„Műsorformátumok” változatai közötti eltérés

A Rádiójáték wikiből
307. sor: 307. sor:
 
Tudtommal nincs írott változata.  
 
Tudtommal nincs írott változata.  
  
=== Tudatos rádiómontázs / aircheck, művészi (programrádióművészet) ===
+
=== Tudatos rádiómontázs / aircheck, művészi (programrádióművészet) / found footage ===
 +
A művészetben ismert object trouvé mintájára hozták létre a Found footage terminust, mely "describes a method of compiling films partly or entirely of footage which has not been created by the filmmaker, and changing its meaning by placing it in a new context." Ennek mintájára a "talált hang" műfaji megjelölés lehet a rádióra alkalmazható.
 +
 
 
Ferdinand Kriwet hörtextjei 1965-69
 
Ferdinand Kriwet hörtextjei 1965-69
 
Élőben rögzített rádióközvetítések montázsa.
 
Élőben rögzített rádióközvetítések montázsa.

A lap 2011. május 6., 17:47-kori változata

Általában

1893: A hangközvetítés találmánya =Telefonhírmondó (a telefonközpontra építve) 1895: a rádió műszaki találmánya 1922: a rádió mint médium találmánya Technikai lehetőségek AM/SW: globális FM: lokális

Műszaki lehetőség vs. igény

Internet: globális

TV: 1950s vs. 1990s vs 2010s


Funkciók

  • Először a külső valóság hangzó részét továbbító-közvetítő elosztó funkció „we take you now to...” ill. nyilvános beszéd hallgatóságának sokszorozása
  • Utána hangfelvételek elosztó funkciója
  • A hangfelvétellel megteremtődik a hang manipuláció lehetősége (különféle időbeli felvételek, különféle hangerejűek manipulációja (popzene: hangos zenekar + egy énekes: technika nélkül lehetetlen) – később sokcsatornás felvételek
  • Rádióra írt, csak itt megjelenő műfajok
    • slágerlista
    • a zenei formátumrádióig (cirkuszi kikiáltó),
    • hangjáték (nem láthatatlan színház) – lehetne rádiófüggetlen is (lásd mozi), de nem nagyon lett
    • riportműsor –dok.játék: különféle helyszínek, idők összeválogatása hangban
    • betelefonálás: jelenidejű országos fórum, virtuáis-efemeris hallgatói-résztvevő közösségek létrejötte
  • Üzleti célú, közösségi, közszolgálati cél egy felületen / mint egy újságosstand teljes választéka
  • Maga is nyersanyag a művészethez, új jelenség – közös akusztikus élmény


Tartalomjegyzék

Dokumentumműsorok formátumai

Mi határolja el a formátumokat a kemény tényektől a teljes fikcióig? Vegyünk egy műsort a DNS-ről. Ha ismertetem, mi a DNS, akármilyen érdekes, vicces és jól felépített is a műsor, ez ismeretterjesztő műsor lesz, ha a tárgyról szól. Ha a DNS kapcsán emberekről, kutatókról, kutatásról szól és van benne valamilyen konflikust, és eredeti hangfelvételeket tartalmaz, akkor dokumentumjáték - pontosabban dokumentumdráma, mert a konfliktus a dráma sajátja. Ha viszont egy könyv adaptációja, mely a DNS felfedezéséről szóló önéletrajzi ihlehettségű mű, amit színészek játszanak, az már hangjáték. Ha a DNS kapcsán készült hangmontázs, az is hangjáték.

Tehát

  • Ismeretterjesztő műsor - egy adott témáról beszélnek, lényegtelen, hogy ki szólal meg, a beszélők "semlegesek", "akárkik" lehetnek, akik a témához értenek.
  • Riportműsor - emberek beszélnek magukról hangfelvéteklről, egy aktuális eseményhez kapcsolva, ahol a lényeg az esemény és nem a beszélő, de a beszélő szemszögéből mutatja be az eseményt
  • Dokumentumjáték - egy adott témáról vagy adott emberről beszélnek emberek hangfelvételről úgy, hogy a műsornak van egy főszereplője, akinek/aminek az életében fordulópont következik be, ill konfliktus alakul ki, erről szó la darab
  • Hangjáték - egy téma, ember vagy történet dramatizált változata, színészekkel eljátszva


Hír soundbite/interjú -- riportműsor -- ismeretterjesztő -- háttér // dokumentumműsor // dokumentumjáték // életrajzi-történelmi regény // fikció

NYERS DOKUMENTUM (aircheck / hangdokumentum)

Aircheck (rádióadásból készített) Megfelel egy korabeli újság dokumentumértékének. (mint a korszak eseményeinek dokumentuma és mint a sajtó történetének dokumentuma)

July 20 1969 CBS Radio News 5pm - first hourly after continuous coverage of landing
Sept 11 2001 - ABC Radio 9am hourly
WCCO Storm - 7-3-1987 Tornado Warning
Rádió Budapest 1 a német megszállás után


Hangdokumentum (valamilyen külső helyszínen készített) Megfelel egy korabeli fotó dokumentumértékének.

