Capital Public Radio – California State University, Sacramento

A Rádiójáték wikiből

Ármai Balázs


Capital Public Radio – California State University, Sacramento

A Capital Public Radio a California állam-beli Sacramento városában és annak vonzáskörzetében sugároz, két frekvencián: a 90.9 FM-en a KXJZ nevű csatorna fogható, melynek műsorkínálata a jazztől a beszélgetős háttérműsorokig széles spektrumot lefed. Emellett a 88.9 FM frekvencián a KXPR csatorna is a Capital Public Radio része, mely kizárólag komolyzenei műsorokat sugároz. Az arculati elemek elemzéséhez egy hétköznapi és egy hétvégi időpontban hallgattam végig a műsorfolyamot.

Először érdemes a KXJZ csatornát kielemezni, mivel program-téren ez a csatorna a legsokszínűbb. Műsorai között egyaránt felbukkannak hírtípusú, háttér-típusú és minőségi zenét sugárzó programok is. A zenei műsorok a csatorna választott profiljából eredően főként a jazz köré épülnek, így a csatorna nem tartozik a könnyűzenei csatornák közé. A csatorna – hasonlóan a többi amerikai rádióadóhoz – eltérő műsorstruktúrát alkalmaz a hétköznapokra, és a hétvégékre. A hétvégi műsorstruktúrában leginkább általános témák, játékok és kvízek szerepelnek, ellentétben a hétköznapok információ-központúságával.

Első lépésként tekintsük át a KXJZ csatorna által sugárzott műsorokat. Először a hétköznap sugárzott műsorokat, később pedig a hétvégi műsorsávokat elemezzük.

Észrevehetjük, hogy időtartamilag a leghosszabb műsor a „Excellence in jazz” című. Az „Excellence in jazz” leginkább kortárs jazzel foglalkozik, mely profiljába éppúgy beletartozik a szórakoztatás, mint az új tehetségek felfedezése. Bizonyos szempontból az „Excellence in jazz” a csatorna főműsora, hétköznaponként 5 órás adásidővel, amely azonban az esti műsorsávban helyezkedik el (este 7-tól hajnali 1-ig). A műsor fiatalos, dinamikus stílusú, ezt a műsorvezető könnyed hangvételű kommentárjai ugyanúgy jelzik mint a fiatalos és formabontó jazz-számok. A műsorban meghívást kaphatnak különböző egyéni művészek, zenekarok; olyan műsorról van tehát szó, mely a kultúra közvetítése mellett egyszerűen szeretne szórakoztatni. A mainstream jazz mindenképpen meghatározza a csatorna egészének stílusát, mivel a műsorok közti spotok és egyéb átvezető hanghatások is erősen építenek a kortárs és szabad-jazz zenei elemeire. Az „Excellence in jazz” a csatorna legfontosabb műsorának tekinthető – ezért is érdekes kérdés hogy miért került hétköznap kizárólag esti műsorsávba. Míg a szombati napokon csak az éjféltől két óráig tartó műsorsávot kapja, addig vasárnap lényegében elő-főműsoridőben a délután kettőtől ötig terjedő időszakban sugározzák. A rádió holnapja minden nap külön, percre lebontva közli a műsorban elhangzó dalok címét és előadóját, így segítve az egyes számok beazonosítását. (Ez mellesleg a webrádió esetén azért is lényeges, mert – más zenei adókkal ellentétben a lejátszó nem képes megjeleníteni a játszott szám metaadatait.)

