Mi szól Nizza üzleteiben?

A Rádiójáték wikiből

Mi szól Nizza üzleteiben?

(személyes felmérés)

A következő rádióállomások elérhetőek a nizzai lakosok számára

Rádióállomás Frekvencia

Rire et Chansons 87,7

Europe 2 88,1

Radio Chalom 89,3

MFM 90,3

Kiss FM 90,9

France Musique 92,2

RTL2 92,8

Nostalgie 93,5

Fun Radio 95,0

Chérie FM 95,8

RTL 97,4

TSF 98,1

RMC 98,5

NRJ 99,2

France Inter 100,0

Europe 1 101,4

France Culture 101,9

Nice Radio 102,3

Radio Classique 102,7

Fréquence K 103,4

France Bleu Azur 103,8

BFM 104,4

France Info 105,7

Riviera Radio 106,5

Skyrock 107,0

Személyes felmérés és eredmények

A felmérés céljából elsősorban pékségeket/cukrászdákat (boulangerie/patisserie) kerestem fel (Franciaországban a kettő általában egy helyiségben található). A meglátogatott 20 pékség/cukrászda közül 2-ben a Riviera Radio, 3-3-ban az RTL2 illetve az NRJ, 5-ben a Kiss FM, és 7-ben a RTL szólt. Arra a kérdésre, hogy miért éppen az adott rádió szól az üzletben, következőképpen válaszoltak az eladók és a bolttulajdonosok:

– Riviera Radio

Mind a két üzletben azt állították, hogy jó zenéket ad. Továbbá mivelhogy az üzleteket sok külföldi turista látogatja (sokszor le is ülnek, hogy ott helyben fogyasszák el a pékárut), ezért preferálják az angol nyelvű állomást.

– RTL2

Mind a három üzlettulajdonos azt állította, hogy szereti az RTL2 zenei választékát és otthon is ezt hallgatja.

– NRJ

Az egyik üzletben azt mondta a boltvezető, hogy amiatt, mert az állandó törzsvendégek szeretik az NRJ-t. A másik NRJ-t preferáló üzletben azt mondták, hogy nekik teljesen mindegy, csak szóljanak folyamatosan a legújabb slágerek. A harmadik esetben az eladó nem tudta megmondani, miért ezt az állomást választották.

– Kiss FM

Két üzletben az eladók azt állították, hogy a tulajdonos utasítására szól a Kiss FM. Három esetben azért hallgatták a Kiss FM-et, mert regionális állomás és sokat foglalkozik a Cote D’Azurrel. Csak egy üzletben válaszolták azt, hogy kedvelik a Kiss FM által kínált zenét.

– RTL

A feltett kérdésre ketten válaszoltak „nem tudom”-mal. Négy helyen azt mondták, hogy nagyon régóta hallgatják az RTL-t és szeretik a jólismert műsorokat. Az egyik bolttulajdonos pedig úgy vélekedett, hogy az RTL egy nagymúltú országos állomás, amely megbízható hírekkel szolgál.

RTL

A francia lakosság 80%-a hallgat rendszeresen rádiót, és a rendszeres rádióhallgatók 12,5%-a preferálja az RTL-t (2006-os adat, Médiamétrie). A rádióállomás az 1931-es megalapítás (Radio Luxemburg) óta egy külföldről sugárzott “periférikus” hálózatból a legnépszerűbb országos rádióvá (RTL, RTL Group tagja) nőtte ki magát. 1981 és 1999 között az RTL volt a leghallgatottabb rádióállomás. 2000-ben az RTL krízishelyzetbe került: elvesztette hallgatóinak egyharmadát, így meg kellett elégednie a második hellyel az újoncnak számító NRJ lett mögött. Azonban a statisztikák azt mutatják, hogy 2006-ban, hat év után, ismét az RTL volt a legnépszerűbb rádióállomás Franciaországban, a hallgatóinak száma eléri a 5,9 milliót naponta. (Médiametrie) Az állomás elsősorban a dolgozó közép-felső osztályt tekinti célközönségnek, és ennek megfelelően alakítja ki a műsorkínálatát. Az RTL műsorának 36%-át teszik ki a hírek, 32%-át a szórakoztató műsorok, 5%-át a zenék és 25%-át a sporttal kapcsolatos adások. (rtl.fr)

NRJ

Az évek során az NRJ Group márkanévvé vált az európai kereskedelmi rádiózásban. Jelenleg az NRJ-nek van állomása többek között Franciaországban, Belgiumban, Ausztriában, Svájcban, Németországban, Dániában, Oroszországban és Bulgáriában is. Franciaországban az NRJ Group működteti többek között – az NRJ-n kívül – a Nostalgie-t, a Chérie FM-et és a Rire & Chansons-t is. A fő szlogenjük a “Csak slágereket!”.

2000 és 2005 között az NRJ népszerűbb volt a nagymúltú RTL-nél is. 2006-ban azonban az RTL visszaszerezte vezető helyét. Ennek ellenére a az NRJ rádióállomás piaci részesedése továbbra is jelentősnek maradt (11,9%).

Kiss FM

A Kiss FM valóban a Cote D’Azur rádiója. Mindössze két körzetben fogható: Cannes és környéke, valamint Nizza és környéke. Azonban úgy tünik, meglehetősen népszerű Nizzában, elsősorban a helyi és a közlekedési hírek, valamint a zenei kínálat miatt. Naponta körülberül 75 000-en hallgatják.

RTL2

Az RTL2 országos rádióállomás elsősorban a dolgozó városi fiatalokat tekinti célközönségének. Ennek megfelelően alakítja arculatát és pop-rock zenei kínálatát. A cél, hogy tükrözze a középosztálybeli dolgozó fiatalok (30 év körüliek) ízlését és szellemét. Az RTL 2-t naponta több mint másfél millióan hallgatják. 1995 óta állandó növekedés mutatkozik a hallgatói közönség tekintetében (ötször annyi hallgatják 2005-ben mint 1995-ben). Az állomás piaci részesedése 7% körül mozog.

Riviera Radio

A Riviera Radio nevű angol nyelvű állomást az USA-székhelyű Morris Communications működteti. Köztudott, hogy sok angolszász cég található a Francia Riviérán, valamint rengeteg brit és amerikai turista tölti nyaralását Nizzában és környékén. A 20 éve működő Riviera Radio elsősorban ezeknek az angol anyanyelvűeknek az igényét elégíti ki. Az állomás a 70-es, a 80-as, a 90-es évek és napjaink zenéjét kínálja. A BBC News híreit prezentálja, valamint a helyi francia történéseket közvetíti angolul. Annak ellenére, hogy a Riviera Radio 200%-os növekedést produkált a piaci részesedést tekintetében az elmúlt három évben, az állomás továbbra is igen szűk hallgatói táborral rendelkezik (150 000 hallgató havonta).