Kossuth Lajos 1890


SZOCIOGRÁFIA/DOKUMENTUMDRÁMA

Sociography

"Konfliktusnak lennie kell" - nincs megoldás, csak "láthatatlanul belógatott mikrofonnal" bemutat életeket, élethelyzeteket azok drámai fordulópontjában - ennyiben a klasszikus drámával rokon műfaj -, értékelés nélkül: a hallgató dönt.

"Bentlakós" dokumentumműsor egy közösség életéről

20-as Stúdió: Szűzgarázs (zenehasználat)
Szűzgarázs: intro

Narrált, helyszíni felvételekkel illusztrált (ill. a helyszín vagy egy esemény a főszereplő)

40 nap Everest

Ez esetben a hangfelvétel tudatosan készült az egyik szereplő által.

Borenich Péter: Először a lélek hal meg

Először a lélek hal meg

Dokumentumműsor az Alzheimer-kórról.


Great Barrier Island

Sample

Web: http://www.radionz.co.nz/national/documentaries/great-barrier-island

Producer Radio New Zealand National / David Steemson

Length: 4x12 min

Content genre: Documentary, presenting life at a particular location

Content types: Narrator-producer, atmosphere recorded locally, interviews recorded locally on the spot

Online extras: Teaser text, download option

Produced for Radio New Zealand

ISMERETTERJESZTŐ

Popular science


(stúdióban felvett)

Bizánc


A Brief History of Infinity: Space and the Universe

Sample

Web: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/documentary_archive/5349064.stm

Producer BBC WS

Since: First broadcast September 2006

Length: 2x22 minutes

Content: "Astronomer Heather Couper takes us outside the known universe, and tries to measure whether it has a beginning and end."

Content genre: Documentary - "A heavy enterntainment production"

Content types: Astronomer-narrator, sound effects, music bed, interviews, soundbites with radio play elements

Content Structure: Narration - soundbite-teaser - uses BBC archive radio play (HHG) - interviews (phone or recorded on spot)

Online extras: Teaser text, download option

Produced for BBC WS


Ismeretterjesztő-történelmi-stúdióbeszélgetéssel és dokumentumokkal

Éhinség Ukrajnában

Zenei dokumentumműsor

Burning down the house The Talking Heads Story - BBC Radio Music Documentary

Életrajzi-ismeretterjesztő dramatizált "hangos tankönyv"

Echnaton

Életrajzi-monologikus+dramatizált-hangjátékszerű

Theremin

Politikai történelmi visszaemlékező

Az utolsó dominó (Domány András)

Dramatizált, de eredeti hangdokumentum alapján

Szálasi
All American Boys

Dramatizált, többszereplős, színészekkel rekonstruált, de hangdokumentumokkal kiegészített. First of two plays by business writer and broadcaster Margaret Heffernan about the collapse of US company Enron in 2001, combining drama with audio archive from Senate hearings.

Power Play


ELŐADÁS, FELOLVASÁS

Tanulmány előadása a rádióban Babits Mihály - stilustorteneti radioeloadas sorozat- gitka-kozepkori himnuszok-swinburne - kosztolanyi halalara

Babits előadása

Ez az előadás nem csak témája és kora miatt érdekes (tudománytörténeti/kutatástörténeti), hanem azért, mert nem újságíró által készített ismeretterjesztő műsor, hanem elismert kutató (ez esetben író) által írt és felolvasott tanulmány. Elképzelhető, hogy később megjelent gyűjteményes kötetben.


Bartha Dénes - Haydnról (1959) V/1. rész

Bartha Dénes előadása


Nyilvános tudományos előadás közönség előtt / Lecture / Series


The Galileo Lecture series

Sample

Web: http://www.radionz.co.nz/national/lecturesandforums/the_galileo_lectures

Producer Radio New Zealand National in partnership with the Royal Society of New Zealand.

Since: This six-part series plays in our Sunday Feature slot beginning on 13 September 2009.

