„Hangjáték (zenéje)” változatai közötti eltérés
(Új oldal, tartalma: „ Hangjáték zenéje. A rádió új drámai műfajt teremtett: a hangdrámát, vagy népszerű kifejezéssel „hangjátékot”. Ez a rádióra írt vagy átírt műfaj g...”) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
Hangjáték zenéje. A rádió új drámai műfajt teremtett: a hangdrámát, vagy népszerű kifejezéssel „hangjátékot”. Ez a rádióra írt vagy átírt műfaj gyakran igényel kísérőzenét, amely, ha nem is olyan nélkülözhetetlen, mint a film zenéje, mégis igen fontos szerepet játszik . Hangulatokat, környezetet érzékeltet, a drámai cselekményt magyarázza, vagy előreviszi, fokozza, esetleg feloldja a dráma izgalmát. Teljesen a zeneszerző érzése, ízlése határozza meg, hogy a H. zenéjét milyen hangszer, vagy hangszerek játsszák. A H. zenéje lehet a cselekményt végig kísérő (ez a ritkább), vagy helyenként aláfestő zene, (L. o.) esetleg egy-egy zárt zene, vagy énekszám is előfordulhat benne. Azért nem olyan lényeges, illetve azért nem nélkülözhetetlen, mint a film zenéje, mert a film megértésénél nagyban segítségünkre van az, hogy a képet is láthatjuk, míg a hangjátéknál, csak halljuk a cselekményt, tehát csak egyetlen érzékszervünkre, a fülünkre vagyunk utalva, s így a hangjáték helytelenül alkalmazott, esetleg túlhangos kísérőzenéje elvonhatja figyelmünket a darabról, s így annak megértését megnehezíti. (25) | Hangjáték zenéje. A rádió új drámai műfajt teremtett: a hangdrámát, vagy népszerű kifejezéssel „hangjátékot”. Ez a rádióra írt vagy átírt műfaj gyakran igényel kísérőzenét, amely, ha nem is olyan nélkülözhetetlen, mint a film zenéje, mégis igen fontos szerepet játszik . Hangulatokat, környezetet érzékeltet, a drámai cselekményt magyarázza, vagy előreviszi, fokozza, esetleg feloldja a dráma izgalmát. Teljesen a zeneszerző érzése, ízlése határozza meg, hogy a H. zenéjét milyen hangszer, vagy hangszerek játsszák. A H. zenéje lehet a cselekményt végig kísérő (ez a ritkább), vagy helyenként aláfestő zene, (L. o.) esetleg egy-egy zárt zene, vagy énekszám is előfordulhat benne. Azért nem olyan lényeges, illetve azért nem nélkülözhetetlen, mint a film zenéje, mert a film megértésénél nagyban segítségünkre van az, hogy a képet is láthatjuk, míg a hangjátéknál, csak halljuk a cselekményt, tehát csak egyetlen érzékszervünkre, a fülünkre vagyunk utalva, s így a hangjáték helytelenül alkalmazott, esetleg túlhangos kísérőzenéje elvonhatja figyelmünket a darabról, s így annak megértését megnehezíti. (25) | ||
+ | |||
+ | [[Category:Még tisztázandó lapok]] |
A lap jelenlegi, 2014. május 27., 21:12-kori változata
Hangjáték zenéje. A rádió új drámai műfajt teremtett: a hangdrámát, vagy népszerű kifejezéssel „hangjátékot”. Ez a rádióra írt vagy átírt műfaj gyakran igényel kísérőzenét, amely, ha nem is olyan nélkülözhetetlen, mint a film zenéje, mégis igen fontos szerepet játszik . Hangulatokat, környezetet érzékeltet, a drámai cselekményt magyarázza, vagy előreviszi, fokozza, esetleg feloldja a dráma izgalmát. Teljesen a zeneszerző érzése, ízlése határozza meg, hogy a H. zenéjét milyen hangszer, vagy hangszerek játsszák. A H. zenéje lehet a cselekményt végig kísérő (ez a ritkább), vagy helyenként aláfestő zene, (L. o.) esetleg egy-egy zárt zene, vagy énekszám is előfordulhat benne. Azért nem olyan lényeges, illetve azért nem nélkülözhetetlen, mint a film zenéje, mert a film megértésénél nagyban segítségünkre van az, hogy a képet is láthatjuk, míg a hangjátéknál, csak halljuk a cselekményt, tehát csak egyetlen érzékszervünkre, a fülünkre vagyunk utalva, s így a hangjáték helytelenül alkalmazott, esetleg túlhangos kísérőzenéje elvonhatja figyelmünket a darabról, s így annak megértését megnehezíti. (25)