„Ki az az Emília?” változatai közötti eltérés
(Új oldal, tartalma: „Írta: Bárdos Pál Férj - Gábor Miklós Feleség - Vass Éva A felvételt Liszkai Károly és Komesz Zsolt készítette Zenéjét összeállította: Hegedűs Emmi ...”) |
|||
16. sor: | 16. sor: | ||
+ | == Bárdos Pál: Ki az az Emília? == | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Sejtelmes zenével kezdődik az érdekes című rádiójáték. Csupán két | ||
+ | szereplő alakítja a szálakat a kicsit több mint 30 perces történetben. | ||
+ | Bárdos Pál írását Varga Géza rendezte, a felvételt Liszkai Károly és | ||
+ | Komesz Zsolt készítette, míg a dramaturg feladatit Solténszky Tibor | ||
+ | látta el, és a zenét Hegedűs Emmi állította össze. | ||
+ | Az 1997-ben adásba került rádiójátékban Gábor Miklós hallható a férj | ||
+ | szerepében, míg feleségét Vass Éva alakítja. Bár a szereplők a | ||
+ | valóságban is házastársak, de a hangjáték története nem róluk szól. | ||
+ | Egy férfi - a férj - titokzatos, suttogó hangon indított | ||
+ | telefonbeszélgetéssel kezdi az eseményeket. Egy nő a konyhából | ||
+ | érdeklődik a hangok után, de hamar tisztázzák, hogy a férj nem szólt a | ||
+ | feleségének, az csupán képzelődik, hiszen senkihez sem beszélt az ura. | ||
+ | |||
+ | A hallgató a címet látva egyből azon kezd gondolkozni, vajon ki | ||
+ | lehet az az Emília. Azonban hamar csalódás éri a kíváncsiskodókat: a | ||
+ | férfi nem szeretőjének telefonálgat, hanem egy orvost akar elérni | ||
+ | telefonon. | ||
+ | |||
+ | A feleség és férje viccesen évődnek az egész történetben, mesterien | ||
+ | alakított párbeszédek tanúi lehetünk. Csípős megjegyzések, játékos | ||
+ | szófordulatok, irónia, és csipkelődés jellemzi az egész rádiójátékot. | ||
+ | Bár a férfi számos megjegyzést tesz felesége állandó alkoholizálására, | ||
+ | süketségére, időnkénti amnéziájára és egyéb negatív tulajdonságaira, | ||
+ | az asszony mégis mindig szelíden, viccesen válaszol a férfinak. | ||
+ | Egyértelmű, hogy a "sértődések" csupán egy házasság kellékei, nem | ||
+ | valódi sértettségre utalnak. | ||
+ | |||
+ | A hallgató azonban az elejétől érzi, valami nincs rendben a | ||
+ | jelenetben, érezhető a feszültség, mintha a tréfálkozás csupán a | ||
+ | hamarosan kitörő vihar előjele lenne. | ||
+ | |||
+ | Humor, sértődések, nevetés és igazmondás jellemzi a házastársak | ||
+ | beszélgetését. Végig úgy tűnik, hogy a férfi vigyáz feleségére, óvja | ||
+ | őt, orvosi eredményei miatt aggódik. | ||
+ | |||
+ | A férfi a fél órás hangjátékban végül ötször próbálja elérni | ||
+ | telefonon az orvost, és a hívások közt eltelt időben, már az elején | ||
+ | kiderül, ki is az az Emília. A hallgató azonban eleinte csalódott: | ||
+ | hiszen túl hamar lelepleződik a titok. A türelmesek azonban a történet | ||
+ | legvégén tanúi lehetnek annak a borzalmas felismerésnek, ami belengte | ||
+ | az egész jelenetet: Emília sokkal jobban kapcsolódik a humoros párhoz, | ||
+ | mint ahogy azt az elején gondolta volna a hallgatóság. Bár a történet | ||
+ | többféleképpen értelmezhető, az utolsó mondatban megjelenik a | ||
+ | borzalom, mely az elejétől kezdve ott bujkált a hangjáték zenéjében és | ||
+ | mondataiban. | ||
+ | |||
+ | Kiderül ugyanis, hogy miért telefonálgat a férj, hogy miért nem veszi | ||
+ | be az orvosságát, és az is, miért piszkálja az iszákos feleségét. | ||
+ | Mindebbe azonban óriási szerepe van Emilíának, aki közelebbi "barátja" | ||
+ | lehet a párnak, mint ahogy azt az elején sejteni lehetett... | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ''Balázs Rita Rebeka'' 2011 | ||
[[Category:Bárdos Pál művei]] | [[Category:Bárdos Pál művei]] |
A lap 2011. június 29., 15:21-kori változata
Írta: Bárdos Pál
Férj - Gábor Miklós
Feleség - Vass Éva
A felvételt Liszkai Károly és Komesz Zsolt készítette
Zenéjét összeállította: Hegedűs Emmi
Dramaturg: Solténszky Tibor
Rendező: Varga Géza (1997)
Időtartam: 0:34:59
Bárdos Pál: Ki az az Emília?