Length: 43 minutes (series: 6x43)

Content: recorded live in front of an audience (edited later)

Content types: Musical intro, poetic style introduction by a narrator, applause, lecture

Online extras: Teaser text, download option, picture of lecturer

Produced for Radio New Zealand


Mindentudás Egyeteme előadásai

A "műkedvelő" közönség előtt tartott előadások megjelentek szöveges transzkript, rádió, TV formátumokban is.


Egyetemen egyetemisták előtt elhangzott előadások.

Szabolcsi Bence tanít A verbunkos születése

A Zeneakadémián tartott előadások felvétele, diákok kérdéseivel, az előadó zongorajátékával. Rádióra készült eredetileg (1964-67), 1980-ban egyet hanglemezen is kiadtak.


PORTRÉ

Egy valamilyen szempontból fontos ember életének bemutatása (portré/életút-interjú-életrajzi beszélgetés) VAGY Egy korszak bemutatás egy ember élményein keresztül (mikrotörténelem - elbeszélt történelem) ill. e kettő vegyítése

Poszler György

Vonzások és taszítások, 3 részes portré


ANGOL MŰFAJI MEGHATÁROZÁSOK

Drama documentary (docudrama) (as contrasted to documentary feature) features dramatized re-enactments of actual historical events / mixing audio recorded from the real world, such as interviews, and fictional scenes. The docudrama is a fact-based representation of real events. It may represent contemporary social issues--the "facts-torn-from-today's-headlines" approach--or it may deal with older historical events.

Hírek-dokumentum- történeti személyiségről szóló dráma – történeti helyzetben zajló fikciós dráma



Documentary feature, documentary: Eredeti hangdokumentumokból összeállított műsor. Dokumentumműsor A radio documentary or feature is a radio documentary programme devoted to covering a particular topic in some depth, usually with a mixture of commentary and sound pictures. Some radio features, especially those including specially composed music or other pieces of audio art, resemble radio drama in many ways, though non-fictional in subject matter, while others consist principally of more straightforward, journalistic-type reporting – but at much greater length than found in an ordinary news report.

Docuimentary play (not used) Dokumentumjáték.: rendezői ívet kapott dokumentumműsor. „mikrofonnal írt hangjáték” a 20. sz. első harmadában létrejött, az avantgárd képzőművészet montázstechnikáját alkalmazó szinjátéktípus, mely eleinte aktuális (gyakran politikai) tények (újsághírek, jegyzőkönyvek, okmányok, bírósági akták, statisztikai adatok, beszédek, levelek, ill. az adott korszak hangulatát, közfelfogását jellemző, tükröző más eszközök, dokumentumok stb.) irodalmi átformálás nélküli színpadra állításán alapult az agit-prop. színpadok egyik fő színjátéktípusaként. A szcenikai megoldásokat és a valóságos személyeket alakító színészek játékát a reális megjelenítésre korlátozta, a közönségnek az aktualitás, a hitelesség és a kortársi részvétel élményével szolgált. Később a dramaturg által a tényanyag megváltoztatása nélkül már művészileg megformált, szerkesztett (csoportosított), kommentált dokumentumjátékot dokumentumdrámának nevezték el. A dokumentumjáték a rádiós, majd a televíziós műfajok között terjedt el és vált népszerűvé. – Ir. Bozó L.: A dokumentumjátékról (1966).

Persona non grata Bozó L.: A dokumentumjátékról (1966). 1978 Nagypapa és a világtörténelem. Dokumentumjáték. Magyar Rádió. 1989 Kossuth szerelme. Dokumentumjáték. Magyar Rádió. Csapó György, Csapó György, Weiss, Peter: A frankfurti Auschwitz-per Glen Gould Az 1960-as és 70-es években hét különleges rádióműsort alkotott, („rádiós dokumentumjáték kontrapunkt technikával”), melyek egyesítették a dokumentumműsor, a dráma és a zene jellegzetességeit

A „Nemzet csalogánya” címmel Blaha Lujzáról készült zenés dokumentumjáték rádiós bemutatója alkalmából

SZÖKÉS KÖZBEN - MÁMOR - Két dokumentumjáték. Stefka István Nemeskürty István Édes Erdély című dokumentumjáték


Historical fiction: the historical setting is a mere backdrop for a plot involving fictional characters.

Docufiction: fikciós mű dokumentum formában elbeszélve; nem áldokumentum, mert nem célja, hogy a befogadó azt higgye, hogy dokumentumot lát; csak egy műfaji kifejezési forma. Mockumentary (also known as mock documentary) is a genre of film and television in which fictitious events are presented in documentary format. Áldokumentum, célja, hogy a befogadó azt higgye, hogy dokumentumot lát. Fiction: narrative driven stories (crime and detective stories, ghost stories, great trials, love stories, mysteries, thrillers) rom-com (romantic comedy) cops and robbers or crims or Brit-crim or gangster 'survival story' (war, safari, and disaster) 'fantastic genres', including fantasy, horror and science fiction 'Film noir'

Dramatisations of classic novels and contemporary fiction = Adaptation A radio play that takes a novel, play, or film other text as its source. It uses story events, characters, settings, and other elements, and then translates them to the medium of sound.