Az „Excellence in jazz” után következik egy vendégműsor a WFMT csatornáról („Late night jazz with Bob Parlocha”) feltehetően felvételről. Ez a műsor igazából csak térkitöltésnek szolgál a legkevésbé hallgatott műsorsávban. Ezután kezdődik hajnali háromkor a „Morning edition”, ami felépítését tekintve egy átlagos amerikai reggeli beszélgetős-elemzős műsornak felel meg. A műsort az NPR (National Public Radio) szerkeszti, így ez nem a CPR saját műsora. Eben hírelemzések, analízisek és kommentárok kapnak helyet a honlap tanúsága szerint. A valóság nem ennyire száraz, ugyanis a műsor erősen hajlik egyfajta infotainment jelleg felé, mivel nem szigorúan hír-elemző műsort hallgathatnak a korán kelők. Sok könnyedebb elem is megtalálható benne, ami bizonyos mértékig hasonlóvá teszi egy reggeli talk-showhoz. Fontos elem, hogy a CPR website-ja kivonatolva közli az aznapi műsorban beolvasott híreket, így online könnyedén kereshetővé teszi őket. (Ez a digitális tartalom természetesen szintém nem saját gyártmány, hanem az NPR weboldaláról származó adat.

Ezt követi a „Fresh Air” című kortárs művészeti magazin, mely jól illeszkedik a rádióadó stílusába. Ebben a műsorban gyakrabban tűnnek fel vendégek a művészetek különböző szakterületeiről: irodalom, film, esetenként zene, sőt az sem ritka hogy tudományos témájú interjúkat hallhatunk a műsorban – természetesen szigorúan a kortárs művészetek keretei közt. A „Fresh Air” is erősen infotainment jellegű, mivel a művészetekről való tájékoztatást könnyed beszélgetés formájában adja elő; célja -ahogy a műsorvezető többször meg is említi – hogy közelebb hozza a kortárs művészetek világát a nagyközönséghez. Ehhez olyan eszközöket is bevet, melyek elütnek a hagyományos sémától: hangklippek, esetenként egy mű részlete is szerepelhet a műsorban. Fontos még megemlíteni hogy a „Fresh Air” is NPR műsor, melyet élőben sugároz a CPR is.

A „Fresh Air”-t követi 10 órakor a „Day to day” mely már közelebb áll strukturálisan a elemző-hírműsorokhoz mint a „Morning edition”. Ez a műsor már komoly hírelemzésekkel, friss információkkal áll a hallgatók rendelkezésére. Stílusa is elüt valamelyest a KXJZ fiatalos, lendületes imidzsétől – a dél körüli időszak leginkább a fiatal-középkorú értelmiségi rétegnek, esetenként üzletembereknek szól. Ez a műsorsáv sokkal komolyabb mint az ezt övező többi, ez érződik valamelyest a műsorok stílusán is, emellett pedig háttérbe szorul a zene az információ rovására. Viszont a már általam említett elemek – mint például a mainstream jazz hangelemeire épített szignálok – nem szorulnak háttérbe, így nem veszíti el a csatorna a műsorokon átívelő design-ját.

A hétköznaponként 10-kor kezdődő műsorblokk műsorainak közös jellemzője hogy sokkal komolyabb a stílusunk mint a korábbi – főleg művészetekkel foglalkozó műsoroknak, másrészt pedig hogy főként a hír és pénzélet köré csoportosulnak. Ha ezen műsorokat egy virtuális blokkba lehetne tenni, akkor ez a műsorblokk a délután 7 órakor végződő „Marketplace”-szel zárulna le. Lássuk addig mit sugároz még a KXJZ:

11-kor kezdődik a „Talk of the Nation”, amit leginkább a háttér és beszélgetős műsor címkékkel lehetne felaggatni.”Behind the headlines” a műsor mottója, és meg is felel ezen önmeghatározásnak, egy megszokott minőségű talk-műsort hallhatunk, ahol közéleti témákról beszélget a műsorvezető meghívott, prominens vendégeivel. Ezen műsorok stílusa már jelentősen eltér a „hazai” (mármint a CPR által készített) zenei műsorokétól, leginkább a BBC és egyéb hírcsatornák hasonló műsoraival hozható párhuzamba. (Hiszen a hírműsorok szinte kivétel nélkül az NPR műsorai, így hétköznap nap közben a CPR nem szólaltat meg saját készítésű műsort.)