Sejtelmes zenével kezdődik az érdekes című rádiójáték. Csupán két szereplő alakítja a szálakat a kicsit több mint 30 perces történetben. Bárdos Pál írását Varga Géza rendezte, a felvételt Liszkai Károly és Komesz Zsolt készítette, míg a dramaturg feladatit Solténszky Tibor látta el, és a zenét Hegedűs Emmi állította össze. Az 1997-ben adásba került rádiójátékban Gábor Miklós hallható a férj szerepében, míg feleségét Vass Éva alakítja. Bár a szereplők a valóságban is házastársak, de a hangjáték története nem róluk szól. Egy férfi - a férj - titokzatos, suttogó hangon indított telefonbeszélgetéssel kezdi az eseményeket. Egy nő a konyhából érdeklődik a hangok után, de hamar tisztázzák, hogy a férj nem szólt a feleségének, az csupán képzelődik, hiszen senkihez sem beszélt az ura.
A hallgató a címet látva egyből azon kezd gondolkozni, vajon ki lehet az az Emília. Azonban hamar csalódás éri a kíváncsiskodókat: a férfi nem szeretőjének telefonálgat, hanem egy orvost akar elérni telefonon.
A feleség és férje viccesen évődnek az egész történetben, mesterien alakított párbeszédek tanúi lehetünk. Csípős megjegyzések, játékos szófordulatok, irónia, és csipkelődés jellemzi az egész rádiójátékot. Bár a férfi számos megjegyzést tesz felesége állandó alkoholizálására, süketségére, időnkénti amnéziájára és egyéb negatív tulajdonságaira, az asszony mégis mindig szelíden, viccesen válaszol a férfinak. Egyértelmű, hogy a "sértődések" csupán egy házasság kellékei, nem valódi sértettségre utalnak.
A hallgató azonban az elejétől érzi, valami nincs rendben a jelenetben, érezhető a feszültség, mintha a tréfálkozás csupán a hamarosan kitörő vihar előjele lenne.
Humor, sértődések, nevetés és igazmondás jellemzi a házastársak beszélgetését. Végig úgy tűnik, hogy a férfi vigyáz feleségére, óvja őt, orvosi eredményei miatt aggódik.
A férfi a fél órás hangjátékban végül ötször próbálja elérni telefonon az orvost, és a hívások közt eltelt időben, már az elején kiderül, ki is az az Emília. A hallgató azonban eleinte csalódott: hiszen túl hamar lelepleződik a titok. A türelmesek azonban a történet legvégén tanúi lehetnek annak a borzalmas felismerésnek, ami belengte az egész jelenetet: Emília sokkal jobban kapcsolódik a humoros párhoz, mint ahogy azt az elején gondolta volna a hallgatóság. Bár a történet többféleképpen értelmezhető, az utolsó mondatban megjelenik a borzalom, mely az elejétől kezdve ott bujkált a hangjáték zenéjében és mondataiban.
Kiderül ugyanis, hogy miért telefonálgat a férj, hogy miért nem veszi be az orvosságát, és az is, miért piszkálja az iszákos feleségét. Mindebbe azonban óriási szerepe van Emilíának, aki közelebbi "barátja" lehet a párnak, mint ahogy azt az elején sejteni lehetett...
Balázs Rita Rebeka 2011