Event drama that captures the imagination and the truth Élő rádiószínház: Plays recorded in front of an audience bring energy and warmth Live Performance: where actors, sound effects performers, engineers and musicians gather and perform the script in real time, either in a sound studio or in a theatre with an audience. 'Dear Diary' play and Audio Diary Monologue or Linked Monologues

quizzes

topical shows


fairy tale (mesejáték)

musical

Experimental - as, for example, wordless radio piece Soundscape Allegory - an extended metaphor, working on two levels - the plot events AND meanings external to the play

Remote broadcast from local theaters and opera houses. Színházi közvetítés http://www.savoyhill.co.uk/technique/genre.html


Drama CDs have effectively become well-known among Japanese anime and manga fans since many manga that become anime are later able to produce drama CDs using the seiyū, or voice actors, that voiced the characters from the anime (see Radio drama in Japan)



Színház és hangjáték

Keresők avagy a lány neve http://kereso.nava.hu/nava/public/popup_details.php?doc=754586 Duna TV, hangjáték hangjára tátogó színészek + YOutube: Keresők jelenetek.


ÖNÁLLÓ MŰFAJI : RADIO ART

Rádiótanulmány

Művészi... hangjáték? Dokumentum? Ismeretterjesztő? Önálló művészi alkotás, hangmontázs

The medium is the massage - McLuhan

Hanglemezen adták ki, az azonos című könyv hangos változataként. Filozófiai montázs.


Artistic Documentary

Glenn Gould's Solitude Trilogy Three Sound Documentaries

Latecomers - Glenn Gould 1969
The Quiet in the Land 1977

Tudtommal nincs írott változata.

Tudatos rádiómontázs / aircheck, művészi (programrádióművészet) / found footage

A művészetben ismert object trouvé mintájára hozták létre a Found footage terminust, mely "describes a method of compiling films partly or entirely of footage which has not been created by the filmmaker, and changing its meaning by placing it in a new context." Ennek mintájára a "talált hang" műfaji megjelölés lehet a rádióra alkalmazható.

Ferdinand Kriwet hörtextjei 1965-69 Élőben rögzített rádióközvetítések montázsa.

Apollo America
Voice of America

Six of Kriwets legendary Hörspiel works / sound collages originally broadcast on German radio and previously unreleased: ‘Apollo America’ (1969), ‘Voice of America’ (1970), ‘Campaign’ (1973), snapshots of American media at the beginning of the 1970s; ‘Radioball’ (1975) and ‘Ball’ (1974), reflecting soccer sports in Germany in the 1970s; and ‘Radio’ (1983). His aim being to compose a work of perception derived from all information he gathered on radio and television about the Apollo 11 launch. He describes these as “Hörtexts, Radio Texts” – radio pieces composed of noise and sound bite and samples. Kriwet’s works are an attempt at communicating an idea of listening to something that constantly surrounds us on short, medium and long wave frequencies. His politically engaged and avant-garde approach was influenced by aesthetic and Conceptual currents in Constructivism, New Music, Beat Generation and Pop.


Chance radio / performance (absztrakt rádióművészet)

John Cage: Imaginary Landscape No. 4 for 12 radio receivers

http://www.youtube.com/watch?v=5A4kcW1QnIk&feature=related
Imaginary Landscape No. 4

In the composition for 12 radios, 24 performers, and director, two performers each operate radios whose kilocycle, amplitude, and timbre changes are notated. The score was conceived using the same methods as those used for the composition «The Music of Changes,» namely the factors of chance adapted from the Chinese «Book of Changes.» According to Cage, this complex and time-consuming compositional process has the following goal:

»It is thus possible to make a musical composition the continuity of which is free of individual taste and memory (psychology) and also of the literature and ›traditions‹ of the art. The sounds enter the time-space centered within themselves, unimpeded by the service to any abstraction, their 360 degrees of cricumference free for an infinite play of interpenetration. Value judgments are not in the nature of this work as regards either composition, performance, or listening. The idea of relation being absent, anything may happen. A ›mistake‹ is beside the point,, for once anything happens it authentically is.« (Quelle: John Cage 1952, zit. nach: ders. , Silence, 1967, Cambridge Mass. S. 59.) http://www.medienkunstnetz.de/works/imaginary-landscape-4/