Az egy órás „News & notes” célja – a műsorvezető elmondása szerint – a rádióhallgató és internetező közönség összekapcsolása. Ezért a műsorban leginkább internettel és telekommunikáióval kapcsolatos témákról esik szó. A műsor jellege eltér a hírműsorokétól, mivel a téma nem követeli meg a objektív, tárgyilagos és száraz kommunikációmódot. Emellett a műsorvezető stílusa és a téma relatív fiatalossága is hozzájárul ahhoz hogy a műsor jobban passzoljon a KXJZ műsorstílusába mint a körülötte elhelyezett híralapú műsorok.

A „News & notes” után egy változó témájú, ám műsoronként hasonló vonalvezetésű ismeretterjesztő sorozat-rész hallható „Only in America” címmel, mely élesen elüt a többi hírműsortól; funkcióját tekintve fellazíthatja a túlságosan is aktuál-közéleti témákkal foglalkozó műsortömb szövetét. Ez az ismeretterjesztő sorozat nem az NPR, hanem egy független stúdió műhelyében készült. Konzervműsor, így nyugodtan leadható, amíg az NPR más, a KXJZ szempontjából irreleváns programot sugároz. Ismeretterjesztő jellege bizonyos mértékben elüt a csatorna kortárs művészetekre épített stílusától, ám ha abból a szempontból vizsgáljuk a műsort hogy beleillik -e egy művészetekre és ismeretekre (infotainment) építő csatorna profiljába, akkor a válasz határozott igen.

A műsort háromtól négyig a „The World” című BBC-WGBH kollaborációban készülő beszélgetős műsor követi, mely legfőképpen Amerikai belügyeivel foglalkozik. Hasonlóan a többi hírműsorhoz, ez is kölcsönzött műsor, ráadásul csupán az eredeti adás egy töredéke. (az eredeti a www.theworld.org szerint ugyanis 3-tól kilencig tart.) A már megszokott beszélgetős-információs műsor struktúrát követi.

Az „All things considered”-del visszatértünk az NPR által sugárzott műsorokhoz, mely profilját tekintve nem tér el sokban az eddig bemutatott hír-alapú műsoroktól. Bizonyos szempontból viszont jobban illik a KXJZ műsorstruktúrájába mint mondjuk a „News & notes”, mivel kevésbé tárgyilagos fogalmazásmódjával az „All things considered” közelebb állhat a fiatalabb korosztály érdeklődéséhez a mindennapi politika iránt mint az előzőleg felsorolt műsorok.

A hírekkel foglalkozó virtuális műsorblokkot szinén egy független ám vendégműsor, a „Marketplace” zárja, mely azonban nem nevezhető egy száraz gazdasági programnak, hanem mindenképpen hallgató-központű műsor sugárzásának lehetünk fültanúi. A „Marketplace” nem gazdasági oldalról szemlézi a gazdasági folyamatokat, hanem a hallgató szempontjából. A gazdaságot a hallgató életének formálójának tekinti, így egyfajta humáncentrikus gazdasági műsort vezet Kai Ryssdal, a műsor „házigazdája. Végül a napot az „Excellence in jazz” „zárja”, mely hét órától a nap végéig sugároz.

A hétvégi műsorrend kissé eltér a hétköznapitól. Míg az „Excellence in jazz” délutáni műsorsávba kerül, a hírműsorok megfogyatkoznak és átadják a helyüket a zenével, szórakozással és kultúrával foglalkozó műsoroknak. Bár a reggeli „Weekend edition” strukturálisan hasonlít a hétköznapi „Morning edition”-höz, annál egy sokkal lazább, frissebb, kevésbé hírközpontú reggeli beszélgetős műsort hallhatunk az elműlt hét érdekes témáiról. Ezt követi a „Car talk” egy autós magazi, majd a „Wait, Wait . . . Don't Tell Me!” című kvízműsor. A „The Prarie Home Companion” pedig egy vicces szkeccsekkel, viccekkel teli szórakoztató műsor. Ebből is látszik hogy a hétvégi műsorstruktúra leginkább a „casual” rádiózás mintájának nyomán épült fel. Ezt követi a „Excellence in jazz” műsorának hétvégi kiadása (több meghívott vendéggel), mely a kiemelt műsorsávra való tekintettel kissé átalakított műsorral jelentkezik. Mivel hétvégén megnőhet a műsor hallgatottsága, ezért mindenképpen kevesebb „térkitöltő” zenét és több információs jellegű részt hallhatunk.

