„A hangjáték formanyelve” változatai közötti eltérés
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | |||
+ | Kapcsolódó anyagok: [http://emc.elte.hu/~hargitai/wiki/index.php?title=Hangj%C3%A1t%C3%A9kelemz%C3%A9s&action=edit Hangjátékelemzés] | ||
+ | [http://emc.elte.hu/~hargitai/wiki/index.php/M%C5%B1elemz%C3%A9s%2C_m%C5%B1kritika#A_mozg.C3.B3k.C3.A9pelemz.C3.A9s_szempontjai_.28innen_adapt.C3.A1lhat.C3.B3_r.C3.A1di.C3.B3ra.29 Műkrtikika] | ||
+ | [http://radiojatek.elte.hu/index.php/A_hangj%C3%A1t%C3%A9k_formanyelve Formanyelv] | ||
+ | |||
== Felvétel == | == Felvétel == | ||
(Lars Nyre) | (Lars Nyre) |
A lap 2011. november 17., 15:04-kori változata
Kapcsolódó anyagok: Hangjátékelemzés Műkrtikika Formanyelv
Tartalomjegyzék
Felvétel
(Lars Nyre)
- Multitrack Studio
- Live Performance (live on tape)
- Location Production: where a single microphone is used as a movie camera, and the actors perform many of their own sound effects (footsteps, doors, telephones, etc.) as they read the lines. Scenes are “shot” in various locations outside the studio, capturing the characteristic acoustic responses and background ambience of different places.
Az akusztikus környezet eredete
(Lars Nyre)
- Hang süketszoba
- Érzékelhetetlen stúdió
- Stúdió koncertterem (közönséggel)
- Sokcsatornás szerkesztett
- Szintetikus
- Lebutított (telefon)
- Külső rögzítőgép zaja
Ritmus
- lassú, hosszú jelenetek (hangképek)
- gyors, gyors vágások
Hangképek (jelenetek/snittek) elválasztója
- térváltás
- időváltás
- szemszögváltás (képben gyakori, hangban ritka)
- fikció/narráció váltás
Eszközei
- csend
- zene
- effekt
- gyorsítás és vissza (idő múlás azonos térben)
- narráció (felirat: 10 év múlva)
A vágás módja
- éles vágás
- átúsztatás (egymásra keverés)
- leúsztatás, majd felúsztatás
- hirtelen vágás (mint filmben) (snitt)
- a fikciós csöndből a következő jelenet fikciós csöndjébe átmenet (folyamatos vágás - képben megszokott, hangban zavaró)
- úsztatott vagy anélküli inzert (effekt, zene)
A két végpont illeszkedése
- zenék, atmoszféra, szereplők váltása
Beszéd/dialógus
Dramaturgiai szerephelyzetek
- Külső hang
- Belső hang
- Narráció (belső hang, szereplői monológ)
- Kommentár(implikált szerző)
- szerző a saját hangján
A személyes hang típusai
- felolvasás
- élménybeszámoló (szemtanú)
- szerepjátszás
- az eredeti személyiség megjelenése, kivetítése
Funkciója
- a cselekmény továbbgördítése (szituáció leírása és tervek a jövőre és reakciók erre)
- információközlő dialógus (a néző tájékoztatása eseményekről és tényekről amik ismerete szükséges a történet megértéséhez)
- karakterjellemzés „Todorov: a szereplők nem elemehzhetőek, csak a kapcsolatok. (cselekvés)”
- drámai szitu kibontása ( a szereplők közötti viszonyok, pot konfliktuforrások, kapcsolatok tisztázása,
- hangulatteremtés (pl. vígjátékban, melodrámában)
- feszültségkeltés (a néző várakozását kelti fel – pl. gyors szóvátás)
Nincs beszéd Filmen lehetséges: Oálfi György Hukkle Nincs hang sem: Perfect Sense Alkalmazható-e rádióra?
Zene
- a cselekménnyel korhű zene ("apropó zene")
- a darab játszásával korhű zene (kortárs zene)
- készültekor semlegesnek ható zene
- a cselekményhez írt és eljátszott zene
- a cselekményhez összeállított konzerv zene (zenei szerkesztő)
- a cselekményhez készített „élő” szintetikus zene (DJ program)
- leitmotif (vezérmotívum) (nem csak zenei értelemben, pl. szignál)
Csend
Hossza
Effekt
Egy meglévő hang módosításával előállított (visszhang, visszafelé stb.) (??? moduláció????)
- Akusztikus (szoba, cső stb.)
