portion at the beginning. ->Back announce (outro) German: before: Ansagen end: Absagen

Felolvasó

Főcím felolvasó http://emc.elte.hu/~hargitai/radiojatek.elte.hu/szineszkataszter/focim_felolvaso.mp3
Stáblista felolvasó http://emc.elte.hu/~hargitai/radiojatek.elte.hu/szineszkataszter/focim_stablista_radio.mp3

Newsreader, hírolvasó 1950s, USA: "All staff people had to wear tuxedos after 6 p.m. The dominant note was one of cautious formality with the listener. The doctrine was that you were a guest in the home. The earliest hosts or masters of ceremony were very square, they had to be."



Station voice, állomáshang Egy állomás minden szignáljának ő a hangja http://emc.elte.hu/~hargitai/radiojatek.elte.hu/szineszkataszter/kossuth_station-voice.mp3

Narráció/narration (Voice over): összekötőszöveg.

Narrator / voice-over artist: aki elmagyarázza, hogy mi történik.

Presenter See Host

Reklámhang, Movie Trailer Voice


Talent, voice over talent: felolvasó. Sometimes it is effective to have an imaging voice of the opposite gender introducing the show and the host. Színész: stage actor.

Voice of God: a mindenntudó narrátor

Voice over: (Voice-over narration) The voice of the unseen narrator. Filmen ha a színész nem látszik, az ő hangja is voice over. A hangalámondásos "szinkron" is voice over.

Voice talent = voice actor (szinkronhang is) a voice over professional who interprets a script. Magyarul szövegfelolvasó, felolvasó, narrátor. (A műsor közreműködőit felolvasó nem narrátor, hanem felolvasó)

Voice tracking = cyber jocking / robojock, a technique to produce the illusion of a live disc jockey or announcer sitting in the studios of the station when one is not actually present. It refers to the process of a disc jockey prerecording his or her on-air "patter." A műsorvezető külön, előre veszi fel a konferálószöveget, amit később kerül a zene alá. Így egy DJ több rádió számára is dolgozhat egyszerre. Hátránya, hogy az adás élőnek tűnik, mégsem az, azaz veszélyhelyzetben nem tud reagálni. A példában jól hallható, hogy az állomásnevet külön mondta fel (feltehetően jónéhány név szerepel). Lásd: Iraki háború amerikai tévés műsorvezetője, aki mikrofonjának különböző oldalain más-más állomásnév volt, és kb. egy tucat állomásazonosítót mondott el a helyszíni feedben.

Blackout gag Gyors poénokra épülő jelenetelem (pl. korai rádiós showműsorokban)

Dub localization, localization, voice-over translation: szinkronizálás + valamennyi mértékű lokalizálás, a helyi kultúrával kompatibilissá tétel (vitatott, szükséges-e) (filmekben)


Egy zeneszám anatómiája

Egy dal részei:

Intro/Vamp -> Vocal: Verse -> Chorus (repeated) -> outro

Intro: opening section of a song or tune.

Vamp. All printed copies of songs begin with a few bars of music called the Vamp or Intro.nt a It is recognizable as the first musical statemet the top of the copy and it is further identified by the absence of a logic.

Verse. The selection of a song that precedes the chorus or is the A section in AABA pattern songs. The Verse follows the Vamp and is the first vocalizing of the text of the song. The Verse seldom contains heavyweight musical material. Since it is so scored in order to give preeminence to the information contained in the lyric, most often Verses can be ad libded without effort. (ad libitum: the speed and manner of execution are left to the performer)

Chorus (musical). The Chorus is the song. A section of the song that repeats itself at certain intervals.

Ostinato is a motif or phrase which is persistently repeated in the same musical voice. The equivalent in classical music is an ostinato, in hip hop is the loop and in rock music is the riff

Outro, Coda: a tail; i.e., a closing section appended to a piece of music (also called a "tag" or "outro")

Hook Zenében: egy zeneszám legjellegzetesebb 8–10 másodperce, melyrõl azonnal felismerhetõ. A kereskedelmi rádiók ezt a 10 másodpercet játsszák le azokon a felméréseken, amikor egyszerre több száz zenérõl derítik ki, mennyire tetszik a hallgatóknak. Tévében: a mûsor legdrámaibb, feszültséggel leginkább terhes része, amelynek feloldására kíváncsiak lesznek a nézõk (ekkor eldöntik, hogy nem kapcsolnak tovább), – ez a stratégia rádiómûsoroknál is alkalmazható.

Recitativo: prózai (beszéd) elem zenében

tail The end of a song

A zenék keverése

Konferálással /Speech link:

  • Straight link: szünettel, úsztatás, keverés nélkül
  • Voice over tail
  • Voice over tail with reprise
  • Segue under speech (mindkét számba úsztat)
  • Voice over tail - establish intro -. voice over to vocal entry


Konferálás nélkül:

  • Straight segue (crossfade) (=to continue at once with the next musical section or composition)

Egymásra indítás: hibás, diszharmonikus kapcsolat két dal között Flow: az egymást követő dalok harmonikus egymásra következése


Feladatkörök egy kereskedelmi rádióban

A kereskedelmi rádiók először a célközönséget és ezzel a hirdetői piacot határozzák meg és utána ehhez igazítják a tartalmat. A zene ugyanakkor felfogható a szórakoztató és informáló funkciók közötti kitöltő elemnek is.

Programming - a zenék rangsorolása: Zenei igazgató / szerkesztő: eldönti, hogy a rádióban mely zenék szólalhatnak vagy nem szólalhatnak meg (kapuőr)

Scheduling - a napi műsorfolyam ütemezése a hallgatók napi ritmusához (daily routine)

Content - a különféle típusú műsoridők feltöltése tartalommal

Zenei tesztelés: imádom, szeretem, elmegy, gyenge, nem akarom hallani többet kategóriák

Clockwheel: körrend