Délután öttől az „All things considered” és a „BBC news” hírműsorok következnek, melyet a „Latino USA” kisebbségi műsor követ. A sacramento-i latino kisebbség száma nyilvánvalóan indokolja a számukra indított műsor létjogosultságát. A „Latino USA” legfőképpen a kulturális és etnikai hírekkel foglalkozik, esetenként vendégeket is megszólaltat.

Este héttől a zenéé a főszerep: A „Piano jazz” egy zenei konzervműsor, melynek műsorvezetője Marian McPartland; ezt követi az egy órás élő jazz-koncert közvetítés, hetente más helyszínről. Kilenctől a klasszikus jazz kedvelőit elégíti ki a „Classic jazz and swing” című műsor, mely bár zeneileg kapcsolódik a CPR profiljához, hiszen jazzt játszik, annak régebbi változatával bizonyos mértékben megtöri az adó által sugallt fiatalosságot. Ám az igazat megvallva ez az két órányi hétvégi műsor kevéssé árthat a csatorna renoméjának. Végül a hétvégi műsort a „Trackin' the blues” című zenei, dokumentarista műsor zárja, mely szintén zenei betétek mellett igyekszik információkat is szolgáltatni a Blues műfajáról.

Ezek voltak a KXJZ csatorna legfontosabb műsorai. (Láthatjuk hogy ezek közül rendkívül kevés saját gyártású műsor található) Fontos még az arculati elemek között megállapítani a csatorna által sugárzott reklámok általános stílusát is. Ezek általában jól illeszkednek a csatorna profiljába, erősítik a fiatalos, eklektikus stílust, viszont a hírműsorok műsorsávjában inkább azokhoz idomulnak (érthető módon), így olyankor a reklámok kissé elütnek az általános stílusvonalaktól. Ám ez csupán a műsorstruktúra nagy vonalakban való elemzése esetén szembeötlő, az átlagos rádióhallgató nem is észleli igazán a két műsorsáv közti stílusbeli különbségeket.

Mivel a dolgozatomban a Capital Public Radio egészét szerettem volna arculatilag elemezni, ezért fontos megemlíteni a KXJZ csatornapárját, a KXPR-t is. Az adott csatorna arculati mélyelemzése azonban – véleményem szerint – fölösleges, mivel a KXPR nem vagy csak ritkán rendelkezik különálló programokkal – sugárzási idejének nagy részét valamilyen komolyzenei mű lejátszása teszi ki. A fennmaradó időben esetenként előfordulhatnak interjúk, elemzések is, ugyanakkor szigorúan a komolyzenével kapcsolatos témák kerülnek terítékre. A műsorstruktúra hiánya miatt nem végezhető részletes elemzés, a csatornára egyértelműen és kizárólag a klasszikus zenével való foglalkozás a jellemző. Reklám a csatornán nem hallható. (Az esetleges zeneajánlásokat nem tekintem most reklámnak.)

A Capital Public Radio tehát két csatornából áll, melyeknek igen eltérő a jellege: a KXPR egy tisztán komolyzenével foglalkozó „közrádió”, míg a KXJZ ennek szinte tökéletes ellentettje: a modern jazz és a hírműsorok olyan keveréke, mely leginkább fiatalos és friss műsorszerkezetével szól a hallgatóságához. A KXJZ fő arculati elemeinek tekinthetjük tehát egyfelől a modern, kortárs jazzt és az ennek megfelelő audiohatásokat, másfelől pedig a közszolgálati, hír-ípusú műsorokat is, melyek fontos információkkal szolgálnak a politika, a gazdaság és a művészet területeiről. Ebből következik hogy a CPR, bár sok műsorát a National Public Radio-tól veszi át, olyan széles portfóliót tud teremteni magának, mely minden lényeges és érdeklődésre számot tartható területet lefed Sacramentoban.

A csatornák online is elérhetőek a www.capradio.org weboldalon.

-