The piece was scored for radios because Cage had absolutely no idea what sounds would come from their speakers. This was one of his first works that used chance operations to determine structural elements. His idea was to liberate music from his own taste, his concerns and his ego. Imaginary Landscape No 4 is seldom performed – and will not be performable at all when analogue radio is switched off in a few years – «Imaginary Landscape No. 4»


John cage RADIO MUSIC -1956- for one to eight performers, each at one radio

http://www.youtube.com/watch?v=QzfndMcKXOo
Radio Music

Radio Music is a work composed using chance operations. The 8 parts indicate between 26 (part E) and 64 (parts C and G) different frequencies between 55 and 156 kHz, notated using numbers (and not using conventional staves, like in Imaginary Landscape No.4). Lines indicate silences, "expressed by maximum amplitude". The number of silences varies between parts: from 9 in part D to 27 in part G. Cage mentions that every part is in 4 sections, with or without silences between them, to be programmed by the player(s). The published score consists of a title page and 10 typed leaves containing 8 parts (parts C and G 2 pages each).


Karlheinz Stockhausen – “Kurzwellen” for six players (1968).

Kurzwellen
http://www.youtube.com/watch?v=kF1EB5I1-fo

Kovásznai György: Hullámhosszok (1971) + KÉP!!! Ez már mozi!

Hullámhosszok
http://www.youtube.com/watch?v=7yHRVngb4YU&feature=related


Hangművészuet (nem rádió-specifikus)

JAJA-Hoertext (1965)]

Ferdinand Kriwet

Hangjátékok

Mit ír a wikipédia: The terms "audio drama" or "audio theatre" are sometimes used synonymously with "radio drama" with one notable distinction: audio drama or audio theatre is not intended specifically for broadcast on radio. Audio drama, whether newly produced or OTR classics, can be found on CDs, cassette tapes, podcasts, webcasts and conventional broadcast radio. "Radio drama documentaries" are also called "feature". With 21st-century technology, modern radio drama, also known as audio theater, has experienced a revival, with a growing number of independent producers who are able to build an audience through internet distribution. Currently, podcasts are the most promising distribution format for independent radio drama producers. Podcasts provides a good alternative to mainstream television and radio because they have no restrictions regarding program length or content.

Formanyelv:

mikrofonplánok,
ritmus
színek (jelenetek) elválasztója
zörejezés (atmoszféra, zaj (távoli)/zörej(szereplő keltette), beszéd (külső/belső/narráció/kommentár), zene, csend, effekt (hang módosítás vagy önálló hang), sound design
közösen hallott, csak a hallgató-hallott
monó-sztereó-kvadró-5.1

Rádióra írt hangjátékok

Szinkronszerű

Szíriusz kapitány. Írta: László Endre.

Szíriusz kapitány színre lép sorozat

1. Két és fél vendég érkezik a Földről 1977.07.10

Sikeres lett rádiójátékként, de kiadták könyv formában is. (Móra kiadó, 1980-as évek) Nem realista hangkulisszákkal, inkább szinkronszerű.


Douglas Adams - Hitchhikers Guide To The Galaxy BBC

A pilot programme was commissioned in March 1977, and was recorded by the end of the following June. A second series was commissioned in 1979, transmitted in 1980. Episodes of the first series were specially re-recorded for release on LP records and audio cassettes. After the 1980 transmissions of the second radio series, the first series was adapted for television and in turn was followed by five novels, a computer game, and various other media formats. Adams considered writing a third radio series to be based on his novel Life, the Universe and Everything in 1993 but the project did not begin for another ten years after Adams' death in May 2001. Dirk Maggs, with whom Adams had discussed the new series in 1993, 1997 and 2000, eventually directed and co-produced radio series adaptations of that novel, as well as So Long, and Thanks for All the Fish and Mostly Harmless. These became the third, fourth and fifth radio series transmitted in 2004 and 2005.

Galaxis Útikalaus Stopposoknak

Douglas Adams rádiójátéknak írta, aminek sikere után a BBC TV kb. azonos szereplőkkel tévéjátékot készített, majd ezután készültek el az immár világhírt adó könyv változatok (az lefordítható volt). Később pedig a többé-kevésébé megbukó nemzetközi mozifilm.


Superman BBC

The Adventures of Superman was a long running radio serial that originally aired from 1940 to 1951, adapted from the DC Comics character.

