A hangjáték formanyelve
A Rádiójáték wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Hargitai (vitalap | szerkesztései) 2011. október 12., 03:57-kor történt szerkesztése után volt.
Tartalomjegyzék
Felvétel
(Lars Nyre)
- Multitrack Studio
- Live Performance
- Location Production: where a single microphone is used as a movie camera, and the actors perform many of their own sound effects (footsteps, doors, telephones, etc.) as they read the lines. Scenes are “shot” in various locations outside the studio, capturing the characteristic acoustic responses and background ambience of different places.
Az akusztikus környezet eredete
(Lars Nyre)
- Hang süketszoba
- Érzékelhetetlen stúdió
- Stúdió koncertterem (közönséggel)
- Sokcsatornás szerkesztett
- Szintetikus
- Lebutított (telefon)
- Külső rögzítőgép zaja
Ritmus
A jelenetek ritmusa Flashback
Jelenetek elválasztója
- térváltás
- időváltás
- szemszögváltás (képben gyakori, hangban ritka)
Eszközei
- csend
- zene
- effekt
A vágás módja
- átúsztatás (egymásra keverés)
- leúsztatás, majd felúsztatás
- hirtelen vágás (mint filmben) (snitt)
- a fikciós csöndből a következő jelenet fikciós csöndjébe átmenet (folyamatos vágás - képben megszokott, hangban zavaró)
- úsztatott vagy anélküli inzert (effekt, zene)
A két végpont illeszkedése
- zenék, atmoszféra, szereplők váltása
Beszéd
Dramaturgiai szerepek
- Külső
- Belső
- Narráció
- Kommentár
A személyes hang típusai
- felolvasás
- élménybeszámoló (szemtanú)
- szerepjátszás
- az eredeti személyiség megjelenése, kivetítése
Zene
- a cselekménnyel korhű zene ("apropó zene")
- a darab játszásával korhű zene (kortárs zene)
- készültekor semlegesnek ható zene
- a cselekményhez írt és eljátszott zene
- a cselekményhez összeállított konzerv zene (zenei szerkesztő)
- a cselekményhez készített „élő” szintetikus zene (DJ program)
Csend
Hossza
Effekt
Egy meglévő hang módosításával előállított (visszhang, visszafelé stb.)
- Akusztikus (szoba, cső stb.)
- Szintetikus (digitális)
Önálló effekt
Zörejezés
Az effekt forrása:
- akusztikus
- a megjelenítendő dolog saját hangja által
- más hang által
- szintetikus
Az effekt célja:
- létező hang megjelenítése
- nem létező (fikciós) hang megjelenítése
A megjelenítés módja:
- realisztikus
- stilizált/jelképes
- hamis (objektum és hang egysége: humoros hatás)
atmoszféra
Folyamatos háttérzaj, ambience
- Valós, egyidejű felvétel
- Soksávon kevert
- a fiktív térnek megfelelő de külön-külön felvett valós hangokból a cél szerinti hangerőkkel összekevert (kvázi reális)
- különféle eredetű hangokből összeállított
Zaj
Nem a szereplő keltette zaj, passzív zaj (pl állathang, robbanás)
Zörej(szereplő keltette, előtér zaj)
- Aktív / manipulatív zörej, amit a szereplő kelt (pohár lerakása)
- A szereplő testzaja (kabátsuhogás)
A hang mint szereplő
közösen hallott - diegetikus
Az elbeszélés fiktív világán belüli hangok (diegetikus)- amit a szereplők is hallanak
- narráció (belső monológ)
- zörejek/zajok (valós és mesterséges)
- rádió bekapcsolása
- fiktív térben játszott zene
csak a hallgató-hallott - nem diegetikus
amit a szereplők nem ismerhetnek
- Kommentár (implikált szerző)
- kísérőzene
- a valós szerző megjelenése
- Vajon a rajzfilmhangokat hallják a szereplők?
Hangtér (hang kompozíció)
- Reális (valós tér képzetét kelti)
- Rendezői hangtér (a helyeknek sajátos dramaturgiai funkciója van)
- Fent/lent irány technikailag nem lehetséges
Mozgások/Dinamika
- A mikrofon áll, a szereplők mozognak
- A mikrofon mozog, a szereplők állnak (hangban ritka, képben gyakori - kameramozgás) pl. A mikrofon ráközelít egy szereplőre/atmoszférára
- A mikrofon együtt mozog a szereplőkkel: "microfon of god" minden külső és belső hangot közelről hallunk
monó
Két irány lehetséges: előre és hátra (közel/távol)
sztereó/térhatású
Előre/hátra mellett jobbra/balra tengely is megjelenik.
- Mikrofonfüggöny (több fix azonosítási pont)
- Jobb-bal-közép extrém helyzetek
- Hangszórós lehallgatás esetén a valós térben megjelenő hangok (Reális hangtér)
- Fülhallgatós lehallgatás esetén reális hangtér fejmikrofonnal (Kunstkopf/Dummy head recording (http://en.wikipedia.org/wiki/Dummy_head_recording)
- Fülhallgatós lehallgatása hagyományos felvételnek: megjelenhet külső tér (reális) és képzelt tér (a középen szóló hang a hallgató fejének belsejébe lokalizálódik)
kvadró
5.1
A fikciós akusztikus környezet
- tartalma: milyen elemek/szereplők jelennek meg benne (az elképzelt térben, akkor is ha nem hallható!)
- távolsága: milyen távol van a mikrofon az eseményektől
- határai: meddig "hallunk el", zárt/belső vagy nyílt/külső tér; ha zárt tér, behallatszik-e a zárt téren túlról valami (ablakon át); ha nyílt tér, mennyire nyitott akusztikailag (zaj hatás elfedő ereje: forgalmas úton hogy érhető el, hogy "távolra halljunk"?
- "képmélység": közeli és távoli hangok együtt létezése (pl. távoli kiabálás+közeli hang) egy jeleneten belül
Mikrofonplánok/hangsíkok
- nagytotál: Kép: egész tájrészlet, az egyes emberek nem vagy alig azonosíthatóak. Hang: csak atmoszféra
- kistotál: Kép: az emberek azonosíthatóak, de a környezetükből is bőven látszik. Hang: atmoszféra+több ember beszéde (csoport, együtt halljuk őket)
- amerikai plán: Kép: egy személyre koncentrál, de a környezete is látható Hang: atmoszféra +egy ember beszéde
- szekond: Kép: deréktól fölfelé, a személy körül alig van más tér Hang: csak beszéd, atmoszféra nélkül
- közeli/premier: Kép: egy arc vagy testrész Hang: suttogás, belső monológ, közeli hang
sound design