- Szintetikus (digitális)
Önálló effekt
Zörejezés
Az effekt forrása:
- akusztikus
- a megjelenítendő dolog saját hangja által
- más hang által (de: kommentálni kell)
- szintetikus
Az effekt technikai célja:
- létező hang megjelenítése
- nem létező (fikciós) hang megjelenítése
Az effekt dramaturgiai célja
- Valószerűség fokozására
- Valószerűség csökkentése (szürrealitás fokozása)(más hang, torzított hang, hang elhagyása, az elvárttól eltérő hangerő)
A megjelenítés módja:
- realisztikus
- stilizált/jelképes
- hamis (objektum és hang egysége: humoros hatás)
atmoszféra
Folyamatos háttérzaj, ambience
- Valós, egyidejű felvétel
- Soksávon kevert
- a fiktív térnek megfelelő de külön-külön felvett valós hangokból a cél szerinti hangerőkkel összekevert (kvázi reális)
- különféle eredetű hangokből összeállított
- független a szereplők cselekményétől!!
Zaj
Nem a szereplő keltette zaj, passzív zaj (pl állathang, robbanás)
Zörej(szereplő keltette, előtér zaj)
- Aktív / manipulatív zörej, amit a szereplő kelt (pohár lerakása)
- A szereplő testzaja (kabátsuhogás)
A hang mint szereplő
közösen hallott - diegetikus
Az elbeszélés fiktív világán belüli hangok (diegetikus)- amit a szereplők is hallanak
- narráció (belső monológ)
- zörejek/zajok (valós és mesterséges)
- rádió bekapcsolása
- fiktív térben játszott zene
csak a hallgató-hallott - nem diegetikus
amit a szereplők nem ismerhetnek
- Kommentár (implikált szerző)
- Felolvasó (szereposztás stb)
- kísérőzene
- a valós szerző megjelenése
- Vajon a rajzfilmhangokat hallják a szereplők?
Humor lehetőségei
- A nem diegetikus hangra reagál a szereplő
- az implikált szerző vegyül a fikciós szereplőkkel
- Hang felcserélve: számítógép írógéphangon
Hangtér (hang kompozíció)
- Reális (valós tér képzetét kelti)
- Rendezői hangtér (a helyeknek sajátos dramaturgiai funkciója van)
- Fent/lent irány technikailag nem lehetséges
Mozgások/Dinamika
- A mikrofon áll, a szereplők mozognak
- A mikrofon mozog, a szereplők állnak (hangban ritka, képben gyakori - kameramozgás) pl. A mikrofon ráközelít egy szereplőre/atmoszférára
- A mikrofon együtt mozog a szereplőkkel: "microfon of god" minden külső és belső hangot közelről hallunk
- Zoomolás, ráközelítés/távolodás: csak több mikrofonnal felvéve lehetséges (vagy külön távolról és közelről is felvéve) (lásd: Spore)
- Nem a hang terjedésére vagyok kíváncsi, hanem a tér hangzó térképére (image of acoustic space)
monó
Két irány lehetséges: előre és hátra (közel/távol)
sztereó/térhatású
Előre/hátra mellett jobbra/balra tengely is megjelenik.
- Mikrofonfüggöny (több fix azonosítási pont)
- Jobb-bal-közép extrém helyzetek
- Hangszórós lehallgatás esetén a valós térben megjelenő hangok (Reális hangtér)
- Fülhallgatós lehallgatás esetén reális hangtér fejmikrofonnal (Kunstkopf/Dummy head recording (http://en.wikipedia.org/wiki/Dummy_head_recording)
- Fülhallgatós lehallgatása hagyományos felvételnek: megjelenhet külső tér (reális) és képzelt tér (a középen szóló hang a hallgató fejének belsejébe lokalizálódik)
kvadró
5.1
A fikciós akusztikus környezet
- tartalma: milyen elemek/szereplők jelennek meg benne (az elképzelt térben, akkor is ha nem hallható!)
- távolsága: milyen távol van a mikrofon az eseményektől
- határai: meddig "hallunk el", zárt/belső vagy nyílt/külső tér; ha zárt tér, behallatszik-e a zárt téren túlról valami (ablakon át); ha nyílt tér, mennyire nyitott akusztikailag (zaj hatás elfedő ereje: forgalmas úton hogy érhető el, hogy "távolra halljunk"?
- "képmélység": közeli és távoli hangok együtt létezése (pl. távoli kiabálás+közeli hang) egy jeleneten belül
Mikrofonplánok/hangterek
(megfelel a képsíknak)
- nagytotál: Kép: egész tájrészlet, az egyes emberek nem vagy alig azonosíthatóak. Hang: csak atmoszféra
- kistotál: Kép: az emberek azonosíthatóak, de a környezetükből is bőven látszik. Hang: atmoszféra+több ember beszéde (csoport, együtt halljuk őket)
- amerikai plán: Kép: egy személyre koncentrál, de a környezete is látható Hang: atmoszféra +egy ember beszéde
- szekond: Kép: deréktól fölfelé, a személy körül alig van más tér Hang: csak beszéd, atmoszféra nélkül
- közeli/premier: Kép: egy arc vagy testrész Hang: suttogás, belső monológ, közeli hang
Dramaturgiai eszközök
Az időbeliség narratív eszközei
- Egyidejű
- Falshforward prolepsis
- Flashback analepsis
- Kihagyás
sound design
Irodalom
- Kovács András Bálint: Mozgóképelemzés
- Egri Lajos: A drámaírás művészete