Superman 1. rész: Baby from Krypton 02.12.1940

A képregény sikerén felbuzdulva amerikai országosan sugárzott rádiósorozat, mely heti 3-5 alkalommal egyenként 15 perces részekkel jelentkezett, melyek kb 2 hetes (6-10 részes) al-sorozatokba rendeződtek (kb. mint a Szíriusz kapitány). Összesen kb. 1000 részt (episode) ért meg. Később lett tévé- és mozisorozat. A TV megjelenésével a sorozat egyből átköltözött az új médiumra, 1952 és 58 között több, iommár 22-22 perces és 13 részes sorozatokat alkotott (egy FF és egy színes évad, 104 epizód)


Dokumentumszerű-realista

Szakonyi Károly: Milyen nap van ma? 1971

Rádióra írt dráma. Realista,dokumentum jellegű hangkulisszák, színészi játék.

Milyen nap van ma?

Megjelent az Albérlet és filodendron c. gyűjteményes kötetben. Szakonyi Károly Életműsorozata sorozat, Stádium kiadó.


Vágó Péter: A boszorkány 1974

Rádióra írt szocialista rádiószatíra. Realista,dokumentum jellegű hangkulisszák, színészi játék, "mozgó mikrofon".

A boszorkány

Írott formája nem ismert.


Rádiószerű

vagyis a mű legjobban a rádió médiumán keresztül érvényesülnek: sem szöveg, sem kép nem adja vissza


A másikember Írta Vinnai András MR1 Kossuth Rádió, 2009.

Másikember


A 13 tökmnidegymi Írta Vinnai András 2006. március 19. – Petőfi Rádió 13:16-14:18

A 13 tökmnidegymi

(mesejáték)


Keresők, avagy a lány neve Írta Molnár Péter, rendezte vajdai Vilmos

Keresők

Először hangjátéknak készült, majd a színtársulat (TÁP Színház) a hangjáték hangjára némán eljátszotta a darabot színpadon is. Ebből tévéközvetítés is készült! Egyes részei videoklipnek is elkészültek, hasonlóan a hangjáték hangjára.

http://www.youtube.com/watch?v=gzSybmWS4hw


"Áldokumentum"

Világok harca Írta: H.G.Wells könyve nyomán Orson Welles és Howard Koch

1938.10.30. War Of The Worlds

Realista, de nem a "valóságot", hanem egy rádió műsorát imitáló hangjáték, akkor még majdnem kortárs könyv alapján

biographical plays

Simply dramatising someone's life is a non starter - the rule of thumb is will the play work if you substitute the name of the famous person for a name like Smith. If the answer is no then it probably isn't a good play and the answer is no we don't want it. Your subject also needs to be someone about whom the audience care about.


comedy drama

Characters and situations that are rooted in a reality the audience will recognise or easily engage with.(vígjáték) Radio comedy, or comedic radio programming, is a radio broadcast that may involve sitcom elements, sketches, and many other forms of comedy found on other media.


Hangoskönyv

Nem rádiószerű. Egy színész vagy a szerző olvas fel mindenféle változtatás nélkül egy könyvet elejétől végéig.


Sorozat

Drama Series

i.e. plays with a self contained storyline with characters who follow through from episode to episode. A television series that is intended to be broadcast as a finite number of episodes is usually called a miniseries or serial (although the latter term also has other meanings). A short run lasting less than a year is known in the United States and Canada as a season and in the United Kingdom and (not necessarily) the rest of the PAL countries as a series. Many serialistic shows begin with a "Previously on..." (such as 24) introduction before the teaser. sorozatokat jelöl, ahol a főhős, illetve a hősök egy csoportja azonos, de minden epizód önmagában lezárt egység. Ilyenek rendszerint a detektívsorozatok, mint például a Derrick vagy a Columbo.


Drama Serials

Serial (soap operas) Serials in television and radio are series that rely on a continuing plot that unfolds in a sequential episode by episode fashion. Often these shows employ recapping segments at the beginning and cliffhangers at the end of each episode. Such shows also place a demand on viewers to tune in to every episode to follow the plot. A 'serials' a valóban folytatásos művek gyűjtőneve, azoké, ahol lényeges az előzmények ismerete és az epizód végén fönn marad a hangsúly, a néző izgatottan várja a folytatást. Ilyen például a Dallas.



Irodalmi folyóiratok

Megfelelnek a hagyományos, havi vagy heti folyóiratoknak, riportokat és első vagy másodközléseket hoznak. Az első közléseket sehol sem jegyzik (Lásd: Szépirodalmi Figyelő, mely számtalan hazai folyóirat első közléseit gyűjti közös repertóriumba, de a rádióban közölteket - sem verseket, sem rádióra írt hangjátékokat - nem. A színházi lapok a színházak minden kis produkcióját jegyzik - kritika, ajánló stb. formájában - a rádióban elhangzóakat nem.



