„Ki az az Emília?” változatai közötti eltérés
(→Bárdos Pál: Ki az az Emília?) |
|||
21. sor: | 21. sor: | ||
Sejtelmes zenével kezdődik az érdekes című rádiójáték. Csupán két | Sejtelmes zenével kezdődik az érdekes című rádiójáték. Csupán két | ||
szereplő alakítja a szálakat a kicsit több mint 30 perces történetben. | szereplő alakítja a szálakat a kicsit több mint 30 perces történetben. | ||
− | + | ||
− | |||
− | |||
Az 1997-ben adásba került rádiójátékban Gábor Miklós hallható a férj | Az 1997-ben adásba került rádiójátékban Gábor Miklós hallható a férj | ||
szerepében, míg feleségét Vass Éva alakítja. Bár a szereplők a | szerepében, míg feleségét Vass Éva alakítja. Bár a szereplők a |
A lap jelenlegi, 2011. június 29., 15:22-kori változata
Írta: Bárdos Pál
Férj - Gábor Miklós
Feleség - Vass Éva
A felvételt Liszkai Károly és Komesz Zsolt készítette
Zenéjét összeállította: Hegedűs Emmi
Dramaturg: Solténszky Tibor
Rendező: Varga Géza (1997)
Időtartam: 0:34:59
Bárdos Pál: Ki az az Emília?
Sejtelmes zenével kezdődik az érdekes című rádiójáték. Csupán két szereplő alakítja a szálakat a kicsit több mint 30 perces történetben.
Az 1997-ben adásba került rádiójátékban Gábor Miklós hallható a férj szerepében, míg feleségét Vass Éva alakítja. Bár a szereplők a valóságban is házastársak, de a hangjáték története nem róluk szól. Egy férfi - a férj - titokzatos, suttogó hangon indított telefonbeszélgetéssel kezdi az eseményeket. Egy nő a konyhából érdeklődik a hangok után, de hamar tisztázzák, hogy a férj nem szólt a feleségének, az csupán képzelődik, hiszen senkihez sem beszélt az ura.
A hallgató a címet látva egyből azon kezd gondolkozni, vajon ki lehet az az Emília. Azonban hamar csalódás éri a kíváncsiskodókat: a férfi nem szeretőjének telefonálgat, hanem egy orvost akar elérni telefonon.
A feleség és férje viccesen évődnek az egész történetben, mesterien alakított párbeszédek tanúi lehetünk. Csípős megjegyzések, játékos szófordulatok, irónia, és csipkelődés jellemzi az egész rádiójátékot. Bár a férfi számos megjegyzést tesz felesége állandó alkoholizálására, süketségére, időnkénti amnéziájára és egyéb negatív tulajdonságaira, az asszony mégis mindig szelíden, viccesen válaszol a férfinak. Egyértelmű, hogy a "sértődések" csupán egy házasság kellékei, nem valódi sértettségre utalnak.
A hallgató azonban az elejétől érzi, valami nincs rendben a jelenetben, érezhető a feszültség, mintha a tréfálkozás csupán a hamarosan kitörő vihar előjele lenne.
Humor, sértődések, nevetés és igazmondás jellemzi a házastársak beszélgetését. Végig úgy tűnik, hogy a férfi vigyáz feleségére, óvja őt, orvosi eredményei miatt aggódik.
A férfi a fél órás hangjátékban végül ötször próbálja elérni telefonon az orvost, és a hívások közt eltelt időben, már az elején kiderül, ki is az az Emília. A hallgató azonban eleinte csalódott: hiszen túl hamar lelepleződik a titok. A türelmesek azonban a történet legvégén tanúi lehetnek annak a borzalmas felismerésnek, ami belengte az egész jelenetet: Emília sokkal jobban kapcsolódik a humoros párhoz, mint ahogy azt az elején gondolta volna a hallgatóság. Bár a történet többféleképpen értelmezhető, az utolsó mondatban megjelenik a borzalom, mely az elejétől kezdve ott bujkált a hangjáték zenéjében és mondataiban.
Kiderül ugyanis, hogy miért telefonálgat a férj, hogy miért nem veszi be az orvosságát, és az is, miért piszkálja az iszákos feleségét. Mindebbe azonban óriási szerepe van Emilíának, aki közelebbi "barátja" lehet a párnak, mint ahogy azt az elején sejteni lehetett...
Balázs Rita Rebeka 2011