„A hangjáték formanyelve” változatai közötti eltérés
A Rádiójáték wikiből
1. sor: | 1. sor: | ||
− | |||
== Felvétel == | == Felvétel == | ||
− | + | (Lars Nyre) | |
*Multitrack Studio | *Multitrack Studio | ||
48. sor: | 47. sor: | ||
=== atmoszféra === | === atmoszféra === | ||
− | + | Folyamatos háttérzaj, ambience | |
− | === Zaj | + | |
− | === Zörej(szereplő keltette) === | + | === Zaj === |
+ | Nem a szereplő keltette zaj, passzív zaj | ||
+ | |||
+ | === Zörej(szereplő keltette, előtér zaj) === | ||
+ | *Aktív / manipulatív zörej, amit a szereplő kelt | ||
+ | *A szereplő testzaja (kabátsuhogás) | ||
+ | |||
+ | |||
=== Beszéd === | === Beszéd === |
A lap 2011. október 12., 02:23-kori változata
Tartalomjegyzék
Felvétel
(Lars Nyre)
- Multitrack Studio
- Live Performance
- Location Production: where a single microphone is used as a movie camera, and the actors perform many of their own sound effects (footsteps, doors, telephones, etc.) as they read the lines. Scenes are “shot” in various locations outside the studio, capturing the characteristic acoustic responses and background ambience of different places.
Az akusztikus környezet
(Lars Nyre)
- Hang süketszoba
- Érzékelhetetlen stúdió
- Stúdió koncertterem (közönséggel)
- Sokcsatornás szerkesztett
- Szintetikus
- Lebutított (telefon)
- Külső rögzítőgép zaja
Ritmus
Jelenetek elválasztója
csend zene effekt
Zörejezés
Az effekt forrása
- akusztikus
- a megjelenítendő dolog saját hangja által
- más hang által
- szintetikus
Az effekt célja
- létező hang megjelenítése
- nem létező (fikciós) hang megjelenítése
atmoszféra
Folyamatos háttérzaj, ambience
Zaj
Nem a szereplő keltette zaj, passzív zaj
Zörej(szereplő keltette, előtér zaj)
- Aktív / manipulatív zörej, amit a szereplő kelt
- A szereplő testzaja (kabátsuhogás)
Beszéd
Dramaturgiai szerepek
- Külső
- Belső
- Narráció
- Kommentár
A személyes hang típusai
- felolvasás
- élménybeszámoló (szemtanú)
- szerepjátszás
- az eredeti személyiség megjelenése, kivetítése
Zene
Csend
Effekt
Hang módosítás =
Önálló hang =
A hang mint szereplő
közösen hallott
csak a hallgató-hallott
Hangtér
- Reális (valós tér képzetét kelti)
- Rendezői hangtér (a helyeknek sajátos dramaturgiai funkciója van)
- Fent/lent irány technikailag nem lehetséges
- A mikrofon áll, a szereplők mozognak
- A mikrofon együtt mozog a szereplőkkel
- "microfon of god" minden külső és belső hangot közelről hallunk
monó
Két irány lehetséges: előre és hátra (közel/távol)
sztereó
Előre/hátra mellett jobbra/balra tengely is megjelenik.
- Mikrofonfüggöny (több fix azonosítási pont)
- Jobb-bal-közép extrém helyzetek
- Hangszórós lehallgatás esetén a valós térben megjelenő hangok (Reális hangtér)
- Fülhallgatós lehallgatás esetén reális hangtér fejmikrofonnal (Kunstkopf/Dummy head recording (http://en.wikipedia.org/wiki/Dummy_head_recording)
- Fülhallgatós lehallgatása hagyományos felvételnek: megjelenhet külső tér (reális) és képzelt tér (a középen szóló hang a hallgató fejének belsejébe lokalizálódik)
kvadró
5.1
Mikrofonplánok
sound design