Tudományos magazinműsorok

Ismeretterjesztés - franciául

Ismeretterjesztés - németül

Short science daily shows

Pulse of the Planet

Sample

Web: http://www.pulseplanet.com/

Producer Jim Metzner

Since: 1979! over 5000 episodes. Online archive back to 1998

Length: 120 seconds daily

Content types: "tracking the rhythms of nature, culture and science worldwide, blending interviews with extraordinary natural sound". Programs are day or season specific or not. Includes mini series of few episodes. The most radio-like program of all: topics are related to the sounds of nature.

Content Structure: Narration+interviews (soundbites)

Online extras: Blog, educational resources. Full transcript.

Produced for over 209 public and commercial stations around the world and on the Voice of America and the Armed Forces Radio Network, reaching over 415,000 listeners daily.

Support: National Science Foundation.


EarthSky (formerly Earth & Sky)

Sample

Web: http://earthsky.org/

Producer Earthsky Communications Inc., Austin, Texas

Since: 1991

Length: 90 second shows daily 60 second spanish shows

Content types: Day specific and not day spceific content

Content Structure: Narration+interviews (soundbites)

Online extras: Content available in written form (with pictures, videos, and more text)

Produced for AM/FM radio public and commercial stations internationally for free, and online "The EarthSky broadcast network consists of 1,200+ outlets across the United States and the world. Our daily audio programs are heard approximately 4 million times each day in the U.S. alone."


Science Update

Sample

Web: http://www.scienceupdate.com/

Producer American Association for the Advancement of Science

Since: 1988/online archive since 2001

Length: 60 second daily

Content types: not day spceific content

Content Structure: Narration + phone interview (soundbites)

Online extras: Full transcript. Search by topic. Podcast: Weekly Edition

Produced for ONLY USA commercial radio stations on a barter basis. The show is packaged with one minute of advertising.


Scientific American podcats

Sample

Web: http://www.scientificamerican.com/podcast/

Producer Scientific American

Length: 60-Second daily / weekly

Content types: 60-Second Science daily, 60-Second Mind, 60-Second Earth weekly series + Science talk "more or less weekly" podcast with longer interviews (30 min)

Content Structure: Narration with sound effects and radio play elements

Online extras: Full transcript.

Produced for podcast



Weekly podcasts

USGS CoreCast

Sample

Web: http://www.usgs.gov/corecast/

Producer US Geological Survey, Department of the Interior USA

Since: (one episode weekly, 150 episodes until 2011)

Length: 5-10 minutes

Content types: various reserach results by USGS scientist

Content Structure: Narration + full phone interview

Online extras: Full transcript. Donwload.

Produced for Podcast "the official USGS podcasting site"


Similar type shows:

This week at NASA http://www.nasa.gov/multimedia/podcasting/index.html
NASA Earth, Solar System etc.


Personality talkshow

Explorations in Science

Sample

Web: http://mkaku.org/home/?page_id=5

Producer Michio Kaku, theoretical physicist, popularizer of science, host in TV and radio shows, author of bestselling popular science books.

Explorations in science: by WBAI; (pre-recorded)
Science Fantastic live 3 hour long talkshow sindicated on 90 commercial radio stations around the country with live listener phone calls

Length: 1 hour weeekly / 3 hours weekls

Content types: live talk show (monologue) with pre recorded phone interviews

Content Structure: Monologue narration + phone interviews

Online extras: Teaser. Download for the Explorations show.

Produced for US Commercial radio

Support: Kaku's self-commercials (tour, book etc) / Online shopping options of Kaku's autographed books, TV series etc.



Variety broadcast magazines

Science Weekly Poscast

Sample

Web: http://www.guardian.co.uk/science/series/science

Producer Guardian newspaper UK / Andy Duckworth

Length: 30-60 minutes weekly

Content Structure: Narration, question by listeners, full studio interviews + packages (at least 2 topics / podcast)

Online extras: teaser, video, links, comments

Produced for Guardian Podcast


We are alone?

Sample


Web: http://www.scienceupdate.com/

Producer SETI Institute Mountain View, California

Since: 2002

Length: 57 minutes weekly

Content: Life, universe, Includes a Monthly look at critical thinking"

Content Structure: Male/female duet narration + teaser/introduction + full phone and studio interviews + discussion by hosts + funny promos

Online extras: Full transcript. Search by topic. Podcast: Weekly Edition

Produced for USA public radio stations. Started first as a commercially-supported call-in show distributed to a handful of stations on Radio America, later Sirius Satellite Radio, then Public Radio Satellite System (PRSS) and the Public Radio Exchange (PRX) The show is available to radio stations for broadcast from PRSS, PRX and Pacifica Network.

Support: in part by a grant from the NASA Astrobiology Institute. Skeptic Check is presented by a donation from the Trimberger Family Foundation.


The Naked Scietists

Sample

Web: http://www.thenakedscientists.com/

Producer Cambridge University researchers

The Naked Scientists are a media-savvy group of physicians and researchers from Cambridge University who use radio, live lectures, and the Internet to strip science down to its bare essentials, and promote it to the general public. Their award winning BBC weekly radio programme, The Naked Scientists, reaches a potential audience of 6 million listeners across the east of England, and also has an international following on the web. Department of Pathology at Cambridge University / BBC Essex

Since: 2000

Length: 57 minutes weekly

Content Structure: Science news, 5-6 interviews, Q&As

Online extras: Program segments (news, Q&A, interviews) can be downloaded separately. Search by topic. In addition to the radio show, the group has organised Naked Science at Borders, a public lecture series enabling the community to attend informative presentations given by some of the UK's most celebrated scientists. They have also put together this website to allow the radio show, lectures, and much more to be accessible world-wide. According to Dr. Smith, the basic goal of the Naked Scientists "is to help people enjoy science as much as we do and, at the same time, to have fun."

Produced for Podcast, Live radio shows in

Talk Radio 702 and Capetalk in South Africa as part of Reidi Direcko's show.
Question and Answer session on Sue Marchant's Big Night In show on the BBC eastern region.
weekly science news segment at Thu Australian time on the ABC Radio National breakfast show.
The main Naked Scientists is broadcast on the BBC local radio eastern region.


Similar type shows:

Quirks and Quarks (CBC Canada)
Science Friday (NPR/public radio USA) http://sciencefriday.com/


Specialized magazines

Jet Streaming

Sample

Web: http://minnesota.publicradio.org/radio/podcasts/jet_streaming/

Producer Minessota Public Radio

Length: 37 min weekly

Content types: Talk show with studio and phone interviews and discussions about weather and climatology. With sound effects.

Online extras: teaser text

Produced for Minessota Public Radio


Amateur/freestyle podcast magazines

This week in science

Sample

Web: http://www.twis.org/

Producer "Dr. Kiki"

Length: 50-60+ minutes weekly

Content: "The kickass science and technology radio show"

Content Structure: two male voices discussing recent science topics in studio, with some music between parts

Online extras: teaser text

Produced for Podcast


Professional/serious podcast magazines

Science Times

Sample

Web: http://www.nytimes.com/pages/science/index.html

Producer The New York Times

Length: 23 minutes weekly

Content types: A magazine with interviews, related to the current stories of NYT.

Content Structure: Narration and studio interviews

Online extras: related srticles, videos

Produced for NYT homepage



Serious podcast interview based programs

Science and Society

Sample

Web: http://scienceandsociety.net/

Since 2003, nit updated since 2010

Producer David Lemberg

Length: c 20 minutes

Content: interviews with more than 600 world leaders in science, industry, and education, including Nobel Laureates, best-selling authors, visionary executives, and Federal and State public policy makers.

Online extras: teaser text

Produced for Podcast

Kérdések

  • Egy kommunikációs médium (rádió) "kisajátította" a gyártását és bemutatását egy kommunikációscsatorna-típusnak (próza hangban). (Kivéve: hangoskönyv) -- amit a zene ilyen mértékben nem tett meg (CD). Rádiójáték = hangjáték? Dokumentumjáték = rádiós dokumentumjáték?
  • Mi a rádió (hang)? Miben más, mint az írás - befogadásában, kezelésében, linearitásában?
  • Kritika? Nincs kritika, ajánló, recenzió, nincsenek kritikusok, nincsenek ilyen "rovatok" a lapoknál -- miért? Minél fejlettebb egy ország, annál kevésbé "felejti el" a rádiót -- ez hogy lehet? Elitkultúra?
  • Internet mint disztribúciós felület / on demand / / podcast / audio könyvtár át tudja alakítani önmagában, intézményi elismertség nélkül?
  • Nincs youtube rádióra - ez végleg megöli a műfajt? (Itt sincs "rovat" a rádióra).
  • A "rádió" nem az AM/Fm adást jelenti, hanem a jelenséget, a csak-hangzó valamit


FESZTIVÁLOK

USA National Audio Theatre Festival

http://www.audio-drama.com/ http://www.theaudiodramadirectory.com/ http://natf.org/ http://www.radiodramarevival.com/